Fel klockfrekvens och minnesfrekvens på ny dator

Permalänk

Fel klockfrekvens och minnesfrekvens på ny dator

Har precis byggt ihop datorn, startade den sen för att installera Windows etc.
När jag kommer in i bios så är cpun klockad till 3,9ghz och minnet ligger bara på 1333mhz
Datorn består av
Gigabyte g1 sniper z97
CPU intel core i5 4690 3,5ghz
Minnena är corsair XMS 8gb 1600mhz cl9 (timingsarna stämde i bios)
Minnet sitter i dualchannel position 1 och 2 enligt manualen till moderkotet.

Vet inte vad mer ni kan behöva veta. Är tacksamm för alla svar och all eventuell hjälp.
Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

När det gäller minnet så måste du slå på XMP.
Klockfrekvensen på moderna CPU'er åker upp och ner med belastning. Kolla vad den lägger sig på när du belastar alla fyra kärnorna istället för att kolla i BIOS. Vid full belastning på alla fyra kärnor bör den lägga sig på 3,5GHz.

Edit:
Du har så klart läst SweClockers test av Z97 moderkortet och då särskilt vilka grejer Gigabytes kort har för sig när det gäller klockfrekvenser? Det är väl inte helt otänkbart att de implementerat samma "feature" i Sniper.
http://www.sweclockers.com/recension/18750-intel-z97-fyra-mod...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

När det gäller minnet så måste du slå på XMP.
Klockfrekvensen på moderna CPU'er åker upp och ner med belastning. Kolla vad den lägger sig på när du belastar alla fyra kärnorna istället för att kolla i BIOS. Vid full belastning på alla fyra kärnor bör den lägga sig på 3,5GHz.

Edit:
Du har så klart läst SweClockers test av Z97 moderkortet och då särskilt vilka grejer Gigabytes kort har för sig när det gäller klockfrekvenser? Det är väl inte helt otänkbart att de implementerat samma "feature" i Sniper.
http://www.sweclockers.com/recension/18750-intel-z97-fyra-mod...

Tack för svaret.
Jo frekvensen rörde sig hela tiden men bara i några få tiondels mhz inga stora svängningar.
Ska kika igenom testet som sweclockers hade. Har missat det totalt.
Tänkte eftersom de är en processor utan k prefix så gick den inte att klocka men jag kanske hade fel
Men det är alltså lugnt att installera oset och köra igång som vanligt för att se frekvensen under belastning?
Mvh

Permalänk

Har pillat runt lite i bios nu och det verkar vara Turbo frekvensen som visar 3.9ghz när minnen är på 1333mhz.
Slår jag igång XMP så sjunker turbo frekvensen till 3.7ghz medans minnen går upp till 1600mhz.
Non-Turbo frekvensen är 3.5ghz oavsett vad jag ställer minnen på.
Tack för hjälpen giplet!