Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

"Ompekning" av subdomän till ddns-adress?

Permalänk
Medlem

"Ompekning" av subdomän till ddns-adress?

Hej!
Jag har precis satt upp ett eget moln där jag kommer åt filer där hemma.
Molnet kommer jag åt via en ddns-adress och jag har inga problem med att nå molnet via ddns-adressen.

Då det är tänkt att jag ska dela filer ibland, likt dropbox, vill jag använda en "snyggare" adress istället för ddns-adress.
Jag har redan en egen hemsida med ett enkelt och bra domän. Det jag vill göra är att när man surfar in på subdomän.minhemsida.se ska man komma åt ddns-adressen för att kunna logga in på molnet. Jag vill inte bli ompekad till ddns adressen utan jag vill ha kvar domännamnet men ändå komma åt molnet. (Tror det kallas för mappning?)
Jag använder binero som webbserver-leverantör och jag misstänkter att jag ska pilla med cname/a eller något i den stilen. Uppskattar hälp

Jag undrar även om det finns några påtagna faror med att koppla molnet till en domän? Inloggningen sker https-anslutning.

Edit: Tror att jag löst det med hjälp av cname. Frågan som kvartstår, finns det några uppenbara faror?

Permalänk
Inaktiv

Det finns inga faror med det du gjort.

Permalänk
Medlem

Om någon har ditt domännamn kan de försöka hitta dig igen lättare om de har startat att attackera dig. Om får din nya ip då du behär byte så syns du fortfarande via att du har en dns asdress som updateras. Det är samma med dynamisk gratis dns adress. samt med icke gratis som du uppdaterar via anannan programvara. Skillnaden är kanske att du står registrerad på den som du betalar för, och att det kanske inte står ditt namn på din gratis mitthäftigamn.konstigdns.
Nu står det väll visserligen för privatpersoner den du hyr/betalar domänen hos som ägare och inte dig.

Edit:
Ser att .se var inte så svårt att se att det var jag på min. Trotts att jag har den via ett annat företag. (reggad på mig=)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Om någon har ditt domännamn kan de försöka hitta dig igen lättare om de har startat att attackera dig. Om får din nya ip då du behär byte så syns du fortfarande via att du har en dns asdress som updateras. Det är samma med dynamisk gratis dns adress. samt med icke gratis som du uppdaterar via anannan programvara. Skillnaden är kanske att du står registrerad på den som du betalar för, och att det kanske inte står ditt namn på din gratis mitthäftigamn.konstigdns.
Nu står det väll visserligen för privatpersoner den du hyr/betalar domänen hos som ägare och inte dig.

Edit:
Ser att .se var inte så svårt att se att det var jag på min. Trotts att jag har den via ett annat företag. (reggad på mig=)

Låter EXTEREMT långsökt, så "faran" är nog i det närmaste obefintlig. Men jag kan ju ha missförstått dig då inlägget till stora delar är minst sagt osammanhängande.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ja jo. Har t.ex haft probem med att någon hittade min dyndns och då jag bytt ip fått med mig attackerna på min dator då jag bytt IP. Sen har jag både privat och professionellt. Haft problem med konstanta attacker på vissa portar. (läs ftp och citrix) I det professionella fallen så byter man inte IP bara man bara fixar problemet.

Långsökt ja.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.