Iphone särskild ägnad för privatkopiering – enligt Södertörns tingsrätt

Permalänk
Medlem

Steve Jobs

Steve Jobs den store apple profeten lanserade iPhone som en 4-in-one media konsumptionsplattform bunden till iTunes. Keynoten vid lanseringen finns tillgänglig på youtube och därmed är iPhone i första han ämnad för mediakonsumption och därme privatkopiering. Inte svårt att räkna ut hur de kunde få ett sådan domslut mot apple men inte mot andra tillverkare då de andra aldrig haft som uttryckt mål och syfte att vara en sådan plattform.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxid_Fox:

Särskilt avsedd är en åt helvete grov fel tolkning av en iPhone, finns ju fan inte telefon som är lika låst inom fil hantering som en iPhone... går ju fan knappt att ladda ner en bild på skiten.

lmfao det där är så sant. jag kan inte ens koppla min mot en PC :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det är ju skrämmande uppenbart. Och att det får fortgå..

Jag fattar inte. Vad är jäv i det här fallet?

Permalänk
Medlem

Kanske dags att uppmärksamma denna sida igen:
http://stoppacopyswede.se/

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonasies:

Efter att dom har åkt på pisk får dom gärna bli återbetalning skyldiga också..

Telia har ju inte betalar en spänn, så det finns inte så mycket pengar att betala tillbaka det här gäller ju endast iphones, avgiften för usb-minnen och hårddiskar påverkas ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Alltså jag blir fan på riktigt förbannad. Vad fan är det för jävla jubelidioter som jobbar på dessa företag? Har de NOLL KOLL på precis ALLT?! Hur kan en iPhone vara SÄRSKILT avsedd för privatkopiering? Jag har haft iPhone i så många år, hatat iTunes i lika många och använder mig av t ex Dropbox för att slippa hålla på att krångla. Om det är någon telefon som varit sämst för "privatkopiering" så är det fan Iphone. BLOCKMONGON!

Ärligt, det är ju fan som att ha döva jurymedlemmar i en sångtävling. Nu får det fan vara nog. Blir att googla rätt på namn adress och skicka bruna papperspåsar med hundbajs på som man tänder eld på, lämnar utanför ytterdörren och plingar på.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ibland känner man sig så dum...jag förstår inte när jag "begår" privatkopiering på min iPhone?

På 80-talet lånade jag skivor av mina kompisar och spelade in på kassettband, då "begick" jag privatkopiering. Denna avgift hade sin rätt!
Tidigare på 2000-talet så kan det ha hänt att jag "piratkopierade" någon gång pga. enkelheten samt brist på alternativ...detta är dock inget som omfattas av "privatkopiering".

Sedan kom en period (När iTunes musiken blev DRM fri) då jag köpte musik där och i avtalet så får jag sprida denna musik på är det 5 st. olika iToys device? Det kan fortfarande hända att jag köper musik där om det inte finns på Spotify.
Nuförtiden så använder jag mig av Spotify och betalar dem (100kr/mån) för att få sparar musiken på min telefon.
Alltså, Musikbranchen har kommit överens med både Apple/Spotify om reglerna för "privatkopiering", varför ska Copyswede få straffa oss ytterliggare?

Jag använder mest Youtube/Twitch på telefonen och båda av dessa är streamingtjänster så de har inget med Copyswede att göra, potentiellt kan jag även använda Netflix/HBO som jag betalar med dessa är också streaming.
Hade jag haft Visat som har någon sort form av offline läge så har detta reglerats mellan Viasat och mediabolaget redan, varför ska Copysede få ta extra betalt?

Jag har också en hel del App:ar på min telefon, varför ska Copyswede få betalt för dem? Det ingår i avtalet att jag får ha dem på 5 st? iToys?

Sist kommer alla privata foton och filmsnuttar som jag får på brorson/brosdotter och andra släktingar med barn. Varför ska Copyswede ta betalt för foton och filmsnuttar mina släktingsbarn?

Så??? Varför, på vilka grunder vill Copyswede ta pengar av mig? Jag förstår inte? Vad är det jag missar? Vad ska jag göra för att begå "Privatkopiering" på min telefon?

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Detta är ganska intressant då:
1. För att lägga in musik i din iphone så måste du lägga in det via iTunes. När din musik är inlagd i din iPhone så kan du inte kopiera över den ifrån iPhone till en annan dator utan särskilda tredjepartsprogram.
Du kan således inte sprida musiken till vänner den vägen.
2. Du kan inte använda din iPhone som masslagringsenhet (du kan inte allokera minne som man kunde på exempelvis ipod).

Den är således inte särskilt ägnad för att sprida musik, vad än Steve må ha sagt..

Permalänk
Medlem

I vanliga fall låser domstolarna in kriminella. När det gäller copyswede beslutar de istället att gång på gång legalisera brotten. 凸(`⌒´メ)凸

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Vad är ens privatkopiering i dagsläget? All film och musik är försedd med kopieringsskydd som gör det olagligt från första början att kopiera dessa media, så vad exakt är det man betalar för?

Det är inte olagligt att kringgå kopieringsskydd...så länge som du inte sprider kunskapen om hur du gjorde. Eller har begreppet "fair use" avskaffats i Sverige?

För övrigt undrar jag hur man kan göra en sådan här koppling. Man kan inte lägga in något på en IPhone utan iTunes och då är ju filen redan kopierad...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

En idé, varje inte bara lägga till pengarna på alla svenska låtar när de säljs från början? Så slipper de 99/100 som aldrig utnyttjar detta, betala för det. (Har aldrig köpt eller laddat ner en svenskskiva, dock får jag betala denna jävla avgift).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZAIZAI:

Det är inte olagligt att kringgå kopieringsskydd...så länge som du inte sprider kunskapen om hur du gjorde. Eller har begreppet "fair use" avskaffats i Sverige?

För övrigt undrar jag hur man kan göra en sådan här koppling. Man kan inte lägga in något på en IPhone utan iTunes och då är ju filen redan kopierad...

Jo jag tror det har blivit olagligt på senare tid att kringgå kopieringsskyddet. Hade själv missat detta fram till för ett tag sedan.

http://www.regeringen.se/sb/d/1920/a/55368

Och då blir det ju verkligen moment 22. Tvingas betala för rätten att privatkopiera och samtidigt förbjudas göra detta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Detta är ganska intressant då:
1. För att lägga in musik i din iphone så måste du lägga in det via iTunes. När din musik är inlagd i din iPhone så kan du inte kopiera över den ifrån iPhone till en annan dator utan särskilda tredjepartsprogram.
Du kan således inte sprida musiken till vänner den vägen.
2. Du kan inte använda din iPhone som masslagringsenhet (du kan inte allokera minne som man kunde på exempelvis ipod).

Den är således inte särskilt ägnad för att sprida musik, vad än Steve må ha sagt..

Jag funderar också på det här och är uppriktigt brydd. Det enda jag kommer fram till är att iTunes -> iPhone också räknas som någon sorts privatkopiering då filen kopieras från dator till telefon.

Musik köpt direkt på telefonen kan också komma till en dator med iTunes genom att ta backup.

Om detta skulle räcka så kommer Android/WP-lurar att drabbas lika hårt, om inte hårdare i de fall där USB Mass Storage eller SD-kort stöds.

Chockerande.

Permalänk
Medlem

Hur fan går det ens till att "privatkopiera" på en iPhone om man nu skulle vilja det?

Vad jag vet så tillåter inte itunes att man flyttar låtar från en dator till en annan. Då rensas väl hela musikbiblioteket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Steve Jobs den store apple profeten lanserade iPhone som en 4-in-one media konsumptionsplattform bunden till iTunes. Keynoten vid lanseringen finns tillgänglig på youtube och därmed är iPhone i första han ämnad för mediakonsumption och därme privatkopiering. Inte svårt att räkna ut hur de kunde få ett sådan domslut mot apple men inte mot andra tillverkare då de andra aldrig haft som uttryckt mål och syfte att vara en sådan plattform.

Fast det är nästa steg! iP är ju en smartphone alltså ska alla smartphones avgiftsbeläggas.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Ja exakt en >TELEFON< är verkligen särskilt ägnad för att privatkopiera filer, mm håller med till 100% Herr IQ-Befriad!

Permalänk

sossefasoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Efter att dom har åkt på pisk får dom gärna bli återbetalning skyldiga också..

Japp, tänker inte backa för att få tillbaka pengarna som gått åt dessa brottsavgifter.

Permalänk
Skrivet av armed_monkey:

sossefasoner

Nja snarare moderatfasoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Steve Jobs den store apple profeten lanserade iPhone som en 4-in-one media konsumptionsplattform bunden till iTunes. Keynoten vid lanseringen finns tillgänglig på youtube och därmed är iPhone i första han ämnad för mediakonsumption och därme privatkopiering. Inte svårt att räkna ut hur de kunde få ett sådan domslut mot apple men inte mot andra tillverkare då de andra aldrig haft som uttryckt mål och syfte att vara en sådan plattform.

De har även vart på sony för någon walkman mobil.

Permalänk
Medlem

Snälla rara, Copyswede dö bara dö!

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Jag fattar inte. Vad är jäv i det här fallet?

Ingen är så dum att man tror på allvar, att man köper mobiltelefoner för att i första hand dela med sig av musik.
Det ligger en hel hög ruttna hundar begravda här.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Förhoppningsvis går det vidare till högre instans, och förhoppningsvis går det på samma sätt som i tv-avgiftsdomen. Copyswede ska sänkas.

"Särskilt avsedd" har alltså en alldeles åt skogen för bred tolkning, och måste stramas åt.

"Särskilt avsedd" borde betyda just särskilt avsedd och inget annat. Ett bildäck är avsett att sitta på en fälg på en bil och agera kontaktyta mot asfalten, att de sedan används som gungor har inget med det avsiktliga användningsområdet att göra. Att något i teorin kan användas för ett ändamål är inte samma sak som särskilt ägnad. Att en Iphone skulle vara särskilt ägnad för privatkopiering är ju bara löjeväckande. Ännu värre med spelkonsoler. Det enda i mina ögon som faktiskt är (var) i viss mån tänkt för privatkopiering var väl kassettbandet, för vilket den här lagen är tänkt från början. Nästa mål för Copyswede kanske är moderna bilar? Det måste väl finnas lagringsutrymme någonstans för GPS-kartor t.ex. I teorin måste det ju gå att komma åt det utrymmet, kopiera över en rippad CD-skiva, köra över till polaren och kopiera över till hans PS3:a via FTP ... Teoretiskt möjligt, alltså särskilt ägnad!

Det här handlar ju bara om skrupelfria människor som är beredda att likt blodsugande iglar utnyttja föråldrad lagstiftning till att tjäna pengar på att inte tillföra samhället ett skit. Inget nytt under solen.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Ingen är så dum att man tror på allvar, att man köper mobiltelefoner för att i första hand dela med sig av musik.
Det ligger en hel hög ruttna hundar begravda här.

Ser fortfarande inte var det föreligger jäv.

Permalänk
Medlem

Nu är jag i och för sig tillräckligt okänslig som person vanligtvis för att tycka att det här är normalt, men jag skulle faktiskt bli en liten gnutta glad om jag läste att upphovsmannen till copyswede hade avlidit. På riktigt.

En iPhone är inte särskilt ämnad för privatkopiering, den är särskilt ämnad för telefoni. En iPad kan anses vara särskilt ämnad för privatkopiering då det i grund och botten är en mediaenhet utan inbyggda telefonimöjligheter. Så skillnaden där emellan är uppenbar.

Ytterliggare en rättssal fylld med inkompetenta idioter.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Kan tyckas vara smart att börja med iPhone p g a Apples infrastruktur. Men de kan också ha "skitit i det blå skåpet". Om Apples armé av jurister vaknar till för att deras produkter blir omotiverat dyrare utan att de själva tjänar på det så får nog lilla Copyswede det svårt. Vem vet, det kanske t o m får korthuset Copyswede att rasa?

Permalänk
Medlem

Trodde vi var på rätt väg när radiotjänst fick sig en käftsmäll tidigare idag men icke.

Permalänk
Medlem

Tingsrätten brukar sakna all form av kompetens, så det lär överklagas till en instans där man inte är kunskapsfientlig.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Jag vill ha rejäl jävla transparens in i detta företag, nu har vi ingen aning vart pengarna går.

Vilket snarast beror på din lättja. Se nästa svar

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Snälla! Att Radiotjänst föll idag blev jag glad över. Men där vet jag också att när jag betalar mina 2 lax per år så fördelas det mellan SVT, SR och UR. Men när jag betalar till Copyswe, vart f*n går pengarna då? Hur fördelas det? Ska jag betala något vill jag f*n veta vart de går? Till en Terrorist organisation? :-/ Håller tummarna för bolagen som reser sig ur denna skumma verksamhet!

Finns på copyswedes hemsida både årsredovisningar och hur ersättningar fördelas. Hur mycket varje artist får finns inte med, men hur mycket som går till musiker, dansare, regissörer, skådespelare m fl.

Skrivet av Söderbäck:

Jo jag tror det har blivit olagligt på senare tid att kringgå kopieringsskyddet. Hade själv missat detta fram till för ett tag sedan.

http://www.regeringen.se/sb/d/1920/a/55368

Och då blir det ju verkligen moment 22. Tvingas betala för rätten att privatkopiera och samtidigt förbjudas göra detta.

Enligt din länk

Citat:

För att kunna lyssna på cd-skivor med kopieringsskydd i en dator måste man ofta kringgå kopieringsskyddet. Är det olagligt?

Nej, det är tillåtet att gå förbi spärrar som hindrar dig från att till exempel lyssna på en cd-skiva i vilken apparat du vill. Man kan alltså lagligen gå förbi en spärr för att spela upp musik, filmer m.m. på alternativa operativsystem. En förutsättning är dock att man har lovlig tillgång till det exemplar man vill lyssna eller titta på, till exempel genom att man köpt en cd-skiva.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av armed_monkey:

sossefasoner

Skrivet av Sushikocken:

Nja snarare moderatfasoner

Fel Fel Fel-----> båda två!

Detta är rena rama gubbfasoner, och det har ingenting med politik att göra, däremot ren okunnighet.

Fattar inte vart politiken kom in i bilden?

Men utveckla gärna

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]