Geforce 580 GTX SLI- 750W ok?

Permalänk
Medlem

Geforce 580 GTX SLI- 750W ok?

Hej. Har kommit över ett andra exemplar av ett ASUS 580 gtx och undrar om mitt 750W nätagg kommer att palla med 2st kort.
Har kollat på andra trådar också men det ges lite olika svar så jag känner mig fortfarande osäker på om hur mitt system kommer att förhålla sig.(Alltså inte systemet i sign)

580 gtx drar ju bevisligen väldigt mycket ström på Sweclockers tester men jag har inte hittat något test där man mäter watt under spelande. Jag spelar spel som World of Tanks, WoW, CS:GO och BF4 ibland. Ska jag räkna med att datorn kommer att kräva så mycket watt som i Swecl. test eller kommer nätagget att överleva?

Övriga delar är:
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula
CPU: AMD Phenom x6 1090T (OC) 4 ghz
Övrigt: 1 HDD, DVD-ROM

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem

Hej.

Vad är det för tillverkare på nätdelen med 750W?
Gärna tillverkare, och det fullständiga modellnamnet.

Permalänk
Medlem

En 580 är ganska hungrig, två blir värre, dock tror jag det är relativt OK då man extremt sällan eller ja troligtvis aldrig stressar allt samtidigt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

när jag köpte mitt andra gtx580 så frågade jag också runt fick som svar att man skulle ha runt 1000w så det blev och köpa ett 1200W för min del

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krilleoh:

Hej.

Vad är det för tillverkare på nätdelen med 750W?
Gärna tillverkare, och det fullständiga modellnamnet.

Det är irrelevant.

Skrivet av LPG:

En 580 är ganska hungrig, två blir värre, dock tror jag det är relativt OK då man extremt sällan eller ja troligtvis aldrig stressar allt samtidigt.

En GTX 580 är väldigt hungrig, två är dubbelt så hungriga. Det är inte alls "relativt OK" då en GTX 580 drar 360W i load och hans processor drar 220W i load.

Lite simpel addition; 360 + 360 + 220 = 940W

Med tanke på att hans hårddiskar och eventuellt lite annat smått och gått drar ytterligare några W så finns det inte en chans att hans PSU klarar av GTX 580 SLI.

Skrivet av groxy:

när jag köpte mitt andra gtx580 så frågade jag också runt fick som svar att man skulle ha runt 1000w så det blev och köpa ett 1200W för min del

Ja 1200W är vad jag rekommenderar för GTX 580 SLI, använde själv en 1000W när jag hade de två grafikkorten och det var verkligen med en hårsmån som det räckte till under belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babbarn:

En GTX 580 är väldigt hungrig, två är dubbelt så hungriga. Det är inte alls "relativt OK" då en GTX 580 drar 360W i load och hans processor drar 220W i load.

Lite simpel addition; 360 + 360 + 220 = 940W

Med tanke på att hans hårddiskar och eventuellt lite annat smått och gått drar ytterligare några W så finns det inte en chans att hans PSU klarar av GTX 580 SLI.

Ja 1200W är vad jag rekommenderar för GTX 580 SLI, använde själv en 1000W när jag hade de två grafikkorten och det var verkligen med en hårsmån som det räckte till under belastning.

Dubbelkollade, tror jag tittade fel första gången jag kollade upp hur mycket den drog för jag fick för mig det låg på lägre. Aja tack för rättelsen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Hej.

Vad är det för tillverkare på nätdelen med 750W?
Gärna tillverkare, och det fullständiga modellnamnet.

Här är mitt nätagg: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Kan ju dra ner överklocken på cpu:n till stock, tror det stod 125w på amd:s hemsida men jag vet inte om de menar i idle eller load.

Men kommer man upp i 360w på vardera gpu i "load" i de spel som jag nämnt då alltså?

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babbarn:

Det är irrelevant.
En GTX 580 är väldigt hungrig, två är dubbelt så hungriga. Det är inte alls "relativt OK" då en GTX 580 drar 360W i load och hans processor drar 220W i load.

Lite simpel addition; 360 + 360 + 220 = 940W

Med tanke på att hans hårddiskar och eventuellt lite annat smått och gått drar ytterligare några W så finns det inte en chans att hans PSU klarar av GTX 580 SLI.

Ska rätta så att folk kan få rätt information.
GTX 580 drar max 250w i fullload, och skulle bli överraskad om en 1090T över 200w. Detta är helt utan överklockning dock!
Så för bara GPU och CPU så landar det på 700w när allt det stressas till max.
Om du slänger på hårddiskar så närmar man ju sig 750w men ändå så att en BRA nätdel ska klara av det.

Men för att vara på den säkra sidan så skulle jag rekommendera 850w.
Om man planerar att överklocka hela systemet så får man ju lägga på kanske ytterligare 100w för att vara på den väldigt säkra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oloffn:

Här är mitt nätagg: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Kan ju dra ner överklocken på cpu:n till stock, tror det stod 125w på amd:s hemsida men jag vet inte om de menar i idle eller load.

Men kommer man upp i 360w på vardera gpu i "load" i de spel som jag nämnt då alltså?

Nej det är helt omöjligt att ett 580 ska kunna dra 360w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Nej det är helt omöjligt att ett 580 ska kunna dra 360w.

Ok tack för svaren.

Ok så med mitt nätagg kommer jag ligga rätt nära gränsen alltså men att det skulle gå(?). Antar att konsekvensen skulle bli att mitt nätaggs livslängd blir lite förkortat än tänkt. Och komponenter tar skada om 750w skulle smått överskridas i någon load antar jag?

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oloffn:

Ok tack för svaren.

Ok så med mitt nätagg kommer jag ligga rätt nära gränsen alltså men att det skulle gå(?). Antar att konsekvensen skulle bli att mitt nätaggs livslängd blir lite förkortat än tänkt. Och komponenter tar skada om 750w skulle smått överskridas i någon load antar jag?

Vad är det för märke på agget vet en som kör 2 570 på 650w utan problem

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Vad är det för märke på agget vet en som kör 2 570 på 650w utan problem

Såg nu vad du hade du klarar dig men strunt i att clocka

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oloffn:

Ok tack för svaren.

Ok så med mitt nätagg kommer jag ligga rätt nära gränsen alltså men att det skulle gå(?). Antar att konsekvensen skulle bli att mitt nätaggs livslängd blir lite förkortat än tänkt. Och komponenter tar skada om 750w skulle smått överskridas i någon load antar jag?

Ja livlängden dras troligtvis när en del om du pressar systemet fullt ut 24/7 men skulle egentligen inte oroa mig kring det.
Det som skulle sätta stopp är ju när du överskrider vad nätagget klarar av, då stänger den av sig för att förhindra skada.
Just där som skadan kan ske men jag skulle egentligen inte vara jätte orolig över det för EVGA och supwerflower som tillverkar nätagget inte gör skit.

Men självklart så ska man ju göra sitt yttersta för att inte överbelasta sitt nätaggregat.
Om du håller dig till oklockat och köper en effektmätare så kan du se över själv hur mycket systemet drar!
Kanske så kan du lägga tillbaks överklocken för processorn.

Permalänk
Avstängd

Min rigg drog som mest runt 600W med 580 SLI och 2600K i 4.5Ghz, så det kanske är lite i underkant för bekvämlighetens skull.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

min rigg drar ca 650 watt i väggen gtx580 i sli och 4770k på 4.3 när man kör typ 3dmark eller liknande saker

Visa signatur

CPU: AMD 1900X | Mobo: Asus Rog Zenith Extreme | RAM: G.Skill Trident Z RGB 4x8GB | GPU: Asus strix 3090 | Customloop| SSD: Samsung 960 Pro 512gb | PSU: EVGA Supernova G2 1000W | Chassi: Evga DG-87 | Asus Tuf VG27AQ + 1x Benq GL2460|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Såg nu vad du hade du klarar dig men strunt i att clocka

Heh ok. Ja jag kan tänka mig att man ska ta det lugnt med klockning när det är så nära gränsen

Skrivet av Mimematis:

Ja livlängden dras troligtvis när en del om du pressar systemet fullt ut 24/7 men skulle egentligen inte oroa mig kring det.
Det som skulle sätta stopp är ju när du överskrider vad nätagget klarar av, då stänger den av sig för att förhindra skada.
Just där som skadan kan ske men jag skulle egentligen inte vara jätte orolig över det för EVGA och supwerflower som tillverkar nätagget inte gör skit.

Men självklart så ska man ju göra sitt yttersta för att inte överbelasta sitt nätaggregat.
Om du håller dig till oklockat och köper en effektmätare så kan du se över själv hur mycket systemet drar!
Kanske så kan du lägga tillbaks överklocken för processorn.

Ok. Ja alltså jag har absolut inte på datorn 24/7 men jag förstår vad du menar
Beställde faktiskt en energimätare igår

På AMD:s hemsida säger dem att min cpu drar 125W. Någon som vet om de menar i load eller idle? Någon nämnde att den drar nånstans vid 200w så jag blir lite fundersam bara.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Min rigg drog som mest runt 600W med 580 SLI och 2600K i 4.5Ghz, så det kanske är lite i underkant för bekvämlighetens skull.

Skrivet av anubizzz:

min rigg drar ca 650 watt i väggen gtx580 i sli och 4770k på 4.3 när man kör typ 3dmark eller liknande saker

Åfan. Då är ju det vesäntliga cpu:erna då. Hur mycket watt skulle ni säga att era drog med klocken?
Och undrar också om era mätningar var under spelande?

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oloffn:

Åfan. Då är ju det vesäntliga cpu:erna då. Hur mycket watt skulle ni säga att era drog med klocken?

Nja, tror mer det beror på hur pass överklockade GPUerna är samt nätaggregatens effektivitet.

Jag körde med ett AX1200 och om det inte är Tesla R2 anubizzz använder så är det där skillnaden befinner sig.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nja, tror mer det beror på hur pass överklockade GPUerna är samt nätaggregatens effektivitet.

Jag körde med ett AX1200 och om det inte är Tesla R2 anubizzz använder så är det där skillnaden befinner sig.

Jaha ok. Ja gpu:erna är ju ASUS versioner som bara är klockade från fabrik och nätagget är ju http://www.netonnet.se/art/dator/kom...2/202020.7279/.
Men ok så 580 SLI bör då funka med mitt nätagg och resten av riggen om jag bara ska spela?

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem

Enligt denna sidan så drar 580 SLI runt 500w.

Men sen kommer Guru3D med en graf som visar runt 700w.

Men de förklarar lite matematik här också, som slutar upp på 522w.

"Measured power consumption

System in IDLE = 237W
System Wattage with GPUs in FULL Stress = 719W
Difference (GPU load) = 482W
Add average IDLE wattage ~ 20W x2
Subjective obtained GPU power consumption = ~ 522 Watts"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlaw:

Enligt denna sidan så drar 580 SLI runt 500w.

Men sen kommer Guru3D med en graf som visar runt 700w.

Men de förklarar lite matematik här också, som slutar upp på 522w.

"Measured power consumption

System in IDLE = 237W
System Wattage with GPUs in FULL Stress = 719W
Difference (GPU load) = 482W
Add average IDLE wattage ~ 20W x2
Subjective obtained GPU power consumption = ~ 522 Watts"

Ok tack för alla svar.
Då kör jag på mitt nätagg så länge.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Skrivet av Oloffn:

Ok tack för alla svar.
Då kör jag på mitt nätagg så länge.

Du kommer nog ligga på 600w i spel skulle jag tro, oroa dig inte för vad personen som sa ~900W, det stämmer ej då dina komponenter aldrig kommer gå på max, tillsammans.

CPU kan till exempel gå på 100% användning, men det betyder inte att den går fullt ut (det betyder bara att core går på max, inte Uncore till exempel).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Du kommer nog ligga på 600w i spel skulle jag tro, oroa dig inte för vad personen som sa ~900W, det stämmer ej då dina komponenter aldrig kommer gå på max, tillsammans.

CPU kan till exempel gå på 100% användning, men det betyder inte att den går fullt ut (det betyder bara att core går på max, inte Uncore till exempel).

Skickades från m.sweclockers.com

Ok härligt att höra

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nja, tror mer det beror på hur pass överklockade GPUerna är samt nätaggregatens effektivitet.

Jag körde med ett AX1200 och om det inte är Tesla R2 anubizzz använder så är det där skillnaden befinner sig.

Jo det ska vara Tesla R2 Gold nåt

Visa signatur

CPU: AMD 1900X | Mobo: Asus Rog Zenith Extreme | RAM: G.Skill Trident Z RGB 4x8GB | GPU: Asus strix 3090 | Customloop| SSD: Samsung 960 Pro 512gb | PSU: EVGA Supernova G2 1000W | Chassi: Evga DG-87 | Asus Tuf VG27AQ + 1x Benq GL2460|