Tjena, i min enkla nas-server har jag 2x3tb utrymme. Dessa ska främst användas till strömning av film och musik, men en del ska användas som filserver (ca 500gb).
Då endast filservern är viktig att ha raid1 på tänkte jag att jag kunde göra två partitions, en på vardera disk, och spegla dessa. Men enligt de guider jag läser tycks jag behöva en hel disk för att spegla en volym.
Finns det någon som har erfarenhet att spegla volymer och tips på hur man går tillväga?
Raid är bra för upptid.
Eftersom du antagligen är ute efter datasäkerhet så är det bättre att schemalägga en säkerhetskopiering av filserver-partitionen från den ena hårddisken till den andra, istället för att blanda in raid.
Raid är bra för upptid.
Eftersom du antagligen är ute efter datasäkerhet så är det bättre att schemalägga en säkerhetskopiering av filserver-partitionen från den ena hårddisken till den andra, istället för att blanda in raid.
Jag instämmer. Använd rsync direkt på nasen eller något av de program som rekommenderas i den här tråden från Windows. AllwaySync som nämns klarar av att spara gamla versioner, både av ändrade och borttagna filer vilket jag tycker är viktigt för backup.
Vill du ändå köra raid1 så klarar många system att raida partitioner (både linux mjukvaruraid och windows mjukvaruraid t.ex.) Du får i så fall kolla om din nas har stöd för det.