Permalänk
Medlem

Hjälp en "dummie" med ip tele

Hej..
Köpte efter mycket tester med internetleverantören ett eget modem, asus dsl n55u dual band då ip telefonin hela tiden kopplades bort.
Då inte Netatonce kunde hjälpa mig att lösa detta. Deras modem var inte det bästa heller..
En del återleverantörer påstod att det fanns voip i detta modem.. nu i efterhand verkar det som att dem hade fel.
Hur som så har jag försökt med hjälp av Asus support som säger att det bara ska vara att aktivera sip passthroug så ska det fugera .. det gör det inte..

Jag har fått anv namn, lösen och en adress till sip server som jag inte har någongstans att fylla i i konfigureringen.

När jag konfigurerar modemet/routern kan man välja en "förinställd" netatonce.. villket jag väljer. Då väljer modemet en upp koppling som heter "MER"
Om jag ändrar den uppkopplingen till PPPoE får jag möjligheten att skriva in mitt anv namn, lösen men då känner modemet inte ens av att jag har en adsl kabel inkopplad i den.

Fick även med en sorts splitt (VDSL står de tpå den) som jag har kopplat in adsl kabeln från väggen i. Därifrån går en kabeln in i modemet och den andra i telefonen..

Det verkar ju ändå som att man ska kunna ringa genom modem/routern eftersom en sådan splitter följer med ?!

PS.
2 veckor efter jag köpt modemet skriver netatonce som innan påstod att det inte var deras grejor som orsakade avbrotten att man hade tagit fram en mer stabil mjukvara för sitt modem.. Detta kunde man kanske ha nämn när jag i månader haft kontakt med dem för detta problem..

Annars har jag varit nöjd med netatonce..

Mycket tacksam för hjälp !

Permalänk
Avstängd

Tjena,
Jag kanske är lite ute och cyklar här, men...

SIP är ett protokoll för att prata IPtelefoni. SIP passthrough låter helt enkelt som att ditt nya modem/router helt enkelt ser till att vidarebefordra de portar relaterade till IPtelefoni till en utrustning på insidan. Många av leverantörerna har nämligen en liten ATA-box som man sätter på insidan som helt enkelt sköter hela telefonidelen. Jag tror att ASUS-boxen förutsätter att du har en sådan ATA-box (som inte sällan är förkonfigurerad att ansluta korrekt mot telefonileverantören...).

Kort sagt. Jag tror inte att ditt nya modem är rätt lösning här, om Netatonce förutsätter att ditt modem kan prata SIP, för det kan nog inte ASUSen. Den kan bara skicka vidare till någonting på insidan av ditt nät som klarar av det. Har du inte fått en ATA-box eller liknande av Netatonce så lär det helt enkelt inte fungera.

PPPoE är en anslutningstyp som man i Sverige väldigt sällan använder numera och har inte ett dyft med telefonin att göra. Har du inte använt det tidigare så är det absolut inte lösningen här.

Permalänk
Medlem

Om både originalmodemet/routern och Asusen har inbyggda modem kan du inte koppla dessa boxar i serie.
Om du hade en vanlig router från Asus skulle du eventuellt kunna brygga modem/router från netatonce så att endast modem-/telefoni-funktionen används, och sedan koppla din egen router till modemet.

Tex de Zyxelmodem som BBB tillhandahåller blir sega som frusen sirap om de belastas med lite mer än med enklare surfning. Bryggning och egen router efter zyxelmodemet löser problemet. Jag förmodar att IP telefonin fortfarande fungerar även med bryggning, men har inte prövat.

Splittern du får med är för att skilja på frekvenserna för gammal hederlig analog telefoni (PSTN) och DSL-frekvenserna. Telefoni ligger på upp till 4kHz, ADSL börjar vid ca 25 kHz.

Talisker har helt rätt när han säger att du behöver en ATA-box att koppla till din router och sedan vidare till telefonen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ahaaaa...

Nu är jag med lite på noterna...

Jag tackar och bockar för svaren ! Är oehört tacksam...
Ska genast kolla upp detta..

Låter tråden vara öppen lite till för att ev presentera lösning..

Tack återigen !!

Permalänk
Medlem

Så är det, SIP passthrough innebär alltså att routern stödjer VoIP-klienter som finns innanför nätverket. Det är möjligt att din gamla router inte stödde SIP Passthrough och detta var orsaken att telefonen kopplades bort. Vill du testa så installera "Linphone" på en dator (eller telefon uppkopplad via Wifi) och skriv in dina loginuppgifter där och se om det fungerar.

Du kan eventuellt forstätta asus-routern som router och använda din gamla router som sip till analogtelefon-omvandlare (=ATA box), då skulle jag påstå att du kopplar Asus-routern till ADSL-linjen (som vanligt) och kopplar in din gamla router i Asus-routern. Sedan testa om du får det att fungera. Tanken här är att du inte ska använda router-funktionen i din gamla router, utan router-funktionen i Asus-routern vilken antagligen stödjer SIP passthrough bättre än den gamla.

Permalänk
Medlem

Ok.. om jag tar den gamla rourern som du föreslår så skulle den i princip fungera som en ata box?
Linephone har jag inte hört talas om men det låter som det är ungefär som skype eller viber..?
Eftersom jag har barn vill jag ha en hemtelefon så man kan ringa hem o kolla läget när der behövs..
Men Ska kolla upp det..

Permalänk
Medlem

Hej igen...
Jag har nu efter mycket om och men kommit en liten bit.

Jag skulle enligt leverantör öppna port 5060 och då fick jag det att fungera.. halvväga.
Nu kan jag ta emot samtal men inte ringa ut !?
Jag har även testat att öppna port 6060 också eftersom det KUNDE vara problemet men det var det inte..

För att vara mer tydlig så med "ip telefoni" i detta fall menar jag en vanlig analog telefon som man pratar i över nätet..
jag är inte helt insatt i hur det fungerar men det sker genom att man har telefonen inkopllad i ett modem med "voip" stödi.
Nu när jag fixade nytt modem var jag tvungen att skaffa en "ata-box" eftersom modem/routern tydligen inte har "voip" (trotts att det stod i informationen från leverantör att det fanns VVoip)

Hur som..

Eftersom jag kan ta emot samtal så trodde jag att det kunde bero på branväggen i modem/routern (mitt asus modem har inbyggd router)
Men när jag testat att fimpa brandväggen så funkar det inte att ringa ut ändå !

Blir galen. Asus må ha bra grejor men deras support är ju helt katastrofal !

Finns det ingen som kan hjälpa mig med vad det kan vara och hur jag kan åtgärda problemet...

En expert på asus grejor vet nog vad som ska göras !?