Hjälp en "dummie" med ip tele
Hej..
Köpte efter mycket tester med internetleverantören ett eget modem, asus dsl n55u dual band då ip telefonin hela tiden kopplades bort.
Då inte Netatonce kunde hjälpa mig att lösa detta. Deras modem var inte det bästa heller..
En del återleverantörer påstod att det fanns voip i detta modem.. nu i efterhand verkar det som att dem hade fel.
Hur som så har jag försökt med hjälp av Asus support som säger att det bara ska vara att aktivera sip passthroug så ska det fugera .. det gör det inte..
Jag har fått anv namn, lösen och en adress till sip server som jag inte har någongstans att fylla i i konfigureringen.
När jag konfigurerar modemet/routern kan man välja en "förinställd" netatonce.. villket jag väljer. Då väljer modemet en upp koppling som heter "MER"
Om jag ändrar den uppkopplingen till PPPoE får jag möjligheten att skriva in mitt anv namn, lösen men då känner modemet inte ens av att jag har en adsl kabel inkopplad i den.
Fick även med en sorts splitt (VDSL står de tpå den) som jag har kopplat in adsl kabeln från väggen i. Därifrån går en kabeln in i modemet och den andra i telefonen..
Det verkar ju ändå som att man ska kunna ringa genom modem/routern eftersom en sådan splitter följer med ?!
PS.
2 veckor efter jag köpt modemet skriver netatonce som innan påstod att det inte var deras grejor som orsakade avbrotten att man hade tagit fram en mer stabil mjukvara för sitt modem.. Detta kunde man kanske ha nämn när jag i månader haft kontakt med dem för detta problem..
Annars har jag varit nöjd med netatonce..
Mycket tacksam för hjälp !