Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Ljudkort Råd & Tips sökes

Permalänk

Ljudkort Råd & Tips sökes

Halloj!
¨
Jag nyligen valt att införskaffa dessa http://www.fz.se/artiklar/recension/20130110/qpad-qh-90 då det var en sjuk rabatt på dom så har jag också tänkt mig att testa skillnaden mellan ett integrerat och externt ljudkort för första gången. Jag har läst Teetows inlägg men det som jag inte kan uttyda är om det går att kombinera ett ljudkort för musikproduktion med ett som också fungerar bra till gaming och att lyssna på musik? Som det kanske går att förstå så har jag ingen som helst kunskap om ljud så all hjälp är av stor vikt!

Tack på förhand!

Permalänk

Du får gärna försöka förklara "går att kombinera ett ljudkort för musikproduktion med ett som också fungerar bra till gaming och att lyssna på musik?".
På vilket sätt vill du kombinera dem? Eller undrar du om ett produktions ljudkort fungerar bra för spel och musik?
Jag vet inte vilket ljudkort du/han refererar till men om du kör ett ljudkort som är till för 600Ohm och du kopplar in dina 60Ohm hörlurar i dem så kommer det vara svårt att kontrollera ljudet eftersom 1% justering kommer göra 10% skillnad.

Sen är rent ljud alltid rent ljud och det ska inte vara någon fördröjning på ljudet så det skulle inte påverka gaming.

Spel kommer bara skicka signalen till Windows som sen skickar signalen till den enhet du har valt så det kommer inte spela någon roll vad du stoppar för ljudenhet på andra sidan.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk

Det är som du sa, jag undrar om ett produktions ljudkort fungerar bra för spel och musik också. Han pratar rent generellt om ljudkort och vad som behövs, han har inte pekat på ett speciellt ljudkort. Hmm, ja det är ju värt att tänka på!

Alltså, jag hade tänkt att börja leka lite med seriösare inspelningar av gitarren och jag och tänkte om det hade fungerat att använda samma ljudkort som man använder till ljudproduktion till att spela spel och lyssna på musik också så att man slipper köpa två stycken olika, det känns lite överflödigt.

Tack för svaret!