Permalänk
Medlem

saknar mitt ljud

God dag! Jag startade datorn idag efter att den varit avstängd i ca 2 och en halv vecka. Bör kanske tilläggas att jag installerade ett nytt nätaggregat idag. Aja, problemet är att jag inte har något ljud längre, när jag kopplar kabeln till mobilen så funkar det, alltså är kabeln fine. Jag tror att det beror på mjukvara... Kan det vara så?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har inte glömt koppla tillbaka någon sladd när du bytte nätagg? Någon panel eller ljudkort eller så som saknar ström?

Permalänk
Medlem

Alltså Datorn fungerar helt och fullt på alla sätt förutom ljudet. Varken frontpanelen eller det där bak fungerar.

Permalänk
Medlem

Har standard uppspelningsenhet hoppat över till HDMI audio eller SPDIF?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Det vet jag inte hur jag skall kolla. Skulle du kunna guida mig?

Permalänk
Medlem

Ja! Det står S/PDIF på uppspelningsenheten! Hur ändrar jag detta?

Permalänk
Medlem

Högerklicka på högtalarikonen ---> Uppspelningsenheter ---> leta upp den enhet du vill använda ---> Högerklicka och aktivera som standardenhet.

Permalänk
Medlem

Fungerar inte. Jag kan inte välja någon annan än "Digital Audio (S/PDIF) - High Definition Audio Device". De andra är disabled och kan inte aktiveras, fattar inte varför..

Permalänk
Medlem

Prova installera om drivrutinerna för ljudet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hitta du någon lösning?

Har stött på samma problem. Enda skillnaden är att jag skulle uppdatera till en nyare drivrutin(ljudet funka innan denna uppdatering) och efter denna uppdatering så funka inte ljudet alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NjoelN:

Fungerar inte. Jag kan inte välja någon annan än "Digital Audio (S/PDIF) - High Definition Audio Device". De andra är disabled och kan inte aktiveras, fattar inte varför..

Kolla invändigt att inte frontuttagens anslutning lossnat från moderkortet.
Blir det någon skillnad om du har högtalarna anslutna i fronten eller på baksidan?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara