64-bitars Windows 7 Ultimate installation med RAID1 problem

Permalänk
Medlem

64-bitars Windows 7 Ultimate installation med RAID1 problem

Har problem med nyinstallation av 64-bitars Windows 7 Ultimate. Detta är min första RAID installation/bygge. Tänkte köra på RAID1 ifa någon disk går sönder. Dock så fungerar det utmärkt att installera på en disk utan RAID. Bara att plocka bort RAID volymen och ändra från RAID till IDE i BIOS. Har även testat att installera från USB-minne med samma resultat.

Moderkort: Asus P7P55D
Minne: Corsair DDR3 2x2GB
Processor: Intel Core i5 760 2,8GHz 8MB
Grafik: Asus GeForce GTS 450 1GB
Hårddisk 1: Western Digital Green 1TB WD10EARS
Hårddisk 2: Western Digital Green 1TB WD10EARS
DVD: Samsung SH-S223L/RSMN SATA

Hårdvaran är istort sett samma som DUSTIN DATORPAKET INTEL SILENT - Bygg själv paket med låg ljudnivå kombinerat med prestanda - Produktinformation med MICROSOFT WINDOWS 7 ULTIMATE SWE DVD - Ultimate till priset av professional! - Produktinformation

1. Går in i BIOS och ställer in RAID.
2. Trycker Ctrl+I för att skapa en RAID1 volym.
3. Startar installationen från Windows 7 Ultimate 64-bitars skivan.
4. Går in och väljer RAID drivrutiner från USB-floppyn som nyligen laddats ner från Asus.
5. Installationen flyter på och datorn startas om en gång och fortsätter med installationen tills nedan felmeddelande dyker upp.
- Det gick inte att konfigurera Windows så att det kan köras på maskinvaran i den här datorn.
6. Ur med Windows skivan samt disketten med drivrutinerna till RAID och startar om och får efter att Windows laddar ett tag nedan felmeddelande
- Det gick inte att slutföra installationen. Om du vill installera Windows på datorn kan du köra installationsprogrammet igen.

Visa signatur

Många datorer, routrar, anslutningar. Den som har flest prylar......

Permalänk
Medlem

Pröva drivrutin från intel istället.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Blir samma resultat oavsett jag tar drivisarna från Asus eller Intel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar som det fungerar nu iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_Namnd:

Verkar som det fungerar nu iaf.

Vad gjorde du för att få det att fungera?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Diskarna satt tydligen inte på rätt port. Inte framgick det nått i manualen heller. Finns 6 SATA portar 1, 2, 3, 4, 5 & 6. Jackade i disk 1 på port 1 å disk 2 på port 2 å de skall man inte göra. Har man bara 2 diskar så ska disk1 sitta på port 1 å disk 2 sitta på port 3. Då funkar det. Jag satt i 4 diskar till (totalt 6 stycken) å märkte då att om jag valde disk 1 och 3 så funkade RAID trots man kunde välja 2 lite hur som helst om man så vela under installationen. Inge felmeddelande förrän installationen var nästan klar. Känns fasiken 80-tal. Man får prova sig fram.

Visa signatur

Permalänk

Hur ändrar jag disk 2 till port 3 i Bios inställningarna verkar vara
Omöjligt o flytta på de :S