Projekt: DIY 3D Printer - RepRap Prusa i3

Permalänk

hej när jag första gången hörde om 3d skrivare ville jag ha en men jag tycket de var för dyra i början.
så när jag fyllde år tänkte jag hm tänk om man skulle ge sig själva en present sagt o gjort sökte runt som bara den på billiga 3d skrivare
hitta då reprap prusa i3 plus en rulle ABS på Aliexpress.com som jag beställde då jag fick den för 192 $ (1400kr).(om ni handlar här kolla upp status på butik o köp ej av nya utan omdöme) jag blev lurad fast ska får tillbaka pengarna av sidan Aliexpress.
Efter fått lära mig att det var för billigt snubblade jag över den tråd trevlig läsning.
nu till mina frågor

1 vad är skillnaden på de olika Prusa 13 modellerna vilken bör man välja med taskig ekonomi tänkt på flera mån max 4500kr

det jag vill ha den till är att göra höljen till el projekt bildelar så som costom grill ,sidoblikers ,scoops , intrigör detaljer .

mvh roger

Permalänk
Medlem

Problem..

Tjena,
Full fart på nya bygget nu.. Dock har jag stött på problem med min E3D-V5.. tydligen rätt så vanligt..

Problembeskrivning:
E3D-v5 clogging...
Kan trycka igenom plast med handkraft, några cm, sedan blir det stopp. Jag kan då dra tillbaka plasten och typ lirka in den igen och då fungerar några cm till..

ODDNAME, har du råkat ut för något liknande? Vad jag läst kan det bero på PLA som blivit kvar längst ner i "Heater block:en" och stelnat (PLA är socker, bla) så det fastnar och blir stenhårt.

Lösningen skulle vara att putsa insidan och köra 1cm PLA doppad i rapsolja (Seasoning) genom hotend:en.

http://forum.e3d-online.com/viewtopic.php?f=7&t=65
http://forum.e3d-online.com/viewtopic.php?f=7&t=95
http://forums.reprap.org/read.php?262,342272

Permalänk
Medlem

Problem..

Felsökte detta som en galning!

Tror det första problemet var bränd plast i heaterblocken.. och sedan.. skäms nästan att säga det... min heatbed var inte helt levlad. en skruv hade släppt lite.. vilket gjorde att hotenden tryckte mot glaset så att plasten inte kunde tryckas ut..

Nu är jag back in business igen. snabbare än förr och på lägre värme! .35mm nozzle, 190grader, 45mm/s

Checka in min "ghetto fan duckt"

http://www.thingiverse.com/thing:385770

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Tjena,
Full fart på nya bygget nu.. Dock har jag stött på problem med min E3D-V5.. tydligen rätt så vanligt..

Problembeskrivning:
E3D-v5 clogging...
Kan trycka igenom plast med handkraft, några cm, sedan blir det stopp. Jag kan då dra tillbaka plasten och typ lirka in den igen och då fungerar några cm till..

ODDNAME, har du råkat ut för något liknande? Vad jag läst kan det bero på PLA som blivit kvar längst ner i "Heater block:en" och stelnat (PLA är socker, bla) så det fastnar och blir stenhårt.

Lösningen skulle vara att putsa insidan och köra 1cm PLA doppad i rapsolja (Seasoning) genom hotend:en.

http://forum.e3d-online.com/viewtopic.php?f=7&t=65
http://forum.e3d-online.com/viewtopic.php?f=7&t=95
http://forums.reprap.org/read.php?262,342272

Sålde vidare mitt bygge med E3D, nissen som köpte hade samma problem, visar sig att V5 är kass i sig, designmiss pga helmetallsdesignen
Löses genom att köpa V6 tydligen.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Hm jag som köpte en "pirat" kina kopia av E3D som jag tror är V5, hoppas den således inte är ultrakass då!

Ni som beställde delar från kina, hur länge ungefär tog det från dess att de flög ut från kina till dess att de registrerades på posten.se? mina paket har skickats den 2/7 och har ännu inte registrerats... de skickades med china post air mail.

funderar också om ni kör med fjädrar under er heatbed eller som ni endast har brickor? hur garanterar man liksom att fjädrarna inte ska komprimeras för att störa i z-led? nu är de kanske super-styva, har inte fått mina paket så har inte kunnat bygga för 5 öre bara titta på mina motorer och min hot-end

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thermoz:

Hm jag som köpte en "pirat" kina kopia av E3D som jag tror är V5, hoppas den således inte är ultrakass då!

Ni som beställde delar från kina, hur länge ungefär tog det från dess att de flög ut från kina till dess att de registrerades på posten.se? mina paket har skickats den 2/7 och har ännu inte registrerats... de skickades med china post air mail.

funderar också om ni kör med fjädrar under er heatbed eller som ni endast har brickor? hur garanterar man liksom att fjädrarna inte ska komprimeras för att störa i z-led? nu är de kanske super-styva, har inte fått mina paket så har inte kunnat bygga för 5 öre bara titta på mina motorer och min hot-end

Min J-head kina kopia var faktiskt hel ok, gick ju att printa med den. Men tror att E3D modellen är ett vinnande koncept, även "The Kranken" lär vara grym.. den är ju vattenkyld

Jag kör med 4st 2cm fjädrar på min platta, det känns skönt att veta att man kan "krascha" en bit ner i den om något går snett.

Permalänk
Medlem

Helgens modifikation av i3:an.
"Spoolholder" jag ritade delarna i freecad på ca 20minuter... delen för kullagerna är utskrivna i 45mm/s och infill 35. 10% infill utan topplager..
M8 "vinklar" utskrivna i 45mm/s och infill 45. 20% infill med topplager...

Permalänk
Medlem

Nu börjar min printer kunna spotta ur sig lite skit! Är en bra bit kvar på kalibreringen!

Men lite previews iaf!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Sitter och letar grejer till mitt bygge och snubblade över denna hot end. någon som vet om den är något att ha?
Verkar vettig och billig...
http://www.ebay.co.uk/itm/HotEnd-Fully-Assembled-and-Wired-FR...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blôbba:

Sitter och letar grejer till mitt bygge och snubblade över denna hot end. någon som vet om den är något att ha?
Verkar vettig och billig...
http://www.ebay.co.uk/itm/HotEnd-Fully-Assembled-and-Wired-FR...

Verkligen billigt. Om den är bra skulle man kunna köpa några stycken, för att snabbt kunna byta mellan nozzle storlek och past-typ...
Tycker dock att E3D fixar det bra. Bytte nozzle på ca 10 minuter..

Permalänk
Medlem

Det blir ju rätt så schyssta print! De är utskrivna med DLP? Hur luktar vätskan?

Permalänk
Medlem

8mm axel

Hejsan gott folk!
Jag är mitt uppe i monteringen av min i3:a, men har stött på problem med mina 8mm rundstänger. Det var tydligen en dålig idé att köpa på järnaffären utan att mäta exakta omkretsen. De är snarare 8,2-8,3 mm än 8mm i diameter. :/

De centerless slipade axlarna från maskindelen.se verkar ju perfekta, men de är mycket dyrare (om man räknar med frakten) och för tillfället slutsålda. Antar att de kommer in på lagret ganska snabbt, men tänkte ändå kolla om ni vet någon markbutik i Stockholm med fungerande axlar/stänger?

Det känns för övrigt skönt att hålla sig hemma på SweC forumet!

Visa signatur

EpiComputadora:
ASUS P8Z77-V --- Intel Core i7 3770k @ 4,2 GHz --- Evga Geforce GTX 680 SC --- Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600MHz OCZ Agility 3 90GB OS SSD --- Seagate Barracuda 1TB 7200RPM --- NZXT Phantom Fulltower White --- Corsair GS 700W Antec Kuhler H2O 620 --- QPad MK-80 PRO --- Mionix Saiph 1800

Permalänk
Medlem

Uargh vad irriterande det kan vara när allt jävla skit går åt helvete!

Har min i3a i princip kvar, allt monterat osv och allt fungerar klockers utom z axlarna. som hänger sig när man förflyttar de för långt. efter lite felsökning och googling kom jag fram till att mina motorer är för saftiga för step-drivern, iom att de är kopplade parallellt så får de inte tillräckligt med ström för att hänga med. hittade två alternativ, antingen löda de i serie ( folk verkade ganska anti mot detta alternativet) ELLER använda E1 + Z drivern till vardera Z motor. Då jag inte är särskillt impad på flera extruders mer än att det är lite tufft, valde jag alternativ 2, vilket var en superlätt inställning i Marlin.

MEN inget händer ju med ena motorn när jag kör, happ, flytta ändra om osv. kommer fram till att det kan hända att min E1 port bara är trasig, alternativt dålig kontakt någonstans i kortet, en visuell besiktning av ramps kortet är inget superlätt så jag tar fram min multimeter för att mäta å ha mig. men alla pins från ramps till steppers visar samma spänning. satte på plats steppern och mätte Vdef och det existerade en sådan.

Nu måste jag försöka felsöka om mitt mega2560 kort har någonting fel med sina outputs, vilket är mindre kul. men tror det är mitt rampskort som felar då den hade fått sig en smäll i paketet och hade 2-3 böjda pins som den enda visuella skadan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thermoz:

Uargh vad irriterande det kan vara när allt jävla skit går åt helvete!

Har min i3a i princip kvar, allt monterat osv och allt fungerar klockers utom z axlarna. som hänger sig när man förflyttar de för långt. efter lite felsökning och googling kom jag fram till att mina motorer är för saftiga för step-drivern, iom att de är kopplade parallellt så får de inte tillräckligt med ström för att hänga med. hittade två alternativ, antingen löda de i serie ( folk verkade ganska anti mot detta alternativet) ELLER använda E1 + Z drivern till vardera Z motor. Då jag inte är särskillt impad på flera extruders mer än att det är lite tufft, valde jag alternativ 2, vilket var en superlätt inställning i Marlin.

MEN inget händer ju med ena motorn när jag kör, happ, flytta ändra om osv. kommer fram till att det kan hända att min E1 port bara är trasig, alternativt dålig kontakt någonstans i kortet, en visuell besiktning av ramps kortet är inget superlätt så jag tar fram min multimeter för att mäta å ha mig. men alla pins från ramps till steppers visar samma spänning. satte på plats steppern och mätte Vdef och det existerade en sådan.

Nu måste jag försöka felsöka om mitt mega2560 kort har någonting fel med sina outputs, vilket är mindre kul. men tror det är mitt rampskort som felar då den hade fått sig en smäll i paketet och hade 2-3 böjda pins som den enda visuella skadan

Kan det inte vara värt att testa seriekoppling då? Jag har sett folk på reprap forumet som rekommenderar det, så det kan ju inte vara så illa. Eller är det något jag missat? o.O

Det där låter onekligen väldigt jobbigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EpiComputadora:
ASUS P8Z77-V --- Intel Core i7 3770k @ 4,2 GHz --- Evga Geforce GTX 680 SC --- Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600MHz OCZ Agility 3 90GB OS SSD --- Seagate Barracuda 1TB 7200RPM --- NZXT Phantom Fulltower White --- Corsair GS 700W Antec Kuhler H2O 620 --- QPad MK-80 PRO --- Mionix Saiph 1800

Permalänk
Medlem

Att köra serie var något jag tänkte göra idag, men ville gärna se var felet låg. så plockade isär allt och mätte pins på ramps och mega korten, alla var vettiga, förstod ingenting. satte ihop allting och mitt i allt så fungerar E1 kanalen. förstår ingenting men istället har jag råkat bränna inte en, inte två men TRE av mina steppers. så nu lade jag precis en order!

Dock förstod jag aldrig varför man valde att köra två motorer på en stepper, då stepperna inte alls verkar vara gjorda för att köra på fler än en motor - vilket var största orsaken till att jag tvekade till att köra de i serie... men men, nu fungerar iaf mina två Z axlar men inte min extruder, x eller y axel.... förstår inte alls vad som var felet eller för den delen vad som löste problemet... måste varit ett spöke i mina pins eller något jäkla skit! // rage off

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thermoz:

Dock förstod jag aldrig varför man valde att köra två motorer på en stepper, då stepperna inte alls verkar vara gjorda för att köra på fler än en motor - vilket var största orsaken till att jag tvekade till att köra de i serie... men men, nu fungerar iaf mina två Z axlar men inte min extruder, x eller y axel.... förstår inte alls vad som var felet eller för den delen vad som löste problemet... måste varit ett spöke i mina pins eller något jäkla skit! // rage off

Alltid trevligt när något funkar, särskilt inom elektronik och särskilt när man inte vet varför.

http://forums.reprap.org/read.php?1,123038,123153
Andra inlägget i den tråden övertygade iaf mig om att köra seriekoppling. Eftersom motorerna är kopplade i serie kan man känna sig trygg om att ingen av de får för mycket ström och tar skada. Jag tänker mig iförsig att spänningen skulle kunna bli liiite olika över motorerna, men det ska inte orsaka skada på utrustningen och borde inte ske om motorerna är identiska. Den största nackdelen med serie ska annars vara lägre hastighet, vilket inte är ett stort problem på z-axeln.

Lösningen med E1 steppern verkar ju bra iförsig, men jag planerar att köra en till extruder för stödmaterial i framtiden. Den behövs då... :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EpiComputadora:

Permalänk
Medlem

Hur ser i3ans utskrifter ut i max kvalite? Och om man ska gå upp en pris klass vart hammnar man då? Funderar lite över kvaliteten och om jag ska slå till men då är kvaliteten / pengarna som satt stop.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

En bra kalibrerad maskin är lika bra som övre prisklasser som nyttjar samma teknik då.
Kräver ju lite jobb att kalibrera men det är inte jättesvårt

Och jag föll för "grupptrycket" här idag och printar mig delar till en i3a med nu =P
Kosseln var så rolig att bygga så får bli en i3a med nu när jag ändå kan sköta allt tillverkning själv, blir rework av einsteins variant med single sheet som stöd Tänkte fräsa ut 6mm alu.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

Permalänk
Medlem

Ska börja montera min i3:a när vädret blir dåligt här i värmland!

Har endel som saknas dock så jag undrar om någon har extra som dom vill sälja mej!

Saknar kopplingar mellan motor och M5 gängstången
saknar dom kullager som går åt
även en liten detalj som kallas hotend någon som har en begagnad att sälja billigt? köper gärna en som någon annan dömt ut bara den är billig då jag verkligen är i slutet av min budget.
det sista jag saknar är thermistorer till både heatbed och hotend.

Permalänk
Medlem

Snåla absolut inte på hot-end, spara till en om det behövs. Köp ingen kinakopia då det blir mer problem än du någonsin kan önska dig.
Köp en erkänt bra som funkar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tänker spara till en bra hotend, men under tiden vill jag kunna testa och leka lite med bygget.
Har även funderingar på att bygga egen hotend, men det blir säkert inget som vanligt...

Permalänk
Medlem

2 första delarna till mitt i3-bygge

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är min i3a klar och håller på att printa quality-of-life grejer för fullt!

Några allmänna funderingar, hur hög acceleration har ni i XY-led? jag körde med default inställningar i marlin men den vibbrerade Y-axeln ur led på något vänster. så nu har jag dragit ner det till 1200 och ökar successivt. i övrigt har jag 80mm/s perimeters, 120mm/s infill i dag, dock verkar accelerationen var det som flaskar i de mer detaljerade utskrifterna!

ett annat problem är att mina heatsinks inte villl sitta på mina steppers, köpte en värmeledande dubbelhäftande tejp från inet men den sitter verkligen värdelöst på just dessa så vågar inte montera min ramps i lodrätt läge .Några tips på hur jag skulle kunna fästa den till min skrivare i horisontellt läge? kör med denna ram (som var jäkligt najs) http://www.ebay.com/itm/Reprap-Prusa-i3-improved-frame-White-...

Övrigt; mr2clean finns en svensk site som säljer vissa prylar - saltberg.se där jag köpte bland annat filament (utan spole )

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad det är för kvalitet på delarna, nissen Thermoz tipsade om påstår att det är toppkvalitet utan att styrka det.
Men kan man intyga att det som säljs är bättre än vad man får från aliexpress och att det gör skillnad låter priserna på LM8UU inte helt fel.

Annars om risken är stor att det är samma så spelar det nog ingen roll, bara du är billigare än andra svenska alternativ eller har något som gör att de väljer dig istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vete tusan hur man intygar att de prylarna är toppkvalitet, menar kina-import kan ju likväl hålla minst lika god kvalitet som någon distributör inom eu! Det var mer som ett "titta-en-svensk" försäljare

Jag har ett problem med min i3a, mitt X-bälte blir slappt av alla rörelser, märkte det idag då kvaliteten plötsligt sjönk på mina prints, trots att jag sänkte hastighet och acceleration! Kände runt lite och den var otroligt slapp. Spände den men gissar på att den kommer släppa igen, detta trots tänder-mot-tänder och 3 buntband runt vardera sida.

Permalänk
Medlem

Kör min lilla maskin som en "pillar när jag inte har bättre för mig projekt". Idag blev det ramen, 19mm mdf fick det bli, dock lyfte fräsen upp biten mer än jag trodde när jag körde utan brygga, därav det brändas, men inget som påverkar funktionen allls

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

http://img908.imageshack.us/img908/6226/Vs4T0E.jpg

Kör min lilla maskin som en "pillar när jag inte har bättre för mig projekt". Idag blev det ramen, 19mm mdf fick det bli, dock lyfte fräsen upp biten mer än jag trodde när jag körde utan brygga, därav det brändas, men inget som påverkar funktionen allls

Sitter inte fästena på fel håll?

Permalänk
Medlem

Jopp, men bara dittryckta med skruvarna, inte fastmonterade

Dagens lilla testprint:

Oväntat bra för 0.5mm munstycke ändå!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ännu en liten stund att bygga lite idag så fick bli att kapa till lite gängstänger och införskaffa muttrar och brickor.

Detta blev resultatet:

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort en del inlägg som stred mot forumreglerna. Observera att marknadsföring/annonsering ej är tillåtet, se §9:

Citat:

§ 9 Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...