Permalänk
Medlem

Precis kört in allt i racket, så äntligen lite ordnat, dock är bara två av burkarna uppe och snurrar (RMA etc)
3x4U burkar, 1 router 2xESXI hosts
48x1G + 4x10G Brocade/Woven switch
Raritan DKX116 KVMoIP
APC PDU som inte nyttjas än

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Precis kört in allt i racket, så äntligen lite ordnat, dock är bara två av burkarna uppe och snurrar (RMA etc)
Raritan DKX116 KVMoIP

http://forumbilder.se/DDDMU/10544374-10152494969320943-696921...

snyggt bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Raritan DKX116 KVMoIP

Snyggt med en vinylsvarv. Mer spännande än några rackmaskiner.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Raritan DKX116 KVMoIP

Snyggt! Vart kommer racket ifrån?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ojeu:

Hej!

Det är inget rack, utan det är ett golvstativ gjort för att montera mindre utrustning i (ex switchar eller liknande) då det är för grunt för att montera vanliga rackskenor. Troligen köpt på Dustin eller annan butik som har dessa:
Finns i 18, 32 eller 37U på Dustin.
http://www.dustin.se/product/5010597192/toten-19-golvstativ-1...
http://www.dustin.se/product/5010597212/toten-19-golvstativ-6...
http://www.dustin.se/product/5010597218/toten-19-golvstativ-6...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Mitt lilla rack

Här är mitt rack innehållandes :

Hemmabyggd Nas/filmserver 3x1tb - Ubuntu & Plex
Wd Mybook Live - Musik & frugans en miljard bilder
2St raspberry pi, den ena sparar temperatur värden från tellstick och den andra kör fotoalbum med bilder från Mybooken

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Snyggt med en vinylsvarv. Mer spännande än några rackmaskiner.

Hehe, mja, det beror på vilket humör man är

Skrivet av Ojeu:

Det är ett Toten, som Powernet visar nedan, köpt på serverskåp.se

Skrivet av PowerNet:

Hej!

Det är inget rack, utan det är ett golvstativ gjort för att montera mindre utrustning i (ex switchar eller liknande) då det är för grunt för att montera vanliga rackskenor. Troligen köpt på Dustin eller annan butik som har dessa:
Finns i 18, 32 eller 37U på Dustin.
http://www.dustin.se/product/5010597192/toten-19-golvstativ-1...
http://www.dustin.se/product/5010597212/toten-19-golvstativ-6...
http://www.dustin.se/product/5010597218/toten-19-golvstativ-6...

Fast det beror väl lite på vad man har för rackskenor samt servrar. Nu förespråkar du kanske fulldjup, nyare, Dell-servrar ( ) och dom kan få det lite svårt; ställningen är 80cm djup totalt, mina servrar är vanliga 55-60cm djupa. Jag har även monterat in stolparna lite för att få bättre balans. För mig mycket smidigare än ett skåp, då 60 blir gör grunt, och 80 lite för stort och meckigt

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moron:

Hehe, mja, det beror på vilket humör man är

Det är ett Toten, som Powernet visar nedan, köpt på serverskåp.se

Fast det beror väl lite på vad man har för rackskenor samt servrar. Nu förespråkar du kanske fulldjup, nyare, Dell-servrar ( ) och dom kan få det lite svårt; ställningen är 80cm djup totalt, mina servrar är vanliga 55-60cm djupa. Jag har även monterat in stolparna lite för att få bättre balans. För mig mycket smidigare än ett skåp, då 60 blir gör grunt, och 80 lite för stort och meckigt

Hej!

Jag skulle säga att de flesta servrar har för långa rack skenor för att kunna passa i sådant där golvstativ. (Testat, på ett sådant golvstativ på jobbet).

Men det funkar ju helt klart om man bara har servrar som monteras i framkant, eller om man kan skaffa lämpliga beslag, eller kortare hylla som håller uppe bakre delen av servern (och en lika hylla fram om man inte kan skruva fast maskinen direkt i fronten) då skenorna oftast är längre än vad golvstativen är djupa under normala omständigheter då dessa golvstativ har fasta skenor och inte kan flyttas, vilket kan kan på "riktiga" rackskåp där du kan välja monteringsdjupet själv (oftast 72cm) normalt sätt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jag har sliding rackskenor på mina servar i detta stativ och det funkar utmärkt

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moron:

Jag har sliding rackskenor på mina servar i detta stativ och det funkar utmärkt

När jag pratar om rack servrar så pratar jag om professionella i främsta hand (HP, Dell, FUJITSU, IBM osv) och dessa är normalt att montera på ca 72cm och passar således inte i dessa golvstativ normalt sett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Agreed! Om jag hade haft såna fina burkar hade jag nog inte haft en sambo bara

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

När jag pratar om rack servrar så pratar jag om professionella i främsta hand (HP, Dell, FUJITSU, IBM osv) och dessa är normalt att montera på ca 72cm och passar således inte i dessa golvstativ normalt sett.

Vaddå normalt sett? Finns inget "normalt", finns 1000 olika rackskenor & längder & 1000 olika monteringssystem, 1000 olika djup, vilket man väljer är helt upp till kund, leverantör, datacenter spec osv osv osv. Går alldeles utmärkt att slänga in HP, Dell, Fujitsu, IBM burkar osv i golvstativ. Monteringsdjup varierar allt från 7-80cm. Ditt första inlägg där du hade invändning på djupet å klagade på att "vanliga" skenor, förstår inte vad du menar, som sagt, "vanliga" skenor kommer i alla möjliga längder, infästningar, finns även med teleskopsfunktion där samma skena går använda till flera olika djup. Vill man så kan man montera servrarna på mitten också med bara 2 pelare.

Så jag vet inte riktigt varför du hela tiden envisas att invända på varje inlägg som skrivits sen hans bild postades.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperA:

Vaddå normalt sett? Finns inget "normalt", finns 1000 olika rackskenor & längder & 1000 olika monteringssystem, 1000 olika djup, vilket man väljer är helt upp till kund, leverantör, datacenter spec osv osv osv. Går alldeles utmärkt att slänga in HP, Dell, Fujitsu, IBM burkar osv i golvstativ. Monteringsdjup varierar allt från 7-80cm. Ditt första inlägg där du hade invändning på djupet å klagade på att "vanliga" skenor, förstår inte vad du menar, som sagt, "vanliga" skenor kommer i alla möjliga längder, infästningar, finns även med teleskopsfunktion där samma skena går använda till flera olika djup. Vill man så kan man montera servrarna på mitten också med bara 2 pelare.

Så jag vet inte riktigt varför du hela tiden envisas att invända på varje inlägg som skrivits sen hans bild postades.

Hej!

Ja, de har en teleskopfunktion som kan ge en vidd på omkring 7 cm +/- någon cm hit eller dit för monteringsdjupet, som varierar från ca 66 cm till ca 74 cm (26-29tum) på märkesmaskiner (Dell, HP etc) således är 72cm det djupet som de allra flesta maskiner kan monteras på och anses "standard".

Nog om det då det egentligen inte har med tråden att göra, utan är en teknisk detalj om själva hårdvaran och borde då avlutas eller fortsättas i en annan tråd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Byggde mig en ny pfSense-maskin häromdagen.

Quad-core Celeron 2GHz, 4GB RAM, pico-psu, pfSense på USB-sticka. Album.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

http://i.imgur.com/RV64di1.jpg

http://i.imgur.com/A1e7Uiw.jpg

Det var ett fint litet bygge, jag blev sugen på att bygga en liknande men ekonomin som student tillåter inte det... Men jag funderade på vad för chassi det är och vart du fått tag på det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Det var ett fint litet bygge, jag blev sugen på att bygga en liknande men ekonomin som student tillåter inte det... Men jag funderade på vad för chassi det är och vart du fått tag på det

Blev också lite nyfiken. Har själv två Supermicro-chassin i typ samma storlek som funkar kanon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Hela bygget gick på 1800kr inkl. allt

Skrivet av Scuttle:

Blev också lite nyfiken. Har själv två Supermicro-chassin i typ samma storlek som funkar kanon.

Det är ett Morex 557, finns att köpa på mini-itx.se. Utbudet är ganska smalt när man behöver ett chassi med så låg höjd som möjligt (för att få in den i korskopplingsskåpet, se album-bilder). Annars har EMKO ett par schyssta chassin i samma industri-look.

Visa signatur

ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Snyggt bygge! Har varit inne på att sätt samman exakt samma prylar ett tag nu, samt köra en Ubiquiti UniFi AC för det trådläsa nätet.
Inte haft några problem med pfSense? Läste någonstans att det var vissa problem med just de nya celeron-propparna och den versionen av FreeBSD som pfSense bygger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Tjusigt! 1800kr för allt låter billigt, vart köpte du PSU/Adapter och vad kostade dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Hela bygget gick på 1800kr inkl. allt

Jag såg att det inte var så dyra komponenter men jag vet inte om jag kommer ha råd med mat sen om jag lägger pengar på saker jag inte behöver. för det är dax för bil nu... Så jag får snåla lite i år tror jag

Edit: om jag vill ha WiFi i routern om jag bygger en, hur för jag då? Och behöver jag något speciellt? Antar att jag måste ha en ap av något slag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanJoh:

Ptja, ett tjugotal virtuella maskiner för diverse kamrater. Jag har ett /27-nät publika v4 och ett /48 v6

Kostar det inte en väldans massa pengar att vara medlem i Ripe, vilket var ett krav för att få "egna" IP-adresser åtminstonie senast jag kollade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Snyggt bygge! Har varit inne på att sätt samman exakt samma prylar ett tag nu, samt köra en Ubiquiti UniFi AC för det trådläsa nätet.
Inte haft några problem med pfSense? Läste någonstans att det var vissa problem med just de nya celeron-propparna och den versionen av FreeBSD som pfSense bygger på.

Fungerar inte helt optimalt tyvärr, 2.1.4 bygger på FreeBSD 8.3 som inte lirar helt bra med detta moderkort. Det är väl egentligen Gigabyte som har en förbannad dåligt BIOS egentligen. Enda problemet är att man får en fin kernal panic error vid boot från avstängt läge, krävs en reset/reboot från "power-on"-läge och efter det så är allt OK. Funkar dock fint med 2.2 alpha'n som jag råkar köra ändå

https://forum.pfsense.org/index.php?topic=73518.msg435869#msg...

Skrivet av hultron:

Tjusigt! 1800kr för allt låter billigt, vart köpte du PSU/Adapter och vad kostade dom?

mini-itx.se även där, http://mini-itx.se/miniitxstromkit60wflaktlost-p-392.html?cPa...

Skrivet av jakob55:

Edit: om jag vill ha WiFi i routern om jag bygger en, hur för jag då? Och behöver jag något speciellt? Antar att jag måste ha en ap av något slag?

Yes, det är bara att koppla in en (eller flera) accesspunkter i nätverket. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s180680765&o=lokal_rank...

Skrivet av iXam:

Kostar det inte en väldans massa pengar att vara medlem i Ripe, vilket var ett krav för att få "egna" IP-adresser åtminstonie senast jag kollade?

Det kan ju vara så att han hyr en /27'a från sin colocation-leverantör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Det räcker att du har t.ex ett företagsabonnemang på någon typ av Internetförbindelse, sen är det bara att ansöka om fasta IP-adresser från leverantören. Det är iofs inte helt gratis med förtagsab., men man behöver definitivt inte vara medlem i RIPE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Det räcker att du har t.ex ett företagsabonnemang på någon typ av Internetförbindelse, sen är det bara att ansöka om fasta IP-adresser från leverantören. Det är iofs inte helt gratis med förtagsab., men man behöver definitivt inte vara medlem i RIPE.

Ahh. Jag fick intrycket att du ansökte om dom från RIPE när det egentligen var din ISP som gjorde det åt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Ahh. Jag fick intrycket att du ansökte om dom från RIPE när det egentligen var din ISP som gjorde det åt dig?

Colo-leverantören kanske äger en /20 där kunden hyr ett spann i form av en /27'a i det nätet. Dvs. ingen "mellanhand" till ripe direkt.

Visa signatur

Permalänk

Väldigt vad avancerade grejer folk har här^^

Själv har jag en intel nuc med 16gb ram och en 120gb m-sata ssd. till den har jag 5st 2tb, 2st 1tb och 1st 3tb usb-diskar. allt detta har jag instoppat längst ner i sprit-skåpet (ja det blir lite varmt, men cpun ligger runt 55 - 60 grader så det kunde vara värre)

just nu är jag ute efter så litet och tyst som möjligt, då lägenheten inte är så stor och tjejen inte tycker datorer är lika fina inredningsdetaljer som jag.. men än så länge har den klarat alla uppgifter jag gett den så har inte behov av något vassare ännu iallafall:)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort inlägg som endast innehöll några random bilder, lite information/bildtext vill vi ha
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Äntligen får börja flyttat servern från köket i lägenheten till nya huset och "matkällaren" aka Server/Arkiv rummet.Inte i drift just nu eftersom kvinnan tyckte att möbler osv va viktigare att få in istället för att dra färdigt el/data i serverrummet... Dock under uppbyggnad nu där arbete pågår med att dra ut data i huset samt brandklassa rummet och fixa UPS, Bensingenerator(varför inte?) samt ventilation. Har man äntligen fått plats och möjlighet att göra det ordentligt så

Server 1:

Hp 380 Gen 6
72GB ram
2x Xeon X5560
2x 700W psu
Disk: 1x 60GB Intel 330 ssd, 4x 2TB WD red, 2x 2tb Toshiba Mobile 2.5t, 2x 1tb (ehn WD har jag för mig)

Server 2:

Hp 380 Gen 6
8GB ram
2x Xeon X5570
1x500w psu
Disk 1x 1tb WD red

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Har letat efter ett litet bygge med pfSense länge (helst rackmonterat chassi). Hur många Mbit kan du trycka genom den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrNilsson:

Har letat efter ett litet bygge med pfSense länge (helst rackmonterat chassi). Hur många Mbit kan du trycka genom den?

Då har du t.ex. http://mini-itx.se/mp161bd2500cc1u19dubblalan2xcom-p-891.html
2836 med 4 GB minne (istället för 2GB som det är som standard i denna)
Lägg in pfsense på ett usb minne eller liknande och sen bara kör

Visa signatur