Permalänk

Behöver hjälp med nyinköpt dator

Jag har ett par frågor som jag gärna behöver svar på. Gjorde ett konto här på Sweclockers för att jag hört mycket bra om sidan.
Köpte en stationär dator av en vän som var 1månad gammal. Den kostade 16.000:- ny och jag fick den för 11.000:-

Men nu har den börjat att skoja med mig.
1. Har fått upp felmeddelanden om grafikdrivrutiner som slutat fungera och stängdes av (Kommer inte ihåg vad det stod exakt)
2. När jag startar datorn så funkar inte internet (Ethernet saknar ip-adress) [Då måste jag starta om datorn så funkar det igen]
3. Jag får jätte stora FPS drops när jag spelar nu, (har haft datorn en månad och den har funkat jättebra tills nu)

Dator Specs:

Corsair Carbide 330R Midi tower black
MSI Z87 - G43, Socket - 1150
Intel(R) Core(TM) i7-4770K CPU @ 3.50GHz
Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 16GB Kit
Msi Geforce GTX780 3GB Gaming
Crucial M500 SSD 2.5" 120GB SATA 3.0
WD Desktop Blue 1TB SATA 3.0

Som ni förstår kanske jag inte är jättebra på datorer men behöver verkligen hjälp här.

Permalänk
Skrivet av BiggieSmalls91:

Jag har ett par frågor som jag gärna behöver svar på. Gjorde ett konto här på Sweclockers för att jag hört mycket bra om sidan.
Köpte en stationär dator av en vän som var 1månad gammal. Den kostade 16.000:- ny och jag fick den för 11.000:-

Men nu har den börjat att skoja med mig.
1. Har fått upp felmeddelanden om grafikdrivrutiner som slutat fungera och stängdes av (Kommer inte ihåg vad det stod exakt)
2. När jag startar datorn så funkar inte internet (Ethernet saknar ip-adress) [Då måste jag starta om datorn så funkar det igen]
3. Jag får jätte stora FPS drops när jag spelar nu, (har haft datorn en månad och den har funkat jättebra tills nu)

Dator Specs:

Corsair Carbide 330R Midi tower black
MSI Z87 - G43, Socket - 1150
Intel(R) Core(TM) i7-4770K CPU @ 3.50GHz
Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 16GB Kit
Msi Geforce GTX780 3GB Gaming
Crucial M500 SSD 2.5" 120GB SATA 3.0
WD Desktop Blue 1TB SATA 3.0

Som ni förstår kanske jag inte är jättebra på datorer men behöver verkligen hjälp här.

svårt använda utan nätagg?
ladda ner HWinfo, prime95, memtest, furmark, occt.

starta först HWinfo sätt igång temp sensors.
starta stresstest med prime95 & furmark. låt den hålla på minst 20min, stäng av stresstest & ta skärmdump på alla temps du får + den visar om volten går ner på nätagget.
kör nu memtest det ska funka 1-2timmar utan error.

din dator kostade kanske 16.000kr när den köptes men nu går det på runt 11.000kr du har du inte gjort nåt "klipp" då du inte har nån garanti
http://www.netonnet.se/Customer/SharedList/11643 nätagget är utelämnat eftersom det inte fanns med i ditt inlägg

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Jag tror detta är nätagget Silver Power SP s750 750w PSU

Och jag har garanti eftersom det är polarens dator

Det var lite komplicerat med, är inne på hwinfo det finns massa inställningar vet inte hur man sätter igång "temp sensors"

http://imgur.com/ry6S96n

Kolla den

vet inte om jag gjorde rätt. Annars kommer jag behöva mer hjälp :/

Jag vet inte jag trodde jag gjorde ett bra klipp. Datorn var en månad gammal, jag köpte den för 5000kr mindre och jag fick en BenQ 24" 120Hz Skärm och ett logitech headset på köpet.

Och vad skulle jag andvända occt till ?

Permalänk
Skrivet av BiggieSmalls91:

Det var lite komplicerat med, är inne på hwinfo det finns massa inställningar vet inte hur man sätter igång "temp sensors"

redigera ditt inlägg istället för att skriva nytt.
när du startar HWinfo finns det en ruta först "Sensors only"
annars tar du run & trycker på den gulmarkerade ikonen längst upp

vad vinner du på att köpa en dator för nästan samma pris som från butik ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av BiggieSmalls91:

Jag har ett par frågor som jag gärna behöver svar på. Gjorde ett konto här på Sweclockers för att jag hört mycket bra om sidan.
Köpte en stationär dator av en vän som var 1månad gammal. Den kostade 16.000:- ny och jag fick den för 11.000:-

Men nu har den börjat att skoja med mig.
1. Har fått upp felmeddelanden om grafikdrivrutiner som slutat fungera och stängdes av (Kommer inte ihåg vad det stod exakt)
2. När jag startar datorn så funkar inte internet (Ethernet saknar ip-adress) [Då måste jag starta om datorn så funkar det igen]
3. Jag får jätte stora FPS drops när jag spelar nu, (har haft datorn en månad och den har funkat jättebra tills nu)

Dator Specs:

Corsair Carbide 330R Midi tower black
MSI Z87 - G43, Socket - 1150
Intel(R) Core(TM) i7-4770K CPU @ 3.50GHz
Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 16GB Kit
Msi Geforce GTX780 3GB Gaming
Crucial M500 SSD 2.5" 120GB SATA 3.0
WD Desktop Blue 1TB SATA 3.0

Som ni förstår kanske jag inte är jättebra på datorer men behöver verkligen hjälp här.

http://imgur.com/ry6S96n

Kolla den

vet inte om jag gjorde rätt. Annars kommer jag behöva mer hjälp :/

Jag vet inte jag trodde jag gjorde ett bra klipp. Datorn var en månad gammal, jag köpte den för 5000kr mindre och jag fick en BenQ 24" 120Hz Skärm och ett logitech headset på köpet.

Och vad skulle jag andvända occt till ?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag måste be dig att läsa våra regler, speciellt §3.1, och Redigera din trådrubrik så att den tydligt beskriver vad tråden handlar om. Tack på förhand och välkommen hit.

Tänk också på att undvika att citera dig själv eller skriva flera egna inlägg efter varandra eftersom det inte ger samma överblick och är mer svårläst. Använd även där Redigera eller Citera flera (Citera flera, Citera flera, Citera osv).

*Inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieSmalls91:

http://imgur.com/ry6S96n

Kolla den

vet inte om jag gjorde rätt. Annars kommer jag behöva mer hjälp :/

Jag vet inte jag trodde jag gjorde ett bra klipp. Datorn var en månad gammal, jag köpte den för 5000kr mindre och jag fick en BenQ 24" 120Hz Skärm och ett logitech headset på köpet.

Och vad skulle jag andvända occt till ?

Om du skulle köra GPU benchmark så gjorde du rätt.
Btw, nu har vi din e-post adress.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag måste be dig att läsa våra regler, speciellt §3.1, och Redigera din trådrubrik så att den tydligt beskriver vad tråden handlar om. Tack på förhand och välkommen hit.

Det skall jag göra, tack så mycket.