HTML5 + CSS3 + PHP5 Behöver jag kunna något mera?

Permalänk

HTML5 + CSS3 + PHP5 Behöver jag kunna något mera?

Hej!

För att skapa riktiga hemsidor som är kraftfulla; visst räcker det då med HTML5, CSS3 och PHP5 då?

Som jag har fattat så är HTML5 det själva grafiska t.ex knappar, menyer, bilder, URL-länkar osv. Och CSS3 är att göra dessa knappar, menyer, bilder, URL-länkar flashiga och häftiga med design. Och PH5 är för kommunikation med server och hårdvara?

(Jag förutspår att man redan kan MySQL och Apache)

Permalänk
Medlem

JavaScript och/eller Jquery är något du vill lära dig om du vill hålla på med kraftfulla och attraktiva hemsidor. PHP är nödvändigt vid kontakt med databaser och dylik kommunikation. Jag själv har skapat ett tiotal hemsidor och aldrig använt PHP, det beror helt på vad du ska skapa.

Men HTML, CSS och JavaScript/Jquery är det du ska lära dig, och i denna ordning :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Hej!

För att skapa riktiga hemsidor som är kraftfulla; visst räcker det då med HTML5, CSS3 och PHP5 då?

Som jag har fattat så är HTML5 det själva grafiska t.ex knappar, menyer, bilder, URL-länkar osv. Och CSS3 är att göra dessa knappar, menyer, bilder, URL-länkar flashiga och häftiga med design. Och PH5 är för kommunikation med server och hårdvara?

HTML för grundstruktur och CSS för att utforma designen av sidan, PHP eller motsvarande för att fylla sidan med innehåll från en databas. Det tillsammans med JS/Jquery för att göra saker och ting lite mer dynamiskt.

Skrivet av Nikkop:

JavaScript och/eller Jquery är något du vill lära dig om du vill hålla på med kraftfulla och attraktiva hemsidor. PHP är nödvändigt vid kontakt med databaser och dylik kommunikation. Jag själv har skapat ett tiotal hemsidor och aldrig använt PHP, det beror helt på vad du ska skapa.

Men HTML, CSS och JavaScript/Jquery är det du ska lära dig, och i denna ordning :).

Var får du innehållet på sidan från?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

HTML och CSS är grunden för allt. HTML är struktur, CSS är design.
PHP är egentligen inte nödvändigt att lära sig om du bara är intresserad av designen. Det finns färdiga system att använda för att bygga kraftfulla hemsidor, såsom Wordpress, som är en väldigt stor plattform som används av väldigt många störa företag och webbyråer (för varför återuppfinna hjulet?)

Så det är väl mer om du VILL lära dig PHP, dock är det bra att kunna grunderna i PHP för att kunna utnyttja webbsystemens funktioner till teman osv.

Jquery(förenklad Javascript) används för att skapa interaktiva element på sidan, t.ex image sliders, fade in/ut element som aktiveras vid knapptryck osv.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Lite terminologi:

HTML använder du för att strukturera innehåll. "Här är en rubrik, här är en paragraf."
CSS använder du för att beskriva hur ditt strukturerade ska se ut. "Rubriken ska ha den här färgen, paragraferna ska ha de här marginalerna.
Javascript är ett scriptspråk som du använder för att skapa dynamik och interaktivitet. "När man klickar på den här knappen så ska det där elementet få ett till klassnamn"
jQuery är ett javascript-bibliotek som förenklar och effektiviserar javascript, på bekostnad av prestanda.
PHP är ett (av många) server-side scriptspråk som du använder för att generera HTML-dokument, genom att bl.a. sköta databaskommunikation och behandla data. "Om URLen är det här, hämta ut den där datan ur databasen och skicka ut den i den här mallen."

Alla verktyg har dock ett flertal varianter, abstraktioner, ramverk och användningsområden.

@heretic16, antagligen klarar du dig utmärkt med HTML och CSS till en början, vilket du senare kan utveckla med en och annan jQuery-snippet. Håll saker och ting så simpla som du kan, för det är mycket att lära sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

PHP är nödvändigt vid kontakt med databaser och dylik kommunikation.

Jaa, så länge man håller sig till mysqli eller PDO extensions i alla fall. mysql_* funktionerna är väldigt populära men helst ska man hålla sig ifrån dem.

Visa signatur

Liten och knottrig.

Permalänk
Skrivet av heretic16:

Hej!

Du kommer långt med det, ja. HTML är enbart markup, alltså en struktur för hur element ska ligga på en sida. I CSS bestämmer du allt grafiskt, hur element ska se ut. PHP används serverside för att göra beräkningar osv.

Du borde också dock kunna Javascript. Du kan göra mycket användbart med det och till exempel skicka AJAX-anrop till php-kod på serverside för att t.ex. hämta data från server etc. Det finns väldigt användbara Javascript-bibliotek som jQuery och Angular som har stora användsningsområden.

Du borde också kunna åtminstonde grunder om databashantering. T.ex. MySQL. Sen om du vill faktiskt hosta en sida själv på egen server så behöver du veta lite om Linux, Apache, SSH osv. Fast tillsvidare kan du utveckla allt lokalt med t.ex. WAMP o sen hosta på någon sida som hanterar servern åt dig, om du inte orkar sätta dig in i det. Så småningom kan det vara värt att också förstå sig på versionshantering. T.ex. skaffa ett Github konto och versionshantera din kod där för att lära dig lite om hur det funkar, det är också väldigt användbart.

Om du är ny kanske vissa av de här sakerna låter främmande och svåra att greppa, men man lär sig med tiden. w3schools har gott om nyttiga guider. Det bästa är att bara sätta igång med utvecklandet. Utmana gärna dig själv och ge dig på projekt som du inte är helt säker på om du klarar, då tvingas du lära dig nya saker och utökar ditt kunnande.

Permalänk
Avstängd

Vill du jobba med enterprise scale i Sverige så är det Java eller .NET som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan HTML, CSS, PHP, databashantering och lite JavaScript/Jquery och tycker jag har klarat skapa allt jag velat med dessa kunskaper. (Y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

HTML och CSS är grunden för allt. HTML är struktur, CSS är design.
PHP är egentligen inte nödvändigt att lära sig om du bara är intresserad av designen. Det finns färdiga system att använda för att bygga kraftfulla hemsidor, såsom Wordpress, som är en väldigt stor plattform som används av väldigt många störa företag och webbyråer (för varför återuppfinna hjulet?)

Tycker argumentet om att inte lära sig server-side språk för att det existerar befintliga lösningar på marknaden fallerar på så många punkter. Att lära sig ett server-side språk är essentiellt för att nå en förståelse för de system man använder och möjligheten att kunna skräddarsy system utefter egna behov. Se det som att använda Wordpress, Drupal, Joomla eller den övriga uppsjön CMS som finns på marknaden är som att köpa en husbil när man egentligen bara vill ha just ett hjul. Less is more helt enkelt. Varför ha ett CMS med 200 funktioner om man egentligen bara nyttjar 10?

Precis samma sak med Javascript/jQuery. Idag finns det ju en uppsjö färdiga skript som man bara kan klippa och klistra ifrån, men det finns ett mycket större värde i att förstå sig på hur saker och ting fungerar än att i blindo pussla ihop någonting.

Sedan finns det givetvis fördelar med att använda befintliga lösningar, så som att kunden är van vid hur ett visst system fungerar eller att man inte själv behöver underhålla systemet på samma sätt. Men om det nu är i syfte att lära sig webbutveckling är det helt klart värt att åtminstone en gång utveckla sitt egna CMS eller något annat större projekt i ett server-side språk för att öka förståelsen för hur webbsidor faktiskt fungerar.

@heretic16

Exakt vad är det du vill uppnå med att lära dig HTML, CSS, PHP? Har du som syfte att någon gång i framtiden arbeta professionellt med webbutveckling eller är du endast nyfiken på att lära dig? Och vad är det du tänkt utveckla för något?

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRetro:

Tycker argumentet om att inte lära sig server-side språk för att det existerar befintliga lösningar på marknaden fallerar på så många punkter. Att lära sig ett server-side språk är essentiellt för att nå en förståelse för de system man använder och möjligheten att kunna skräddarsy system utefter egna behov. Se det som att använda Wordpress, Drupal, Joomla eller den övriga uppsjön CMS som finns på marknaden är som att köpa en husbil när man egentligen bara vill ha just ett hjul. Less is more helt enkelt. Varför ha ett CMS med 200 funktioner om man egentligen bara nyttjar 10?

Precis samma sak med Javascript/jQuery. Idag finns det ju en uppsjö färdiga skript som man bara kan klippa och klistra ifrån, men det finns ett mycket större värde i att förstå sig på hur saker och ting fungerar än att i blindo pussla ihop någonting.

Sedan finns det givetvis fördelar med att använda befintliga lösningar, så som att kunden är van vid hur ett visst system fungerar eller att man inte själv behöver underhålla systemet på samma sätt. Men om det nu är i syfte att lära sig webbutveckling är det helt klart värt att åtminstone en gång utveckla sitt egna CMS eller något annat större projekt i ett server-side språk för att öka förståelsen för hur webbsidor faktiskt fungerar.

@heretic16

Exakt vad är det du vill uppnå med att lära dig HTML, CSS, PHP? Har du som syfte att någon gång i framtiden arbeta professionellt med webbutveckling eller är du endast nyfiken på att lära dig? Och vad är det du tänkt utveckla för något?

Min punkt handlade om han ville designa sidor, men jag förespråkade för att lära sig PHP ändå för just den punkten du nämnde. Förstår inte varför du citerar mig.

Man behöver inte återuppfinna hjulet om man inte vill det, men man bör förstå hur hjulet fungerar.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Min punkt handlade om han ville designa sidor, men jag förespråkade för att lära sig PHP ändå för just den punkten du nämnde. Förstår inte varför du citerar mig.

Man behöver inte återuppfinna hjulet om man inte vill det, men man bör förstå hur hjulet fungerar.

Det jag ville lyfta fram är att det i min mening är minst lika viktigt om inte viktigare att lära sig ett server-side språk som det är att lära sig HTML, CSS eller Javascript för att en få något så när funktionell sida. Något som jag tyckte att du underminerade i och med ditt inlägg. Men eftersom att han nu vill skapa "kraftfulla hemsidor" så bör fokus i min mening främst ligga på valfritt server-side språk samt Javascript/jQuery. Tyckte att ditt inlägg hintade om att det fanns genvägar att ta, något som aldrig lönar sig i längden

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu