Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Erik Bergsten, visst saknar vi hans tv-program.?

Permalänk
Rekordmedlem

Erik Bergsten, visst saknar vi hans tv-program.?

Eftersom det bara var amerikanska skitserier på tv där tonåringar blev varulvar o vampyrer eller blev kära i såna så råkade jag i stället kika på lite som Erik Bergsten hållit på med, vilka program, de håller ju än idag och är intressanta fastän de kan vara närmare 60 år gamla
Och herreminskapare vilken widescreen de hade på den gammla fina laptopen, inget nytt under solen för att kunna använda sin elektroniska brevlåda

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Erik Bergsten, visst saknar vi hans tv-program.?

Ja!

("... fastän de kan vara närmare 60 år gamla"; säg inte så; nåja, de gick bra länge. )

Permalänk
Hedersmedlem

Han var en av mina favoriter, missade aldrig ett program. Jag får nog friska upp minnet lite och även titta på sådant som sändes innan jag hade ett medvetande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Tack för posten, ska kollas

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Osprey:

Erik Bergsten, visst saknar vi hans tv-program.?

Ja!

("... fastän de kan vara närmare 60 år gamla"; säg inte så; nåja, de gick bra länge. )

Jag menade snarare att programmen är tekniskt intressanta än idag och Tekniskt Magasin började sändas 1957 och det var ju ett givet program att titta på när man var liten, synd bara att man inte kunde se alla gamla programmen (eftersom de gick innan man var född) utan bara den sista halvan av dem.
De var ju sakligt underhållande och utbildande program av en typ som inte riktigt görs idag, inte ens tekniksiter på nätet gör det lika bra och täcker ett så brett område.
http://www.oppetarkiv.se/etikett/titel/Tekniskt_magasin/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Äh, vad vore dagens "unga" vuxna utan Bo G. Eriksons lugna pedagogiska stämma i det riktiga Vetenskapens Värld (inte den barnprograms propaganda-trams vi har i dag)?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av skogsvilden:

Äh, vad vore dagens "unga" vuxna utan Bo G. Eriksons lugna pedagogiska stämma i det riktiga Vetenskapens Värld (inte den barnprograms propaganda-trams vi har i dag)?

Du menar att han skapat E-types intresse för vikingahistoria ?
Idag är det nog egentligen så att barnprogrammen är de som är mest sansade när det gäller tekniska förklaringar och vetenskap, jag tänker då på typ Evas funkarprogram, Hjärnkontoret och REA snarare än 4 kantiga badsvampar, det är lite synd att man inte gör vuxenversioner med lite mer djup på samma sätt som barnprogrammen, Discovery och History channel är ju rätt tråkiga numera och de tar sällan upp saker på ett bra sätt idag.
De gamla vetenskapsprogrammen fick till en bättre balans mellan fakta och underhållning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag menade snarare att programmen är tekniskt intressanta än idag och Tekniskt Magasin började sändas 1957 [...]

Visst förstod jag det.
De höll bra kvalitet, sakligt underhållande och utbildande som du säger, och än idag.

Skrivet av mrqaffe:

[...]och det var ju ett givet program att titta på när man var liten, synd bara att man inte kunde se alla gamla programmen (eftersom de gick innan man var född) utan bara den sista halvan av dem.[...]

Visst var det; barnprogram för den lille ingenjören.
(Sedan fann mor och far väckarklockan itu skruvad och skivspelaren var icke mer. Eller något i den stilen.)

Permalänk
Medlem

Visst sjutton saknar jag Tekniskt magasin och jag tror att om det fortfarande sändes så skulle det vara ett kunskapslyft för Sverige!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Haha, jag äger en liknande "elektronisk brevlåda" som den på översta bilden.

Toshiba T1000 från 1987.

Har den på jobbet och spelar ett frågesportspel som heter kort och gott "Frågan" med arbetskamraterna på Fredagar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Wow! Packet Radio! Fan va tufft att kunna kommunicera med folk ända bort till Tyskland... det skulle vara något, det!

Tack för att du delade dessa klipp!

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Visst sjutton saknar jag Tekniskt magasin och jag tror att om det fortfarande sändes så skulle det vara ett kunskapslyft för Sverige!

http://imgi.se/image.php?di=9MC8

För att inte snacka om saknaden av dessa underbara kugghjul från ASEA.

7:25 in på detta klipp, för ren och skär retro entusiasm när det gäller datorer och Sverige.

http://www.svtplay.se/klipp/103372/tekniskt-magasin-farg-tv-d...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Det här är ett slags elektronisk brevlåda".

Permalänk
Medlem

Det var ju ett intressant program även om det var före min tid

Permalänk
99:e percentilen

1968 (6:26)
"Det är med beklagande som vi från Sveriges Radio ser hurpass dåliga bilder som man har på många håll i landet."

2014
"Programmet visas även i HD-kvalité ... i TV4 HD."

Ofattbart att vi inte har kommit längre på 46 år.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

1968 (6:26)
"Det är med beklagande som vi från Sveriges Radio ser hurpass dåliga bilder som man har på många håll i landet."

2014
"Programmet visas även i HD-kvalité ... i TV4 HD."

Ofattbart att vi inte har kommit längre på 46 år.

Eller varför inte: "Grattis! Du bor i ett Comhem-hus!"

Tack då...

Permalänk
Medlem

Det gick ett barnprogram för inte jättemånga år sen som jag tyvärr inte minns namnet på nu. Det var nån tjej som var programledare och i det avsnittet jag såg förklarades det mycket ingående hur en skärm fungerande. Hon gick igenom olika tekniker, från CRT till plasma och LCD osv. Jag blev alldeles varm inombords när jag såg det. Det var lärorikt och intressant även för mig.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Det gick ett barnprogram för inte jättemånga år sen som jag tyvärr inte minns namnet på nu. Det var nån tjej som var programledare och i det avsnittet jag såg förklarades det mycket ingående hur en skärm fungerande. Hon gick igenom olika tekniker, från CRT till plasma och LCD osv. Jag blev alldeles varm inombords när jag såg det. Det var lärorikt och intressant även för mig.

skulle det kunna vara:Evas_funkarprogram Avsnitt 5(TV)

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd

För ung för att ha följt dessa program när det begav sig däremot ska man självfallet ta en titt nu.

Skrivet av Alling:

1968 (6:26)
"Det är med beklagande som vi från Sveriges Radio ser hurpass dåliga bilder som man har på många håll i landet."

2014
"Programmet visas även i HD-kvalité ... i TV4 HD."

Ofattbart att vi inte har kommit längre på 46 år.

Bara 46 år? Snälla.. Det har varit så här sedan urminnestider där utvecklingen har fått stå tillbaka för att företag har problem att se längre än näsan räcker. Pengar är oftast orsaken... De ser bara kostnaden och inte den ev. vinsten. Inte heller ser de om tex. det blir billigare i längden.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Var väl bättre förr

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av streamcap:

Eller varför inte: "Grattis! Du bor i ett Comhem-hus!"

Tack då...

Ja de erfarenheter jag har av Comhems bildkvalitet är att det verkar som att de medvetet försämrar signalen så att "gratiskanalerna" ser betydligt sämre ut än vad de gör via dvb-t nätet som comhem verkar filtrera bort, verkar vara ett sätt att tvinga på kunderna betalabonemang som ändå inte ger nån jättebra bildkvalitet.
Vi skulle nog behöva mer utbildande och samtidigt underhållande program på tv även idag, att se ett gäng ligister bli inlåsta i ett hus eller liknande är bara fördummande, det är mycket lågbudgetprogram när det gäller innehållet idag, samtidigt så är det ofta videos med verkligt låg budget som har bra innehåll men de hamnar inte i tv utan på youtube idag men de är tyvärr svåra att hitta i kaoset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Håller med, avståndet mellan Tekniskt Magasin och Paradise Hotel är ... ungefär lika långt som från Jorden till Andromedagalaxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja de erfarenheter jag har av Comhems bildkvalitet är att det verkar som att de medvetet försämrar signalen så att "gratiskanalerna" ser betydligt sämre ut än vad de gör via dvb-t nätet som comhem verkar filtrera bort, verkar vara ett sätt att tvinga på kunderna betalabonemang som ändå inte ger nån jättebra bildkvalitet.
Vi skulle nog behöva mer utbildande och samtidigt underhållande program på tv även idag, att se ett gäng ligister bli inlåsta i ett hus eller liknande är bara fördummande, det är mycket lågbudgetprogram när det gäller innehållet idag, samtidigt så är det ofta videos med verkligt låg budget som har bra innehåll men de hamnar inte i tv utan på youtube idag men de är tyvärr svåra att hitta i kaoset.

DVB-T nätet ska inte gå att ta emot med kabel. DVB-C är en mycket enklare version av DVB-T och behöver inte ödsla massa bandbredd på diverse felkorrigeringsalgoritmer som behövs när man skickar digialt över etern. Det finns mer bandbredd att tillgå i kabeln än i det markutsända nätet. En DVB-T mux är i Sverige är på ca 22 Mbit/s medans en DVB-C mux är betydligt större.

Citat:

The DVB-C system for digital cable networks was developed in 1994. It is centred on the use of 64 QAM, and for the European satellite and cable environment can, if needed, convey a complete satellite channel multiplex on a cable channel. The DVB-CS specification described a version which can be used for satellite master antenna television installations.

The digital terrestrial television system DVB-T was more complex because it was intended to cope with a different noise and bandwidth environment, and multi-path. The system has several dimensions of receiver 'agility', where the receiver is required to adapt its decoding according to signalling. The key element is the use of OFDM. There are two modes: 2K carriers plus QAM, 8K carriers plus QAM. The 8K mode can allow more multi-path protection, but the 2K mode can offer Doppler advantages where the receiver is moving.

https://www.dvb.org/about/history

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av beh:

DVB-T nätet ska inte gå att ta emot med kabel. DVB-C är en mycket enklare version av DVB-T och behöver inte ödsla massa bandbredd på diverse felkorrigeringsalgoritmer som behövs när man skickar digialt över etern. Det finns mer bandbredd att tillgå i kabeln än i det markutsända nätet. En DVB-T mux är i Sverige är på ca 22 Mbit/s medans en DVB-C mux är betydligt större.

https://www.dvb.org/about/history

Jag tänkte mest på att Ccomhem filtrerar bort den signal som kommer via marknätet och ersätter den med nått eget som har sämre kvalitet såvida man inte betalar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tänkte mest på att Ccomhem filtrerar bort den signal som kommer via marknätet och ersätter den med nått eget som har sämre kvalitet såvida man inte betalar.

Det finns inget nationellt marknät för kabeltv. Det finns ett nationellt marknät för marksänd digital-TV som administreras av Teracom. De signaler man får in i väggen om man inte har egen antenn står hyresvärd eller bostadsrättsförening för. Comhem filtrerar inte bort någon signal, de skapar signalen, utan en leverantör som Comhem ingen signal.

Det är ett krav att den som får kontraktet på att leverera TV till hushåll har de så kallade "must carry" kanalerna (SVT1, SVT2, SVT24, SVTB, Kunskapskanalen, TV4, TV6).

Om du vill ha bättre bild: Skaffa IPTV-abo, digitalbox för ditt Comhem-abo eller markantenn och digitalbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom det bara var amerikanska skitserier på tv där tonåringar blev varulvar o vampyrer eller blev kära i såna så råkade jag i stället kika på lite som Erik Bergsten hållit på med, vilka program, de håller ju än idag och är intressanta fastän de kan vara närmare 60 år gamla
Och herreminskapare vilken widescreen de hade på den gammla fina laptopen, inget nytt under solen för att kunna använda sin elektroniska brevlåda
http://ladda-upp.se/files/2014/b110041.png

https://www.youtube.com/watch?v=wn-ZsxTUevQ

https://www.youtube.com/watch?v=rfLSy5rwHQs

https://www.youtube.com/watch?v=Xqe65qEVC_s

https://www.youtube.com/watch?v=1jABotHr6js

Jag är född 1990 så jag "råkade missa" hans program. Men om det sändes sådana där program nu för tiden till barnen, så skulle dom bli ingenjörer istället för städare, som lär bli resultatet med dagens program såsom Lazytown byggare bob osv osv osv.
Helt sjukt vad mycket tönteri som sänds nu för tiden.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Jag är född 1990 så jag "råkade missa" hans program. Men om det sändes sådana där program nu för tiden till barnen, så skulle dom bli ingenjörer istället för städare, som lär bli resultatet med dagens program såsom Lazytown byggare bob osv osv osv.
Helt sjukt vad mycket tönteri som sänds nu för tiden.

Knappt dom kan bli det (heter för övrig något så sjukt som lokalvårdare nu också ) utan utbildning på högskola Vist är det bra med utbildning, men inte alla behöver väl en 10 års extra utbildning efter högstadiet?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Knappt dom kan bli det (heter för övrig något så sjukt som lokalvårdare nu också ) utan utbildning på högskola Vist är det bra med utbildning, men inte alla behöver väl en 10 års extra utbildning efter högstadiet?

Lokalvårdare?, Hm låter lagom perverst. Nej inte skall det behövas så mycket. Men det jag menar är att det vore bättre om dom gick tillbaka till 90 talets program som hjärnkontoret och alla andra, där man som barn fick utbildning via TV. Nu för tiden förstörs ju bara ungarnas psyken. Har du själv kollat på boomerang från kl 05:30-09:00 Man blir verkligen vettskrämd över hur sjuka program dagens småbarn tittar på.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Lokalvårdare?, Hm låter lagom perverst. Nej inte skall det behövas så mycket. Men det jag menar är att det vore bättre om dom gick tillbaka till 90 talets program som hjärnkontoret och alla andra, där man som barn fick utbildning via TV. Nu för tiden förstörs ju bara ungarnas psyken. Har du själv kollat på boomerang från kl 05:30-09:00 Man blir verkligen vettskrämd över hur sjuka program dagens småbarn tittar på.

Jo, jag bara gråter blod när jag ser det skräpet som går nu (med viss ironi).

Hjärnkontoret var ju grymt

Men vad jag sett har det återuppstått på senare år, men vet inte om det har samma klass som förr.
http://www.svt.se/barnkanalen/hjarnkontoret/

JO, det finns mycket skit nu mer. Ett tips är att inte låta barn titta på Disneys kanaler (där sänds det mest dynga nu mer). barnkanalen från SVT håller lite högre klass, men inte samma klass som för 5/10 år sen (jo, vet att barnkanalen är rätt ung). Nu ska det bara massproduceras och vara barnprogram dygnet runt.

Det är inte bara det skräpet till barnprogram, utan även utbildning har gått till överdrift. Lite ironiskt, betygen har sjunkit, klasserna blir större, hårdare press och sen undrar man varför betygen sjunker

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag är född 1990 så jag "råkade missa" hans program. Men om det sändes sådana där program nu för tiden till barnen, så skulle dom bli ingenjörer istället för städare, som lär bli resultatet med dagens program såsom Lazytown byggare bob osv osv osv.
Helt sjukt vad mycket tönteri som sänds nu för tiden.

Det finns, IMO, en del som inte bara är "tönteri" nu för tiden åxå. Rent tekniska program riktade till barn finns det inte så mycket, men det finns annan kunskap man kan tillförskansa sig åxå.
Min son är 4 år och han kan, utöver en "normal" kunskapsnivå i svenska även ett relativt stort ordförråd på engelska och kan även några kinesiska ord. I hans ålder kunde jag och mina kompisar på sin höjd räkna till 3 på engelska och kinesiska visste vi nog knappt att det fanns.
Sedan finns det ju andra sätt att lära idag som inte fanns förr, med interaktiva program på dator/surfplatta osv. Fast det är väl, åter igen, inte så mycket fokus på teknik som sådan, utan mer språk, matte, logik osv.

Fördelen vi har idag är att det finns tillgång till så oerhört mycket mer än vad som fanns förr, men det blir ju svårare att hitta det som är bra, såklart.

On Topic:
Jag kommer inte ihåg så mycket av hans program att jag kan återkalla annat än enstaka vaga bilder. Jag kommer ihåg något där man gjorde en fejkad öl som såg ut precis som en riktig, tex. Något som dock alltid kommer att komma ihåg är dedär snurrande kugghjulen från vinjetten. Jag kommer ihåg att jag var oerhört fascinerad av dem.
Ang. kvaliteten så håller jag till stor del med er andra som tycker att den fortfarande håller. Fast emellanåt får man en känsla av sketch med galenskaparna åxå. Det är lite roligt på ett töntigt sätt, samtidigt som innehållet som sådant är bra.
Jag har kollat lite nu och för mig så är det stora intresset kanske mer som ett tidsdokument. Det är väldigt intressant att se hur de såg på tekniken då och vilka framtidsvisioner de hade och att jämföra med "hur det blev".