Xbox 360, problem med bild & ljud via SCART
Köpte ett begagnat xbox 360 igår då jag fått tillbaka mitt intresse för spel efter att ha varit helt utan spelande i över 5 år. Provar givetvis konsollen innan köp och allt funkar klockrent hemma hos säljaren, frid och fröjd kopplade jag in xboxet hemma i gammel-tv:n och möttes av en svart bild, ljudet funkar dock som det ska. Problemet var att säljaren kopplat xboxet via hdmi, och aldrig provat scart-anslutning. Har dock provat med ytterligare en så kallad AV-kabel (dock samma scart-adapter) utan resultat, testat 3 olika TV-apparater med varierande resultat om bild utan ljud, eller inget av dessa.
Tack vare google har jag även ett flertal gånger försökt återställa videoinställningarna (Y + RT) samt "blind resolution reset", men ingen framgång där heller. Börjar bli något frustrerad över vad som kan vara fel, tvivlar på att 2 kablar kan ha exakt samma fel då de troligtvis är från helt separata batcher, TV:n kan inte heller vara orsaken då jag dels testat 3 olika TV (både via scart adaptern samt kopplat in ljud och videokablarna direkt i TV:n) och dels drar mig till minnes att jag spelat playstation (oxå scart) på en uråldrig svartvit tv en gång i tiden utan problem.
Troligtvis hjälper det föga att köpa en ny scart adapter? Detta är dock den enda lösningen jag kan komma på för tillfället. Det måste finnas någon annan möjlighet än att bli tvungen att skaffa en ny tv bara för att kunna spela xbox, någon som har förslag? Tacksam för alla tips.
//Tuborgarn