Asus RT-AC66U omöjlig att öppna portar på och uppkopplingen långsam

Permalänk

Asus RT-AC66U omöjlig att öppna portar på och uppkopplingen långsam

Hej!

Då min Airport Extreme gick sönder så köpte jag idag en Asus RT-AC66U, tänkte att nu ska jag väl kunna få lite fart i nätverket. Bor i hus där det är fiber indraget och vi har Telia med deras modem/router. Jag har en nätverkskabel dragen från modem/routern ner till min våning där jag har Asus routern kopplad. Det är alltså ett nätverk på övervåningen och ett annat nätverk här nere. Jag har försökt öppna portar på routern men likt förbannat så säger programmen att porten är stängd. Jag har följt alla guider på nätet jag kan hitta men inget hjälper!

Är det så enkelt att jag måste öppna portarna på modemet/routern från Telia som min router är kopplad till för att det ska fungera?

Bonus fråga:

Har en MB Pro Retina med stöd för AC-standarden, sitter 2 meter från routern och får sämre hastigheter än med min 3 år gamla AirPort Extreme som inte stödjer AC. Med den nya Asusen får jag ut mellan 50-61 Mb/s trådlöst med AC aktiverat. På min gamla Airport Extreme under samma förhållande fick jag ut mellan 77-93 Mb/s. Man tycker ju att en router med AC standard borde åtminstone hålla samma hastigheter som gamla routern. Jag har 100/100 som abonnemang.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem

Öppna portarna på Telia modemet.

Bonus:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1291082
"Skaffade 200 Mbit/s er och 100 MBit/s upp. Jag är nöjd: http://i.imgur.com/eux13fG.jpg
Resultatet visar trådlöst 5Ghz."

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Du ska inte köra router på router. Blir väldigt fel.
Ring Telia och be de brygga din Thomson så du endast har en router (din Asus).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasHälleströ:

Hej!

Då min Airport Extreme gick sönder så köpte jag idag en Asus RT-AC66U, tänkte att nu ska jag väl kunna få lite fart i nätverket. Bor i hus där det är fiber indraget och vi har Telia med deras modem/router. Jag har en nätverkskabel dragen från modem/routern ner till min våning där jag har Asus routern kopplad. Det är alltså ett nätverk på övervåningen och ett annat nätverk här nere. Jag har försökt öppna portar på routern men likt förbannat så säger programmen att porten är stängd. Jag har följt alla guider på nätet jag kan hitta men inget hjälper!

Är det så enkelt att jag måste öppna portarna på modemet/routern från Telia som min router är kopplad till för att det ska fungera?

Bonus fråga:

Har en MB Pro Retina med stöd för AC-standarden, sitter 2 meter från routern och får sämre hastigheter än med min 3 år gamla AirPort Extreme som inte stödjer AC. Med den nya Asusen får jag ut mellan 50-61 Mb/s trådlöst med AC aktiverat. På min gamla Airport Extreme under samma förhållande fick jag ut mellan 77-93 Mb/s. Man tycker ju att en router med AC standard borde åtminstone hålla samma hastigheter som gamla routern. Jag har 100/100 som abonnemang.

1. Har du fiber har du inget modem
2. Du ska inte ha två routers i ditt nätverk.
3. Om du inte använder någon tjänst som TV/telefoni från din Telia-router så ta bort den.
4. Vad menar du när du skriver "ett annat nätverk". Varför tycker du inte det är "samma"

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Utveckla gärna. Vi kör tv, telefoni och bredband genom samma modem. Ska jag sätta Asusen som en accesspunkt istället? Det går att göra i inställningarna. Vill h bara täckning på nedervånningen.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Sant. Tänkte inte på det.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...

Permalänk
Skrivet av Dunde:

1. Har du fiber har du inget modem
2. Du ska inte ha två routers i ditt nätverk.
3. Om du inte använder någon tjänst som TV/telefoni från din Telia-router så ta bort den.
4. Vad menar du när du skriver "ett annat nätverk". Varför tycker du inte det är "samma"

Den andra routern är ett eget nätverk, med egen ip-adress. Kollar man wifi uppkopplingen finns både Asus routern och Telia routern, alltså två nätverk eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Spara dig självt mycket bekymmer genom att lägga in dd-wrt firmware:n med, då blir det en brutal och fungerande produkt!
Jag höll på i 2 dygn och försökte få mitt ADSL-modem (köpte dessutom ett extra...) att kommunicera med min RT-AC66U och det var helt omöjligt, så jag la in senaste firmware, tomato-firmware, merlin och slutligen när allt hopp var slut dd-wrt och då först gick det att kommunicera över WAN-porten.
Nu fungerar den fantastiskt och har dessutom mycket mer inställningar och ett mycket, mycket snabbare interface!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Nu vet jag inte vad som hände med routern, gick in och ändrade så att Asus skulle agera Accesspunkt, vilken den sparade och nu kommer jag inte åt den, däremot kommer jag åt telian routern på övervåningen =S.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad som hände med routern, gick in och ändrade så att Asus skulle agera Accesspunkt, vilken den sparade och nu kommer jag inte åt den, däremot kommer jag åt telian routern på övervåningen =S.

När du gjorde det så får den en ip-adress från din telia-router som allt annat på nätverket, gå bara in i telia-routern och titta på vilket IP den finns nu. om du vill ångra dig

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

När du gjorde det så får den en ip-adress från din telia-router som allt annat på nätverket, gå bara in i telia-routern och titta på vilket IP den finns nu. om du vill ångra dig

Okej, var inne och kollade men det fanns en drös med grejer och Asusen stod inte med utan bara en massa Mac-adresser. Provade hastigheten när den var inställd som en accesspunkt och den visar fortfarande fjuttiga 50-60 mb/s.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu får vi ta och reda ut ett och annat här.

Du ska inte ha två nät (router på router). Antingen sätter du Asusen i accesspunktläge (dvs. den stänger av sin routerfunktion) eller låter du Telia brygga sitt modem.

Bryggar du Telias modem ska du använda din Asus som router. Då är det här du ställer in allt såsom IP-serie, DHCP, öppnar portar med mera.

Sätter du din Asus i accesspunktläge kommer denna sätta sig i befintligt nät som Telias router ger ut och det är i Telias router du ändrar inställningar så som IP-serie, DHCP, öppnar portar med mera.

Det enklaste för dig är att sätta Asusen i accesspunktläge och låta allt vara som det var innan. Om jag förstår det rätt så är det detta du har gjort nu. Då är din Asus i ditt befintliga nät och vill du komma åt denne måste du ta reda på vilken IP-adress den har fått, vilken du kan hitta i Telias router (leta efter MAC-adress som tillhör Asus).

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Nu får vi ta och reda ut ett och annat här.

Du ska inte ha två nät (router på router). Antingen sätter du Asusen i accesspunktläge (dvs. den stänger av sin routerfunktion) eller låter du Telia brygga sitt modem.

Bryggar du Telias modem ska du använda din Asus som router. Då är det här du ställer in allt såsom IP-serie, DHCP, öppnar portar med mera.

Sätter du din Asus i accesspunktläge kommer denna sätta sig i befintligt nät som Telias router ger ut och det är i Telias router du ändrar inställningar så som IP-serie, DHCP, öppnar portar med mera.

Det enklaste för dig är att sätta Asusen i accesspunktläge och låta allt vara som det var innan. Om jag förstår det rätt så är det detta du har gjort nu. Då är din Asus i ditt befintliga nät och vill du komma åt denne måste du ta reda på vilken IP-adress den har fått, vilken du kan hitta i Telias router (leta efter MAC-adress som tillhör Asus).

Jag låter nog Asus sitta som en accesspunkt men hastigheten är fortfarande rätt dålig tycker jag, den är klart långsammare än med en gammal airport extreme. Från Telia routern så sitter det en ca 60 meter lång Cat6 kabel så då borde Asus kunna trycka ut mer fart tycker man. Får fortfarande bara runt 50 Mb/s i nerladdning men mellan 80-92 Mb/s i uppladdning. Vad kan jag göra för att få bättre fart?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att öka hastigheten på ditt trådlösa nät, stäng av äldre standarder och behåll 802.11 N/AC (om du inte har prylar som måste använda de äldre standarderna så klart). Kolla vilka kanaler du använder och om de störs av andra i omgivningen. Finns möjligheten så stäng även av 2,4 GHz bandet och använd endast 5 GHz bandet. Använd endast WPA2 med AES kryptering.

Permalänk

Nu är Asus routern i accesspunkt-läge och allt internet har slutat fungera, både trådbundet och trådlöst. Går jag in Telias router så kan man testa uppkopplingen och den är aktiv står det. Hur får jag det att fungera igen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man ska inte hålla på och fippla om man inte vet vad man gör. Gör nu som Zakire säger och ring Telia och kör ASUSEN som modem/router.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av enoch85:

Man ska inte hpålla på och fippla om man inte vet vad man gör. Gör nu som Zakire säger och ring Telia och kör ASUSEN som modem/router.

Men Telia modemet är för tv, telefoni, den är kopplad till tvn för smarttv-funktionerna dessutom. Om den bryggas så kommer väl dom funktioner inte att fungera.

Visa signatur

Permalänk

Och varför ska man inte köra två routrar? Det har ju fungerat utmärkt i ett år som jag vill ha det tills gamla routern gick sönder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men Telia modemet är för tv, telefoni, den är kopplad till tvn för smarttv-funktionerna dessutom. Om den bryggas så kommer väl dom funktioner inte att fungera.

Jag har aldrig gjort så förut då jag aldrig behövt, men jag skulle ringt till Telia och pratat med deras tekniska support istället för att lägga ner tid på Sweclockers forum. Förmodligen kommer problemet lösa sig. Asusen är en mycket bättre router än din extreme och anledningen till din dåliga bandbredd kan bero på gammal firmware alternativt att du kör på 2.4 Ghz bandet (som nämdes här tidigare) kör istället på 5 Ghz bandet.

Edit: Detta är trådlöst resultat med likadan router som din (5 Ghz) http://i.imgur.com/eux13fG.jpg (200 Mbit/s ner / 100 Mbit/s upp

Och varför ska man inte köra två routrar? Det har ju fungerat utmärkt i ett år som jag vill ha det tills gamla routern gick sönder.

Du kan bara ha en DHCP server i ditt LAN.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av enoch85:

Jag har aldrig gjort så förut då jag aldrig behövt, men jag skulle ringt till Telia och pratat med deras tekniska support istället för att lägga ner tid på Sweclockers forum. Förmodligen kommer problemet lösa sig. Asusen är en mycket bättre router än din extreme och anledningen till din dåliga bandbredd kan bero på gammal firmware alternativt att du kör på 2.4 Ghz bandet (som nämdes här tidigare) kör istället på 5 Ghz bandet.

Edit: Detta är trådlöst resultat med likadan router som din (5 Ghz) http://i.imgur.com/eux13fG.jpg (200 Mbit/s ner / 100 Mbit/s upp

Du kan bara ha en DHCP server i ditt LAN.

Asus en är uppdaterad med nyaste firmwaren och jag använder 5 Ghz nätet, Det finns inget som stör ut signalen kök är på andra sidan huset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kök är på andra sidan huset.

Hur långt är det? 5Ghz bandet är "starkare", men vad jag upplevt så men inte lika lång räckvidd. Ungefär som skillnaden mellan GSM och 4G.

Ringde du Telia? 90200 är numret.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Att det fungerar är inte samma sak som att det är rätt. Vad en router gör att den översätter ett helt internt nätverk till en och samma publika IP (NAT). Den filtrerar även trafik från Internet och in till sitt lokala nät (brandvägg).

Med två routrar ser det ut så här:
Internet --> Router 1 --> Nätverk 1 (som Router 2 tror är Internet) --> Router 2 --> Nätverk 2

För det första så tar det onödigt mycket resurser för Router 2 att översätta massa trafik till nätverk 1 (den behöver ju inte göra om all trafik till en och samma IP, i nätverk 1 har du ju "hur många IP-adresser du vill", vilket du inte har på riktiga Internet). För det andra kommer trafik mellan nätverk 1 och nätverk 2 inte fungera, så dina enheter kommer inte kunna kommunicera med varandra i ditt hemnätverk. För det tredje, ja det är helt enkelt inte rätt.

Sätt Asusroutern i accesspunktläge och starta om SAMTLIGA enheter i nätverket (TV-apparater, telefoner, datorer, routrar, modem osv.). När din Asus var router har den börjat dela ut IP-adresser åt höger och vänster samtidigt som din Telia-router också gör det. Detta innebär konflikter och andra konstigheter. Vid omstart av alla enheter borde det lösa sig. Se sen till att kabeln från din Telia-router till Asusen går in i en av LAN-portarna och inte i WAN-porten (som används för att NAT, brandvägg med mera ska fungera korrekt vilket du inte vill använda).

Så här ska det se ut:
Telia-router -> Trådbundna enheter -> Asus accesspunkt -> Trådlösa enheter
Allt på ett och samma nätverk som din Telia-router skapar. Snyggt och prydligt. Ordning och reda.

Du kan också om du vill låta Telias router bara vara ett modem och använda Asusen som router, men då kan du inte ha något inkopplat i modemet förutom Asusen (eftersom Telias router då bara kommer vara modem och allt som kopplas in i den hamnar direkt på Internet). Hur det blir med TV och telefoni vågar jag inte svara på. Förmodligen kommer Telia lämna av en port för TV, en för telefoni och en för Internet.

Angående hastigheten på ditt trådlösa så kunde jag själv förbättra den ganska rejält på min N66U (som är i accesspunktläge) genom att ställa in följande:

• Ändra kanal till en som inte störs ut av grannarna

• Ställa om kryptering till AES och inte TKIP

• Ställa in mode till endast N och inte B/G

• Ändra kanalbredd till 40MHz istället för 20

Permalänk

Kör själv dubbla routers, dels för att jag vill ha mitt eget nät Router 2, och dels för att jag vill låte polare kunna WiFi'a när de är hemma.
Enda grejen är ju att det blir ytterligare ett nät som är routat! Precis som varenda jävla hopp i en tracert!
Har INGA prestanda problem, och samtliga protokoll jag kör fungerar klockrent!
Visst om jag skulle ha en egen server på Nät 2, så blir det ju dubbel administration, men rent tekniskt finns det ju inget som försämrar prestanda nämvärt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Precis som varenda jävla hopp i en tracert!

Med den stora skillnaden att
- de inte har NAT
- de har inte dhcp
- det finns en adressplan
- de pratar IGP
- de konfigureras och driftas av kompetent personal

Att som okunnig hemmapulare ha flera konsumentroutrar (flera dhcp och NAT) är att be om problem.
Visst kan få det att funka med lite flyt men den här och många andra liknande trådar visar att det är lätt att få strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Kör själv dubbla routers, dels för att jag vill ha mitt eget nät Router 2, och dels för att jag vill låte polare kunna WiFi'a när de är hemma.
Enda grejen är ju att det blir ytterligare ett nät som är routat! Precis som varenda jävla hopp i en tracert!
Har INGA prestanda problem, och samtliga protokoll jag kör fungerar klockrent!
Visst om jag skulle ha en egen server på Nät 2, så blir det ju dubbel administration, men rent tekniskt finns det ju inget som försämrar prestanda nämvärt!

Som sagt, att det fungerar är inte samma sak som att det är rätt. Jag har också flera nät hemma; privat nät, publikt för gäster, servernät osv. Men jag kör inte med router på router på router eftersom det är helt fel. Jag kör med EN router som hanterar alla nätverk som är separerade med hjälp av VLAN, vilket är ett korrekt sätt att ha flera nät på.

Man kör inte router på router, punkt slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Som sagt, att det fungerar är inte samma sak som att det är rätt. Jag har också flera nät hemma; privat nät, publikt för gäster, servernät osv. Men jag kör inte med router på router på router eftersom det är helt fel. Jag kör med EN router som hanterar alla nätverk som är separerade med hjälp av VLAN, vilket är ett korrekt sätt att ha flera nät på.

Man kör inte router på router, punkt slut

Jag kör i princip som dig, även om jag har en riktig brandvägg och ett par accesspunkter istället för en router. Barnens VLAN har inte samma tillgång till NASet och liknande för att kunna tidsstyra när de kan se film bland annat och att då ha flera routrar skulle gjort det oerhört komplicerat att konfigurera. Nu är all access styrd från samma ställe (brandväggen).