Nya hörlurar till pc, hjälp mig välja

Permalänk
Medlem

Nya hörlurar till pc, hjälp mig välja

Tjenare på er, hoppas ni kan hjälpa mig lite

jo det är så att jag är grymt sugen på ett par nya hörlurar till datorn.
sitter idag på ett par cm storm sirus och känner att det är dax att byta upp sig lite.

Det första jag tänkte var ett par sennheiser rs180 och sedan en standalone mic, så där undrar jag om ljudkort gör någon direkt skillnad? Annars så hade jag tänkt att koppla in dem i min reciever(rx-v773) som är kopplad via coax kabel från min dator, just för att få det digitalt så långt det går och låta reciever sköta decoden. Frågan är ju dock om jag vinner något på det?

Min andra tanke blev ett xonsr u7 USB ljudkort och sedan ett par Beyerdynamic DT770 även här då med standalone mic.

vilket är mest värt pengarna så att säga, och kommer jag bli missnöjd med något utav alternativen? Eller bör jag tänka helt om kanske?

ge mig lite tips nu så jag slipper den här beslutsångesten

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Börja alltid med att berätta vad du har för budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Börja alltid med att berätta vad du har för budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte det framgick när jag gav exempel på det jag tänkt Men ja runt 2000 give or take några hundra om det gör skillnad

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Avstängd

Vad lyssnar du på för musik? Om du definitivt vill ha en sluten lur är DT770 ett bra alternativ. Själv är jag inte speciellt förtjust i trådlösa lurar över huvud taget, dels tycker jag inte att sladden är något problem men faktum är att det försämrar ljudkvalitén och om du någonsin vill börja bygga en rigg måste du skaffa nya lurar för du kan aldrig koppla dem till en stärkare.

Om du inte vill ha slutet skulle jag rekomendera DT880 pro för en neutral lur eller DT990 för en mer färgad mer involverande lur (passar till ex. elektroniskt och hårdrock).

Permalänk
Medlem
Skrivet av abflex:

Vad lyssnar du på för musik? Om du definitivt vill ha en sluten lur är DT770 ett bra alternativ. Själv är jag inte speciellt förtjust i trådlösa lurar över huvud taget, dels tycker jag inte att sladden är något problem men faktum är att det försämrar ljudkvalitén och om du någonsin vill börja bygga en rigg måste du skaffa nya lurar för du kan aldrig koppla dem till en stärkare.

Om du inte vill ha slutet skulle jag rekomendera DT880 pro för en neutral lur eller DT990 för en mer färgad mer involverande lur (passar till ex. elektroniskt och hårdrock).

Tack för feedback precis sånt här som man vill höra

Lyssnar dessvärre inte så ofta på musik i lurarna, oftast blir musiken via hemmabion och sedan spel/voicechat via hörlurarna.
Angående slutna eller inte har jag faktiskt ingen uppfattning egentligen, jag sitter för det mesta själv, bor själv osv. så om öppna ger ett "bättre/behagligare" ljud kanske det vore något.

EDIT: Men då tänkte du med ett ljudkort till? och isåfall duger ett asus xonar u7, den har ju fått sjukt bra recensioner

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1Z3C0LD:

Tack för feedback precis sånt här som man vill höra

Lyssnar dessvärre inte så ofta på musik i lurarna, oftast blir musiken via hemmabion och sedan spel/voicechat via hörlurarna.
Angående slutna eller inte har jag faktiskt ingen uppfattning egentligen, jag sitter för det mesta själv, bor själv osv. så om öppna ger ett "bättre/behagligare" ljud kanske det vore något.

EDIT: Men då tänkte du med ett ljudkort till? och isåfall duger ett asus xonar u7, den har ju fått sjukt bra recensioner

Om du inte lyssnar på musik så duger det kortet fint, det är bara om man ha Hi-Fi ambitioner som vanliga ljudkort inte räcker till. Men om du inte ska lyssna på musik skulle jag rekommendera ett av sennheisers riktigt bra headsets som ligger på runt 2 lax. De är också lite lättare att driva än många Hi-Fi-lurar. Jag har ett PC 363D och är otroligt nöjd.

I fall du ha ambition att lyssna på musik så skulle jag som sagt rekomendera DT990 eller sennheiser HD 598. Enbart för att jag tycker att de är riktigt grymma lurar.

Angående öppen vs. sluten så föredrar jag öppna för att ljudet inte känns lika "litet" men det är en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abflex:

Om du inte lyssnar på musik så duger det kortet fint, det är bara om man ha Hi-Fi ambitioner som vanliga ljudkort inte räcker till. Men om du inte ska lyssna på musik skulle jag rekommendera ett av sennheisers riktigt bra headsets som ligger på runt 2 lax. De är också lite lättare att driva än många Hi-Fi-lurar. Jag har ett PC 363D och är otroligt nöjd.

I fall du ha ambition att lyssna på musik så skulle jag som sagt rekomendera DT990 eller sennheiser HD 598. Enbart för att jag tycker att de är riktigt grymma lurar.

Angående öppen vs. sluten så föredrar jag öppna för att ljudet inte känns lika "litet" men det är en smaksak.

okej okej. tyckte just dt880 som jag tittade på såg så sjukt sköna ut.
Sen känns det ju dumt att uteslut något, om 3månader kanske det blir aktuellt att lyssna via lurarna, då skulle det ju kännas bättre att gå halvvägs så att säga. så man inte känner att man behöver nya lurar då igen

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag sitter också på ett par 363D och tycker det är den bästa luren jag har haft. En stor fördel för mig var att dom sitter lätt på huvudet och inte gav något tryck över glasögonen. Har alltid ångrat mig för att jag har snålat när jag köpt lurar innan för runt 6-800kr. Hade jag lagt runt 2000kr direkt så kanske det bara hade varit 1 par lurar istället för 6 par. Sällan man sprar pengar på att snåla och köpa skit

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera Audio Technica ATH-M50X. Otroligt bra ljud. Och de är till ett oslagbart pris!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tguk:

Jag sitter också på ett par 363D och tycker det är den bästa luren jag har haft. En stor fördel för mig var att dom sitter lätt på huvudet och inte gav något tryck över glasögonen. Har alltid ångrat mig för att jag har snålat när jag köpt lurar innan för runt 6-800kr. Hade jag lagt runt 2000kr direkt så kanske det bara hade varit 1 par lurar istället för 6 par. Sällan man sprar pengar på att snåla och köpa skit

precis, men samtidigt vore det nice att ha "riktiga" lurar för att få det där lilla extra, sen en separat mic. kanske jag som snöat in mig, men får för mig att det är vettigare

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

precis, men samtidigt vore det nice att ha "riktiga" lurar för att få det där lilla extra, sen en separat mic. kanske jag som snöat in mig, men får för mig att det är vettigare

Ta en titt på Modmic angående mic.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Skulle rekommendera Audio Technica ATH-M50X. Otroligt bra ljud. Och de är till ett oslagbart pris!

Hur är dem gentemot DT880 eller DT990 som förslaget ovanför?

Skrivet av Commander:

Ta en titt på Modmic angående mic.

Japp, already done den ser riktigt sweet ut!

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Hur är dem gentemot DT880 eller DT990 som förslaget ovanför?

ATH-M50, DT880 och DT990 är tre väldigt olika lurar. M50 är slutna, 880 halvöppna, 990 helöppna. DT-880 är neutralast av dem med god marginal. ATH-M50 är nog närmast standard "konsumentljud" med extra tryck i basen och "snäll" diskant, samt lite tillbakadraget mellanregister. DT-990 har framhävd diskant och bas, vilket ger dem ett ganska unikt ljud med den stora ljudbilden, men diskanten kan bli påfrestande för vissa, speciellt då modern musik tenderar att vara mixad väldigt "hett". DT-880 är som sagt väldigt neutrala i jämförelse, även om de också har lite framhävd diskant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

ATH-M50, DT880 och DT990 är tre väldigt olika lurar. M50 är slutna, 880 halvöppna, 990 helöppna. DT-880 är neutralast av dem med god marginal. ATH-M50 är nog närmast standard "konsumentljud" med extra tryck i basen och "snäll" diskant, samt lite tillbakadraget mellanregister. DT-990 har framhävd diskant och bas, vilket ger dem ett ganska unikt ljud med den stora ljudbilden, men diskanten kan bli påfrestande för vissa, speciellt då modern musik tenderar att vara mixad väldigt "hett". DT-880 är som sagt väldigt neutrala i jämförelse, även om de också har lite framhävd diskant.

Älskar dig just nu!
Hur står sig sennheiser hd 598 gentemot de andra?
Hatar allt som har med beslut att göra, får sån ångest xD

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Älskar dig just nu!
Hur står sig sennheiser hd 598 gentemot de andra?
Hatar allt som har med beslut att göra, får sån ångest xD

HD598 är också rätt så neutrala, med öppen konstruktion. De har en "mörkare" karaktär än Beyer lurarna dock, tråkigt enligt vissa medan andra gillar det eftersom det aldrig blir jobbigt att höra på. Alltid knepigt när man ska välja ljud relaterade saker om man inte har chans att provlyssna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

HD598 är också rätt så neutrala, med öppen konstruktion. De har en "mörkare" karaktär än Beyer lurarna dock, tråkigt enligt vissa medan andra gillar det eftersom det aldrig blir jobbigt att höra på. Alltid knepigt när man ska välja ljud relaterade saker om man inte har chans att provlyssna.

Du ger mig dock riktigt bra bilder som jag tror jag förstår!
Jo det är ju det, sen är ju frågan hur mycket man kan korrigera med ljudkort som t.ex. xonar u7.
Tänkte först att man skulle provlyssna, men ända som jag har i närheten som säljer är Netonnet, alternativt JAM men dem hade bara 1par utav alla lurar. Men sen tycker jag det är svårt med, ungefär som när man köper tv, allt kan låta/se så bra ut i butik, men när man väl är hemma är man nöjd även med det lite billigare just då för att man inte har något direkt att jämföra med(jag har väldigt få gånger varit hemma hos folk och reagerat på att tvn är väldigt dålig om man säger så). Hoppas du förstod vad jag menade ^^

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Börjar luta åt Beyerdynamic dt 880 pro 250ohm men undrar då om Asus xonar U7 kommer orka driva dessa? eller om det behövs något kraftigare för att få ut allt från hörlurarna??

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Börjar luta åt Beyerdynamic dt 880 pro 250ohm men undrar då om Asus xonar U7 kommer orka driva dessa? eller om det behövs något kraftigare för att få ut allt från hörlurarna??

Om jag vore du skulle jag prova först med U7. Den driver dem nog "hyffsat" åtminstone. Märker du att du t.ex. måste dra på rejält med volym för att få någon vettig ljudnivå så kan du börja fundera på att skaffa en skild (hörlurs)förstärkare som du kopplar till U7:an.

Permalänk
Medlem

Fasen alltså, jag och min beslutsångest har nu lyckats fått tillökning AKG K 702. Är detta något vettigt ? läste lite om att den va tunn i basen, sen har ju även de här öppen konstruktion, vilket jag då undrar hur mycket ljud som egentligen släpps ut...
För annars verkar ju dessa toppen utav berget

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1Z3C0LD:

Fasen alltså, jag och min beslutsångest har nu lyckats fått tillökning AKG K 702. Är detta något vettigt ? läste lite om att den va tunn i basen, sen har ju även de här öppen konstruktion, vilket jag då undrar hur mycket ljud som egentligen släpps ut...
För annars verkar ju dessa toppen utav berget

AKG k701/702 är inte direkt en lur som de flesta konsumenter skulle gilla. Den har tunn (men väldigt precis) bas och en diskant som är lite speciell, nästan avlägsen. Många beskriver ljudet som plastigt. Jag tycker att det är en bra hörlur till klassiskt och jazz men den kräver en bra förstärkare för att komma till sin rätt.

Permalänk
Medlem

Jag var faktiskt precis nyligen på ett event där jag fick uppfriskat mitt minne på hör olika lurar låter, hörde på bl.a. DT-880, Q701 (väldigt lika K702), Sennheiser HD-650 och Hifiman HE-400 (som jag också haft ett par av).

När man jämför dem rakt av så är HD-650 och HE-400 mycket mera "in your face" än de två andra, ljudet låter "köttigt" och är helt enkelt väldigt trevligt att höra på. HE-400 har lite hårdare slag och mer djup i basen, medan HD-650 har klart bättre mellanregister (speciellt sångaren låter bättre), diskanten är lite mörkare på HD-650 men det stör inte.

DT-880 och Q701 låter båda mycket mer "tillbakadragna" i jämförelse, och Q701 har överlägset största ljudbilden (ljudet låter som om det kommer långt från sidorna) men låter rent av tunna om man först lyssnat på HD-650/HE-400, måste låta hjärnan ställa om sig en stund för att vänja sig. DT-880 har mer slag i basen och är överlag mer "livliga" av dessa två neutrala lurar, tack vare det lilla extra i båda bas och diskant.

En faktor som kan spela in är ju komforten och där skulle jag säga att HD-650 är bäst med DT-880 tätt efter. HE-400 får lite minus eftesom de är tunga och har en hemsk sladd, Q-701 komer sist med god marginal p.g.a. obekvämt huvudband och överlag sitter väldigt löst om du inte har stort huvud.

Permalänk
Fyndjägare

Bra beskrivet ovan av Wh1sp. Jag tycker även Philips Fidellio X1 kan vara intressant för TS. De är trevliga för gaming och musik. Ljudet är åt Sennheiser hållet med lite mer bas men svagare mellanregister. Mycket bekväma så länge du inte har för stort huvud. En X2 är även på gång för den som orkar vänta lite. IFA är ju runt hörnet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1620379

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Bra beskrivet ovan av Wh1sp. Jag tycker även Philips Fidellio X1 kan vara intressant för TS. De är trevliga för gaming och musik. Ljudet är åt Sennheiser hållet med lite mer bas men svagare mellanregister. Mycket bekväma så länge du inte har för stort huvud. En X2 är även på gång för den som orkar vänta lite. IFA är ju runt hörnet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1620379

Ja Wh1sp hjälper sjukt mycket med väldigt målande beskrivningar

Och jag har faktiskt tittat på dem också, men jag ställer mig fortfarande lite frågande till Öppna lurar. Har ju en son som sover i rummet bredvid datorn, och ibland händer det ju att han spelar dator medans jag kollar tv eller tvärtom. Men samtidigt så ger ju öppna lurar bäst ljud(?!) därför jag sneglar väldigt mycket på DT 880 som då är halvöppna och kanske lite utav en kompromiss.

Tror jag konstaterat att jag kommer köpa Asus Xonar U7, Beyerdynamic DT 880 250OHM och samson go mic. Det blir dyrare än jag egentligen vill lägga, men kanske köper det i olika omgångar för att det inte ska kännas dyrt ^^

Att jag även kan åka till Jam i Örebro och förhoppningsvis både lyssna och köpa lurarna och micen är även det ett stort + i min bok

Du tror inte att X2 kommer vara hutlöst dyra då? För rent prismässigt så känns det ju inte direkt som om några HIFI lurar tappar i pris

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av 1Z3C0LD:

Du tror inte att X2 kommer vara hutlöst dyra då? För rent prismässigt så känns det ju inte direkt som om några HIFI lurar tappar i pris

De kommer nog kosta som X1 gjorde vid lansering. Och sedan klättra neråt.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.