blandning mellan surfplatta och bärbardator

Permalänk

blandning mellan surfplatta och bärbardator

hej jag funderar på att köpa en surfplatta, bärbardator eller en blandning av dessa.
Då jag har en bra stationär dator behöver jag inget extremt, jag har tänkt det som att ha med till skolan för anteckningar och annat, kanske köra lättare Cad program om jag fixar en dator, sen kolla film och lite sånt, därför vore det bra med en hyffsat liten skärm (inte för liten) och hyffsat lätt att bära med sig, det ska även gå att koppla in tangentbord.

Har ni några tips på vad jag bör köpa?

Permalänk
Medlem

Skriv din budget så blir det lättare att hjälpa.

Permalänk
Medlem

Försök hitta en Microsoft Surface Pro (1:a gen) på utförsäljning/rea.
Lyckades själv få tag i en bundlad med ett Type Cover (tangentbordet) för 3000kr från Dustin för två månader sedan.

Skulle du inte ha turen att få tag i en Surface Pro så kan du kika på Asus T200 alternativt T100, beroende på vilken skärmstorlek du föredrar (även anslutningsmöjligheter skiljer sig).

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Skrivet av Nemran:

Skriv din budget så blir det lättare att hjälpa.

3000-5000

Permalänk
Skrivet av Xay0r:

Försök hitta en Microsoft Surface Pro (1:a gen) på utförsäljning/rea.
Lyckades själv få tag i en bundlad med ett Type Cover (tangentbordet) för 3000kr från Dustin för två månader sedan.

Skulle du inte ha turen att få tag i en Surface Pro så kan du kika på Asus T200 alternativt T100, beroende på vilken skärmstorlek du föredrar (även anslutningsmöjligheter skiljer sig).

men kör dom inte microsoft rt, så att de enda man kan installera på den är appar från microsoft?

Permalänk
Moderator
Forumledare

I den prisklassen finns några kandidater. Som ovan nämnt surface 1 Pro (pro kör inte rt) kan man ibland hitta för ett bra pris.
Asus t100 och t200 ligger också däromkring samt Acer aspire switch 10 som jag själv använder.

Fördelen med modellerna från Asus och Acer är att de är fläktlösa, något som jag själv uppskattar oerhört mycket

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

I den prisklassen finns några kandidater. Som ovan nämnt surface 1 Pro (pro kör inte rt) kan man ibland hitta för ett bra pris.
Asus t100 och t200 ligger också däromkring samt Acer aspire switch 10 som jag själv använder.

Fördelen med modellerna från Asus och Acer är att de är fläktlösa, något som jag själv uppskattar oerhört mycket

okej, hur ser skillnaderna ut mellan surface pro och asus/acers?

Permalänk

hur är asus t2oo som kostar runt 4000 jämfört med en bärbar dator i samma prisklass?

Permalänk
Medlem

Är grymt nöjd med min T100. Rekommenderas

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Är grymt nöjd med min T100. Rekommenderas

okej , är de enda som skiljer mellan t100 och t200 att t200 är större? går det att koppla in riktigt tangentbord+mus till den och går det att köra spel som inte är så krävande, LOL t.ex?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Vikingbjörn:

okej , är de enda som skiljer mellan t100 och t200 att t200 är större? går det att koppla in riktigt tangentbord+mus till den och går det att köra spel som inte är så krävande, LOL t.ex?

Surface pro kör "riktiga" i processorer medans asus/acer kör atom, dvs klenare processorer.

Skillnaden mellan t100 och t200 är storleken framförallt men en intressant sak är att t200:an har plats för hd i tangentbordet(?). Det finns t100 och switch- modeller med detta också men då blir de lite dyrare.

På min aspire kör jag spel som fallout new vegas, portal 1/2, hearthstone, wolf among us mfl. Har dock inte testat lol

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Surface pro kör "riktiga" i processorer medans asus/acer kör atom, dvs klenare processorer.

Skillnaden mellan t100 och t200 är storleken framförallt men en intressant sak är att t200:an har plats för hd i tangentbordet(?). Det finns t100 och switch- modeller med detta också men då blir de lite dyrare.

På min aspire kör jag spel som fallout new vegas, portal 1/2, hearthstone, wolf among us mfl. Har dock inte testat lol

förlåt med vad menas med hd i tangentbordet?

när jag kollade nu verkade t100 och din acer va rätt så lika, är det någon som är bättre prestandamässigt?

kunde man koppla vanlig mus tangentbord till?:)

Permalänk
Medlem

Ska du ha en surfplattas som kan användas som en laptop är det egentligen bara Windows 8 som finns att välja på. Men absolut inte med Windows 8 RT. Om du skulle ta en maskin med Windows 8 RT kan du lika gärna ta Android.

För 5000:- kanske du kan ha flax och hitta någon som säljer sin Surface 2 Pro för, nu när trean är släppt.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Vikingbjörn:

förlåt med vad menas med hd i tangentbordet?

när jag kollade nu verkade t100 och din acer va rätt så lika, är det någon som är bättre prestandamässigt?

kunde man koppla vanlig mus tangentbord till?:)

Där föll bort ett "d", det ska såklart vara "hdd" alltså hårddisk

Där är ingen direkt skillnad på prestandan, däremot har t100 bättre batteritid.
Tänk på att där är olika modeller av t100 och switch 10, man får jämföra lite vad som skiljer för det är inte helt uppenbart. Oftast kommer de med olika storlekar på lagringen (32 eller 64), olika generationer processorer samt om där är plats för hårddisk.

Jag kör ibland trådlös mus och tangentbord till min när den kopplas till skärm, så det går alldeles utmärkt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Där föll bort ett "d", det ska såklart vara "hdd" alltså hårddisk

Där är ingen direkt skillnad på prestandan, däremot har t100 bättre batteritid.
Tänk på att där är olika modeller av t100 och switch 10, man får jämföra lite vad som skiljer för det är inte helt uppenbart. Oftast kommer de med olika storlekar på lagringen (32 eller 64), olika generationer processorer samt om där är plats för hårddisk.

Jag kör ibland trådlös mus och tangentbord till min när den kopplas till skärm, så det går alldeles utmärkt

okej haha då blev det lite klarare

vad tror du om t200, den lutar jag mest åt, lite bättre processor, 2 usb uttag , lite större skärm(bra eftersom jag ska skrota laptopen) men jag sitter och funderar om skärmen blir för stor för upplösningen, vad tror du?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Vikingbjörn:

okej haha då blev det lite klarare

vad tror du om t200, den lutar jag mest åt, lite bättre processor, 2 usb uttag , lite större skärm(bra eftersom jag ska skrota laptopen) men jag sitter och funderar om skärmen blir för stor för upplösningen, vad tror du?

Jag är kluven. När jag köpte min så var jag ute efter två saker, en smidig och tyst surfplatta/laptop hybrid. Jag funderade även på att vänta till T200:an men (utan att ha tittat/känt/klämt) det kändes lite väl nära en normalstor laptop än en netbook.
Dock så hade hårddiskplats samt 2 usb varit riktigt gött

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Jag är kluven. När jag köpte min så var jag ute efter två saker, en smidig och tyst surfplatta/laptop hybrid. Jag funderade även på att vänta till T200:an men (utan att ha tittat/känt/klämt) det kändes lite väl nära en normalstor laptop än en netbook.
Dock så hade hårddiskplats samt 2 usb varit riktigt gött

ja själva storleken tror jag inte är problem för mig de är bara att t200 som har 11,6 tum skärm har samma skärmupplösning (1366x768 pixlar) som t100 vilket har en 10,1 tums skärm, om det då blir LITE suddigt

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Vikingbjörn:

ja själva storleken tror jag inte är problem för mig de är bara att t200 som har 11,6 tum skärm har samma skärmupplösning (1366x768 pixlar) som t100 vilket har en 10,1 tums skärm, om det då blir LITE suddigt

Mja, vet inte. Min gamla laptop körde den upplösningen på 15" och det kändes "okej"

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Mja, vet inte. Min gamla laptop körde den upplösningen på 15" och det kändes "okej"

okej, kanske funkar då

En grej jag undrar över är wifi typerna, man vill ju ha 802.11n, men sen står de ju med massa gammla typ 802.11b osv, varför är dom med, gör det allting sämre?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Vikingbjörn:

okej, kanske funkar då

En grej jag undrar över är wifi typerna, man vill ju ha 802.11n, men sen står de ju med massa gammla typ 802.11b osv, varför är dom med, gör det allting sämre?

Ingen fara, de är med så att den ska vara kompatibel med alla standarder, även de äldre

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Ingen fara, de är med så att den ska vara kompatibel med alla standarder, även de äldre

okej då blir det nog nästan en t200 eller liknande, finns de penna till dessa, kan va bra att ha i skolan

Permalänk
Medlem

Hade en Acer W700, nu heter den W701...
Om du tittat på den, tänk inte äns tanken... Jag köpte den för 8000kr och de va den sämsta investeringen jag gjort i mitt liv...
Problem efter problem
Den throttlade, vilket betyder att den klockas ner för att spara på batteri och inte bli varm...så den låg på låga hastigheter i processorn och grafikkortet...vilket gjorde det frustrerande och icke-smooth
Dålig Wifi, sämre än min galaxy s3 jag hade då...
Skitdåliga drivers, buggiga och svårt att hitta det som var rätt...
Plattan överhettades efter bara en månad typ...

Köp inte den vad du än gör!

Kanske lite random att jag skriver men vill inte att andra ska råka ut för det jag gjorde

Lycka till nu!:)

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Vikingbjörn:

okej då blir det nog nästan en t200 eller liknande, finns de penna till dessa, kan va bra att ha i skolan

Tror inte det följer med någon men det borde fungera med vilken billig touchpenna som helst

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag har använt min T200 nu i en veckas tid och jag är grymt nöjd med den, har haft lite android plattor sen tidigare och en ipad mini senast och ångrar inte alls att jag bytte till denna, mycket snabbare på surf och allt annat, ett stort,plus är att det är riktigt windows så man kan köra in allt, spelar en hel del äldre spel på den via Steam också.

Batteriet räcker kring 8-9tim om man surfar och kollar lite klipp från tuben.

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Skrivet av nanosec:

Jag har använt min T200 nu i en veckas tid och jag är grymt nöjd med den, har haft lite android plattor sen tidigare och en ipad mini senast och ångrar inte alls att jag bytte till denna, mycket snabbare på surf och allt annat, ett stort,plus är att det är riktigt windows så man kan köra in allt, spelar en hel del äldre spel på den via Steam också.

Batteriet räcker kring 8-9tim om man surfar och kollar lite klipp från tuben.

nice med en som har en sån, vad tycker du om skärmen, upplösnings osv?`tror du league of legends funkat och mount and blade warband?

Går det på nått sätt se skillnaden på olika produkter hur bra surf dom har, hur kollar man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

nice med en som har en sån, vad tycker du om skärmen, upplösnings osv?`tror du league of legends funkat och mount and blade warband?

Går det på nått sätt se skillnaden på olika produkter hur bra surf dom har, hur kollar man det?

Skärmen duger för det jag änvänder den för, lite office dokument, youtube, surf och lite äldre spel, har inte provat några nyare spel
alls på den förutom left for dead och left for dead 2 och dom går att spela.

Söker man efter Asus T100 och League of Legends på youtube så hittar man många klipp på det, ser ut som att det skulle
vara spelbart, T100 har ju i princip samma hårdvara som T200, dock har den äldre versionen av T100 lite sämre processor men
det är marginel skillnad på 3740 och 3775

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Entusiast

En renodlad surfplatta med valfritt operativsystem (Windows, Android, iOS), och köp till ett trådlöst tangentbord för blåtand.

Alternativt kolla på ASUS Transformer -serie.
Exempel: http://www.asus.com/in-search-of-incredible/us-en/asus-transf...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

har själv kollat lite på något liknande då både min androidplatta och laptop börjar bli lite slitna... och kollade lite på denna?
http://www.dustinhome.se/product/5010797990/lenovo-miix-2-ato...

Tänkte mest på cpu:n och även skärmen såg ju rätt fräsh ut... vad tror ni?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av bourne94:

har själv kollat lite på något liknande då både min androidplatta och laptop börjar bli lite slitna... och kollade lite på denna?
http://www.dustinhome.se/product/5010797990/lenovo-miix-2-ato...

Tänkte mest på cpu:n och även skärmen såg ju rätt fräsh ut... vad tror ni?

Skärmen är dess starkaste kort skulle jag vilja säga, processorn Z3740 är samma som i T100 (T100 finns dock att få med Z3775).
Har dock inte läst några recensioner på den

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord