Enkel o billig NAS till brorsan

Permalänk
Medlem

Enkel o billig NAS till brorsan

Hej,

brorsan känner för att skaffa sig en NAS men har ingen koll på läget, o det har inte jag heller direkt.
Behöver förslag på en bra o inte för dyr NAS som klarar av att spela upp film på tv(via usb?) o andra enheter.
Är de där billiga Seagate Central något att ha? De ser inte ut att gå att byta hårddisk?
Han hade också kollat på Apple AirPort, men där är det bara usbhårddiskar som gäller.

Tackar för svar.

Permalänk
Medlem

Synology kan jag rekommendera. Tänk på att om du skall spela upp filer rakt i en TV så görs inte detta via USB utan du behöver en tv som är kopplad till ditt nätverk trådlöst eller med tråd (alltid tråd om de går). Sen måste tvn ha stöd för att spela de material som ni tänkt lägga på NASen. Om ni vill spela material i tvn via USB så är de en extern hårddisk som gäller, finns ingen NAS vad jag vet som stödjer en sån lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2285025

Är en som vi kollat på. Den duger fint?

Permalänk
Medlem

Om du bara söker en media-nas så kan jag rekomendera D-Link DNS 320L Den har också plats för två hårddiskar.
Man får vad man betalar för, så den låter lite när den blir varm och har inte nåt über interface. Men den funkar bra som mediestation.
Har för tillfället nätverksåtkomst på min (kan logga in utifrån hemnätet), samt kört igång Linux med MySQL på den (XBMC bibliotek).

För att se film på TVn behövs inte heller någon avancerad installation, utan du kan med några enkla steg få igång XBMC på en Raspberry Pi (kan även styras med TVns fjärrkontroll).

Totalkostnad för detta "budget paket" skulle landa runt 1000 lappen.

Permalänk
Medlem

Jo, det e ju tänkt att han ska köra Plex på en NAS o sedan stream till tv'n, han hade en AppleTV också så det blir la till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pether:

Jo, det e ju tänkt att han ska köra Plex på en NAS o sedan stream till tv'n, han hade en AppleTV också så det blir la till den.

Du kommer inte få en färdigbyggd nas för rimliga pengar som klarar trancoding. Jag skulle rekomendera att bygga en Freenas burk med till exempel avaton plattformen istället det kommer kosta lite mer än en färdig byggd router men du får en expanderbar nas som är betydligt kraftigare, säkrare (ZFZ) och erbjuder fler funktioner.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)