NFC taggar hur funkar dem?

Permalänk
Medlem

NFC taggar hur funkar dem?

Jag tänket sätta en tagg innanför dörren som sätter på wifi, stänger av data och sätter på ljudet när man nuddar den men går det att "lägga in en till uppgift" på samma tagg. Så att nästa gång jag rör den gör den något annat låt säga stänger av wifi mm?

Alltså första gången man läser av den så sätts wifi på och nästa gång sätts det på. Går det eller måste man ha två taggar då?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Baxtex:

Jag tänket sätta en tagg innanför dörren som sätter på wifi, stänger av data och sätter på ljudet när man nuddar den men går det att "lägga in en till uppgift" på samma tagg. Så att nästa gång jag rör den gör den något annat låt säga stänger av wifi mm?

Alltså första gången man läser av den så sätts wifi på och nästa gång sätts det på. Går det eller måste man ha två taggar då?

Tippar på att det finns funktioner så som ON, OFF eller Toggle.
Toggle gör då som du vill, startar om den är avstängd och vice versa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det beror på vilken app du använder för ditt nfcande men dom flesta har toggle funktion så du slipper ha två tags

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk

Du behöver endast en tagg för att göra allt det du nämnde, du måste dock ha en app som skriver till taggen vad den ska utföra för uppgifter.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

Aha, ja toggle var det jag letade efter. Tips på någon gratis app som är bra?

Permalänk

Jag tror Xperia SmartTags är den applen du söker. Den har funkat bra för mig till det jag använder.

/Sebastian

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSebbish:

Jag tror Xperia SmartTags är den applen du söker. Den har funkat bra för mig till det jag använder.

/Sebastian

Prövade att ta hem den men tror inte den funkar på något annat än Sony mobiler? Kan inte öppna den på något sätt.

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra app till WP för detta? Var får man tag på vettiga nfc-taggar? Går det använda ett uttjänt busskort med rfid chip? Vågar man köpa på ebay eller riskerar man att den är förprogrammerad att göra en massa fuffens? Kollade lite på ebay och det verkar finnas lite olika minnesstorlek på taggarna, såg en med 168 byte och en med ca 1 kilobyte, stämmer det eller fattade jag fel? Hur stort utrymme behöver man för att programmera in att mobilen ska sätta på ljudlös och ställa alarm kl 06:00 (tex.)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Finns det någon bra app till WP för detta? Var får man tag på vettiga nfc-taggar? Går det använda ett uttjänt busskort med rfid chip? Vågar man köpa på ebay eller riskerar man att den är förprogrammerad att göra en massa fuffens? Kollade lite på ebay och det verkar finnas lite olika minnesstorlek på taggarna, såg en med 168 byte och en med ca 1 kilobyte, stämmer det eller fattade jag fel? Hur stort utrymme behöver man för att programmera in att mobilen ska sätta på ljudlös och ställa alarm kl 06:00 (tex.)?

Nej. Med hjälp ev an NFC-tagg kan du öppna WiFi-inställningarna men taggen kan inte ändra inställningarna, det gäller även för ljudlöst och larm. Lite överallt, finns t.ex. på Kjell & Company. Om den skulle vara "förprogrammerad" med fuffens skriver du bara över det, inget att vara orolig för med WP. Finns taggar med plats för olika mängd data ja.

"Den rymmer 144 byte, vilket räcker för att lagra en webbadress, ett mobiltelefonnummer, ett kortare textmeddelande eller ett kort kommando." Enligt Kjell & Company, vet inte hur korrekt det är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pellepelikan:

Finns det någon bra app till WP för detta? Var får man tag på vettiga nfc-taggar? Går det använda ett uttjänt busskort med rfid chip? Vågar man köpa på ebay eller riskerar man att den är förprogrammerad att göra en massa fuffens? Kollade lite på ebay och det verkar finnas lite olika minnesstorlek på taggarna, såg en med 168 byte och en med ca 1 kilobyte, stämmer det eller fattade jag fel? Hur stort utrymme behöver man för att programmera in att mobilen ska sätta på ljudlös och ställa alarm kl 06:00 (tex.)?

Kolla upp innan du köper vad din telefon kan utföra med NFC-taggar. Min Lumia 920 kunde bara öppna appar, vilket för mig var helt värdelöst. Om man exempelvis skulle sätta på flygplansläge så kom man bara till den menyn och fick sedan manuellt slå på/av den.

Permalänk
Medlem

Jag använder appen "Trigger" och i den så kan jag ställa in allt du nämner ovan. En tag togglar mellan två tasks varje gång den aktiveras. Trigger kan även användas för att utföra uppgifter vid andra aktiveringsmetoder än NFC och det går även att sätta gränser för att en aktivering endast skall utföras om klockan är mellan tex 12:00 och 13:00. I övrigt har jag en Galaxy S4 och samsungs egna app var inge att hänga i granen.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Inaktiv

Hur mycket ryms på en tagg som är 168 bytes?

Alltså hur många "orders"? Exempelvis slå på flightmode, väckarklocka och sätta på en viss lista på spotify osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Nej. Med hjälp ev an NFC-tagg kan du öppna WiFi-inställningarna men taggen kan inte ändra inställningarna, det gäller även för ljudlöst och larm. Lite överallt, finns t.ex. på Kjell & Company. Om den skulle vara "förprogrammerad" med fuffens skriver du bara över det, inget att vara orolig för med WP. Finns taggar med plats för olika mängd data ja.

"Den rymmer 144 byte, vilket räcker för att lagra en webbadress, ett mobiltelefonnummer, ett kortare textmeddelande eller ett kort kommando." Enligt Kjell & Company, vet inte hur korrekt det är.

Skrivet av anon170340:

Kolla upp innan du köper vad din telefon kan utföra med NFC-taggar. Min Lumia 920 kunde bara öppna appar, vilket för mig var helt värdelöst. Om man exempelvis skulle sätta på flygplansläge så kom man bara till den menyn och fick sedan manuellt slå på/av den.

Skrivet av euf0ria:

Jag använder appen "Trigger" och i den så kan jag ställa in allt du nämner ovan. En tag togglar mellan två tasks varje gång den aktiveras. Trigger kan även användas för att utföra uppgifter vid andra aktiveringsmetoder än NFC och det går även att sätta gränser för att en aktivering endast skall utföras om klockan är mellan tex 12:00 och 13:00. I övrigt har jag en Galaxy S4 och samsungs egna app var inge att hänga i granen.

Tack för svar! Ska kika på vad en 930 (som är mobilen i fråga) har för möjligheter och sen provköpa något från ebay om det går att göra det jag vill:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170340:

Hur mycket ryms på en tagg som är 168 bytes?

Alltså hur många "orders"? Exempelvis slå på flightmode, väckarklocka och sätta på en viss lista på spotify osv.

Taggen är bara ett ID.
De är mjukvaran som sköter resten.
Du kan döpa NFC taggen till "1".
Då är de mjukvara som sätter upp en regel att om den läser "1" så kommer den att utföra följande kommando.

Så minnet i taggen spelar ingen roll, om du inte vill att den skall innehålla information för alla.
Jag har en med mitt lösenord till routern hemma.
Polarna kan då scanna den klippa ut texten och sen klistra in den, ganska smidigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kupster:

Taggen är bara ett ID.
De är mjukvaran som sköter resten.
Du kan döpa NFC taggen till "1".
Då är de mjukvara som sätter upp en regel att om den läser "1" så kommer den att utföra följande kommando.

Så minnet i taggen spelar ingen roll, om du inte vill att den skall innehålla information för alla.
Jag har en med mitt lösenord till routern hemma.
Polarna kan då scanna den klippa ut texten och sen klistra in den, ganska smidigt.

Jahaa.... ja det lät riktigt smidigt!
Varför vill en del ha ett större minne på sina taggar då?
Hann dock beställa 500 bytes taggar, men det blir nog bra!