Windows 10 diskussionstråden.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Va f.. Varför 10?

Här var det ju inte länge sedan vi diskuterade om det var nummer 8.2 eller 9.

Permalänk

Byt ut 9:an mot 10 i röst fältet nu också TS.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Någon som vet om en uppgradering till Win10 Technical preview kan komma att störa t.ex spel och andra program(utifrån ev. Erfarenheter med tidigare preview/beta verisioner av Windows)? Att det finns vissa buggar från början och att det kan komma att släppas många uppdateringar i snabb följd får man nästan räkna med(antar jag).

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Det kan bli problem med vissa drivrutiner, jag hade problem med det när jag testa win8 första gången, var tvungen att mecka rätt mycket med ljud drivers, men annars har det funkat bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Någon som vet om en uppgradering till Win10 Technical preview kan komma att störa t.ex spel och andra program(utifrån ev. Erfarenheter med tidigare preview/beta verisioner av Windows)? Att det finns vissa buggar från början och att det kan komma att släppas många uppdateringar i snabb följd får man nästan räkna med(antar jag).

Jag personligen skulle aldrig installera en preview på samma hårddisk/SSD som jag har mina viktiga saker.
Jag kommer att dedikera en särskild disk för bara preview, om det går, och sedan boota från den om jag vill laja.

Permalänk

Jag kommer att installera en virtuell maskin så fort jag har access till tech preview versionen!

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Så det är samma NT-kärna från 90-talet samt samma NTFS filsystem.
Verkar inte vara mycket att hänga i granen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampbob:

Så det är samma NT-kärna från 90-talet samt samma NTFS filsystem.
Verkar inte vara mycket att hänga i granen.

På ungefär samma sätt som Linux 3.16 är samma kernel som Linux 2.2, ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svampbob:

Så det är samma NT-kärna från 90-talet samt samma NTFS filsystem.
Verkar inte vara mycket att hänga i granen.

Microsoft släppte dock ReFS (resilient file system) i Windows 8. Blir spännande att se om det är standard på OS-partitionen i Windows 10.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampbob:

Så det är samma NT-kärna från 90-talet samt samma NTFS filsystem.
Verkar inte vara mycket att hänga i granen.

Samtliga windows från och med vista använder minwin så nej.
Skall man trolla skall man ha halvkorrekt fakta åtminstone

Permalänk
Medlem

Preview laddas ner och kommer köras virtuellt så fort det går Jag gillar skarpt det jag sett hittills, förutom att avstängningsknappen är uppe till höger. Men som tur är finns ju feedback-appen så jag kommer vädra mina åsikter mycket flitigt där.

Jag tycker de t. ex kunde lagt till ett "classic mode" nu när ändå startmenyn är tillbaka, så vinner de över ännu fler. Microsoft hae inte råd med låg acceptans av Windows 10. Särskillt inte som de sagt att det blir den sista stora versionen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

VA?? Hur kan W9 leda omröstningen? För det första heter det väl W10, inte 9? För det andra verkar det ju vara en förbättrad version av W8 men ser fortfarande skit ut jämfört med W7. Är det nyare versioner av DirectX och liknande som gör att folk är intresserade? För majoriteten kan väl då inte tycka att W10 verkar/ser bättre ut än W7? Det skulle ju bara vara löjligt.

"Åååh startmenyn är tillbaka!"
Ja men den finns ju på W7 också och är ju flertal gånger snyggare och säkert mer praktisk.

Så finns det några riktiga nyheter under huven eller är det folk som vill ha barnvänligt UI bara?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem

någon som vet om man kommer kunna spela Halo The Master Chief Collection på Win 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyroshrimp:

VA?? Hur kan W9 leda omröstningen? För det första heter det väl W10, inte 9? För det andra verkar det ju vara en förbättrad version av W8 men ser fortfarande skit ut jämfört med W7. Är det nyare versioner av DirectX och liknande som gör att folk är intresserade? För majoriteten kan väl då inte tycka att W10 verkar/ser bättre ut än W7? Det skulle ju bara vara löjligt.

"Åååh startmenyn är tillbaka!"
Ja men den finns ju på W7 också och är ju flertal gånger snyggare och säkert mer praktisk.

Så finns det några riktiga nyheter under huven eller är det folk som vill ha barnvänligt UI bara?

Härlig inställning du har på morgonkvisten. Jag gillar skarpt att du, förmodligen, utan att ha testat Windows 10 kan påstå att något är mycket bättre funktionsmässigt än en funktion som finns i Windows 7. Det där med utseendet är subjektivt så sådana kommentarer kommer du inte långt med, smaken är som baken!

Permalänk
Medlem

Hur säket tror ni de är att köra Windows 10 utan virtual / dual boot? Stora problem? Små saker är ingen fara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reyintaz:

Hur säket tror ni de är att köra Windows 10 utan virtual / dual boot? Stora problem? Små saker är ingen fara.

Stoppa in en annan hårddisk i datorn bara och kör på den. Måste vara bästa, säkraste sättet... rätt enkelt med.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Blev svinarg när han sa appar istället för program i videon hela tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av upr0426:

Blev svinarg när han sa appar istället för program i videon hela tiden.

Låter löjligt att bli upprörd över en sån petitess. Appar är förkortning för applikationer så... same shit.

Vad tycker ni om namnet då? Jag tycker att det är smart, det kommer få alla som kör Windows 7 att känna sig ännu mossigare än förut.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

För kontinuitetens skull borde Win 10 bli en flipp i Microsofts flipp-flopp system, det vore ju ok.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag skratta lite på morgonen när jag läste David Pierce's utlåtande på The Verge, han verkar vara en av dem som köpte en dåligt genomförd idé med krok och lina i käften. Om hur Microsoft stegar tillbaka:

Citat:

This looks like a Microsoft that is unwilling to try things, one either without good ideas or without the confidence to commit to the good ideas it's already had. Windows 8 was an attempt to reinvent the way we use our most important and most personal devices, but now Microsoft doesn't even seem to be trying.

Dude, hämta kaffe. Microsoft försökte saker, de testade både dåliga och bra idéer med en jävla kaxig attityd tillika. Om nu de dåliga idéerna var så påträngande att produkten misslyckades ja då får man gå bakåt och tänka om, det gäller ALLT och de flesta förlåter det. Innovationen finns där, som hur det kodmässigt är ett OS för allt t.ex. Jo, Microsoft försökte och försöker, denna gång lyckas de bättre då man sålla ut dåliga idéer ur helheten.

Konsensus när man läser runt verkar ju vara att båda lägren vill ha Win 10 så nu finns bara framgång att hämta nu

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

Jag skratta lite på morgonen när jag läste David Pierce's utlåtande på The Verge, han verkar vara en av dem som köpte en dåligt genomförd idé med krok och lina i käften. Om hur Microsoft stegar tillbaka:

Dude, hämta kaffe. Microsoft försökte saker, de testade både dåliga och bra idéer med en jävla kaxig attityd tillika. Om nu de dåliga idéerna var så påträngande att produkten misslyckades ja då får man gå bakåt och tänka om, det gäller ALLT och de flesta förlåter det. Innovationen finns där, som hur det kodmässigt är ett OS för allt t.ex. Jo, Microsoft försökte och försöker, denna gång lyckas de bättre då man sålla ut dåliga idéer ur helheten.

Konsensus när man läser runt verkar ju vara att båda lägren vill ha Win 10 så nu finns bara framgång att hämta nu

Jag tycker att man kan säga att Windows 10 troligtvis aldrig hade kunnat bli så bra och omfattande som det är nu utan att Windows 8 var som det var. Ungefär som att Windows 7 inte hade kunnat bli så bra som det blev utan Windows Vista.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Tycker det ser riktigt nice ut, ska bli kul att testa om man lyckas få ner ison ikväll

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Hur säket tror ni de är att köra Windows 10 utan virtual / dual boot? Stora problem? Små saker är ingen fara.

Eller kör in den virtuellt, kör Hyper-V om du kör Win 8 idag, eller typ vmware om du kör Win 7.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

denna var ju lite rolig

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Låter löjligt att bli upprörd över en sån petitess. Appar är förkortning för applikationer så... same shit.

Vad tycker ni om namnet då? Jag tycker att det är smart, det kommer få alla som kör Windows 7 att känna sig ännu mossigare än förut.

Smart att få befintliga kunder att känna sig mossiga!?

Du är bara för bra...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Smart att få befintliga kunder att känna sig mossiga!?

Du är bara för bra...

Fo3

Ja det är väl smart om man vill få kunderna att uppgradera? Fast jag ser en nackdel med ett stort kliv i versionsnummer också, det kan göra kunderna rädda att byta om de tror att förändringen är för stor.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sir. Haxalot:

På ungefär samma sätt som Linux 3.16 är samma kernel som Linux 2.2, ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Säger inte att uttalandet från svampbob är korrekt, men kärnan i Win8.1 är mycket närmare NT4 kärnan än vad Linux 2.2 (som släpptes ca 3 år senare än NT4) är lik 3.16.

Anledningen är en sak som diskuterats väldigt livligt men väldigt starka åsikter kring om det är rätt eller fel: Linux har till skillnad från i princip alla kommersiella OS inga statisk interna APIer. Det enda API som är stabilt i Linux är den mellan applikationer och kärnan, s.k. systemanrop.

Nackdelen med detta är bl.a. att drivare som inte är en del av standardkärnan ofta havererar.
Fördelen är att Linux har kunnat anpassa interna strukturer betydligt snabbare till förändring i HW än t.ex. Windows, den viktigaste förändringen som skett sedan NT4/Linux2.2 är att multicore gått från något som bara existerar i de absolut största systemen till att idag finnas i allt. Stödet för CPUer med många kärnor är betydligt mer effektivt i Linux-kärnan än det är i Windows-kärnan idag.

Specifikt för filsystem har ju Linux 2.2. gått från EXT2->EXT3->EXT4 till att BtrFS nu börjar bli användbart medan Windows har NTFS + precis fått ReFS på server-varianten.

Tycker ändå att vare sig filsystem eller multicore optimeringar behöver stå speciellt högt på agendan för Win10 om man bara tittar på skrivbordsanvändare. Väldigt få användare kör program som har någon nytta av mer än 2 kärnor + HT, vilket också är den absolut vanligaste konfiguration som Windows-enheter kommer med.

Målet för Win10 bör vara en skrivbordsmiljö som är så smidig som möjligt + man måste fundera hur man bäst löser problemen med högupplösta skärmar då dessa snabbt går mot att bli standard för "vanliga" användare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyroshrimp:

VA?? Hur kan W9 leda omröstningen? För det första heter det väl W10, inte 9? För det andra verkar det ju vara en förbättrad version av W8 men ser fortfarande skit ut jämfört med W7. Är det nyare versioner av DirectX och liknande som gör att folk är intresserade? För majoriteten kan väl då inte tycka att W10 verkar/ser bättre ut än W7? Det skulle ju bara vara löjligt.

"Åååh startmenyn är tillbaka!"
Ja men den finns ju på W7 också och är ju flertal gånger snyggare och säkert mer praktisk.

Så finns det några riktiga nyheter under huven eller är det folk som vill ha barnvänligt UI bara?

För min egen del så gillar jag alla förbättringar i Windows 8 men tål inte Modern UI, och den därmed följande attityden hos Microsoft.

Nu verkar Microsoft ha ändrat attityd och förstått att MUI inte duger till de flesta som kör mus/tangentbord, och med Windows 10 så får man en startmeny som inte är i fullskärm. De har alltså både återinförst startmenyn och lagt ner sin tanke om "samma gränssnitt till allt överallt", det räcker för mig. Att hyperventilera för småsaker får andra sköta. Jag anser att "striden om startmenyn" som påbörjades för mig redan när jag såg Developer Preview för Windows 8 är över i och med Windows 10. Förutsatt då att de inte ändrar sig igen, för det är ju "inte klart" som de själva säger. Men de har skjutit sig i foten så många gånger att de nog har slut på kulor nu

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För min egen del så gillar jag alla förbättringar i Windows 8 men tål inte Modern UI, och den därmed följande attityden hos Microsoft.

Nu verkar Microsoft ha ändrat attityd och förstått att MUI inte duger till de flesta som kör mus/tangentbord, och med Windows 10 så får man en startmeny som inte är i fullskärm. De har alltså både återinförst startmenyn och lagt ner sin tanke om "samma gränssnitt till allt överallt", det räcker för mig. Att hyperventilera för småsaker får andra sköta. Jag anser att "striden om startmenyn" som påbörjades för mig redan när jag såg Developer Preview för Windows 8 är över i och med Windows 10. Förutsatt då att de inte ändrar sig igen, för det är ju "inte klart" som de själva säger. Men de har skjutit sig i foten så många gånger att de nog har slut på kulor nu

Tycker dock inte det verkar som att de lagt ner sin tanke på ett UI överallt. Särskilt inte som startmenyn i sitt nya standardutförande ser ut som en kompromiss mellan 7 & 8 snarare än en återgång till hur det ser ut i 7:an. Missförstå mig rätt nu, för som det verkar kommer ju menyn i standardform innehålla tämligen tydliga element som folk kommer känna igen när de växlar mellan telefon, platta och desktop samt även xbox - vilket man kanske snarare kan tycka tyder på att de fortfarande siktar på ett gemensamt formspråk, dock på ett mer lyckat sätt nu (får man väl hoppas) än tidigare.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |