Permalänk

Ni utan numberpad?

Tjena Swecare!

Har på senaste tid undrat hur man kan köpa ett nytt fint tangentbord utan numberpad?
Jag är inte sjukt beroende av min, ibland är den kanske i vägen. Men tycker det tar sjukt långt tid när man ska räkna, skriva in Cd-keys, bank koder osv....
Jag vet att dem flest tbord kan man använda fn knappen och få ett snett jävla numberpad, men jag är en sån person som vill se mina knappar. Speciellt med tanke på hur många mekaniska tbord som säljs nu. Känslan...

Diskutera!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Finns att köpa NumPad endast som går att koppla in vid behov. Om det nu är en lösning för dig som kanske passar?

Då kan du kombinera ett mindre tangentbord för majoriteten av de tillfällen du spelar eller liknande och sen när du ska betala räkningar så blir det att koppla in NumPad.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Skrivet av xtQ:

Finns att köpa NumPad endast som går att koppla in vid behov. Om det nu är en lösning för dig som kanske passar?

Då kan du kombinera ett mindre tangentbord för majoriteten av de tillfällen du spelar eller liknande och sen när du ska betala räkningar så blir det att koppla in NumPad.

Jo det kan man också göra, dock blir det väldigt klumpigt tror jag. Nä jag har numberpad på mitt tangentbord

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk

Är som du, använder numpaden ganska mycket. Körde med lös numpad ett tag till ett tangentbord. Blev aldrig samma, nu är det tangentbord 348 som skräpar i en garderob

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Det är så mycket mer ergonomiskt utan numpad att jag inte har en tanke att gå tillbaka till fullstort tangentbord igen. Man vänjer sig att inte använda numpad

Permalänk
Avstängd

Hur kan man ens tänka sig ett tangentbord utan numpad?
Är ju massa specialtecken som är segt som fan att skriva in utan det....

Som t ex ° ² ³ osv

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Tar screenshots med numpad* och "togglar" Rivatuner overlayen med numpad/, annars använder jag den inte.. hade mitt tangentbord funnits utan numpad så hade jag köpt det istället

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Att räkna mycket utan numpad är så sjukt ovant och jobbigt för mig. Jag avstår gärna från att ens använda siffrorna ovanför bokstäverna, och använder musen istället (klickar på kalkylatorn i windows). Dock ej när det gäller många uträkningar.

Men ja, numpad är otroligt skönt att ha på bordet.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Håller själv på och testar ett CM Storm Quickfire TK som är litet och har numpaden kvar.
Gillar det mindre formatet och att man har numpad vid behov. Är dock en vanesak att stänga av och slå på numpaden.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1581513

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Använder aldrig numberpaden och skulle gärna sett att den gick att såga bort, tar enbart plats och är ivägen.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Är så sjukt mycket skönare för mina axlar att inte ha numpad samt att tangentbordet inte tar upp lika mycket plats på min "deskmat"

Permalänk
Medlem

Det mest korkade är ju att numpad sitter på högersidan då de flesta använder högern till musen. Vore smidigare att ha numpad till vänsterhanden...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Avstängd

Om man tycker att ett vanligt tangentbord tar upp för mycket plats så är det dags att skaffa ett riktigt datorbord.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Om man tycker att ett vanligt tangentbord tar upp för mycket plats så är det dags att skaffa ett riktigt datorbord.

Problemet är väl att det tar upp utrymme på det enda stället där det är ett problem...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fiskebulle:

Problemet är väl att det tar upp utrymme på det enda stället där det är ett problem...

Varför skulle det vara ett problem? Om man har tillräckligt stort bord så man kan ha både tangentbordet och musen på ett ergonomiskt sätt är det verkligen inte ivägen.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Varför skulle det vara ett problem? Om man har tillräckligt stort bord så man kan ha både tangentbordet och musen på ett ergonomiskt sätt är det verkligen inte ivägen.

Det beror ju på hur breda axlar man har och hur man rör musen, om det är ergonomiskt eller inte.

Permalänk
Medlem

jag skulle aldrig få för mig att köpa ett tangentbord utan numpad

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Hämtade ett utan numpad på posten igår, blir att testa i helgen.

Edit: Kör hellre med fullsize t-bord.

Tillägg i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Varför skulle det vara ett problem? Om man har tillräckligt stort bord så man kan ha både tangentbordet och musen på ett ergonomiskt sätt är det verkligen inte ivägen.

Enkelt:
- Man vill normalt ha tangentbordet rakt framför dig, med själva "bokstavssektionen" hyfsat centrerad.
- Man vill samtidigt kunna nå musen utan att behöva vinkla höger underarm åt höger/"utåt".

Dessa två krav torde vara i princip omöjligt att uppfylla till 100% med ett normalt tangentbord med numpad, om man inte är hulken-bredaxlad typ.

Samtidigt har iallafall jag svårt att skiljas från min numpad. Den kanske inte används extremt ofta, men när jag väl vill göra det så blir jag väldigt rådvill utan den

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Enkelt:
- Man vill normalt ha tangentbordet rakt framför dig, med själva "bokstavssektionen" hyfsat centrerad.
- Man vill samtidigt kunna nå musen utan att behöva vinkla höger underarm åt höger/"utåt".

Dessa två krav torde vara i princip omöjligt att uppfylla till 100% med ett normalt tangentbord med numpad, om man inte är hulken-bredaxlad typ.

Samtidigt har iallafall jag svårt att skiljas från min numpad. Den kanske inte används extremt ofta, men när jag väl vill göra det så blir jag väldigt rådvill utan den

Jag har min musmatta mellan mig och tangentbordet, lite till höger. Nedanför numpaden, kan man säga.
Sen vilar mina underarmar helt och hållet på skrivbordet. Har ganska precis en armslängd till skärmarna.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fiskebulle:

Det beror ju på hur breda axlar man har och hur man rör musen, om det är ergonomiskt eller inte.

Ja, låg sensitivity och enorm musmatta är alltid oergonomiskt oavsett vad man har för tangentbord.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Jag har min musmatta mellan mig och tangentbordet, lite till höger. Nedanför numpaden, kan man säga.
Sen vilar mina underarmar helt och hållet på skrivbordet. Har ganska precis en armslängd till skärmarna.

har du tangentbordet snett (som alla CSGO "pros" på tex Dreamhack)
eller sitter du med armarna rakt fram?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boozfob:

har du tangentbordet snett (som alla CSGO "pros" på tex Dreamhack)
eller sitter du med armarna rakt fram?

Det är olika, det är inte alltid i samma position...ändrar lite efter vad som känns bäst för stunden.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Jag har min musmatta mellan mig och tangentbordet, lite till höger. Nedanför numpaden, kan man säga.
Sen vilar mina underarmar helt och hållet på skrivbordet. Har ganska precis en armslängd till skärmarna.

Intressant, fast det kan väl aldrig ge riktigt naturligt avstånd till både tangentbordet och musen samtidigt? (antingen kommer tangentbordet för långt ifrån, eller musen för nära kan jag tycka?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Finns ju alltid den här, lite mera kompakt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=652067

Permalänk
Medlem

Jag gillar numpad bättre när jag ska räkna eller fylla i många siffror, men det är inte så ofta och har nu vant mig vid att skriva in siffrorna som finns ovan bokstäverna istället. Går nästan lika snabbt som med numpad nuförtiden

Att det inte går att skriva ⁰²³ utan numpad förstår jag inte, det är ju bara att trycka shift + ^ och sen siffran man vill ha superscriptad. Det behöver man ingen numpad till

Gillar att tangentbordet tar mindre plats på skrivbordet = mer yta till olika projekt

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av d0b:

Att det inte går att skriva ⁰²³ utan numpad förstår jag inte, det är ju bara att trycka shift + ^ och sen siffran man vill ha superscriptad. Det behöver man ingen numpad till

° är ingen siffra, det är grader. Och det funkar sällan så som du beskrev. alt+0178 för att få en ²:a funkar alltid.

Sen är man är ingen riktig man förrän man använt ASCII-koder.

Visa signatur

///M4

Permalänk

Beror ju klar på vad du gör på datorn, om det enda du gör på din dator är att spela så hade det räckt med ett tangentbord utan både numpad och piltangenter.
Men om du arbetar, banken, räknar osv är en numpad ovärderlig.
Du får vara rätt smal axlad? om du ska vara beroende av att ha ett litet tangentbord, nu har jag ett cm storm quickfire tk med numpad istället för pilarna, visst du kan byta till pilar om du så vill men det har jag knappt gjort. har normalstor musmatta och musen har jag i bortre hörnet utav mattan.

Permalänk
Hedersmedlem

En alternativ lösning är att köpa ett tangentbord som har samma bredd som de utan numpad.. men som har fullstor numpad och lite smartare layout än vanliga tangentbord. Kolla på Cherry G81 (finns med lite olika switchar och slutsiffror). Ungefär lika kompakt som ett tenkeyless.. men med numpad, bra placering av insert, home, end och piltangenterna i behåll. Betydligt mer snabbjobbat dessutom om man skriver mycket siffror än att ha normalstort tangentbord med numpaden en decimeter längre bort.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Om man tycker att ett vanligt tangentbord tar upp för mycket plats så är det dags att skaffa ett riktigt datorbord.

Handlar inte om det på något sätt eller vis, handlar om musmatta - tangentbords förhållande till skärmen, just nu måste jag flytta högerarmen för att skriva ex.
Med 10-keyless är det rakt framför skärmen fast musmattan är närmare kroppen.

10-keyless är så extremt mycket skönare då musmattan kan placeras betydligt bättre.