mITX bygge, funderingar/tips innan best.

Permalänk
Medlem

mITX bygge, funderingar/tips innan best.

Hej,

Jag ska bygga en mITX dator med en budget på 8-8500 kr. Tanken är att ha den till moderna spel, som exempelvis BF4 och kanske liite klockning.
Önskemål med bygget är bra prestanda och så tystgående som möjligt till ett litet format i förhållande till min budget.
Montering görs själv och OS finns.

Jag har satt ihop ett förslag som jag skulle uppskatta lite feedback på. (Är ganska färsk inom detta. )

http://www.netonnet.se/Customer/SharedList/32445

Lite funderingar jag har kring min varukorg är..
- Passar alla delar med varandra?
- Finns all kablage med för att montera ihop delarna?
- Räcker nätagget till?
- Om det gör stor skillnad ljudmässigt att byta ut originalfläktarna vill jag göra det? Skriv gärna vad ni skulle föreslå.
- CPU kylning? Har tittat på H100/i eller Noctua NH-L9i, är det värt att kosta på? (Jag vill inte vara dumsnål)

Mvh.

Permalänk
Medlem

köp inte delar från netonnet
deras kunskap på it ligger
på 0.

Skrivet av DOMIN8R:

Hej,

Jag ska bygga en mITX dator med en budget på 8-8500 kr. Tanken är att ha den till moderna spel, som exempelvis BF4 och kanske liite klockning.
Önskemål med bygget är bra prestanda och så tystgående som möjligt till ett litet format i förhållande till min budget.

Jag har satt ihop ett förslag som jag skulle uppskatta lite feedback på. (Är ganska färsk inom detta. )

- Räcker nätagget till?
- Om det gör stor skillnad ljudmässigt att byta ut originalfläktarna vill jag göra det? Skriv gärna vad ni skulle föreslå.
- CPU kylning? Har tittat på H100/i eller Noctua NH-L9i, är det värt att kosta på? (Jag vill inte vara dumsnål)

Mvh.

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med netonnet..

till ts: ser bra ut. Dock hade jag lagt in ett antingen cooler master Hyper 212 EVO eller något aftermarket cooler!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOMIN8R:

Hej,

Mvh.

Kort och gott, ja. Du kanske kan hålla koll på lite kampanjer nu, och kanske kan knipa ett bättre grafikkort, eller rent av utöka budgeten för GPU lite(600-800kr mer för AMD290 MSI/GTX780 Asus)
Ja
- Räcker nätagget till?
Ja. Däremot finns det lite delade åsikter av CX600M, eftersom det har förekommit problem pga dåliga komponenter i nätagget. Jag själv har inte haft några problem med det.
Jag är inget stort fan(excuse the pun) av Corsairs fläktar, och valde att köra Noctua genom hela mitt bygge. Knäpptyst dator.
Igen finns det delade åsikter. Jag har inga som helst problem med min Corsair AIO. Personligen tycker jag det är waste of space att inte köra en H100i i ett 250D chassi(också enda anledningen till varför jag skulle kunna tänka mig att byta till ett). Jag skulle kört på en H100i. Noctua kylaren har ett max TDP på 65W, och processorn du har valt är på 88W

Skrivet av Nylund1940:

Aldrig haft problem med netonnet..

till ts: ser bra ut. Dock hade jag lagt in ett antingen cooler master Hyper 212 EVO eller något aftermarket cooler!

Hyper 212 EVO - Höjd över moderkort: 159 mm
250D - Max höjd CPU-kylare 95 mm

Funkar tyvärr inte.

Skrivet av sorce:

köp inte delar från netonnet
deras kunskap på it ligger
på 0.

Bra tips! Precis vad TS efterfråga.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Kort och gott, ja. Du kanske kan hålla koll på lite kampanjer nu, och kanske kan knipa ett bättre grafikkort, eller rent av utöka budgeten för GPU lite(600-800kr mer för AMD290 MSI/GTX780 Asus)
Ja
- Räcker nätagget till?
Ja. Däremot finns det lite delade åsikter av CX600M, eftersom det har förekommit problem pga dåliga komponenter i nätagget. Jag själv har inte haft några problem med det.
Jag är inget stort fan(excuse the pun) av Corsairs fläktar, och valde att köra Noctua genom hela mitt bygge. Knäpptyst dator.
Igen finns det delade åsikter. Jag har inga som helst problem med min Corsair AIO. Personligen tycker jag det är waste of space att inte köra en H100i i ett 250D chassi(också enda anledningen till varför jag skulle kunna tänka mig att byta till ett). Jag skulle kört på en H100i. Noctua kylaren har ett max TDP på 65W, och processorn du har valt är på 88W

Funkar tyvärr inte.

Står på netonnet MAX höjd CPU-Kylare 240mm...

Edit: gick in på inet och såg att dom hade skrivit 95mm så det var ju dumt av netonnet att skriva 240mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nylund1940:

Står på netonnet MAX höjd CPU-Kylare 240mm...

Edit: gick in på inet och såg att dom hade skrivit 95mm så det var ju dumt av netonnet att skriva 240mm

Eftersom 250D har en sida helt dedikerad till att kunna klämma in en 240mm rad/AIO så kan man kanske tänka att de har gjort en rejäl tankevurpa. Mig veterligen finns det inga 240mm höga kyltorn

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Ja
- Räcker nätagget till?

Funkar tyvärr inte.

Tack för svaren!

Jag nöjer mig nog med ett GTX770. Tror det är mer än tillräckligt för mig.
Däremot, som du säger, så är jag inne på noctua fläktar och en H100i.

Läst mycket gott om FD Integra M nätagget, kanske ta det istället då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOMIN8R:

Tack för svaren!

Jag nöjer mig nog med ett GTX770. Tror det är mer än tillräckligt för mig.
Däremot, som du säger, så är jag inne på noctua fläktar och en H100i.

Läst mycket gott om FD Integra M nätagget, kanske ta det istället då.

Tror gör man i kyrkan!

Ang nätagg så får någon annan ta den bollen. Lycka till

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det nätagg med kortare kablar för t ex. mITX byggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOMIN8R:

Finns det nätagg med kortare kablar för t ex. mITX byggen?

Inte vad jag vet. Möjligt vis att man skulle kunna köpa ett par kablar från samma tillverkare som är kortare. Längre har jag sett från Corsair.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Inte vad jag vet. Möjligt vis att man skulle kunna köpa ett par kablar från samma tillverkare som är kortare. Längre har jag sett från Corsair.

Ok, har letat lite och detta kom jag fram till..
- Be quite psun har kortare kablar än normalt.
- Till silverstone strider series finns ett short cable kit, pp05.

Att korta av kablarna själv är inget alternativ.
Får se vad jag bestämmer mig för.

Tack för hjälpen iaf, uppskattas 👍

Mvh