e-GPU - Någon med erfarenheter?

Permalänk
Medlem

e-GPU - Någon med erfarenheter?

Kommer att flytta utomlands för att studera nu i vinter, och har då ingen möjlighet att ta med mig min stationära dator (som jag knappt använder). Tänkte då införskaffa mig en ny laptop eller Ultrabook i 13-14 tums-klassen, men dessa har då ingen GPU att kalla för användbart i spel. Kom då att tänka på att jag tidigare sett något med e-GPU, och har suttit och sökt en del nu angående det, och funnit en del intressant.

e-GPU innebär helt enkelt bara external GPU. Man tar ett vanligt grafikkort, matar det med ström, och sedan har en "adapter" som man sedan kopplar till expressCard eller thunderbolt. Vad jag förstått så finns det en adapter som ska fungera till PCI-e 2.0 med nästan bara plug-n-play; PE4L 2.1

Datorn jag tänkt använda mig av, är denna

Någon här som har erfarenheter av något sånt här sen tidigare och skulle vilja dela med sig av det?

(visste inte vart tråden skulle placeras, men tyckte här var en bra plats)

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Skrivet av razeer:

Kommer att flytta utomlands för att studera nu i vinter, och har då ingen möjlighet att ta med mig min stationära dator (som jag knappt använder). Tänkte då införskaffa mig en ny laptop eller Ultrabook i 13-14 tums-klassen, men dessa har då ingen GPU att kalla för användbart i spel. Kom då att tänka på att jag tidigare sett något med e-GPU, och har suttit och sökt en del nu angående det, och funnit en del intressant.

e-GPU innebär helt enkelt bara external GPU. Man tar ett vanligt grafikkort, matar det med ström, och sedan har en "adapter" som man sedan kopplar till expressCard eller thunderbolt. Vad jag förstått så finns det en adapter som ska fungera till PCI-e 2.0 med nästan bara plug-n-play; PE4L 2.1

Datorn jag tänkt använda mig av, är denna

Någon här som har erfarenheter av något sånt här sen tidigare och skulle vilja dela med sig av det?

(visste inte vart tråden skulle placeras, men tyckte här var en bra plats)

Kan väll generellt säga att det är ett koncept som flera tillverkare visat upp men som ingen fått ut en produkt av pga de dåliga anslutningarna som finns tillgängliga till det (Damn you Intel som inte släpper till thunderbolt!).
Finns lite "fungerande" hemmabyggen om du googlar men inget du kan göra utan lite kunskap inom området.

Permalänk
Medlem

Du får ingen vettig spelprestanda även med med grafikkort kopplat till tex expressCard som den datorn har, så ingen lösning att tänka på överhuvudtaget.

Blir kanske lite bättre än slideshow dock

Betänk att att expressCard är kopplat med bara x1 pci express lane, dvs på tok för långsamt för ändamålet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ggustavsson:

Du får ingen vettig spelprestanda även med med grafikkort kopplat till tex expressCard som den datorn har, så ingen lösning att tänka på överhuvudtaget.

Blir kanske lite bättre än slideshow dock

Betänk att att expressCard är kopplat med bara x1 pci express lane, dvs på tok för långsamt för ändamålet.

Varför inte? cpu:n duger gott och väl, enda hindret jag ser är avsaknaden av express card/thunderbolt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Kan väll generellt säga att det är ett koncept som flera tillverkare visat upp men som ingen fått ut en produkt av pga de dåliga anslutningarna som finns tillgängliga till det (Damn you Intel som inte släpper till thunderbolt!).
Finns lite "fungerande" hemmabyggen om du googlar men inget du kan göra utan lite kunskap inom området.

Tänkte på det också. Finns ju flera användningsområden för TB!

Skrivet av ggustavsson:

Du får ingen vettig spelprestanda även med med grafikkort kopplat till tex expressCard som den datorn har, så ingen lösning att tänka på överhuvudtaget.
Blir kanske lite bättre än slideshow dock

Läste lite om en kille som höll på med detta, han satt på en i5-3320m, och sedan ett externt kort GTX 670. Han verkade ändå klara sig hyffsat bra med denna setup! Är du nyfiken på 3dMark2011 så han har lite tester här
(https://www.youtube.com/watch?v=L_R6u7PjAwY)
Sitter själv på ett MSI HD 6970 som jag inte använder, och funderade på hur det skulle fungera tillsammans. Visst blir CPUn och annat en stor flaskhals, men är bara ute efter kunna spela lite fler spel med lite bättre grafik än med standard hårdvara. Hade behövt datorn väldigt portabel också, och han som skrev inlägget i länken ovan sålde verkligen in konceptet

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem

Jag har kollat lite på det, dock för mac. Vinsten är tydlig men dyr. Jag tipsar om att kolla in ViDocks. Dom har lösningar från ca 2000kr vilket är extremt billigt jämfört med övriga alternativ.

För mig gäller dock adapter från expresscard till thunderbolt. Och då börjar det bli saftigt. För mig själv så räknar jag med en kostnad på totalt ca 4-5tkr för bara e gpu + kablar. Det är inget ekonomiskt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag har kollat lite på det, dock för mac. Vinsten är tydlig men dyr. Jag tipsar om att kolla in ViDocks. Dom har lösningar från ca 2000kr vilket är extremt billigt jämfört med övriga alternativ.

För mig gäller dock adapter från expresscard till thunderbolt. Och då börjar det bli saftigt. För mig själv så räknar jag med en kostnad på totalt ca 4-5tkr för bara e gpu + kablar. Det är inget ekonomiskt sätt.

Kikade lite på det också, men bestämde mig för PE4L efter sett denna:
http://forum.techinferno.com/diy-e-gpu-projects/7969-pre-purc...

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem

http://hardforum.com/showthread.php?t=1522180
Kan vara något att läsa på också, ett extern 5850 som tydligen fungerade väldigt bra. Fick ifs inte ut all prestanda kortet kan ge men det var inte långt ifrån. Var inte direkt dyrt heller med de saker han behövde köpa.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

http://hardforum.com/showthread.php?t=1522180
Kan vara något att läsa på också, ett extern 5850 som tydligen fungerade väldigt bra. Fick ifs inte ut all prestanda kortet kan ge men det var inte långt ifrån. Var inte direkt dyrt heller med de saker han behövde köpa.

Sitter inne på flertal grafikkort just nu som hade presterat bättre än den integrerade gör. Frågan står dock åter, tror ni det är värt de, eller bör man satsa lite och köpa en ultrabook från Asus med endast Intels integrerade grafik?

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av razeer:

Sitter inne på flertal grafikkort just nu som hade presterat bättre än den integrerade gör. Frågan står dock åter, tror ni det är värt de, eller bör man satsa lite och köpa en ultrabook från Asus med endast Intels integrerade grafik?

Ultrabook ska du ha om du ska ha laptop. Egou är värt men dyrt