Permalänk
Medlem

Mekaniskt tangentbord

Hejsan! Jag söker ett mekaniskt tangentbord mellan 1000-1500kr. Alltså ett bra gaming tangentbord som är värt varenda krona.
Jag spelar i princip bara CS:GO om det hjälper någonting. Kan tillägga att jag bor i lägenhet så det ska vara så tyst som möjligt!
Har även tittat på detta: http://www.inet.se/produkt/6607271/ducky-shine4-multi-led-mx-... men eftersom jag inte har några erfarenheter så jag har ingen aning om ifall det är bra eller inte. Vilket rekommenderar ni?
Ha en fortsatt bra dag!
MVH Alexander "kenayy" Larsson

Permalänk

Jag använder ett func 460 kb. det är billigare än 1000kr och jag tycker att det är värt absolut varenda krona. Själv är jag kär i de blåa switcharna men det finns med de flästa switcharna. Här är det iallafall ;D

http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/mekaniska-tangentbord...

Tänk på att det är sjukt brett.

Permalänk
Medlem

Du borde bestämma dig för vilken typ av brytare du gillar, svarta och röda eller blåa eller bruna. Då du inte gillar högljudda så går blåa bort. Om du inte dämpar dem går röda och svarta lätt bort också då de flesta lätt slår i basplattan och skapar ett distinkt ljud.

Om CS:Go är din grej så skulle jag tipsa om Corsair K70 serien om du vill ha ett full-size tangentbord eller QPad MK70/80.
Om du vill ha ett TKL bord så gillar jag mitt nya CMStorm Rapid-i. Alla utom Qpaf MK70 (har jag för mig) har bakgrundsbelysning.

Permalänk
Hjälpsam

Om du vill hålla nere ljudet är det svarta eller röda brytare som gäller (de är i princip samma brytare med olika hård fjäder där den röda är lite lättare). Eventuellt kan man lägga små o-ringar på brytaren för att få ner ljudet och få lite mjukare botten.

Personligen gillar jag Func 460 riktigt bra, skriver på en nu, men det är något med capslock på den som gör att jag kommer åt den hela tiden så tog helt enkelt bord den knappen

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Du borde bestämma dig för vilken typ av brytare du gillar, svarta och röda eller blåa eller bruna. Då du inte gillar högljudda så går blåa bort. Om du inte dämpar dem går röda och svarta lätt bort också då de flesta lätt slår i basplattan och skapar ett distinkt ljud.

Om CS:Go är din grej så skulle jag tipsa om Corsair K70 serien om du vill ha ett full-size tangentbord eller QPad MK70/80.
Om du vill ha ett TKL bord så gillar jag mitt nya CMStorm Rapid-i. Alla utom Qpaf MK70 (har jag för mig) har bakgrundsbelysning.

Som har nämnde har ingen erfarenhet av tangentbord. Vad menas med ett så kallat TKL bord?

Permalänk

TKL = ten key less, ingen numpad mao

Visa signatur

Asus Sabretooth P67 | i7 2600k | Noctua NH - C14 | 16 GB Vengeance LP 1600 MHz |
Gigabyte GTX 670 OC WF @ 1.13 GHz boost clock | Define R4 | Corsair HX750W 80+ Gold |
Systemdisk Samsung 840 | Speldisk Samsung 840 Pro | Intel 520 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenayy:

Som har nämnde har ingen erfarenhet av tangentbord. Vad menas med ett så kallat TKL bord?

TKL står för TenKeyLess och betyder att numlocken är borttagen.
Bild exempel:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Om du vill hålla nera ljudet är det bruna eller röda brytare som gäller (de är i princip samma brytare med olika hård fjäder där den röda är lite lättare). Eventuellt kan man lägga små o-ringar på brytaren för att få ner ljudet och få lite mjukare botten.

Personligen gillar jag Func 460 riktigt bra, skriver på en nu, men det är något med capslock på den som gör att jag kommer åt den hela tiden så tog helt enkelt bord den knappen

Nu blev det lite fel va?
Bruna och röda är inte samma sak med olika fjädrar. Svarta och röda däremot är båda linjära där svarta har en lite tyngre fjäder. Bruna är taktila och du kan känna vart aktiveringspunkten ligger.
Här kan TS: läsa mer om olika brytrare och beteckningar.
http://www.sweclockers.com/forum/56-tangentbord-moss-och-ovri...

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenayy:

Som har nämnde har ingen erfarenhet av tangentbord. Vad menas med ett så kallat TKL bord?

Som de nämnt tidigare - ingen numpad på tangenbordet, gör att det blir smalare så om du är högerhänt kan man få armarna närmare kroppen när man spelar vilket leder till mindre belastning på axlar/nacke. Vissa gillar det, andra inte. Jag tycker om TKL då jag har problem med nacke och axlar.

Permalänk
Medlem

Ducky Shine3 MX Black är underbart.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Skrivet av upl8447:

Nu blev det lite fel va?
Bruna och röda är inte samma sak med olika fjädrar. Svarta och röda däremot är båda linjära där svarta har en lite tyngre fjäder. Bruna är taktila och du kan känna vart aktiveringspunkten ligger.
Här kan TS: läsa mer om olika brytrare och beteckningar.
http://www.sweclockers.com/forum/56-tangentbord-moss-och-ovri...

Helt riktigt!
Röda och bruna har dock samma fjäder, men har något skild konstruktion i övrigt.

Det finns en tråd om brytare här på forumet. Här.

Ett annat forum för mekaniska tangentbord som kan vara värt att kolla finns på reddit. /r/mechanicalkeyboards

Visa signatur

Asus Sabretooth P67 | i7 2600k | Noctua NH - C14 | 16 GB Vengeance LP 1600 MHz |
Gigabyte GTX 670 OC WF @ 1.13 GHz boost clock | Define R4 | Corsair HX750W 80+ Gold |
Systemdisk Samsung 840 | Speldisk Samsung 840 Pro | Intel 520 |

Permalänk
Medlem

Då vilken brytare man föredrar varierar en hel del så kan det vara en idé att ta sig till närmaste elektronikkedja som har mekaniska tangentbord och testa lite olika brytare. Då brytarna känns mer eller mindre likadana på alla tangentbord så kan det vara ett bra utgångsläge att först välja brytare och sedan tangentbord utifrån det. (känns som ett standardsvar...)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av upl8447:

Nu blev det lite fel va?
Bruna och röda är inte samma sak med olika fjädrar. Svarta och röda däremot är båda linjära där svarta har en lite tyngre fjäder. Bruna är taktila och du kan känna vart aktiveringspunkten ligger.
Här kan TS: läsa mer om olika brytrare och beteckningar.
http://www.sweclockers.com/forum/56-tangentbord-moss-och-ovri...

My bad, snurrade till det. Skall justera.

Har till och med en liten provplatta med blå/grän/brun/clear/röd/svart framför mig. Där blå är lättare än grön och båda klickar, brun är lättare än clear och båda är taktila samt röd är lättare än svart och båda är linjära.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tror ändå det blir ducky shine 4! Verkar vara väldigt prisvärt =D
Tack för hjälpen alla

Permalänk

Corsair K-65 är billigt och väldigt trevligt. Typ 700.