Rekommenderat brev utan avsändare från kambodja, vad göra?

Permalänk
Inaktiv

Rekommenderat brev utan avsändare från kambodja, vad göra?

Hej,
Jag vet inte riktigt var jag ska lägga tråden, då jag tror brevet just handlar om att kräva pengar för något som jag ej har beställt så lägger jag den här.

Jag har fått ett rekommenderat brev utan avsändare från kambodja, enligt posten skulle paket kosta typ 250kr för mig att skicka dit och det är det var nog ungefär lika dyrt att skicka till mig..

Det som är skumma är att jag gör väldigt få köp från internet, speciellt utlandet och inga med så höga frakkostnader. Paketet var skickat hem till mina föräldrars adress, där jag ej har bott på ca 15år. Innan dessa 15åren så var också addressen inte ens samma, men en snarlika adress.

Inga gamla vänner har jag kvar, ringde upp gammal vän som jag ej hade pratat med på 10år och han visste inte något, andra vänner är mycket mer långsökta.

Så det enda jag ser är att det är något riktigt skumt och det kommer leda till problem för mig. Frågan är vilka risker tar jag att lösa ut brevet och vilka risker tar jag att inte göra det? Om jag inte löser ut brevet får jag inte veta vad som pågår.
-En bedragare som letade upp min address för 15år sedan, uppdaterade den emot den nya, jovisst inte så troligt.

Det jag skulle kunna tänka är i paketet är något dritt och sedan en faktuera, dritten kommer vara helt omöjlig att skicka tillbaka de kommer vägra ta tillbaka den men kommer hota mig att betala faktureran/abonnemanget. -Det som säger emot detta är hur tusan fick de min gamla adress?

Min plan nu är att lösa ut paketet till helgen hos mina föräldrar 20mil härifrån.

Edit:
Mina föräldrars adress är unik (bor på landet) så det finns ingen chans att någon har råkat skrivit fel adress.

För rekommenderat brev måste de väl ha mina personuppgifter? För hur ska jag lösa ut ett brev annars, jag bor ju inte på adressen längre.

Edit2:
För ca 5år sedan beställde jag hem böcker till mig hos mina föräldrars adress, detta var från de två största svenska nätbook-säljbolagen och böckerna kom som utlovat. -Mycket långsökt att de skulle ha beställt ett x för mycket och skickat från utlandet.

Permalänk
Medlem

Inga råd att ge, men tippar på att det kommer sluta illa.

Men spännande!

Vill verkligen höra hur det går och vad som är i brevet!

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte hämta ut det. Är det någon bekant som skickat det, lär de höra av sig igen med en eventuell förklaring.
Likadant om det gäller en vara från något företag.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Inaktiv

Det är en BOMB!

Permalänk
Medlem

Skulle inte lösa ut det, då du säkert inte är den enda heller som fått det.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Lös inte ut det. Om du gör det kan väl avsändaren veta att du gjort det och därmed fått din adress bekräftad?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Det är en BOMB!

ebola bomb!

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Jag skulle väl göra det enkelt för mig. Inget beställt, ingen som hört av sig, inget att hämta ut.

Sen att du är sjukt nyfiken får du väl väga mot de möjliga risker du kan fantisera ihop.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

Lös inte ut det. Om du gör det kan väl avsändaren veta att du gjort det och därmed fått din adress bekräftad?

Det är ett väldigt kostsamt sätt att fiska upp rätta adresser och i detta fall en adress som är 15år gammal.

Skrivet av anon142735:

Det är en BOMB!

Långsökt, däremot funderar jag på om någon ovän har beställt droger för att jävlas? Men jag har ej haft kontakt med någon ovän på 10år och jag är tveksam till att någon av dem känner sig för att ta upp kontakten och våra minnen.

Är det något skumt så går jag till polisen direkt, jag har sett för mycket på internet hur utpressningar och liknande fungerar. (de ger sig aldrig kräver bara mer och mer)

Skrivet av Ramblemoe:

Jag skulle väl göra det enkelt för mig. Inget beställt, ingen som hört av sig, inget att hämta ut.

Sen att du är sjukt nyfiken får du väl väga mot de möjliga risker du kan fantisera ihop.

Jag tänker mer på om jag ej vet vad det är så kan jag ej vidta åtgärder. Det kan vara någon som har beställt något i mitt namn och tar jag ej emot det så kan jag ej enkelt bestrida det, agera emot det.

Permalänk

Det är väl bara att hämta ut.

Spela in hela utlämnandet, och öppningen av brevet.
Då kan dom ju inte säga att dom levererat något. För det är väl det du är orolig för? Att dom hänvisar till den här försändelsen som du bevisligen hämtat ut, med en bluffaktura?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blojmonster:

Det är väl bara att hämta ut.

Spela in hela utlämnandet, och öppningen av brevet.
Då kan dom ju inte säga att dom levererat något. För det är väl det du är orolig för? Att dom hänvisar till den här försändelsen som du bevisligen hämtat ut, med en bluffaktura?

Det jag är rädd för att att de faktisk levererar något skit som jag absolut inte vill ha sedan en räkning och det är totalt omöjligt att skicka tillbaka.

För ca 25år sedan så beställde min morsa videofilmer från ett svensk företag där resultatet blev så, de vägrade att acceptera att man inte längre ville ha filmer.

Permalänk
Medlem

Om avsändaren är i Kambodja så finns det inget de kan göra för att kräva dig på pengar för något som du inte beställt. Så det känns rätt ofarligt att hämta ut det.
Jag löser dock aldrig ut rekommenderade brev som jag inte vet vad de innehåller av princip. Mest för att första gången jag löste ut ett rekommenderat brev som 18-åring så blev jag av med körkortet :/

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

1 kilo kokain som snuten har span på haha gl

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag ser inget att vinna på att hämta ut det. Jag har aldrig varit så nyfiken så det skulle driva mig. Jag svarar inte ens om det ringer på dörren om inte jag vet att någon är på väg hem till mig. Om det är viktigt skickar de väl igen.

Permalänk
Medlem

Posten har utav någon anledning på senare tid angivit mina försändelser från Kina(dock inte Hong Kong) som att de kommer från Kambodja. Om ditt försändelseid slutar på CN så är det Kina.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag är inte alls insatt i det här men de luktar skumt.

Jag kan helt klart tänka mig att det är någon som handlar olagligheter, typ narkotika, och använder sig av falsk identitet (din) samt en adress som inte ser suspekt ut (föräldrarna). Kan vara någon gammal bekant, typ gammal klasskamrat som har en lista med personnummer och din dåvarande adress, eller någon som har kommit över en sån gammal klasslista. De kastas ofta och hamnar i pappersåtervinningen utan att strimlas sönder i väldigt många fall..

Ring polisen på 11414 och rådgör. Något är skumt..

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Man kan också ringa polisen och fråga om det pågår någon typ av bedrägeri som liknar detta för att vara mer säker.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Skumt att det inte finns någon avsändare. Menar du på avin då eller har du kollat upp det? Får du någon mer information om du söker på REK-numret på:
http://www.posten.se/sv/Sidor/home.aspx
http://www.17track.net/en/result/post.shtml

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av killawife:

Om avsändaren är i Kambodja så finns det inget de kan göra för att kräva dig på pengar för något som du inte beställt. Så det känns rätt ofarligt att hämta ut det.
Jag löser dock aldrig ut rekommenderade brev som jag inte vet vad de innehåller av princip. Mest för att första gången jag löste ut ett rekommenderat brev som 18-åring så blev jag av med körkortet :/

Berätta gärna mer Vad va i paketet och varför förlorade du körkortet?

Permalänk

ta med polis när du hämtar ut eller ring och fråga dom vad du borde göra. gör upp att öppnandet av paketet sker på polisstation..

lämnade in en handväska till polisen för många år sedan. man såg att den var tömd/ficktjuv då allt av värde var borta däremot var ID-kort kvar. polisen frågad "men hur vet vi att du inte tagit väskan" ja men då skulle ja väl inte stå här var mitt svar. den förklaringen funkar rätt bra då du inte har gjort nåt brottsligt,

däremot kan brott föreligga då är det bra ha ryggen fri, så du inte travar in på station med 1kg narkotika då blir du satt i finkan

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Behöver definitivt inte kosta 250kr att skicka paketet för dom. T.ex från Kina fick jag ett rekommenderat brev, jag betalade ingen frakt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hej,
Jag vet inte riktigt var jag ska lägga tråden, då jag tror brevet just handlar om att kräva pengar för något som jag ej har beställt så lägger jag den här.

Jag har fått ett rekommenderat brev utan avsändare från kambodja, enligt posten skulle paket kosta typ 250kr för mig att skicka dit och det är det var nog ungefär lika dyrt att skicka till mig..

Det som är skumma är att jag gör väldigt få köp från internet, speciellt utlandet och inga med så höga frakkostnader. Paketet var skickat hem till mina föräldrars adress, där jag ej har bott på ca 15år. Innan dessa 15åren så var också addressen inte ens samma, men en snarlika adress.

Inga gamla vänner har jag kvar, ringde upp gammal vän som jag ej hade pratat med på 10år och han visste inte något, andra vänner är mycket mer långsökta.

Så det enda jag ser är att det är något riktigt skumt och det kommer leda till problem för mig. Frågan är vilka risker tar jag att lösa ut brevet och vilka risker tar jag att inte göra det? Om jag inte löser ut brevet får jag inte veta vad som pågår.
-En bedragare som letade upp min address för 15år sedan, uppdaterade den emot den nya, jovisst inte så troligt.

Det jag skulle kunna tänka är i paketet är något dritt och sedan en faktuera, dritten kommer vara helt omöjlig att skicka tillbaka de kommer vägra ta tillbaka den men kommer hota mig att betala faktureran/abonnemanget. -Det som säger emot detta är hur tusan fick de min gamla adress?

Min plan nu är att lösa ut paketet till helgen hos mina föräldrar 20mil härifrån.

Edit:
Mina föräldrars adress är unik (bor på landet) så det finns ingen chans att någon har råkat skrivit fel adress.

För rekommenderat brev måste de väl ha mina personuppgifter? För hur ska jag lösa ut ett brev annars, jag bor ju inte på adressen längre.

Edit2:
För ca 5år sedan beställde jag hem böcker till mig hos mina föräldrars adress, detta var från de två största svenska nätbook-säljbolagen och böckerna kom som utlovat. -Mycket långsökt att de skulle ha beställt ett x för mycket och skickat från utlandet.

är värkligen sugen på att höra fortsättning på detta

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Behöver definitivt inte kosta 250kr att skicka paketet för dom. T.ex från Kina fick jag ett rekommenderat brev, jag betalade ingen frakt alls.

Standard på ebay, beställ något för 7kr inklusive frakt från kina och en månad senare trillar det ner med posten

Även jag är klart nyfiken på vad TS har på ingång, om det var oklart innan måste han ju hämta det nu när han skapat en tråd om det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pomelo:

Skumt att det inte finns någon avsändare. Menar du på avin då eller har du kollat upp det? Får du någon mer information om du söker på REK-numret på:
http://www.posten.se/sv/Sidor/home.aspx
http://www.17track.net/en/result/post.shtml

Jag kollade på posten.se men tackar för länken för www.17track.net, tyvärr gav den mig samma sak det enda man fick veta var: CAMBODIA, The sender has deposited the item abroad

Dock står det överst from Hong Kong [CN] då ändelsen på id slutar på CN..

Jag har pratat runt lite med bekanta och det verkar nu som att jag ska öppna det och ta konsekvenserna, det allra minsta så blandar jag direkt in polisen. Inte för att jag tror att dessa är mycket till hjälp, men juridisk borde det vara till min hjälp om någon kräver mig på pengar.

När jag tänkte efter beställde jag faktisk en pryl för 100kr från en av sveriges största hobbybutik till mina föräldrar i somras, saken fanns i lager och de levererade på prylen på under en vecka, en pytteliten chans finns att de har gjort något fel och även gjort en utlandsbeställning hem till mig. -Långsökt utav bara tusan är det, men alla andra förklaringar är mer långsökta.

Permalänk
Medlem

Brevet innehåller naturligtvis knark.
Om du har tur så går det såsom ligan planerade; Du hämtar ut knarket och sedan stjäl de det av dig vid första bästa tillfälle, genom t.ex. inbrott på adressen.
Om du har otur så känner polisen naturligtvis situationen, om du hämtar ut paketet så får du svårt att visa din oskuld, det kan handla om ett till tio år beroende på mängden.
Om du har riktig otur så går det snett när ligan skall plocka av dig knarket; Du gör motstånd när de rånar dig påväg från posten eller liknande. Då kan det gå hur snett som helst.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Jag kollade på posten.se men tackar för länken för www.17track.net, tyvärr gav den mig samma sak det enda man fick veta var: CAMBODIA, The sender has deposited the item abroad

Dock står det överst from Hong Kong [CN] då ändelsen på id slutar på CN..

Jag har pratat runt lite med bekanta och det verkar nu som att jag ska öppna det och ta konsekvenserna, det allra minsta så blandar jag direkt in polisen. Inte för att jag tror att dessa är mycket till hjälp, men juridisk borde det vara till min hjälp om någon kräver mig på pengar.

När jag tänkte efter beställde jag faktisk en pryl för 100kr från en av sveriges största hobbybutik till mina föräldrar i somras, saken fanns i lager och de levererade på prylen på under en vecka, en pytteliten chans finns att de har gjort något fel och även gjort en utlandsbeställning hem till mig. -Långsökt utav bara tusan är det, men alla andra förklaringar är mer långsökta.

Även fast jag är väldigt intresserad av vad som är i tycker jag inte att du ska öppna den, Det kan vara vadsomhelst! knark, pistoler, eller annan olaglig skit i det. Är det värt att ta konsekvenserna?

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Brevet innehåller naturligtvis knark.
Om du har tur så går det såsom ligan planerade; Du hämtar ut knarket och sedan stjäl de det av dig vid första bästa tillfälle, genom t.ex. inbrott på adressen.
Om du har otur så känner polisen naturligtvis situationen, om du hämtar ut paketet så får du svårt att visa din oskuld, det kan handla om ett till tio år beroende på mängden.
Om du har riktig otur så går det snett när ligan skall plocka av dig knarket; Du gör motstånd när de rånar dig påväg från posten eller liknande. Då kan det gå hur snett som helst.

därför man gör upp med polis att paketet ska öppnas på station då TS inte har beställt något från Kambodja.
skulle det nu var nåt olagligt i och TS har span på sig. så tror ja inte polisen åtalar nån som sitter på deras arbetsplats och öppnar ett paket som man inte har beställt,, det är ju hela grunden i ett "Alibi"

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Om du prompt ska öppna det (kan förstå nyfikenheten) så öppna det helst på en polisstation.
http://polisen.se/Kontakta-oss/Polisstationer/Vastra-Gotaland...
Där har du kontoret i Vänersborg. Ring gärna och prata med dom innan och hör vad dom har att säga om det.

Det finns två fall. Fall ett är att paketet inte innehåller något konstigt alls och då får du tacka polisen för att du fick komma och önska en trevlig dag. Fall två så innehåller paketet något olagligt och då är du redan på en polisstation och eftersom du uttryckt att du är osäker på vem som skickat paketet och vad som är i och därför gått till polisstation så borde du ha ryggen fri och inte kunna råka illa ut.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oldskool:

Brevet innehåller naturligtvis knark.
Om du har tur så går det såsom ligan planerade; Du hämtar ut knarket och sedan stjäl de det av dig vid första bästa tillfälle, genom t.ex. inbrott på adressen.
Om du har otur så känner polisen naturligtvis situationen, om du hämtar ut paketet så får du svårt att visa din oskuld, det kan handla om ett till tio år beroende på mängden.
Om du har riktig otur så går det snett när ligan skall plocka av dig knarket; Du gör motstånd när de rånar dig påväg från posten eller liknande. Då kan det gå hur snett som helst.

Angående domstol:
Beställa hem knark som kräver att man visar upp legitimation för att hämta ut det, samtidigt göra det från mina föräldrars adress så att de får nyss om det. Jag känner mig inte ett dugg rädd för att någon domstol ska tro att jag är skyldig till detta.

Däremot kan säkert någon ha beställt enbart för att jävlas, inte helt otänkbart, men varför inte göra det från min nuvarande adress 15år tillbaka?

Svenska utpressare är jag tveksam till av två anledningar, dels för att jag inte har mycket pengar som jag kan göra mig av med och dels för att de genom adressen har blandat in mina föräldrar och släkt. -Rent förnuft så varför inte välja någon med pengar och varför blanda in en släkt i utpressningen?

Permalänk
Medlem

Jag fick rekommenderat en gång, var något bankdokument för att jag började pensionsspara i Skandia för 2 år sedan, så tyckte dom nu att jag borde få ett inlogg. Så det dom skicka var en engångskod typ för att aktivera kontot. Vidare utan någon info som helst att det skulle ske.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.