Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

LG 55UB830V verkar sjukt prisvärd! Vad är det som gör den så "billig"? Verkar nästan för bra för att vara sant.

Någon som har hittat någon info ang dess input lag?

Eh, nu verkar den inte vara så billig längre? Men hur som helst hade jag lätt valt Sony-modellen nedan istället (garanterat lägre input lag och fungerar bra om man inte är jättekräsen med svärtan), alternativt någon billigare modell från Sony, finns ett flertal med bättre svärta. För övrigt tror jag det är samma panel i modellen nedan och LG'n du länkade till, men elektroniken skiljer sig, och där har ju Sony i princip alltid varit snäppet bättre än LG verkar det som.

Sony Bravia KDL-55W955B http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2464514

alt

Sony Bravia KDL-55W805BBN http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2585287

Edit: Såg först nu att modeller du länkade till var 4K

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

805W och 705W

Någon som kan berätta för mig vad skillnaden mellan en Sony Bravia KDL-50W805BBN (Nordic) och en Sony 50" LED-TV KDL50W705BBN är? 705 modellen är 2000:- billigare på webbhallen, men då säger ju något mig att den borde vara betydligt sämre.

Följdfråga; Vad fanken står dessa nummer, samt BBN för?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Majestät:

Någon som kan berätta för mig vad skillnaden mellan en Sony Bravia KDL-50W805BBN (Nordic) och en Sony 50" LED-TV KDL50W705BBN är? 705 modellen är 2000:- billigare på webbhallen, men då säger ju något mig att den borde vara betydligt sämre.

Följdfråga; Vad fanken står dessa nummer, samt BBN för?

Största skillnaden skulle jag tro är att 800-serien har 3D-stöd medans 700-serien inte har det. Hårdvarumässigt så verkar det vara samma bildskärmspaneler så bildkvalitén bör vara mer eller mindre identisk mellan modellerna.

50 = tum
W = LCD (LED)
8 = modellserie
05 = modell
BBN = nordisk (gissning)

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Tack så mycket! Tänkte även kolla om du har koll på följande, dom har även en B serie, så om BBN är Nordic, vad är då "B"? Och spelar det någon roll om man har en B eller BBN? Kan det vara skillnad på färger såsom att BBN har Nordic Pal, och B NTSC? Eller spelar det antagligen ingen roll?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Majestät:

Tack så mycket! Tänkte även kolla om du har koll på följande, dom har även en B serie, så om BBN är Nordic, vad är då "B"? Och spelar det någon roll om man har en B eller BBN? Kan det vara skillnad på färger såsom att BBN har Nordic Pal, och B NTSC? Eller spelar det antagligen ingen roll?

Som jag sa så är det bara en ren gissning att BBN-suffixet betyder nordisk. Men eftersom dessa suffix brukar vara olika beroende på vilket land TVn är tänkt för så tyckte jag inte det kändes helt långsökt. Skillnaden mellan B och BBN (och detta är också bara en gissning) kan vara den att försäljaren av B-modellen bara döpt om den från BBN för att slippa diverse lägsta-pris-garantier.

Alla produkter som ser identisk ut jämfört mot en annan produkt, sånär som på någon bokstav eller siffra, och som oftast bara har några få butiker brukar jag bli skeptisk mot.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Entusiast

Vad kostar en TV som har "äkta" 120Hz eller mer?
I dagsläget så har jag en 120Hz datorskärm som jag såklart använder till spel och allt annat förutom TV-tittande vilket görs på en lite äldre 32" LG LCD TV med halvtaskiga 1366x768.

När jag spelar 3rd person spel/bilspel så föredrar jag att lägga mig i sängen vid TV'n med en kopplad Xbox-kontroll till PC'n men delvis på grund av att TV'n helt enkelt inte ser lika bra ut som min datorskärm samt att den endast kan visa 60FPS så drar jag mig verkligen för att spela på den och spelar mycket hellre på datorskärmen.
Såhär vill jag dock inte ha det och undrar därför hur mycket man behöver punga ut för en TV som verkligen kan visa "äkta" höga framerates då det så som jag förstått det inte riktigt handlar om hur många bildrutor/sek som kan visas på en TV när det står till exempel 600Hz utan något helt annat.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Vad kostar en TV som har "äkta" 120Hz eller mer?
I dagsläget så har jag en 120Hz datorskärm som jag såklart använder till spel och allt annat förutom TV-tittande vilket görs på en lite äldre 32" LG LCD TV med halvtaskiga 1366x768.

När jag spelar 3rd person spel/bilspel så föredrar jag att lägga mig i sängen vid TV'n med en kopplad Xbox-kontroll till PC'n men delvis på grund av att TV'n helt enkelt inte ser lika bra ut som min datorskärm samt att den endast kan visa 60FPS så drar jag mig verkligen för att spela på den och spelar mycket hellre på datorskärmen.
Såhär vill jag dock inte ha det och undrar därför hur mycket man behöver punga ut för en TV som verkligen kan visa "äkta" höga framerates då det så som jag förstått det inte riktigt handlar om hur många bildrutor/sek som kan visas på en TV när det står till exempel 600Hz utan något helt annat.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2810896
Verkar vara den som är billigast. Jag kollade på den vanliga uppdateringsfrekvensen.
När det står t.ex 400 600 800 osv så är det sub-field uppdateringsfrekvens.
Låt oss då säga att TV´n har 200Hz uppdateringsfrekvens och 800Hz sub-field uppdateringsfrekvens.
Då är 200Hz dom som är äkta och 800Hz är istället extra bildrutor som TV´n då kopierar och lägger upp själv.
Det är iallafall så jag har fått det förklarat. Om jag har fel så får någon annan rätta mig.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag kollade på den vanliga uppdateringsfrekvensen.
När det står t.ex 400 600 800 osv så är det sub-field uppdateringsfrekvens.

Njae, man kan inte räkna med att lita på uppdateringsfrekvensen på prisjakt! Den kan mycket väl hänvisa till interpolerade ("påhittade") frames.

TV-tillverkarna räknar fram sina frames på de mest sjuka påhittiga sätt, så generellt finns inte en siffra att lita på i deras egna specar...

Sub-field är något som gäller plasmor och jepp den är (som du är inne på) inte relevant för uppdateringsfrekvens

Men visst, det ska finnas ett fåtal TV-apparater som faktiskt klarar att drivas i 120hz, och det är inte helt omöjligt att just den du länkade till klarar det.
Just 4k skärmar har hög bandbredd och kan i vissa fall klara 120hz i 1080p...

Finns en äldre tråd på hardforum om detta här: http://hardforum.com/showthread.php?t=1766384

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag letar efter en bra TV som mest kommer gå till PS4-spelandet men även film osv såklart. Jag är van vid 120hz skärm till dator så jag söker efter en TV utan input lag. Finns det någon bra 42~ tummare för ca 3500-4000kr ? Behöver inte vara Smart-tv eller något fiffigt. 1080p är ett måste också

Har hittat två stycken:
https://www.dustinhome.se/product/5010792130/42lb550v

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Någon som har något å säga om dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likabawz:

Tjena! Jag letar efter en bra TV som mest kommer gå till PS4-spelandet men även film osv såklart. Jag är van vid 120hz skärm till dator så jag söker efter en TV utan input lag. Finns det någon bra 42~ tummare för ca 3500-4000kr ? Behöver inte vara Smart-tv eller något fiffigt. 1080p är ett måste också

Har hittat två stycken:
https://www.dustinhome.se/product/5010792130/42lb550v

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Någon som har något å säga om dessa?

Spana in SONYs Bravia KDL serie om du vill ha så lite inputlag som möjligt.
Ett tips är också att läsa första posten i tråden som uppdateras med nya apparater då och då.

http://www.displaylag.com/display-database/
http://www.hdtvtest.co.uk/news/input-lag

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Tjena.

Någon som har denna modellen SAMSUNG UE40EH5005 och kan uttala sig om den är prisvärd som datormonitor?
Finns listad i listan, då med 23/24 ms fördröjning. Borde ju vara bra.

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/SAMSUNG-UE40EH5005-LED-T...

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Hallå hallå!

Jag behöver tips på en bra 65 tums tv (eller mindre men inte mindre än 50 tum) för att spela ps4 på. Jag spelar mest fps spel. Den får inte kosta mer än 10k.
jag har inte hittat någon bra direkt och skulle behöva tips som sagt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweetie:

Hallå hallå!

Jag behöver tips på en bra 65 tums tv (eller mindre men inte mindre än 50 tum) för att spela ps4 på. Jag spelar mest fps spel. Den får inte kosta mer än 10k.
jag har inte hittat någon bra direkt och skulle behöva tips som sagt!

Vill du ha låg/lägst input lag så är det "vad jag vet" fortfarande Sony som gäller.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av sweetie:

Garanterat utmärkt som spel-TV. Förmodligen inte så pjåkig på annat heller.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweetie:

Köp!
Jag köpte den för 9990:- för någon månad sedan. Värd varje krona.
Tror inte du hittar någon bättre i prisklassen om PS4 är vad som huvudsakligen ska användas.
Bra betraktningsvinklar för att vara VA-panel. Bra svärta för att vara LCD. Bra färger och mycket goda inställningsmöjligheter.
Knappt någon clouding/blb heller.
Först köpte jag KDL60w605 alltså 60" fast från serien under 800-serien. Storleken var najs och allt var bra förutom att den hade vansinnigt mycket clouding i nederkant. Lämnade tillbaka den efter en vecka då jag störde mig så mycket. Gick ner 5" och fick mycket bättre bild.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Jag är inte allt för långt bort till att köpa ny TV, PS4 och hemmabio.
TV:n jag har kollat på är: Sony KDL-55W955BBAE

Vad jag förstått av denna tråd så är den bra för gaming, eftersom att det är en W9 tv. Men jag är lika hemma på det här som jag är på raketforskning och behöver därmed hjälp.

Kommer användas lika mycket till film tittande som PS4-spelande.
Om denna inte är bra, vad rekommenderar ni?
Jag har väl en budget på runt 10.000:- till just TV:n, +/- 1000:-, har just nu en 42" men den är för liten för nya vardagsrummet så gärna en 55" eller därikring.

Vad gäller ljudet i TV:n så kvittar det, när jag kollar på film kommer jag använda hemmabion och när jag spelar så är det med headset.

3D tycker jag är kul, absolut - men inget avgörande.
SmartTV varken bra eller dåligt för min del, kommer ha både PS4 och en HTPC kopplad till TV:n.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethL:

Jag är inte allt för långt bort till att köpa ny TV, PS4 och hemmabio.
TV:n jag har kollat på är: Sony KDL-55W955BBAE

Vad jag förstått av denna tråd så är den bra för gaming, eftersom att det är en W9 tv. Men jag är lika hemma på det här som jag är på raketforskning och behöver därmed hjälp.

Kommer användas lika mycket till film tittande som PS4-spelande.
Om denna inte är bra, vad rekommenderar ni?
Jag har väl en budget på runt 10.000:- till just TV:n, +/- 1000:-, har just nu en 42" men den är för liten för nya vardagsrummet så gärna en 55" eller därikring.

Vad gäller ljudet i TV:n så kvittar det, när jag kollar på film kommer jag använda hemmabion och när jag spelar så är det med headset.

3D tycker jag är kul, absolut - men inget avgörande.
SmartTV varken bra eller dåligt för min del, kommer ha både PS4 och en HTPC kopplad till TV:n.

Om jag inte minns fel så har den apparaten en IPS panel. Vilket är bra om du kräver vida betraktningsvinklar. Men inte så bra om du ofta spelar eller tittar på film i ett mörkt rum. Detta då svärtan inte är så jättebra på en IPS jämfört med en VA-panel.
I min bok är KDL55W805 bättre ur spel- och filmsynpunkt.
Men kräver du passiv 3D, bra betraktningsvinklar (55w805 har enligt mig också bra vinklar, väldigt bra för en VA) och inte allt för ofta har mörkt i rummet, by all means köp W955.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Om jag inte minns fel så har den apparaten en IPS panel. Vilket är bra om du kräver vida betraktningsvinklar. Men inte så bra om du ofta spelar eller tittar på film i ett mörkt rum. Detta då svärtan inte är så jättebra på en IPS jämfört med en VA-panel.
I min bok är KDL55W805 bättre ur spel- och filmsynpunkt.
Men kräver du passiv 3D, bra betraktningsvinklar (55w805 har enligt mig också bra vinklar, väldigt bra för en VA) och inte allt för ofta har mörkt i rummet, by all means köp W955.

Då var det inte så mycket att fundera på med andra ord, lyder ditt råd om inget annat kommer. Är som sagt 2-3 veckor kvar tills jag slår till.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem

Jag har nu en billig Andersson 42" med otroligt mycket input lag, dålig färg och dålig svärta.
Funderar på en uppgradering, film och PS4 står på schemat.
Har kikat på följande.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2486717
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2534247
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2585287

Alla tre verkar vara bra, men jag undrar ifall det finns några billigare alternativ?
Behöver inte direkt det värsta, då jag fortfarande bor hemma och OLED/4K borde dyka upp ordentligt inom en "snar" framtid. Tack!

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethL:

Då var det inte så mycket att fundera på med andra ord, lyder ditt råd om inget annat kommer. Är som sagt 2-3 veckor kvar tills jag slår till.

Från http://www.hdtvtest.co.uk/news/kdl55w955b-201403103661.htm

There’s just no sugarcoating this: the KDL-55W955B is the worst-performing Sony Bravia flagship HDTV we’ve reviewed in terms of picture quality. It’s a disappointing departure from the excellent heritage of high-end Bravia TVs, all because of the use of IPS-type LCD TV panel that’s notorious for shallow blacks – perhaps it’s a strategic decision by Sony to funnel potential buyers towards the company’s 4K Ultra HD models?

If you can find a set free of the backlight uniformity issues that plagued our sample, and are going to use the television primarily in a bright room, then the KDL-55W955 is not without its virtues. It has great out-of-the-box greyscale accuracy, good colour balance, impressive motion rendition, and first-rate gaming responsiveness. Nevertheless, this year’s midrange Sony W705 and W829, or even better, last year’s top-end Bravia W9 (if you can still find stock) are wiser buys due to their superior contrast performance.

Dold text

Verkar ha en del brister, antagligen p.g.a. IPS-panelen.

55W805 är lite svårare att få tag på tester av. Men omdömmena på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1736654 ger en ganska tydlig bild. Samt utmärkelsen "Bästa köp" i http://www.ljudochbild.se/test/sony-kdl-55w805

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Från http://www.hdtvtest.co.uk/news/kdl55w955b-201403103661.htm

There’s just no sugarcoating this: the KDL-55W955B is the worst-performing Sony Bravia flagship HDTV we’ve reviewed in terms of picture quality. It’s a disappointing departure from the excellent heritage of high-end Bravia TVs, all because of the use of IPS-type LCD TV panel that’s notorious for shallow blacks – perhaps it’s a strategic decision by Sony to funnel potential buyers towards the company’s 4K Ultra HD models?

If you can find a set free of the backlight uniformity issues that plagued our sample, and are going to use the television primarily in a bright room, then the KDL-55W955 is not without its virtues. It has great out-of-the-box greyscale accuracy, good colour balance, impressive motion rendition, and first-rate gaming responsiveness. Nevertheless, this year’s midrange Sony W705 and W829, or even better, last year’s top-end Bravia W9 (if you can still find stock) are wiser buys due to their superior contrast performance.

Dold text

Verkar ha en del brister, antagligen p.g.a. IPS-panelen.

55W805 är lite svårare att få tag på tester av. Men omdömmena på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1736654 ger en ganska tydlig bild. Samt utmärkelsen "Bästa köp" i http://www.ljudochbild.se/test/sony-kdl-55w805

Den finns på Elgiganten så jag kommer åka och kolla på den nästa vecka iaf, blir förmodligen att jag köper den. Den verkar vara den TV:n jag söker!

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem

Sony KDL48W605 för 4999 kr? Tycker det låter bra. Sony verkar ha fått bra betyg innan för sin W*** serie.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

Sony Bravia KDL-55W805B VS Sony Bravia KDL-55W805BBN (Nordic)

Vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ringu:

Sony Bravia KDL-55W805B VS Sony Bravia KDL-55W805BBN (Nordic)

Vad är skillnaden?

Jag TROR att bokstäverna på slutet är typ var den är importerad ifrån, eller vilken marknad den är ämnad för. Men jag är inte helt säker. Det bör vara samma panel i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Hej!

Elgiganten har ju nu KDL40W605BAE för 3490kr
Är W605 serien bra för gaming? Hittade inget om den serien i första posten. Bara om W653 och W654.

Någon som vet?

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Jag tror jag hittade svaret själv:
Input lag in [Game] mode was 29ms as measured using our Leo Bodnar device. Not so long ago, this would be considered excellent for gaming responsiveness before Sony themselves spoilt us with their sub-20ms Bravias (we’re talking Leo Bodnar rather than the traditional high-speed camera/ cloned display method). The Japanese TV manufacturer must also be applauded for continuing to support full 4:4:4 reproduction in [Game] mode, which is important for PC users.

Från: http://www.hdtvtest.co.uk/news/kdl40w605b-201404233740.htm

29 ms alltså, i Game mode.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Tjena! Inhandlar förmodligen ett PS4 inom kort och ny tv står är också på kartan!

Vad anser ni om http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/TX47AS650E/pana... ? Är inte speciellt insatt men utifrån specen så verkar det vara en bra TV, men till gaming vet jag ej!

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Sonys 50w805 kostar 5990 på mediamarkt under black friday iaf om ngn vill ha ett klipp!

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerup^:

Sonys 50w805 kostar 5990 på mediamarkt under black friday iaf om ngn vill ha ett klipp!

Bra tv för ett PS4? Är inte speciellt insatt men ser rätt ok ut ändå!