msi geforce gtx 970 coilwhine

Permalänk

Hämtade ett Asus 970 på netonnet idag. Ytterst lite cw i unigene men desto mer i wow. Dessutom va kartongen fuktig men inget tecken på kortet. Blir att byta imorrn.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Provade Asus nu efter Msi med CW, samma visa här med tyvärr

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk

Tror jag testar ett MSI denna gång.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på ett NZXT H2 där ute och kör med ett gigabyte 970? Riktigt osäker på om de passar, har mätt och är på håret..

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av d94pam:

Köpte ett Strix 970 på NetOnNet idag (butik) och har coil whine. Eftersom jag köpte det i butik så gäller ju inte distansköplagen. Hur går jag då till väga?

Det går på garanti. Frågade över disk på webhallen innan jag betalade.

Men en jäkligt märklig sak märkte jag på mitt gigabyte nu. Coil Whinet har försvunnit verkar det som. iaf nu när jag kört kortet rätt hårt några timmar med olika benchmakrs osv. När jag kom hem var kortet kallt (hade gått ute en bra bit) stoppade in det, körde valley och då hördes det. Men omgång två så var det mycket mindre och nu hör jag det inte alls. Får väl se imorgon om det är tillbaka igen när datorn är kallstartad.

Någon som vet om det är så att det kan försvinna när man "kört in" kortet lite?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

2 stycken 970 MSI. Hör coilwhine men inte så farligt. Hade man haft öppna lurar och tyst när man spelar så hör man det men i idle är det ingen CW.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Okey! Äntligen fick jag ett med så lite CW så att det inte märks! Det landadet på ett Asus i slutändan ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | Asus B550-F | Sapphire 6700 XT | Lian-Li PC-O11 Dynamic | Lian-Li Galahad AIO | Intel 520 240GB, Intel 530 240GB SSD, Kingston A2000 M.2 1TB | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3200MHz| Corsair RM 750X |Windows 10|

Permalänk

Lämna tillbaks mitt Asus idag, tänkte testa MSI men då var det slut så fick bli ett EVGA SC 970. Återstår att se om det är tyst.

Edit: Högre CW mot Asus kortet, i charactermenyn i wow ylar kortet. Sen slutar det efter en stund när man loggar på och så kommer det tillbaks ibland. Botbart kanske.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

Vilket kort skall man köpa nu då för att ha så låg risk som möjligt till coilwhine?
Jag har just nu ett MSI gtx 970 där det hörs väldigt tydligt i menyer.

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowjolt:

Vilket kort skall man köpa nu då för att ha så låg risk som möjligt till coilwhine?
Jag har just nu ett MSI gtx 970 där det hörs väldigt tydligt i menyer.

Vad är det för fps i menyerna då? Jag har också coilwhine på mitt då fps är runt 2000 eller högre men det bryr jag mig inte om eftersom jag inte har så hög fps när jag spelar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Vad är det för fps i menyerna då? Jag har också coilwhine på mitt då fps är runt 2000 eller högre men det bryr jag mig inte om eftersom jag inte har så hög fps när jag spelar.

I menyer har jag en fps på ca 400-500 och det är endast då jag upplever problemet.

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Lämna tillbaks mitt Asus idag, tänkte testa MSI men då var det slut så fick bli ett EVGA SC 970. Återstår att se om det är tyst.

Edit: Högre CW mot Asus kortet, i charactermenyn i wow ylar kortet. Sen slutar det efter en stund när man loggar på och så kommer det tillbaks ibland. Botbart kanske.

Köpte ett Palit GTX 970 som hade exakt samma problem i wow med CW, lämnade tillbaka det och stoppade i mitt Palit GTX 670. Får samma CW i wow med det också, funderar på om det kan ha något med vad man har för nätagg?

Permalänk
Medlem

Jag har ett ASUS 980 REF med coilwhine. RMA:ade den och fick en ny som har samma coilwhine.

Men vad exakt är coilwhine baserat på? Folk säger att det är baserat på FPS:en men min coilwhine gör olika ljud i olika spel, där ett spel med lägre FPS(60-100) kan göra mer ljud än andra spel som ligger på 120-200 FPS.
Jag förstår att man kan höra coilwhine när man har hundratals eller tusentals FPS när man är i en meny, och att detta senare försvinner när man går in i själva spelet och får en mer normal FPS.
Men varför får jag olika ljud i olika spel, och i vissa fall högre coilwhine vid LÄGRE FPS?

Kanske egentligen inte är coilwhine jag hör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av d94pam:

Köpte ett Strix 970 på NetOnNet idag (butik) och har coil whine. Eftersom jag köpte det i butik så gäller ju inte distansköplagen. Hur går jag då till väga?

Reklamera det. Går som produktfel så du har rätt att välja om du vill ha det utbytt mot ett nytt, få det reparerat eller häva köpet och få pengarna tillbaka. Gå in i butiken och lämna tillbaka det bara.

Haft ett msi 970 gaming, vilket hade massor med coil whine, vilket jag lämnat tillbaka.
Igår lämnade jag tillbaka ett precis inskaffat Asus 970 Strix, vilket var lika illa.
Verkar vara väldigt olika från kort till kort.
EVGA ska ha åtgärdat det på sina kort varav jag ska testa ett 970 SC ACX2 från dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Jag har ett ASUS 980 REF med coilwhine. RMA:ade den och fick en ny som har samma coilwhine.

Men vad exakt är coilwhine baserat på? Folk säger att det är baserat på FPS:en men min coilwhine gör olika ljud i olika spel, där ett spel med lägre FPS(60-100) kan göra mer ljud än andra spel som ligger på 120-200 FPS.
Jag förstår att man kan höra coilwhine när man har hundratals eller tusentals FPS när man är i en meny, och att detta senare försvinner när man går in i själva spelet och får en mer normal FPS.
Men varför får jag olika ljud i olika spel, och i vissa fall högre coilwhine vid LÄGRE FPS?

Kanske egentligen inte är coilwhine jag hör.

För att uppdatera mig själv. Kom hem precis och testade runt lite och hittade en konstig lösning.
Det verkar som det faktiskt är HDMI uttaget som gör att min 980 coilwhine:ar. Det är något med den nya HDMI 2.0 Kondensator de använder som orsakade mitt problem, jag drog in och ut min HDMI sladd 2 gånger, ljudet slutar när man drar ut och börjar när man drar in den.

Fast andra gången man kopplade in den så slutade den låta t.o.m när den var ikopplad och jag kan nu spela spel, osv utan någon coilwhine alls.

Som sagt - I mitt fall verkade problemet ha varit den nya HDMI 2.0 kondensatorn som låg bakom coilwhinen. Skall testa vidare lite och se vad som händer om man bara kör med DVI eller DP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Terrell:

För att uppdatera mig själv. Kom hem precis och testade runt lite och hittade en konstig lösning.
Det verkar som det faktiskt är HDMI uttaget som gör att min 980 coilwhine:ar. Det är något med den nya HDMI 2.0 Kondensator de använder som orsakade mitt problem, jag drog in och ut min HDMI sladd 2 gånger, ljudet slutar när man drar ut och börjar när man drar in den.

Fast andra gången man kopplade in den så slutade den låta t.o.m när den var ikopplad och jag kan nu spela spel, osv utan någon coilwhine alls.

Som sagt - I mitt fall verkade problemet ha varit den nya HDMI 2.0 kondensatorn som låg bakom coilwhinen. Skall testa vidare lite och se vad som händer om man bara kör med DVI eller DP.

Mina 2 970 jag haft nu hade coil whine oavsett vad som satt inkopplat till dem.
980 verkar ha betydligt lägre felmarginal vad gäller CW, men det kan ju kanske bero på att färre har råd att köpa ett sådant eller kanske bara väljer det billigare kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167218:

Mina 2 970 jag haft nu hade coil whine oavsett vad som satt inkopplat till dem.
980 verkar ha betydligt lägre felmarginal vad gäller CW, men det kan ju kanske bero på att färre har råd att köpa ett sådant eller kanske bara väljer det billigare kortet.

Tror nog faktiskt det är ungefär samma, Men kollar man t.ex polls:en som Linus Tech tips forums har så har ju majoriteten av folket där 970s så chansen att man hör klagomål om dom är högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167218:

Reklamera det. Går som produktfel så du har rätt att välja om du vill ha det utbytt mot ett nytt, få det reparerat eller häva köpet och få pengarna tillbaka. Gå in i butiken och lämna tillbaka det bara.

Haft ett msi 970 gaming, vilket hade massor med coil whine, vilket jag lämnat tillbaka.
Igår lämnade jag tillbaka ett precis inskaffat Asus 970 Strix, vilket var lika illa.
Verkar vara väldigt olika från kort till kort.
EVGA ska ha åtgärdat det på sina kort varav jag ska testa ett 970 SC ACX2 från dem.

Vill inte vara taskig men har precis provat ett acx 2 och var coilwhine genom hela Heaven. Gjorde ju inte mycket eftersom dom jävla fläktarna överröstade det så fort kortet blev varmt. Kan ha blivit väldigt bortskämd nu iofs då min dator i stort sett är knäpp tyst annars. Men jag lämnar tillbaka.....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peppe79a:

Vill inte vara taskig men har precis provat ett acx 2 och var coilwhine genom hela Heaven. Gjorde ju inte mycket eftersom dom jävla fläktarna överröstade det så fort kortet blev varmt. Kan ha blivit väldigt bortskämd nu iofs då min dator i stort sett är knäpp tyst annars. Men jag lämnar tillbaka.....

Fast vad i? Enligt tester ligger ett sådant på 39dB under load. Precis som ett Asus Strix gjort i många tester också, vilket jag tycker är ganska tyst för att vara under full belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167218:

Fast vad i? Enligt tester ligger ett sådant på 39dB under load. Precis som ett Asus Strix gjort i många tester också, vilket jag tycker är ganska tyst för att vara under full belastning.

Har som sagt haft en knäpptyst dator ett tag innan nu så kanske är lite skadad. Men känns som att det lät lika illa som mitt 680 med reference kylare i 100%. Alltså störande även vid game med mina g35 lurar på mig
Jag ska ner och byta under dagen. Får se vad det finns för några inne. Återkommer!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peppe79a:

Har som sagt haft en knäpptyst dator ett tag innan nu så kanske är lite skadad. Men känns som att det lät lika illa som mitt 680 med reference kylare i 100%. Alltså störande även vid game med mina g35 lurar på mig
Jag ska ner och byta under dagen. Får se vad det finns för några inne. Återkommer!

Var inne på Inet idag och fick chans att testa mitt eventuella köp av ett EVGA 970 SSC ACX2, vilket hade coil whine i i stort sett exakt samma utsträckning som det jag haft från både msi och Asus nu. Svårt att säga hur det hade varit här hemma i ett stängt och aningen ljuddämpat chassi, men det var fortfarande för mycket. Kanske hade varit ok, men jag valde att inte ta det. Fläktarna dock var tysta av sig. Inte högljudda alls och då satt det inte ens i ett chassi. Jag är även väldigt kräsen när det gäller ljudnivåer. Extra känslig för ljud.
Tre stycken tillverkare med samma problem. Ganska mycket coil whine då. Får se om jag orkar testa ett lite längre fram, men just nu så fick det bli ett nytt nätagg istället. Fixa ett par begagnade kort från 700-serien och köra sli istället.

Permalänk

Hämtar ett ZOTAC 970 idag. Återkommer ifall det är hög CW eller inte!

EDIT!!::

Har inte hört något ljud från mitt kort. Har spelat WoW och CS:GO.

Permalänk

Fråga, ni som har hört CW vid lägre fps, tex 60-100fps, blir det ett lika högt ljud som vid om fps:en skulle vara flera tusen som i menyer? eller är det ett annat slags ljud ni hör?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowjolt:

I menyer har jag en fps på ca 400-500 och det är endast då jag upplever problemet.

Det jag har hittat om Coil Whine när jag googlat, eftersom jag har ett Zotac GTX 970, är att det oftast beror på hög FPS.

Jag testade Nvidia Inspector för att där kunna sätta en max gräns på FPS till 75. Därefter har jag inte haft nå mer Coil Whine, samt att fläktarna på grafikkortet inte varvar upp nått speciellt eftersom det inte blir så hårt belastat. Jag har inte ens full hd skärm (1680x1050) och spelar "bara" WoW och lite Diablo 3.

När jag började använda Nvidia inspector så lyckades jag aldrig få FPS limit att sparas på _GLOBAL_DRIVER_PROFILE. Då var jag tvungen att välja varje spel i listan jag använde. För min del som bara spelar WoW, D3 och möjligen SC2 ibland är inte det så jobbigt.
Men sen efter lite problem med min installation av Windows, så tog jag den lata vägen och installerade om allt. Efter det gick det bra att spara i den globala profilen. Vet ej varför

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Skrivet av McZ:

Det jag har hittat om Coil Whine när jag googlat, eftersom jag har ett Zotac GTX 970, är att det oftast beror på hög FPS.

Jag testade Nvidia Inspector för att där kunna sätta en max gräns på FPS till 75. Därefter har jag inte haft nå mer Coil Whine, samt att fläktarna på grafikkortet inte varvar upp nått speciellt eftersom det inte blir så hårt belastat. Jag har inte ens full hd skärm (1680x1050) och spelar "bara" WoW och lite Diablo 3.

När jag började använda Nvidia inspector så lyckades jag aldrig få FPS limit att sparas på _GLOBAL_DRIVER_PROFILE. Då var jag tvungen att välja varje spel i listan jag använde. För min del som bara spelar WoW, D3 och möjligen SC2 ibland är inte det så jobbigt.
Men sen efter lite problem med min installation av Windows, så tog jag den lata vägen och installerade om allt. Efter det gick det bra att spara i den globala profilen. Vet ej varför

Det där var ingen dålig idé min vän

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem

funderar på att köpa evga 970 SCC ACX 2.0 som är ganska överklockad, har någon fått CW på dessa korten eller är de säkrare än Asus,msi mm?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kevlarheart:

Fråga, ni som har hört CW vid lägre fps, tex 60-100fps, blir det ett lika högt ljud som vid om fps:en skulle vara flera tusen som i menyer? eller är det ett annat slags ljud ni hör?

Vid 60-300fps så fräser det en massa istället. Installerade ett EVGA 970 SC ACX2 igår, vilket gick att höra fräsandet hos genom ett Define R4. Skräp. Väldigt varmt och högljutt dessutom. Gick upp till 78 grader direkt och var inte alls bekvämt att behöva lyssna på.
Av alla fyra olika modeller jag testat med tre olika tillverkare så har Asus Strix varit bäst tror jag. Där försvann fräsandet i stängt chassi såvida man inte hade örat precis intill chassit eller verkligen fokuserade på det med örat någon meter ifrån, vilket gjorde att du bara hörde den tjutande typen av coil whine under extrem fps så som i menyer i vissa spel etc.

Permalänk
Medlem

Känns som man gjorde rätt med att köpa Gtx 980. 250 fps i rFactor2 och inget spoltjut lol.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Kan ju tillägga att mitt Gigabyte 970 har viss coilwhine också. Inget som stör mig dock men man hör det verkligen om man har huvudet under skrivbordet.

Är det något lurigt med 970 kretsarna måhända?

Det har ingenting med GPU'n i sig att göra utan strömförsörjningen på kortet. Alla tillverkare borde kunna få bort detta med rätt komponenter. Det kan dock vara så att 970/980 är mer benägna att få coil whine berorende på att GPU'erna jobbar i så hög frekvens, men det är bara spekulationer från min sida. Sen går det ju som någon skriver oftast att undvika genom att begränsa fps'n i spel.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

funderar på att köpa evga 970 SCC ACX 2.0 som är ganska överklockad, har någon fått CW på dessa korten eller är de säkrare än Asus,msi mm?

MSI verkar absolut inte säkrare. Har sett att många klagar på just MSI's kort när det gäller spoltjut, även innan 900-serien släpptes. Jag hade iallafall inte satsat på ett kort med reference-design av själva kretskortet. Lätt värt (för mig) några hundralappar extra för att slippa tjut.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.