msi geforce gtx 970 coilwhine

Permalänk
Medlem

Pratade precis med inet för att flagga att mitt hade visst coilwhine, dem har haft några reklamationer men inget i närheten av lika illa som det varit vid tidigare släpp.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Pratade precis med inet för att flagga att mitt hade visst coilwhine, dem har haft några reklamationer men inget i närheten av lika illa som det varit vid tidigare släpp.

Fick sms idag att inet mottagit mitt grafikkort som jag skickade tillbaka, men vågar man chansa på ett msi till eller ska man köra på asus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

Fick sms idag att inet mottagit mitt grafikkort som jag skickade tillbaka, men vågar man chansa på ett msi till eller ska man köra på asus?

Av det man sett i den här tråden verkar det vara rena lotteriet.

Med det sagt så har mitt Gigabyte knappt coilwhine alls, bara lite, hört mycket värre innan. Och en annan i tråden som också hade Gigabyte sa att han var helt befriad från det.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Med det sagt så har mitt Gigabyte knappt coilwhine alls, bara lite, hört mycket värre innan. Och en annan i tråden som också hade Gigabyte sa att han var helt befriad från det.

ASUS har ju gjort om strömmatningen just för att minska oljudet. Det enda kortet med Digital VRM.
Så det borde vara minst risk att välja ASUS.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

ASUS har ju gjort om strömmatningen just för att minska oljudet. Det enda kortet med Digital VRM.
Så det borde vara minst risk att välja ASUS.

Det visste jag inte, får väl bli ett asus i så fall och hoppas på det bästa

Permalänk
Medlem

Det får bli Asus här med, känns säkrast. kan ju återkomma med resultat, och skulle uppskatta om ni andra också gjorde det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Det får bli Asus här med, känns säkrast. kan ju återkomma med resultat, och skulle uppskatta om ni andra också gjorde det

Du får gärna återkomma med resultat, ska också göra det sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

Du får gärna återkomma med resultat, ska också göra det sen

Återkommer också med svar. Dustin skickade precis iväg mitt Asus kort så bör ha det innan helgen.
Mitt evga kommer nog imorgon. Skickar tillbaka det oöppnat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Silcan:

Vilken tur. Lust att prova lite Furmark dx9 och se ifall den skriker som en gris?:)

Ska se när jag har tid att testa det. återkommer!

Permalänk
Inaktiv

Gigabyte kortet har snarlik prestanda som 780Ti med lite klock. #14889187

Permalänk
Medlem

Jaha, ut med gtx 580 och att använda mobilen som nätverk. In med msi 970 och fiber. Trodde allt skulle vara frid och fröjd idag, men icke!

Har också coil whine Låter något djävulskt i startmenyer och vissa benchmarks, medans i spelen och t.ex fire strike, så är det knappt hörbart. Vilket gör att det bör bli värre vid hög fps? Om det nu kan vara så, finns det något program för att begränsa fps:en(96 i mitt fall)?
Känns lite tråkigt ändå, får se om man gör ett byte och går tillbaka till asus och hoppas det är bättre.
Annars presterar kortet mycket bra och är faktiskt tystare än mitt dc2 580.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Det lilla jag har testat så har jag inte märkt av någon coil whine med mitt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem

Köpte ett Gigabyte 970 idag. Hade ett svagt kvittrande i samband med installation och test av Windows Experience Index, men nu är det knäpptyst.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Jag fick hem mina två 970is igår och inget av dom lider av coilwhine. Båda är MSI GAMING kort.
Däremot så når jag inte dom överklockninsresultaten som jag vill, men det är en annan femma...

Visa signatur

| Fractal Design North TG | Corsair HX1000i Platinum | Rog Strix Maximus Hero XIII | Intel i9 11900k @ stock | Deepcool LT520 240mm | Team group DDR4 32GB 4000MHz CL18 | Rog Strix RTX 3080 TI | Asus PG348Q @ 100hz |

Permalänk
Medlem

Fick också hem mina två MSI GTX970 Gaming och ett eller båda har coilwhine, jäkla osis :/
Måste göra lite fler tester ikväll och se om det är ett, eller båda eller PSUn (som nu börjat whina pga dubbla kort).
Egentligen lät de mest när jag körde min första Heaven sen blev det mindre. Nytt för mig är att de whinar under normal load (60-120fps) och inte 300+ fps som jag varit med om tidigare.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nu e jag på mitt andra msi gtx 970 som också har coilwhine men det e inte alls lika farligt som på den första jag hade, nu måste jag ha huvudet sidan om datan för att kunna höra det.

Permalänk
Medlem

Jag skippade 970 och köpte 780. Med min tur får jag väll byte ut 10st 970 innan man hittar kärleken hehe.

Edit: Och inget coilwhine på Asus 780. Riktigt nöjd, hällst ville jag ha 970 men men.

Permalänk
Medlem

Jag har också lite coil whine på MSI GTX 970 Gaming, som Pollux89 skriver så låter det mest i menyer. I de flesta spel är det knappt hörbart, förutom i BF4. Där kan man höra det ganska lätt om det är tyst i rummet. Om ni har Crysis (1), testa att starta upp spelet och lyssna. Det låter en hel del för mig i både film/reklam-sekvenserna och startmenyn.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Mitt Gigabyte 970 hade lite coilwhine medan face-demot laddades men tystnade så fort ansiktet dök upp. Låter inget i BF4 heller (iofs kör jag med Adaptiv V-sync).

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 5080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

När jag hade coilwhine på mitt kort (minns inte ens vilket nu, ett 280 tror jag) så var RTHDRIBL mycket bra för att testa det (finns tex på http://www.gamershell.com/download_10136.shtml, eller leta reda på det själva). Ju högre fps, desto pipigare coilwhine.

Det är irriterande som fan för dom med bra hörsel och kommer aldrig försvinna. Kassa kondingar och dålig ström matning. Skulle starkt råda folk att få såna kort bytta ASAP, om inte annat för att få tillverkare att fatta att det är oacceptabelt att snåla på high end kort.

Permalänk
Medlem

e det nån som vet om coil whine kan sluta om man sätter grafikkortet i en annan pcie plats? eller det ska inte spela nån roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

e det nån som vet om coil whine kan sluta om man sätter grafikkortet i en annan pcie plats? eller det ska inte spela nån roll?

Chanserna att få bort det är liten, kan prova annat nätaggregat. Koppla ur saker, höja och sänka volt eller allmänt inställningar för sånt i bios för cpu (spread-spectrum också). Köra afterburner och ända lite där och se ifall den blir bättre. och en del säger att det kan bli bättre med tiden. Sätta på v-sync.

Men av EGEN erfarenhet hjälper inget, möjligen har byte av PSU dämpat det lite, köra overkill PSU för systemet. Coilwhine är ett jätte problem för mig när jag bygger nya datorer eller uppgraderar. Hälften eller kanske oftare en så får jag felsöka, och i slutändan reklamera nya produkter pga coilwhine.

Deen effektivaste metoden är att reklamera\häva köp. Och sen då göra så tills du får ett utan. Stör man sig på det i början lär det inte bli bättre med tiden direkt. Ta tjuren mellan hornen på en gång och reklamera det, tycker alla bör göra det så tillverkare nån gång fattar att detta funkar bara inte. Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra med coilwhine! Det är spolarna till strömförsörjningen som "dallrar". Det finns ingjutna helt tysta men de är dyrare.
Man kan också tricksa med fler faser och andra frekvenser (som tillverkare that is)

Nog bäst att köpa ASUS kort

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

en sak som jag precis upptäckte som jag tycker e konstigt e att när jag startade furmark precis å den kör med 2000+ fps så hör jag inget coil whine alls men när jag startar bf4 i 200 fps så e där coil whine, vad kan det bero på egentligen?

Permalänk
Medlem

Mitt Asus gtx 970 kom idag fungerar utmärkt o inge oljud

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Skrivet av Dekkan:

Mitt Asus gtx 970 kom idag fungerar utmärkt o inge oljud

Får mitt kort idag under eftermiddagen, hoppas verkligen att det fungerar utan problem också

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem

Det verkar som att Asus 970 är säkraste köpet om man vill slippa coilwhine. Nån som är insatt och kan förklara mer tekniskt sett vad som skiljer asus 970 mot tex EVGA 970? är det att dom har fler ström faser?

Permalänk

Verkar ju som Nvidia lyckats väldigt bra med själva kretsen till 970 dock lämnar spänningsregleringen en del att önska.
Asus har ju bara 1x8 pin.
Dock har MSI 6+2 faser
ASUS & Gigabyte 5+2
EVGA 4+2

Det verkar som ASUS har bäst design på den här delen ändå med tanke på antalet kort med coilwhine...

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

jag e ju som sagt på mitt andra msi gtx 970 nu med coil whine men har läst att om man höjer eller sänker core voltage med tex msi afterburner så kan coil whinet försvinna. Någon som vet om det funkar att göra så?

tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Införskaffade ett MSI 970 GTX som såklart hade coil whine. Bytte ut det idag och köpte ett Gigabyte 980 GTX som också coil whinade, och dessutom funkade inte dvi utgången. Hur mycket otur får man lov att ha? Använder mitt gamla kort igen och får väl köra på det ett litet tag till.