Permalänk

Fixa en gammal mac

Fick en gammal Macbook Pro från jobbet häromdagen som jag tänkte försöka fixa, men går inte så värst bra hittills.

Statusen i början var att den saknar hårddisken, jag prövade att starta den ändå och hålla inne option-knappen efter det lilla startup-ljudet, och skärmen visade något där man kan välja vart man vill försöka boota ifrån. Jag tog då och laddade ner ett Mac OS X under natten på min andra burk för att pröva boota upp från ett USB, men när jag igår försökte starta den igen får jag startup-ljudet men skärmen vill inte visa något längre. Hade inte något USB i eller så när jag försökte starta den.

Någon som har någon idé på hur jag kan få upp något på skärmen igen? Har inte rört datorn mellan att den funkade och igår, vore konstigt om den bara gått sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygandeMattan:

Fick en gammal Macbook Pro från jobbet häromdagen som jag tänkte försöka fixa, men går inte så värst bra hittills.

Statusen i början var att den saknar hårddisken, jag prövade att starta den ändå och hålla inne option-knappen efter det lilla startup-ljudet, och skärmen visade något där man kan välja vart man vill försöka boota ifrån. Jag tog då och laddade ner ett Mac OS X under natten på min andra burk för att pröva boota upp från ett USB, men när jag igår försökte starta den igen får jag startup-ljudet men skärmen vill inte visa något längre. Hade inte något USB i eller så när jag försökte starta den.

Någon som har någon idé på hur jag kan få upp något på skärmen igen? Har inte rört datorn mellan att den funkade och igår, vore konstigt om den bara gått sönder.

Vilken årsmodel ?
http://support.apple.com/en-us/HT4718

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av nickhe:

"MacBook Pro (13-inch, Early 2011)", det där command+R hjälper inte heller, bara en svart skärm.

Permalänk
Medlem

Innan du jobbar ihjäl dig, tänk på att Macarna inte kan boota äldre operativ en vad de levereras med. Funkar disken i en annan dator? Menar du att det inte sitter en disk i den nu? I så fall stoppa i vilken 2,5" som helst SATA, är datorn uppdaterad innan du ficka den (motsvarande PC Bios) så har du tillgång till NetBoot vilket gör att datorn kollar ditt serienummer mot Apple och ger dig tillgång till det operativet. Lycka till!

Permalänk
Skrivet av subonez:

Innan du jobbar ihjäl dig, tänk på att Macarna inte kan boota äldre operativ en vad de levereras med. Funkar disken i en annan dator? Menar du att det inte sitter en disk i den nu? I så fall stoppa i vilken 2,5" som helst SATA, är datorn uppdaterad innan du ficka den (motsvarande PC Bios) så har du tillgång till NetBoot vilket gör att datorn kollar ditt serienummer mot Apple och ger dig tillgång till det operativet. Lycka till!

Vad jag menade är att första gången jag startade datorn lyckades jag få upp med boot-alternativ som på denna bilden:

Om jag bara kan komma dit igen så kan jag fortsätta med att fixa med boota upp ett OS, att ha i en disk behövs inte för att få upp den så tror inte det är felet nu. Nu får jag bara en svart skärm när jag försöker ta mig dit.

Undersidan på datorn om det är av någon nytta.
http://imageshack.com/a/img537/8282/TGx846.jpg

Permalänk

Nu så har jag kommit en liten bit på vägen! Anledningen till min svarta skärm är antingen dess "backlight" eller "inverter" har gått sönder, vilket jag fortfarande inte fattar kan hända på en dag utan att ha rört datorn däremellan. Här kommer en bild på spektaklet, skulle gärna vilja veta vilken av de två delarna som är sönder samt hur man kan få ordning på det!

Permalänk
Medlem

Har du provat att ansluta en extern skärm?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Har du provat att ansluta en extern skärm?

Har inte prövat det, den enda skärm jag har skulle vara laptopen jag sitter på nu, men jag vet inte om det funkar att koppla in en laptop istället för en skärm på det viset. Samt för att koppla in en extern skärm till den, är det bara att plugga in en sladd eller behövs det tryckas på grejjer? Ingen Apple-expert här inte men jag gör så gott jag kan!

Permalänk
Medlem

Om du har en Mini DisplayPort to HDMI Adapter / kabel kan du försöka koppla den till TV:n.
Du råkar inte ha kommit åt tangenten för val av display (intern / extern)?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Om du har en Mini DisplayPort to HDMI Adapter / kabel kan du försöka koppla den till TV:n.
Du råkar inte ha kommit åt tangenten för val av display (intern / extern)?

Har inte kommit åt den knappen, det är skärmen som pajjat på något sätt. En sådan adapter har jag tyvär inte liggandes.

Laddade ner PowerISO och försökte göra ett mountbart-USB med det Mac OS-et som jag hade laddat ner, men macen får inte upp den som bootalternativ när jag försöker. Får bara upp om internet recovery, något sätt att fixa detta? (Sitter med en ficklampa mot skärmen för tillfället för att se något.)

Permalänk
Medlem

Är det inte led backlight på de där? Du brukar det inte finnas en inverter.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur