Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort?

Hejsan, funderar på att skaffa ett nytt graffikort såhär kring jul men är inte så tekniskt kunnig.

Har denna datorn: http://www.netonnet.se/art/dator/sta...o/174863.3012/

Frågan är hur jag ska veta vilket grafikkort som passar till just min dator?

Är framförallt intresserad i detta: https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-970-gaming-4gb-physx/...

Som sagt passer det jag vill skaffa? och ifall inte hur ska jag veta vad som passar?

Budget 3000-4000

Permalänk

Får felmeddelande av båda dina länkar.

Men i övrigt tror jag du i princip kan ha alla grafikkort (sålänge moderkortet och chassit har plats) tex pci-e och dyl.

Kolla chassits längdmöjligheter för grafikkort samt grafikkortets längd. Även om moderkortet har plats för den kopplingen grafikkortet kräver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Har som sagt funderat på ngt gtx 970, men utifall det skulle få plats i chassitet, skulle evga gtx 970 fungera på min dator då? Har fått höra att det inte går att byta ut delar på vissa datorer.

Permalänk
Medlem

Det går så länge du har en PCI express slot och en dator som inte skulle kunna flaskhalsa den dvs cpu ram osv..

ditt agg är dock lite för låg i effekt och jag antar att HP inte valt ett agg m bästa capsen som typ hitachi nippo chemicon rubycon sanyo osv.. det agget jag valt har god m ström samt bara nippo chemicon överallt!

Ett 970 behöver rekommenderat 500w.

Ett annat tips är att köpa en 250gb ssd från samsung lr 120gb och klona din nuvarande disk m hjälp av acronis true image. då hade din dator presterat på topp hehe

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giddegw2:

Hejsan, funderar på att skaffa ett nytt graffikort såhär kring jul men är inte så tekniskt kunnig.

Har denna datorn: http://www.netonnet.se/art/dator/sta...o/174863.3012/

Frågan är hur jag ska veta vilket grafikkort som passar till just min dator?

Är framförallt intresserad i detta: https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-970-gaming-4gb-physx/...

Som sagt passer det jag vill skaffa? och ifall inte hur ska jag veta vad som passar?

Budget 3000-4000

970 korten är helt klart ett bra val som kommer passa i ditt sytem, högst troligen behöver du inte heller byta nätagg eftersom 970 tar ungefär lika mycket ström som ditt nuvarande kort.
Skulle du behöva byta nätagg klarar du dig på 600W.

Permalänk
Medlem

Tack så mkt för svaren, men behöver jg inte skaffa nytt nättgag då mitt ligger på 470 och minimum är 500 på 970?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giddegw2:

Tack så mkt för svaren, men behöver jg inte skaffa nytt nättgag då mitt ligger på 470 och minimum är 500 på 970?

Den siffran som anges är vad dom rekommenderar till hela systemet och brukar vara lätt överdriven.
Ett 970 tar ca 145W och din cpu ca 95W, övriga delar tar någon W hit och dit, totalt skulle jag gissa att ditt system drar max 300W.

Som jag sa innan så tar ditt gamla grafikkort lika mycket som ett 970, så den enda anledning till att ev. behöva byta är att du inte har tillräckligt med strömkablar till ett 970 vilket jag inte tror är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Den siffran som anges är vad dom rekommenderar till hela systemet och brukar vara lätt överdriven.
Ett 970 tar ca 145W och din cpu ca 95W, övriga delar tar någon W hit och dit, totalt skulle jag gissa att ditt system drar max 300W.

Som jag sa innan så tar ditt gamla grafikkort lika mycket som ett 970, så den enda anledning till att ev. behöva byta är att du inte har tillräckligt med strömkablar till ett 970 vilket jag inte tror är fallet.

Jag hade aldrig kunnat köra på ett agg som inte var gjort av kvalitativa delar då ett agg är nog den viktigaste delen i ens dator. Enligt min åsikt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Hade vi pratat om ett hyfsat agg (alltså hyfsad kvalité), men nu är detta ett oem agg och dom brukar inte ta bättre än det ska klara garantitiden knappt det. Sen brukar dom ta både lättvindigt på säkerheten och caps (då menar jag säkerhet som ska skydda dina delar från allt ifrån rippel till för hög volt).

Skrivet av Stefan93:

Jag hade aldrig kunnat köra på ett agg som inte var gjort av kvalitativa delar då ett agg är nog den viktigaste delen i ens dator. Enligt min åsikt!

Håller med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

Skrivet av Broken-arrow:

Hade vi pratat om ett hyfsat agg (alltså hyfsad kvalité), men nu är detta ett oem agg och dom brukar inte ta bättre än det ska klara garantitiden knappt det. Sen brukar dom ta både lättvindigt på säkerheten och caps (då menar jag säkerhet som ska skydda dina delar från allt ifrån rippel till för hög volt).

Håller med om att man köper ett kvalitets agg när man köper löst, men frågan var om han måste byta och det måste han inte eftersom effektuttaget blir ungefär samma jämfört med det gamla kortet.

Sen vet vi ju inte heller vilken kvalitet det håller som sitter i datorn, har ingen aning själv om vilka HP brukar använda, men dom har utbytesagg som är certifierade upp till 80+ Gold.

Permalänk
Medlem

http://www.pcgamer.se/forum/hardvara-mjukvara-och-natverk/pro...

Kolla tråden ang din dator och ett 970.

1. Det kan vara som man säger i denna tråd att förra grafikkortets drivrutiner sitter o spökar men man vet aldrig.. kan vara dåligt kompatibilitet (kanske behöver uppdatera bioset i ditt system för att få det att funka ordentligt) det är ju trots allt ett sandy bridge MB förmodar jag.

2. Som man läser där har personen som har problemet själv bytt ifrån ett 460w till ett fractal design tesla 750w så tror inte allt för mycket på det där agget som sitter i datorn.

Visa signatur