Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Rykte: AMD Radeon R9 380X i prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja eftersom dina siffror är helt fel. Det är nära dubbelt så energieffektivt som 290X. Det är lite mer sensationellt än Maxwell. Argumentet att om någon kan effektivisera lite så kan man lika gärna effektivisera hur långt som helst är bara fel. Det är inte samma sak, det kanske är möjligt, men fortfarande helt olika skalor.

Energieffektivitet är inte en innovativ idé man bara apar efter. Designa grafikarkitekturer tar dessutom lång tid. De har filat på denna kretsen i flera år. Kan inte ändra sådana grundläggande saker i ett nafs.

Förvisso, men Maxwell är inte bara energisnål, de har ju lyckats klämma ur mycket mer prestanda också, trots att de fortfarande ligger kvar i samma processnod. Vissa har ju iofs hävdat att det även har med effektivisering av själva processnoden, vem vet? Tänkte även lite på GK110 här större krets än Hawaii, men ändå något lägre strömförbrukning (om jag inte är helt ute och cyklar). Känns lite som att Nvidia legat ett steg före hela tiden. Det Nvidia nu gjorde med Maxwell har ju inte gjorts tidigare (verkar det som), i varje fall inte på konsumentkortsmarknaden. Om AMD nu allegedly har gått om Nvidia så måste de verkligen gjort en helvändning från Hawaii. Jag tror helt enkelt inte på det, men hoppas verkligen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av murklor:

Ööööh... Behöver lite mer detaljer om varje spel. Det där är average över 19 spel testade, vilket kan betyda att AMD är något sämre på 18 spel och betydligt bättre på 1 spel. Osannolikt att det är så extremt men det är en dålig representation av prestandan.

Det är precis samma sak som SweClockers prestandaindex som många litar blint på.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Titta bara på hur Nvidia vände skutan från Fermi till Kepler, varför skulle AMD inte kunna göra detsamma? Eller du kanske inte minns att AMD var mycket bättre än Nvidia på att göra energieffektiva kretsar innan 600-serien?

Jo, ja kommer ihåg hyfsat, GF100 var väl ingen höjdare direkt. Rent prestandamässigt slog de väl AMD på fingrarna men att kretsarna var hungrigare då val väl ingen hemlighet. AMD's kretsar var om jag kommer ihåg rätt hyftsat mycket mindre då, och om jag inte minns fel så var det väl inget av lagen som brydde sig speceillt mycket om att det skulle vara effektivt, utan bara vem som kunde pressa fram flest bilder per sekund.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Uff.. Jag som tänkte köpa ett GTX980 i årsskiftet, undra om man ska ta ett GTX750ti och ser hur det spelar ut sig..

Permalänk
Medlem

Man får väl reservera sig som väldigt skeptiskt till dessa siffror. För av allt vi vet så finns inte denna GPU ens som prototyp än. Så sannolikheten att en nyhetssista fått tag på ett engineering sample eller liknande är försvinnande lågt.

Men...

Siffrorna är fullt möjliga. Från vad ryktena går har nästa GPU väldigt många processenheter och en enormt bred minnesbuss. Många enheter och en stor kärna möjliggör att mer uträttas på en långsammare frekvens vilket leder till mindre strömförbrukning. Därtill kommer andra effektiviseringar, så som Nvidia gjorde genom att använda kunskap från sina mobila GPUer. På samma sätt gör den enormt breda bussen att man kan uppnå ökad prestanda med lägre frekvens och därmed lägre strömförbrukning.

Kastar vi in en bättre tillverkningsprocess in ekvationen blir dessa siffror nästan låga.

Permalänk
Vägledare

Prestanda hit och prestanda dit...Var är spelen som verkligen tar nytta av allt detta?

Permalänk
Medlem

För bra för att vara sant! Men hoppas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miikks:

Prestanda hit och prestanda dit...Var är spelen som verkligen tar nytta av allt detta?

öka upplösningen.
4k kräver mer av singelkorten.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Ööööh... Behöver lite mer detaljer om varje spel. Det där är average över 19 spel testade, vilket kan betyda att AMD är något sämre på 18 spel och betydligt bättre på 1 spel. Osannolikt att det är så extremt men det är en dålig representation av prestandan.

Det här är en läcka. Inte ett utförligt prestandatest. Klagar du verkligen på att läckan inte är tillräckligt utförlig?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte när det gäller trovärdigheten, men hoppas att där finns sanning i det hela. ifall AMD nu tagit och och kört med dessa nya minnena som verkar extremt bra av det man fått veta, så kommer ju där dra mindre ström, Sen vet jag inte om det är så att AMD gjort en fullskalig Tonga eller gjort som så att dom har haft en full "Tonga" liggande på ritbordet och polerat på den för att nu trycka upp lite test ex .

I vilket fall tycker jag detta verkar imponerande om det nu är sant, bättre än vad nVidia gjort. Men vad nVidia har som inte AMD har är en sjysst lanserad arkitektur

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Miikks:

Det är inte direkt några problem att utnyttja den prestandan. Räcker med 2560x1440 för att sänka de flesta kombinationer av grafikkort i nya spel.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Typ alla spel på marknaden, eftersom ingen längre bryr sig om att optimera PC-spel?

Eller kan du lira alla spel uppdragna till max i konstant 60+FPS?

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Avstängd

Om detta stämmer är det nog inte bara jag som...

Skrivet av Daark:

AMD: 420x Dank Edition

Nvidia: GTX 1970 TI MX TITAN 4GB VROOOM PEWPEW N0Sc0p3 720 BLACK EDITION 2.0.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jävligt bra prestanda om det där stämmer.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Om man enbart spelar ett par spel så ja då är det inte så hjälpsamt. Spelar man många och olika typer av spel så är det ett inte så dumt sätt att få snabb översikt på prestandan.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Har du en 144/120hz skärm så vill du ju gärna ha lika mycket fps, finns inget singelkort som ens klarar av att hålla detta i 1080p i nyare spel och på lite högre grafikinställningar så skulle nästan säga att grafikkort börjar släpa efter lite nu när 4K börjar bli vanligare.

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag ser fortfarande inte vad det är som är så sensationellt med dessa siffrorna. Tror att många här helt enkelt bara fått för sig att det kommer dra mängder med ström när de fick se vattenkylningen till vad som sägs vara 390X. Det skulle inte förvåna mig om AMD kan göra det Nvidia gjorde med Maxwell nämligen att göra en effektivare arkitektur det är inget som skulle förvåna mig i alla fall.

Om man tittar på grafen har AMD inte gjort det bättre än Nvidia egentligen men snarare lika bra. Man har lyckats dra ner strömförbrukningen och ökat prestandan. Om detta nu är 390X drar det fortfarande enligt tabellen aningen mer än GTX 980 så jag ser inte varför detta skulle vara så svårt som vissa verkar tro.

Återigen är detta bara rykten så allt kan hända.

Det är inte bara en hel del högre prestanda, det är också ännu effektivare än redan galet effektiva Maxwell, och detta från en sämre utgångspunkt. Det är inget annat än sensationellt. Notera att skalningen inte är linjär i dessa test, så prestandaskillnaden i GPU-intensiva scenarion lär kunna vara högre än vad som visas här. Teoretisk prestanda och benchmarkkomposit brukar skilja en del.

Skrivet av jesusbarnet:

Du har rätt det stämmer inte

65,6/50,1= 1,309...=31% fler fps

197/279= 0,706...=29% mindre W

65,6/197= 0,3329... Fps/W

50,1/279= 0,1795...Fps/W

0,1795.../0,3329... = 46% fler Fps/W
Nu blev det rätt hoppas jag

då är det ju ganska anmärkningsvärt

Nja, titta på dina siffror igen och gör ett överslag på sista raden. Är 33 verkligen bara 46% mer än 17? När jag räknar din uppställning så får jag siffran 53%, och då är det inte 53% högre jag får fram. Räknesättet gör att man mäter hur mycket 0,1795 är av 0,3329. Alltså har 290X bara 53% av effektiviteten hos Fiji. Eller räknat åt andra hållet:
0,3329/0,1795=185,4% av 290X. Alltså 85,4% högre.

Skrivet av elajt_1:

Förvisso, men Maxwell är inte bara energisnål, de har ju lyckats klämma ur mycket mer prestanda också, trots att de fortfarande ligger kvar i samma processnod. Vissa har ju iofs hävdat att det även har med effektivisering av själva processnoden, vem vet? Tänkte även lite på GK110 här större krets än Hawaii, men ändå något lägre strömförbrukning (om jag inte är helt ute och cyklar). Känns lite som att Nvidia legat ett steg före hela tiden. Det Nvidia nu gjorde med Maxwell har ju inte gjorts tidigare (verkar det som), i varje fall inte på konsumentkortsmarknaden. Om AMD nu allegedly har gått om Nvidia så måste de verkligen gjort en helvändning från Hawaii. Jag tror helt enkelt inte på det, men hoppas verkligen.

Nje, Hawaii har högre frekvens, och energiförbrukningen är väldigt lika. Så man kan väl säga att 780Ti ligger lite högre i prestanda per shader, så AMD får dra upp frekvensen lite mer. Den högre frekvensen förklarar den lilla skillnaden i effekt med råge. Skulle säga att vid samma frekvens så är nog Hawaii energisnålare. Problemet är att AMD satsat hårt på en kompakt design, vilket innebär att det är mycket högre energidensitet och högre temperaturer, mindre kontaktyta till kylaren som gör den mer svårkyld. (Förövrigt har jag ännu inte sett bevis för att Titans/780Tis kylare är bättre än Hawaiis, kylaren till Hawaii har ju en hel del svårare jobb med den mindre kontaktytan.

Och jag är kluven till hur jag ställer mig till det här, AMD har haft lite sämre prestanda/W med Tahiti och Hawaii (övriga GCN har faktiskt varit effektivare än Kepler, till skillnad från vad många tror). Men AMD har traditionellt varit bäst på att göra snåla grafikkort. De har haft tid att lösa problemen med energiförbrukningen, och dessutom så går de nu över till HBM. Så det finns mycket som pekar på att de kan bli snålare igen.

Helt ärligt så tror jag att AMDs akilleshäl varit minneskontrollerna. Antingen det eller fokuset på DP-prestanda. GCN är svalare än Kepler över hela registret utom på två kretsar, Hawaii och Tahiti. De gemensamma nämnarna är just större bussar och högre DP-prestanda än motsvarande nVidiakretsar. Vi har 384 mot 256 bitar på Tahiti/GK104, och 512 mot 384 bitar på Hawaii/GK110. Har AMD haft en nackdel med sämre/fler minneskontrollers så kan övergången till HBM vara storvinst.

Permalänk
Inaktiv

Okej, jag tänkte iallafall invänta R9 490 innan jag byter ut mitt R9 290 men om dessa siffror på 380X skulle stämma (vilket är allt annat än omöjligt) så blir nog R9 390 svår att motstå.

Mitt 290 Tri-X kändes rätt framtidssäker när jag köpte den men nyare spel är rätt krävande och värre lär det ju bli...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Har du stora prestandaproblem med 290x eller? känns som folk byter mest på kul.

Se det från den ljusa sidan. Folk får inga dammiga datorer

Skämt åsido så känner jag att inte ens mitt gamla GTX680 är i behov av att bytas ut. Visst börjar det märkas, men jag har varit en sån som kan lira utan AA, och stänger jag av AA så kan jag maxa alla spel med acceptabel FPS.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Okej, jag tänkte iallafall invänta R9 490 innan jag byter ut mitt R9 290 men om dessa siffror på 380X skulle stämma (vilket är allt annat än omöjligt) så blir nog R9 390 svår att motstå.

Mitt 290 Tri-X kändes rätt framtidssäker när jag köpte den men nyare spel är rätt krävande och värre lär det ju bli...

Detta är högst troligt 390 eller 390X, ifall det är äkta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Se det från den ljusa sidan. Folk får inga dammiga datorer

Skämt åsido så känner jag att inte ens mitt gamla GTX680 är i behov av att bytas ut. Visst börjar det märkas, men jag har varit en sån som kan lira utan AA, och stänger jag av AA så kan jag maxa alla spel med acceptabel FPS.

För mig brukar smärtgränsen vara så länge jag kan köra naitive upplösning på min skärm, 1200p, i 60fps. Sen kan ja ställa ner ögongodis och allt ner till lägsta om det skulle vara så, tycker sällan det tillför speciellt mycket för spelkänslan. Men jag vägrar att sänka upplösningen, då börjar det verkligen se förjäkligt ut.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Toppen AMD, nu vill vi ha lite konkurrens på cpu fronten också. Stämmer siffrorna hade jag det snabbaste singelkortet i åtminstone 4 månader :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Detta är högst troligt 390 eller 390X, ifall det är äkta.

Oavsett vilket så blir det en ökning på 50% mot vad jag har enligt dessa siffror, om de stämmer dvs.

Samtidigt, är 2015 lika trög spelmässigt som 2014 överlag varit så borde det nog gå rätt bra att invänta 400-serien.

Permalänk
Medlem

Om man skulle spekulera lite med saltkaret, när kan man tänka sig att AMDs nya kort kan finnas i handeln?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Om man skulle spekulera lite med saltkaret, när kan man tänka sig att AMDs nya kort kan finnas i handeln?

Om detta nu är en riktigt läcka, Januari/Februari skulle jag tro. Känns lite sen att hinna med julhandeln, brukar väl ta ca 1 månad efter rykten börjar flöda innan de annonserar det?

Edit: Vid närmare eftertanke är det nog en dröm, Februari/Mars tror jag =/

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Om detta nu är en riktigt läcka, Januari/Februari skulle jag tro. Känns lite sen att hinna med julhandeln, brukar väl ta ca 1 månad efter rykten börjar flöda innan de annonserar det?

Edit: Vid närmare eftertanke är det nog en dröm, Februari/Mars tror jag =/

Vi får se vad som händer under den närmaste tiden, får hålla hårt i grafikkorts-pengarna ett tag till.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Toppen AMD, nu vill vi ha lite konkurrens på cpu fronten också. Stämmer siffrorna hade jag det snabbaste singelkortet i åtminstone 4 månader :D.

Om dessa siffror stämmer och Nvidia inte har en ny arkitektur redo så kommer ATI att hålla tronen under hela nästa år.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Larsioni:

Om dessa siffror stämmer och Nvidia inte har en ny arkitektur redo så kommer ATI att hålla tronen under hela nästa år.

Nvidia kommer väl släppa GTX 980Ti o Titan 2 som får hålla tills de fått ordning på 16nm.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Ser definitivt bra ut för AMD om siffrorna stämmer. 980Ti blir nog snabbt det också (antagligen svindyrt) men hela den generationen känns nästan föråldrad redan. Kul att AMD blir först med stackade minnen och själva GPUn verkar bra om man ska tro chiphell.

Kan inte minnas att Kineserna läckt något felaktigt tidigare heller, men kan ha fel i detta.

Permalänk
Medlem

Väntat länge på nyheter från AMDs grafikkortssida och dagen efter man bytt från ett HD7970 till GTX980 kommer denna nyhet

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2