Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Tycker MSE (Windows Defender i Win 8.1+) täcker riktigt bra. Ser ni nytta i tredje parts AV fortfarande?

Beror helt på vilken nivå man vill ha.
Bara titta på diagrammen, bättre skydd med mindre prestandaförlust, ja tack gärna.

Det är inte som för 5 år sedan, när Norton segade ner hela skiten...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

100% skydd tror jag ingen kan "erbjuda" utan mycket hänger på användaren själv också.

http://chart.av-comparatives.org/chart1.php

Jag kör själv med Bitdefender, då jag tycker att några hundra om året är rimligt.

Nej MSE är inget att ha alls.
http://chart.av-comparatives.org/chart1.php
Streckade linjen i tabellen är "standardskyddet" för Win7/Win8.

Och det här med prestanda; MSE/Defender är många gånger efter de riktiga programmen som t.ex Bitdefender, det du pratar om är en gammal myt.
Jag minns dock Norton för många, många år sedan och det segade verkligen ner hela datorn, men idag är de allra flesta väldigt snälla mot prestandan.

Diagrammet nedan visar detta tydligt, där ESET är den som tar absolut minst kraft av datorn.

http://imgur.com/Sr1DWnT

Vilken version av Bitdefender kör du? Vilken räcker till en "vanlig" användare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Beror helt på vilken nivå man vill ha.
Bara titta på diagrammen, bättre skydd med mindre prestandaförlust, ja tack gärna.

Det är inte som för 5 år sedan, när Norton segade ner hela skiten...

Hmmm jag är inte så övertygad av den där tabellen. 1. MSE ligger inte så dåligt till där tycker jag. 2. Vilka är det som har testat? Är de pålitliga?

Jag har aldrig haft något problem sedan MSE lanserades, och har aldrig känt någon prestandaförlust eller sett något att den skulle kräva någon nämnvärd prestanda med technets process explorer.

Det ska till extremt mycket om jag skulle ens överväga att riskera gamla norton situationen där en programvara segar ner datorn så hårt att att man inte kan avinstallera den för att avinstallationsprogrammet inte får tillräckligt med processortid

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Hmmm jag är inte så övertygad av den där tabellen. 1. MSE ligger inte så dåligt till där tycker jag. 2. Vilka är det som har testat? Är de pålitliga?

Vad du, en användare tycker, är inte så relevant.
De som testat är extremt seriösa och pålitliga, ja.

eh jo MSE ligger sämst till, titta igen.
(vad gäller prestanda är de medel, men i virussökandet blockar det sämst med 83%, de bästa ligger över 99%)

Som sagt, Norton-tiden är förbi. Programmen och datorerna har blivit avsevärt mycket mer effektiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Vilken version av Bitdefender kör du? Vilken räcker till en "vanlig" användare?

Total Security 2015.
http://www.fast2play.se/category/12001/bitdefender-total-secu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vad du, en användare tycker, är inte så relevant.
De som testat är extremt seriösa och pålitliga, ja.

Som sagt, Norton-tiden är förbi. Programmen och datorerna har blivit avsevärt mycket mer effektiva.

Skönt att höra. Men jag som fortfarande är traumatiserad får hålla mig till MSE

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE

Permalänk
Inaktiv

Är det bara 65 kr för 1 år därifrån du länkade? Är fast2play pålitligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Är det bara 65 kr för 1 år därifrån du länkade? Är fast2play pålitligt?

Ja. Jag har aldrig haft några problem med f2play iaf.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför man lägger pengar på antivirus nu för tiden, bra sätt att slösa pengar iof

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

AdBlock, Malwarebytes PRO och en fem minuter undervisning att inte klicka på mysko länkar eller annonser. Inte haft virus problem sedan...2008 ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Fattar inte varför man lägger pengar på antivirus nu för tiden, bra sätt att slösa pengar iof

Ja det är verkligen att slösa pengar, för 65:- kanske du hittar en lunch?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Man blir ju hackad titt som tätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Ja det finns ju enormt mycket taskig kod därute. Hijack/Blackmail är ytterst ruggit tycker jag. Finns säkert värre.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av iColt3n:

Varför ens skapa en tråd när du inte bryr dig om vad folk svarar?

Är det den inbillade känslan av en säkrare dator du är ute efter, eller vad är det du hoppas få ut av att betala för något som man kan få gratis?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Varför ens skapa en tråd när du inte bryr dig om vad folk svarar?

Är det den inbillade känslan av en säkrare dator du är ute efter, eller vad är det du hoppas få ut av att betala för något som man kan få gratis?

Klart jag gör.

Fakta är dock att man behöver antivirus till datorn, betald eller ej. Men jag kan tänka mig att betalda produkter ger ett bättre skydd. Ser bara att de betalda versionerna skyddar när man använder e-tjänster vilket inte gratisversioner gör (väldigt viktigt). Allt med pengahantering sker i princip endast över internet idag om man nu inte köper en pizza på stan men om man beställer hem så är det fram med kortet och betala via webben.

Sen ser vi ju bevisligen att betalda produkter ger ett bättre skydd enligt tabellerna och källorna som länkats här i tråden?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggwp:

Ja det finns ju enormt mycket taskig kod därute. Hijack/Blackmail är ytterst ruggit tycker jag. Finns säkert värre.

Jo man har ju lyckats med ett och ett annat mejl som tagit över datorn och mina konton tråkigt nog.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av iColt3n:

Klart jag gör.

Fakta är dock att man behöver antivirus till datorn, betald eller ej. Men jag kan tänka mig att betalda produkter ger ett bättre skydd. Ser bara att de betalda versionerna skyddar när man använder e-tjänster vilket inte gratisversioner gör (väldigt viktigt). Allt med pengahantering sker i princip endast över internet idag om man nu inte köper en pizza på stan men om man beställer hem så är det fram med kortet och betala via webben.

Sen ser vi ju bevisligen att betalda produkter ger ett bättre skydd enligt tabellerna och källorna som länkats här i tråden?

Det är inte en tumregel att de betalda skyddar bättre, det ändrar sig från test till test, och de extrafunktionerna fyller väl inget större syfte vad jag märkt (iinte vid onlinebetalningar iaf). Det är snarare att jag stört mig mer på alla extrafunktioner man måste hålla reda på.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Rekommenderar Bitdefender Free. Sköter sitt jobb riktigt bra och gör sig knappt påminnd alls när allt är som det ska till skillnad från Avast som tjatar om "dåliga program" utan att berätta vilka det är, uppdateringar som inte finns, webbläsartillägg som man själv har installerat samt skrämmer skiten ur dig varje gång definitionerna uppdaterats.

Kort sagt: vad som helst men inte Avast.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem

Tydligen ändras ID-numret för själva sökningen efter ett tag. Länken i mitt förra inlägg har ID 4390279, medan den här sökningen med samma ord och forumsdel som förra sökningen, har ID-numret 4390896. Förhoppningsvis förbättras sökfunktionen i SweClockers 6.0

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AtomicPunk:

Rekommenderar Bitdefender Free. Sköter sitt jobb riktigt bra och gör sig knappt påminnd alls när allt är som det ska till skillnad från Avast som tjatar om "dåliga program" utan att berätta vilka det är, uppdateringar som inte finns, webbläsartillägg som man själv har installerat samt skrämmer skiten ur dig varje gång definitionerna uppdaterats.

Känner också att Avast håller på så som du säger. Har Bitdefender en free version också? Hittade inte den på deras sida.

Permalänk
Skrivet av iColt3n:

Känner också att Avast håller på så som du säger. Har Bitdefender en free version också? Hittade inte den på deras sida.

Varsågod!

http://www.bitdefender.com/solutions/free.html

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av AtomicPunk:

Skrivet av iColt3n:

Bara att stänga av ljuden, det är väl typ tre knapptryck. De andra problemen upplevde jag aldrig så där vet jag inte vad ni menar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Du får lära dig att leta bättre. bitdefender.com > Home Users > Free Antivirus

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Du får lära dig att leta bättre. bitdefender.com > Home Users > Free Antivirus

Alternativt googla "bitdefender free" och klicka högst upp.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Bara att stänga av ljuden, det är väl typ tre knapptryck. De andra problemen upplevde jag aldrig så där vet jag inte vad ni menar.

Möjligt att det går att lösa alla problemen men när ett annat program fungerar perfekt out of the box, är minimalt och enbart gör vad det ska och dessutom får bättre resultat i tester väljer jag hellre det när jag installerar nytt antivirus. Är det redan installerat kanske det kvittar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av iColt3n:

Tjena,

Någon som vet ett najs antivirusprogram till datorn? Gärna ett där man inte behöver ha abonnemang för att det ska vara 100% skydd. Betalar gärna en engångssumma, det är inga problem.

Mvh

Enkelt svar... finns inte...

De som kostar är bättre och de som är billigare är sämre...

Ingen tar allting...

Testen skall man inte lita blint på... kollar man runt så varierar oftast vinnarna och de beror på att testen tar X virus och kastar dem mot programmen... samtidigt leker antivirus utvecklare katt och råtta med virus... nya virus dyker konstant upp på nätet (finns alltid X okända i cirkulation) och utvecklarna försöker finna dem så snabbt som möjligt, isolera dem och sedan utveckla en åtgärd... vissa virus är så jobbiga att de inte ens kan åtgärdas utan att uppdatera hela sök-alghoritmen, åtgärdssystemet mm...
Har man då otur som utvecklare att man har lagt krut på att årgärda andra problem som inte dök upp i testet så får man lägre poäng...

Samma historia med firewalls och alla andra skydd

Permalänk
Medlem

ESET Smart Security 8 är min favorit.
Enkel, använder liten prestanda, många inställningar, ingen jobbig betal skydd som alla andra och ESET håller ständigt hög nivå på säkerheten.

Avast har jag lämnat i papperskorgen för länge sedan när Avast själva bestämde sig för att förstöra UI:et istället för att satsa krutet på det viktiga.

Bitdefender har jag haft och det var det jobbigaste som finns på den här planeten med sina ständiga F/P så att man blev helt vansinnig

Symantec Norton har bra skydd däremot extremt jobbiga funktioner.

MSE var en spännande historia. Tog noll elaka hot, man trodde ständigt man var säker vilket inte stämde när man väl började scanna datorn med andra program.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

ESET Smart Security 8 är min favorit.
Enkel, använder liten prestanda, många inställningar, ingen jobbig betal skydd som alla andra och ESET håller ständigt hög nivå på säkerheten.

Avast har jag lämnat i papperskorgen för länge sedan när Avast själva bestämde sig för att förstöra UI:et istället för att satsa krutet på det viktiga.

Bitdefender har jag haft och det var det jobbigaste som finns på den här planeten med sina ständiga F/P så att man blev helt vansinnig

Symantec Norton har bra skydd däremot extremt jobbiga funktioner.

MSE var en spännande historia. Tog noll elaka hot, man trodde ständigt man var säker vilket inte stämde när man väl började scanna datorn med andra program.

Vad menar du med F/P?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Vad menar du med F/P?

False/positives

Permalänk
Skrivet av iColt3n:

Tjena,

Någon som vet ett najs antivirusprogram till datorn? Gärna ett där man inte behöver ha abonnemang för att det ska vara 100% skydd. Betalar gärna en engångssumma, det är inga problem.

Mvh

Comodo Antivirus Free.

https://antivirus.comodo.com/

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50