Extraval 2015 inställt, men hur hade du röstat?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swiifty:

Det vet jag inte, det var personen som påpekade att så var fallet, dvs att det var brottsligt och att hen inte egentligen fick berätta för sonens kompis.

Låter mer som bus än brottslighet i mina ögon, inget man skulle förvisa en invandrare för direkt, eller sätta någon i fängelse för. Jag tror de flesta som är för förvisning av invandrare som begått brott tänker på lite grövre saker såsom rån, våldtäkt eller mord.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Alla vita, kränkta och etniskt svenska män? Vad är det för fel på att vara vit, kränkt, man eller etniskt svensk? Nu låter du nästan som en av de där rasistiska Fi anhängarna som inte anser att vita CIS-män är människor, och således inte har något människovärde.

Det är inget fel med att vara vit, svensk, eller kränkt, eller man, men kombinationen behöver tas ner på jorden lite. Kolla hur det ser ut i bolagsstyrelser. Det är vita Svenska män alltihop. Självklart har alla ett människovärde, vilket du också sett att F! skriver under på om du brytt dig om att läsa deras partiprogram, men det är tydligt att det finns en grupp i samhället som orättfärdigen åtnjuter diverse privilegier, och jag tycker att det är dags att säga stopp, trotts att jag själv tillhör den gynnade gruppen.

Skrivet av Swiifty:

Nog för att jag tycker i längden vi ska arbeta mot att röra oss dit, men realiteten i nuläget är inte såpass att vi bara kan öppna gränserna helt och ta hand om alla. Eller är det du förespråkar i dagsläget att vi ska göra?

Det är dit vi ska sträva, absolut. Men man måste börja någonstans. Man kan ju börja med att omallokera alla resurser som läggs på att stoppa invandringen till att snabba upp handläggningstider, t. ex.. Sluts jaga papperslösa och så vidare.. Baby steps men jag tror det går.

Skrivet av MrAdde:

Jag tror de flesta är överens om att det finns ett oroande samband mellan invandrare och kriminalitet. Sedan tror jag även att de flesta som grävt djupare i detta har insett att det har ytterst lite med om man är invandrare eller svensk att göra, den gemensamma nämnaren är snarare individers socioekonomiska bakgrund och status. Invandrare hamnar dessvärre ofta rätt långt ner i den skalan, vilket leder till ett par naturliga följder.
Är jag rasist nu? Du får gärna anse det, tur att jag slipper hålla med

Jag hoppas du inser att det nog inte skulle vara ekonomiskt hållbart att göra så. Men det låter väldigt fint, lite som en utopi, synd bara att vi lever i verkligheten. Därför får vi förhålla oss till den. Om Sverige skulle ha fullkomligt fri invandrig och fria socialbidrag till alla som vill ha det, så skulle den ekonomiska kollapsen inte vara långt borta.

Nu blir det här typ dubbelpost, men jag skrev mitt inlägg under tiden du postade dessa.

Individers socioekonomiska bakgrund påverkas ju också av fördommar, så ett steg mot att bryta cirkeln vore ju att sluta anta att invandrare för med sig kriminalitet.

Skrivet av anon142735:

Självklart finns det kriminella i alla populationer. Men kan lugnt säga att invandrare i detta land gör mer brott än vad svenskarna gör. Självklart så finns det inget statistik på det här för då skulle ju folk öppna ögonen och SD hade varit det största partiet direkt. Brukar fråga en polares farsa som är polis för då får man veta sanningen och han säger själv att dom inte ska säga vilken grupp dom tar/har att göra med mest. Men med ett enkelt svar så är det självklart invandrare som gör dom hemskaste brotten. Hör suttit i timmar och lyssnat på sjuka saker han har berättat som han igentiligen inte får berätta.

Intressant. Jag har "en polares farsa" som är polis som säger att de flesta brott som begås av "invandrare" i själva verket är SD-anhängare som gör det för att sätta dit invandrare och få folk att tro att det är invandrare som gjort brottet.

Ingen av oss kan bevisa det vi skrev, men visst är det skitkul att påstå saker som är helt omöjliga att motbevisa för att det passar en syften för stunden?

Skrivet av anon142735:

Bra, Ska sluta arbeta och leva på staten. Tack för tippset!

Noterade du att jag skrev inte kan? Jag tycker att kan man så ska man, oavsett var man se'n kommer ifrån, tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrAdde:

Jag personligen tror att man hade kunnat vända detta till sin fördel. Om Löfven sagt att han ska samtala med SD och se vad de kan komma överens om, och sedan efter samtal kommer ut och säger att "nej, de vägrar komma med rimliga kompromisser, det finns inget att hämta här", då hade bollen istället legat hos SD.

Möjligen, det är en bild jag inte personligen skriver under på, dock, och bevisligen ej heller partierna. Det första parti som närmar sig SD på riksnivå kommer troligen få stora förtroendeproblem i nästkommande val, där motståndet kommer ha en öppen dörr att sparka in med kritik mot att partiet var det första att prata med SD. De som tror på en snar framtid där SD är en del av seriösa diskussioner i riksdagen tror jag undervärderar symbolik och följder utav deras politiska arv ur och tidigare samröre med mindre rumsrena organisationer.

Skrivet av MrAdde:

Håller tummarna för att jag inte sa något som kan få mig bannad nu, speciellt med tanke på de väldigt tävlingsinriktade moderatorerna som deltar i tråden med relativt klara politiska ståndpunkter.

Har du synpunkter på modereringen så kontakta SweClockers, likt det står i § 11 i reglerna. Att ta dessa diskussioner i trådar bidrar bara till brus, inte minst då det snabbt går från diskussion till pajkastning, men jag kan bjuda på en liten utläggning om min bild för den intresserade (för den som inte är intresserad är det högst ointressant, så känn er extremt fria att hoppa över; anmäl mitt inlägg för § 11 om spoilerpixlarna nedan stör så mycket att tråden blir oläsbar ):

Mig veterligen är jag den enda moderator som deltagit i tråden, och jag har inte rört det minsta modererande finger här inne, av just den anledningen (eller jo, jag skrev tidigt i tråden (innan jag skrivit något annat här själv) att vi på trådskaparens begäran lade till ett omröstningsalternativ som trådskaparen glömt). Jag har anmält ett inlägg som bara bestod av en bild (§ 1.6; en bild med avsikt att håna SD, om det är intressant) och ett som bara bestod av ett "+1"-liknande uttryck (§ 1.6; medhåll till ett pro-SD-inlägg), och ett som uttryckte att en viss person skulle se njutning i att se en annan person stenas, men inte tagit hand om den slutliga bedömningen av ärendena själv. Jag kan inte heller se att någon skulle ha synpunkter på endera anmälning. Jag kommer fortsätta anmäla inlägg som jag tycker bryter mot reglerna när jag ser dem.

Om du ser "relativt klara politiska åsikter" eller ej får stå för dig; jag kan nämna att jag har blivit "anklagad" för att företräda hela riksdagsspektrumet vid det här laget (eller nä, aldrig KD vad jag kan minnas — bli den första! ) och lite därtill. Det är inte mycket mer att göra än ignorera, för de som har valt en viss bild behåller ofta den oavsett, men jag kan saxa ett tidigare klargörande:

Skrivet av phz:

Gällande vad jag håller med om eller inte så vill jag först påpeka att personer har en stark förmåga att missta mina uttalanden för att vara politiskt laddade och ge mig en färg, när det jag i själva verket (exempelvis i detta fall) är kritisk mot är helt andra faktorer. Bara för att man vill lyfta problematiken kring en fråga eller angriper hur den presenteras så betyder det inte att man inte håller med. Att bara vara kritisk gör att man blir kallad ömsom röd/grön/blå/etc. Om det lugnar någon så hade jag varit lika kritisk om det varit en dokumentär som med liknande retoriska knep förespråkat medborgarlön, bilförbud, kärnkraft, invandringsstopp, vad som helst.

eller varför inte denna trådens:

Skrivet av phz:

Det enda resultatet av att försöka visa en spegel för ett inbitet Messifan (och vice versa) är att de tänker: "den personen tycker säkert Ronaldo är bäst, för innerst inne fungerar nog alla som jag".

Jag skulle med anledning av detta bli imponerad om du hittar någon annan uttryckt åsikt från mitt håll än att jag finner det tråkigt med ensidiga analyser som jag tycker snedrepresenterar en rätt väldokumenterad situation med överdrivet dramatiska ord (vilket i förlängningen lett till att jag hamnat i två diskussioner där jag försvarat Löfven, S och MP i denna tråd), och att jag är kritisk mot cementerad blockpolitik av de anledningar jag nämnt i tråden och annorstädes (även innan valresultatet var känt). Jag har länkat till relativt vedertagna mediainstitutioner (främst DN och SVD, men även enstaka länkar till SVT/SR, och en vardera till Aftonbladet och Expressen). Jag har också dristat mig till två politiska skämt, varav ett om Nuon (att beskriva kostnader relativt Nuon är något jag stulit från Tankesmedjan (som var bättre på Simons tid)). Här är mina inlägg i just denna tråd för den som vill kontrollera mätdata. Jag undviker generellt att diskutera SD förutom när de dyker upp i samband med bifrågor, då den frågan mer än någon annan känns som en återvändsgränd (tror att jag diskuterade frågan kort en gång för ett par år sedan på forumet dock, ifall någon vill lägga tid på att försöka kartlägga mina politiska ståndpunkter (samma varning om att argumentation åt endera håll inte nödvändigen måste grundas i djup politisk övertygelse gäller)). Jag tar mig glatt rätten att välja vilka frågor jag tycker är intressanta att prata om i varje given stund.

Utöver alla företag och organisationer (Apple, Sony, Samsung, Microsoft, Nvidia, AMD, Radiotjänst, …) jag på SweClockers har anklagats för att simultant stödja och motarbeta så har jag anklagats för att vara "köpt" förespråkare för organisationer jag aldrig hört talas om, att vara en del av en censurapparat som tystar "sanningen" om exempelvis utomjordingar, chemtrails och 9/11, att vara för djurplågeri (den personen hoppades samtidigt att jag skulle "bryta ett ben", lustigt nog), att vara emot välgörenhet, etc. Mycket av detta skulle jag säga är överdrifter, baserade på bristfällig mätdata.

Om du ser personer som bannas på grund av politiska åsikter så är det fritt fram att säga till. Själv ser jag en otrolig övervikt av användare i tråden som inte har bannats, trots att det är rätt högt i tak. Jag kan tillägga att inte ens moderatorerna har någon gemensam röstningspakt, utan det kan hända att även vi tycker olika saker. Jag har både minnen och loggar av hetsiga politiska diskussioner inom vår interna kommunikation sedan långt tillbaka, så om vi skulle vara ett politiskt likriktat organ så är vi värdelösa på vår uppgift och borde bli av med vårt statligt finansierade censurstöd för bevarandet av rikets säkerhet.

Denna text skulle bedömt kunna ha visst allmänt intresse, vilket är anledningen till att jag lade den är här snarare än i privat kommunikation, där den egentligen hör hemma. Liknande saker har moderatorer före mig som varit dumdristiga nog att blanda sig i politiska debatter på SweClockers fått klargöra, men samlade bedömningar hamnar allt som oftast i att vi hellre ser att moderatorer är aktiva på sidan än passiva betraktare, samtidigt som vi undviker att moderera ärenden direkt relaterade till oss själva. En av eller båda dessa bedömningar kanske någon tycker är fel, men i vilket fall så undvik vidare diskussioner om detta i denna tråd; fortsätt antingen i feedbackforumet om det är några strukturella problem med sidan som vill diskuteras, eller än hellre i PM eller kontaktmeddelande till SweClockers.

Dold text
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Låter mer som bus än brottslighet i mina ögon, inget man skulle förvisa en invandrare för direkt, eller sätta någon i fängelse för. Jag tror de flesta som är för förvisning av invandrare som begått brott tänker på lite grövre saker såsom rån, våldtäkt eller mord.

Sekretess brott är allvarliga, det är inget "bus". Så länge du är svensk medborgare ska du behandlas likadant oavsett ditt ursprungsland.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swiifty:

Sekretess brott är allvarliga, det är inget "bus". Så länge du är svensk medborgare ska du behandlas likadant oavsett ditt ursprungsland.

Absolut, är dock inte övertygad om att det vi diskuterar nu är ett brott mot sekretesslagen, och sedan kan vi väl vara överens om att alla brott inte är lika? Just detta brottet, om det nu är det, är kanske inte så grovt? Svenska medborgare ska självklart behandlas lika, så är dock inte fallet. Invadrartäta skolor får högre anslag och bättre lärarlöner än mindre invandrartäta skolor, är det rättvist? (Alltså skolor med många svenska medborgare med utländsk bakgrund, som ofta inte har svenska som modersmål.) Som jag ser det är alltså vissa svenska medborgare värda mer då, vilket inte stämmer överens med att alla svenska medborgare ska behandlas lika.

Om du inte tror mig finns det ett klipp på Youtube av en debatt där Björklund bekräftar detta, han säger t.om att de borde få ännu mer, allt i jämlikhetens namn.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Absolut, är dock inte övertygad om att det vi diskuterar nu är ett brott mot sekretesslagen, och sedan kan vi väl vara överens om att alla brott inte är lika? Just detta brottet, om det nu är det, är kanske inte så grovt? Svenska medborgare ska självklart behandlas lika, så är dock inte fallet. Invadrartäta skolor får högre anslag och bättre lärarlöner än mindre invandrartäta skolor, är det rättvist? (Alltså skolor med många svenska medborgare med utländsk bakgrund, som ofta inte har svenska som modersmål.) Som jag ser det är alltså vissa svenska medborgare värda mer då, vilket inte stämmer överens med att alla svenska medborgare ska behandlas lika.

Om du inte tror mig finns det ett klipp på Youtube av en debatt där Björklund bekräftar detta, han säger t.om att de borde få ännu mer, allt i jämlikhetens namn.

Givetvis är det så att alla brott inte är lika. Det var skämtsamt menat med deportering av polisen (även om denne har begått ett brott, förespråkar jag inte utvisning oavsett).

Jag antar att föreslaget inte är på grund av att eleverna är invandrare, utan för att mer resurser krävs för att upprätta en acceptabel nivå på lärandet. Dvs, de som bestämer kikar på skolornas resultat och de som är i mest behov av pengarna, och därefter utdelar man resurser. Dessa resurser når även de svenska medborgare som har Sverige som ursprungsland i de skolor. Dvs, du som svensk medborgare får flytta dit om du vill och ta del av dessa resurser om det så passar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Det är ju självklart att det är en större andel främlingsfientliga SD röstare än något annat parti, det borde vara uppenbart för alla, har man främlingsfientliga åsikter så röstar man på det partiet som ligger närmast ett främlingsfientlig partiprogram.

Det är precis som sak som att t.ex en person som piratkopierar mycket, röstar på ett eventuellt parti som t.ex förespråkar total anonymitet på internet, det betyder INTE att det partiet förespråkar piratkopiering, men det kommer självklart dra till sig de personernas röster.

Min poäng var att bemöta de trångsynta människor som använder SD's historia emot dom, man kan använda alla partiers historia emot dom. Min poäng var att man ska fokusera på vad partiet står för idag, mitt inlägg var inte riktat mot dig med andra ord.

Jag är moderat, men jag tar starkt avstånd från de värderingar moderaterna stod för för bara 30 år sedan, på den tiden hade jag varit socialdemokrat. Partierna förändras, därför bör historia som sagt vara historia.

Jag tar inte saker personligt här, skulle vilja men det biter inte nog.

Hur som helst, SD förflutna och idag är inte skiljda epoker, minnet är kort och Jimmy har bedyrat att hen inte haft något... I övriga sociala frågor släpar SD efter, de är emot förändringen men försvarar den när den blivit ljummen.

Skrivet av tEan:

Återigen: Att Huzzbutt inte håller med Tullbergs/Ekbergs utredningar betyder inte per automatik att de är fel utan jag skulle till och med säga att de har oändligt mycket mer tyngd och cred i ämnet än dej som amatör-nättyckare.

Så dina åsikter är just bara det,åsikter,och hur gärna du än vill så är de helt odugliga som bevis eller fakta.

Att jag tycker att det verkar vara ett förbud att diskutera invandringens baksidor i etablerad media är också bara en åsikt,eftersom jag inte kan hänvisa till bevis.Detsamma gäller din åsikt om att inget förbud finns.

Som sagt tEan, lägg undan storpickan låt foten vara ifred. Du har inte lyckats tillskriva vare sig mer auktoritet än deras profession och som jag redan påpekat så gäller att om deras auktoritet vilar på professionen så saknar de auktoritet i och med att majoriteten av nationalekonomer ej skriver under på deras slutsats.

Vad det gäller värderingen av deras arbete så kräver inte den mer utbildning än första bästa uppsatskurs.

Vad det gäller censuren så är det ditt påstående och din sak att bevisa om det råder inga som helst tvivel.

Så rundar man av dagen med ett trevligt samtal, ajöken.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Legendarisk
Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

*** Tråd rensad ***

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Om du ska benämna huzzbutt som något, måste den minsta ranken vara professionel-nättyckare. Killen har koll på sina grejer ska du veta.

Jaså? Har han betalt per ord han skriver(verkar som det med den ordsvadan han hasplar ur sej). Det enda jag sett är att han tycker att sina åsikter är detsamma som bevisföring för att han har rätt,vilket klassar honom som vilken amatör-tyckare som helst i mina ögon. Men han kanske är nationalekonom också?

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Jaså? Har han betalt per ord han skriver(verkar som det med den ordsvadan han hasplar ur sej). Det enda jag sett är att han tycker att sina åsikter är detsamma som bevisföring för att han har rätt,vilket klassar honom som vilken amatör-tyckare som helst i mina ögon. Men han kanske är nationalekonom också?

Här har du Jan Ekbergs kritik mot Tullberg
Här har du en text som lyfter fram vetenskaps teoretiska invändningar

tEan, är du själv nationalekonom? Jag misstänker att du inte är det och om då din kritik mot mig är att jag inte är nationalekonom (vilket du inte.) och därför är oförmögen att kritisera så gäller det även för dig om du nu inte är nationalekonom: utifrån din egen logiska modell så kan inte du avgöra Tullbergs validitet.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Här har du Jan Ekbergs kritik mot Tullberg
Här har du en text som lyfter fram vetenskaps teoretiska invändningar

tEan, är du själv nationalekonom? Jag misstänker att du inte är det och om då din kritik mot mig är att jag inte är nationalekonom (vilket du inte.) och därför är oförmögen att kritisera så gäller det även för dig om du nu inte är nationalekonom: utifrån din egen logiska modell så kan inte du avgöra Tullbergs validitet.

Och sedan finns det som sagt andra nationalekonomer som totalsågar Tullberg, så att påstå att någon har rätt eller fel "för att hen minsann är nationalekonom" blir ytterst meningslöst. Har själv läst det Tullberg skriver och tycker mest det verkar som om han vill rättfärdiga sin smygrasism med hjälp av godtyckliga siffror.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det blir som vanligt en röst på Liberala partiet: http://www.liberalapartiet.se/

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vi har etniska Svenskar som jobbar, och vi har etniska Svenskar som går på bidrag. Samma sak är det med invandrare, men av någon anledning som jag inte begriper så är det tydligen skillnad?

Ah, så först är Amerika ett föredöme, och sedan så stryker vi det som är den primära skillnaden mot Sverige 2014, dvs välfärdsstaten. Vi kan också ge jord till invandrare, istället för bidrag. Bra idé där!

Vad är skilladen? Jadu, skillnaden är att den ene har en absolut och obestridlig rätt att vistas här och den andre har det inte. Jag har fattat att du tillhör den Marxistiska skolan och att din högsta önskan är att hela världen ska lida lika mycket och det är därför du inte fattar skillnaden mellan medborgare i en nationalstat och icke-medborgare i en nationalstat. Att importera arbetslöshet är uselt för ett samhälle. Segrationen är redan nu smått ofattbar och du ser inte problemet med det? Eller förespråkar du skattehöjningar på arbete så vi kan utdela mer bidrag till de som står utanför arbetsmarknaden? Kanske till och med noll i lön och sedan en central omfördelning i sann kommunist-anda?

Rätta mig gärna om jag har fel, det är väldigt svårt att greppa vad du förstår och vad du inte förstår.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ah, så först är Amerika ett föredöme, och sedan så stryker vi det som är den primära skillnaden mot Sverige 2014, dvs välfärdsstaten. Vi kan också ge jord till invandrare, istället för bidrag. Bra idé där!

Vad är skilladen? Jadu, skillnaden är att den ene har en absolut och obestridlig rätt att vistas här och den andre har det inte. Jag har fattat att du tillhör den Marxistiska skolan och att din högsta önskan är att hela världen ska lida lika mycket och det är därför du inte fattar skillnaden mellan medborgare i en nationalstat och icke-medborgare i en nationalstat. Att importera arbetslöshet är uselt för ett samhälle. Segrationen är redan nu smått ofattbar och du ser inte problemet med det? Eller förespråkar du skattehöjningar på arbete så vi kan utdela mer bidrag till de som står utanför arbetsmarknaden? Kanske till och med noll i lön och sedan en central omfördelning i sann kommunist-anda?

Rätta mig gärna om jag har fel, det är väldigt svårt att greppa vad du förstår och vad du inte förstår.

Försök att hålla dig till ämnet istället för att ägna tid åt att försöka placera mig i politiska fack, så går det bättre att diskutera, men "bara för att" så kan jag väk inflika att jag är betydligt mer "trädkramare" än marxist. Bara en sådan sak att jag tycker att det känns förlegat och värdelöst att dela in folk i "klasser" dödar den teorin.

OK, så du anser att vissa har en absolut och obestridlig rätt att vistas i Sverige. Om vi bortser ifrån lagstiftningen, som helt riktigt get den rätten till medborgare, var ligger det moraliska försvaret av teorin? Är en arbetande person med uppehållstillstånd mindre värd för samhället än en icke-arbetande medborgare som aldrig lyft ett finger? Jag hade nog hellre "slängt ut" den bidragstagande Svensken och behållit den arbatande invandraren, om man nu nödvändigtvis måste hållas med extrema lösningar.

Jag grundar mina åsikter på att det faktum att man är "medborgare" i ett land inte säger ett dugg om personen, vilket gör det till ett tämligen värdelöst attribut. Plus att det, som det redan påpekats av andra, är väldigt svårt att säga att "invandringen kostar si och så mycket"...

Barn kostar också pengar för samhället. Skola och barnbidrag och allt fan vad det är. Men det är ingen som pratar om, så jag tror som sagt inte att det är ekonomiska motiv som driver de som är kritiska till invandringen, utan snarare rasistiska motiv, som man jobbar hårt för att dölja, för av någon anledning är det tydligen svårt att erkänna att man ogillar invandrare. Å ena sidan pratar man illa om "PK-maffian", men att våga säga "Jag är rasist", det sitter långt inne hos folk. Jag tycker det är hyckleri.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Försök att hålla dig till ämnet istället för att ägna tid åt att försöka placera mig i politiska fack, så går det bättre att diskutera, men "bara för att" så kan jag väk inflika att jag är betydligt mer "trädkramare" än marxist. Bara en sådan sak att jag tycker att det känns förlegat och värdelöst att dela in folk i "klasser" dödar den teorin.

OK, så du anser att vissa har en absolut och obestridlig rätt att vistas i Sverige. Om vi bortser ifrån lagstiftningen, som helt riktigt get den rätten till medborgare, var ligger det moraliska försvaret av teorin? Är en arbetande person med uppehållstillstånd mindre värd för samhället än en icke-arbetande medborgare som aldrig lyft ett finger? Jag hade nog hellre "slängt ut" den bidragstagande Svensken och behållit den arbatande invandraren, om man nu nödvändigtvis måste hållas med extrema lösningar.

Jag grundar mina åsikter på att det faktum att man är "medborgare" i ett land inte säger ett dugg om personen, vilket gör det till ett tämligen värdelöst attribut. Plus att det, som det redan påpekats av andra, är väldigt svårt att säga att "invandringen kostar si och så mycket"...

Barn kostar också pengar för samhället. Skola och barnbidrag och allt fan vad det är. Men det är ingen som pratar om, så jag tror som sagt inte att det är ekonomiska motiv som driver de som är kritiska till invandringen, utan snarare rasistiska motiv, som man jobbar hårt för att dölja, för av någon anledning är det tydligen svårt att erkänna att man ogillar invandrare. Å ena sidan pratar man illa om "PK-maffian", men att våga säga "Jag är rasist", det sitter långt inne hos folk. Jag tycker det är hyckleri.

Det är väl inte så konstigt att vissa kallar dig för marxist när du är rätt så marxistiska idéer. Tycker du detta är fel borde du kanske sluta skrika rasist varje gång någon inte tycker att dagens invandringspolitik är rätt.

Så länge man inte behöver höja skatten eller minska standarden för övrig välfärd så håller jag med om att invandringen inte kostar några pengar. Är detta fallet i nuläget? Har nämligen inte insyn i frågan, men röstar samtidigt inte på SD så känner mig inte riktigt skyldig att ha det.

Permalänk
Medlem

Här kommer en rättning:

Vare sig marxistisk teori eller marxistisk politik hävdar lika lidande, omfördelningstesen som nog för de flesta är känd lyder "Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov" vilket då med nuvarande produktionskapacitet och kapital skulle innebära förbättringar för majoriteten därtill markanta förbättringar.
(vi ska minnas att medelklassen inte är överklass och ser vi till kapitalfördelningen så har medelklassen rent ekonomiskt närmare till en Rumänsk tiggare än till de övre procenten.).

Segregation är förstås en effekt av kapital och inget annat, därom tvistar inte de lärda och vi kan se det exemplifieras i hur finnarna lämnat miljonprogrammen och hur "little italy" och dylika etniska enklaver försvunnit när dess "medlemmar" har fått pengar att röra sig med. Nu menar nog inte Valiumballong att segregationen är vald men det är nyttigt att tydliggöra.

Vad det gäller skattehöjningar så kommer nästa talare in på det:

Skrivet av Semenra:

Det är väl inte så konstigt att vissa kallar dig för marxist när du är rätt så marxistiska idéer. Tycker du detta är fel borde du kanske sluta skrika rasist varje gång någon inte tycker att dagens invandringspolitik är rätt.

Så länge man inte behöver höja skatten eller minska standarden för övrig välfärd så håller jag med om att invandringen inte kostar några pengar. Är detta fallet i nuläget? Har nämligen inte insyn i frågan, men röstar samtidigt inte på SD så känner mig inte riktigt skyldig att ha det.

Nu har ju Ozzed knappast skrikit rasist.

Vad det gäller skatterna så har de sänkts och den totala skattebördan är idag lägre än vid alliansens makttillträde. Skattesänkningarna har förstås gynnat en minoritet av befolkningen mest, det är fullt möjligt att höja skatten utan att det drabbar medelklassen eller ens de snäppet över; särskilt då skatteparadisen blivit färre och färre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nu har ju Ozzed knappast skrikit rasist.

Vad det gäller skatterna så har de sänkts och den totala skattebördan är idag lägre än vid alliansens makttillträde. Skattesänkningarna har förstås gynnat en minoritet av befolkningen mest, det är fullt möjligt att höja skatten utan att det drabbar medelklassen eller ens de snäppet över; särskilt då skatteparadisen blivit färre och färre.

Inte? Tycker hans budskap varit att det inte är möjligt att vara emot den nuvarande invandringspolitiken om man inte är rasist. Dock verkar det finnas vissa här så vissa förtjänar självklart det.

Har du ens koll på skattesänkningarna? Om man bortser från förmögenhetskatten(som ärligt talat är idiotisk och bara fick folk att investera i mark och tavlor) så har inte de som tjänat mest fått särskilt mycket i skattesänkningar. Det är de som tjänar under ca 30 tkr som fått mest nytta av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Jag har inte skrikit rasist, och mina idéer är inte marxistiska. En förutsättning för marxism är att man erkänner klassamhället, och det gör inte jag. Men du verkar dåligt påläst och av allt att döma vet du inte vad marxism innebär utan använder det mest som ett buzzword för att du inte kommer på något bättre.

Missförstå mig inte, jag tycker Marx hade bra idéer för den tid de var påtänkta för, men idag skulle det aldrig fungera, precis som det inte fungwrar med ett "vi och dem"-tänk idag, utan istället skapar det segregation och dålig integration. Ironiskt nog precis det som "vi och dem"-påhejarna gnäller om.

Om vi bara tänker "Vi" och slutar stänga ute folk från vårat samhälle så kommer allt bli bra. Men tyvärr är folk för fega för att prova det.

SD är som.. "Dagens samhälle är en KATASTROF! om ni inte röstar på oss kommer det bli en KATASTROF!!" Jaaaha?... Men.. Enligt er är ju redan katastrofen ett faktum, så vad gapar ni om? Om det är detta ni kallar för katastrof bor jag gärna i ett katastrofområde? De som inte gillar Sverige så som det ser ut idag har fri rörlighet så det är väl bara att utvandra om det inte passar liksom? Jag ser inte problemet och bor ändå på Råslätt, som vit, etniskt Svensk man.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte skrikit rasist, och mina idéer är inte marxistiska. En förutsättning för marxism är att man erkänner klassamhället, och det gör inte jag. Men du verkar dåligt påläst och av allt att döma vet du inte vad marxism innebär utan använder det mest som ett buzzword för att du inte kommer på något bättre.

Missförstå mig inte, jag tycker Marx hade bra idéer för den tid de var påtänkta för, men idag skulle det aldrig fungera, precis som det inte fungwrar med ett "vi och dem"-tänk idag, utan istället skapar det segregation och dålig integration. Ironiskt nog precis det som "vi och dem"-påhejarna gnäller om.

Om vi bara tänker "Vi" och slutar stänga ute folk från vårat samhälle så kommer allt bli bra. Men tyvärr är folk för fega för att prova det.

SD är som.. "Dagens samhälle är en KATASTROF! om ni inte röstar på oss kommer det bli en KATASTROF!!" Jaaaha?... Men.. Enligt er är ju redan katastrofen ett faktum, så vad gapar ni om? Om det är detta ni kallar för katastrof bor jag gärna i ett katastrofområde? De som inte gillar Sverige så som det ser ut idag har fri rörlighet så det är väl bara att utvandra om det inte passar liksom? Jag ser inte problemet och bor ändå på Råslätt, som vit, etniskt Svensk man.

Nu använde jag ordet marxism då det tagits upp tidigare, brukar inte använda det själv. Men i ärlighetens namn ser jag det som att kalla någon islamofob för nazist. Man har inte all fakta och drar därför till med det mest extrema. En marxist skulle väl mycket väl kunna säga samma saker som du gjort de senaste sidorna?

Edit: Kan egentligen lägga till att kalla SD för facistiskt på listan av felaktiga anklagningar. De delar ju många av värderingarna men samtidigt fattas ju de riktigt "onda grejerna" som faktiskt gör det till vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Nu använde jag ordet marxism då det tagits upp tidigare, brukar inte använda det själv. Men i ärlighetens namn ser jag det som att kalla någon islamofob för nazist. Man har inte all fakta och drar därför till med det mest extrema. En marxist skulle väl mycket väl kunna säga samma saker som du gjort de senaste sidorna?

Edit: Kan egentligen lägga till att kalla SD för facistiskt på listan av felaktiga anklagningar. De delar ju många av värderingarna men samtidigt fattas ju de riktigt "onda grejerna" som faktiskt gör det till vad det är.

Att kalla SD för Fascister är lika felaktigt som att kalla mig marxist.

Som sagt, en grundläggande förutsättning för marxism är att det existerar ett klassamhälle, vilket jag inte erkänner. Marxisterna har lika fel i sitt "borgare mot arbtare"-tänk som SD har med sitt "Svenskar mot världen"-tänk.

Det finns inga dem, det finns bara VI, och det skulle varken en marxist eller en fascist erkänna, då hela deras argumentation bygger på en polemik mot detta påhittade "de andra". Vi är en enda stor familj och ska ta hand om varandra. Så är det.

Och jag fattar att det är skitkul att låtsas att man skiter i andra sålänge man bedömer att risken att råka i knipa för egen del är liten, men sannorlikheten att det aldrig händer är lika liten som naiv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Inte? Tycker hans budskap varit att det inte är möjligt att vara emot den nuvarande invandringspolitiken om man inte är rasist. Dock verkar det finnas vissa här så vissa förtjänar självklart det.

Har du ens koll på skattesänkningarna? Om man bortser från förmögenhetskatten(som ärligt talat är idiotisk och bara fick folk att investera i mark och tavlor) så har inte de som tjänat mest fått särskilt mycket i skattesänkningar. Det är de som tjänar under ca 30 tkr som fått mest nytta av den.

Rasist eller inkompetent, skrikit har hen dock inte.
I övrigt visst, så länge en håller sig till det förutsägbara, ser man på vad som är så förändras det fort.

Skrivet av Ozzed:

Att kalla SD för Fascister är lika felaktigt som att kalla mig marxist.

Som sagt, en grundläggande förutsättning för marxism är att det existerar ett klassamhälle, vilket jag inte erkänner. Marxisterna har lika fel i sitt "borgare mot arbtare"-tänk som SD har med sitt "Svenskar mot världen"-tänk.

Det finns inga dem, det finns bara VI, och det skulle varken en marxist eller en fascist erkänna, då hela deras argumentation bygger på en polemik mot detta påhittade "de andra". Vi är en enda stor familj och ska ta hand om varandra. Så är det.

Och jag fattar att det är skitkul att låtsas att man skiter i andra sålänge man bedömer att risken att råka i knipa för egen del är liten, men sannorlikheten att det aldrig händer är lika liten som naiv.

I all välmening så borde du läsa på om de politiska teorierna och särskilt då marxismen och dess avarter, att ställa ting mot varandra är tämligen nyttigt, vi gör det ofta här; problemet ligger inte där.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Fast börjar man prata om vi så är man väldigt nära fascism och översitteri, speciellt när alla inom gruppen "vi" inte alls vill vara med i denna grupp.
Så det finns inget vi det finns bara jag, hade politikerna denna syn att låta individerna själva få bestämma med deras pengar vad de vill ha så skulle samhället bli bättre. D.v.s all kultur inkl kyrkor och dritt, sport, välgörenhet, humanism och liknande skulle folk få bekosta själva.

Skrivet av Zicsoen:

Säga vad man vill om vart man tycker skattepengarna ska gå men kan ju tycka att det kanske borde klagas mer på direkt slöseri av skattepengar.

https://www.youtube.com/watch?v=vdi-Lg9pwkY

Något parti som är emot det egentligen?

Jag har själv ofrivilligt varit delaktiga i såna projekt.
Logiken bakom dem är väldigt enkelt, det finns EU pengar att hämta från Leader. Det finns krav på självfinnansiering, men man kan använda eget arbete som en del av denna finansiering. Otroligt mycket skit har byggts såhär, med skit menar jag extremt onödiga dyra konstruktioner för något enkelt med motiveringen att någon annan betalar och detta höjer värdet på ens fastigheter.
-Det kan jämföras med att låta en ungdom lämna in sin gamla bil på en "exklussiv special verkstad" och säga att du får i princip modda bilen hur du vill, bara du slänger ihop ett brev där du motiverar hur detta hjälper homosexuella rullstollsblinda, dövstum, blinda muslimska kvinnor.
Där man skriver att man tror att någon sådan skulle vilja åka med en i bilen och miljonerna börjar rulla in.
Obs inget fel att hjälpa handikappade personer, men väldigt många miljoner går till skit som ingen vill gå till där det i ansökan framgår att det gynnar dessa. Det är bara kolla på de ansökningar som har gått igenom, så ser man att de verkligen har ansträngt sig för att få med så många som möjligt i gruppen ovanför som jag nämnde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

I all välmening så borde du läsa på om de politiska teorierna och särskilt då marxismen och dess avarter, att ställa ting mot varandra är tämligen nyttigt, vi gör det ofta här; problemet ligger inte där.

Jag vet i alla fall tillräckligt mycket för att veta att jag inte är marxist. idéerna bygger fortfarande på att ställa påhittate grupperingar mot varandra, vilket ligger ganska nära SD, bara det att det är andra "vi" och andra "de" man gillar/ogillar.

Skrivet av anon159643:

Fast börjar man prata om vi så är man väldigt nära fascism och översitteri, speciellt när alla inom gruppen "vi" inte alls vill vara med i denna grupp.
Så det finns inget vi det finns bara jag, hade politikerna denna syn att låta individerna själva få bestämma med deras pengar vad de vill ha så skulle samhället bli bättre. D.v.s all kultur inkl kyrkor och dritt, sport, välgörenhet, humanism och liknande skulle folk få bekosta själva..

Liberalismen har kanske den grundsynen. Men om "Jag" råkar vara en utlänning som vill bosätta mig i Sverige så borde ju detta "jag" få bestämma det själv, enligt det synsättet, eller hur?

Problemet med "Det finns bara jag" tänket är att det allt som oftast landar i att "Jag" minsann inte vill bekosta ditten och datten men "Jag" vill gärna ha hjälp av alla andra när jag råkar i knipa. Ska man ha något sånär grundläggande trygghet i ett samhälle så måste det finnas ett VI-tänk. Annars kan det bli som i USA där i vissa delstater brandkåren vägrar rycka ut om ditt hus brinner om du inte betalat försäkringen.

Visa signatur

Permalänk

Det blir Vänsterpartiet igen!

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vet i alla fall tillräckligt mycket för att veta att jag inte är marxist. idéerna bygger fortfarande på att ställa påhittate grupperingar mot varandra, vilket ligger ganska nära SD, bara det att det är andra "vi" och andra "de" man gillar/ogillar.

Det du kallar för borgare finns i någon egentlig bemärkelse inte i den marxistiska diskursen, det rör sig om följande två grupper:
De som äger produktionsmedlen och de som inte gör det.

Majoriteten av befolkningen äger inte sina produktionsmedel, majoriteten av befolkningen äger ej heller produktionsmedel i den mån att den kan försörja sig på dem och majoriteten av befolkningen äger definitivt inte produktionsmedel i den mån att de kan försörja sig på kapital avkastningen från dem.

De är inte separata för att möjliggöra en polemisk debatt utan för att deras bevekelsegrund för politik och politikens effekter är i grunden skilda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det moraliska försvaret? Om du tänker gå ner den vägen så kommer vi hålla på i evigheter.

Skrivet av Ozzed:

Politik blir snabbt fullständigt ineffektiv om den ska brytas ner på individnivå.
Visst är det svårt att säga exakt vad invandringen kostar, men det går alldeles utmärkt att konstatera ATT den kostar.

Skrivet av Ozzed:

Vi pratar ständigt om andra utgiftsområden. Skolan får inte kosta vad som helst, inte heller sjukvården, infrastruktur, polisen eller försvaret. Vi pratar om besparingsåtgärder, vi pratar budget, vi pratar resultat. Vi investerar i utbildning och i vissa fall är det bra, i andra fall är det sämre. I det stora hela fungerar det och vi får mer pengar tillbaka än vi stoppar in. Så är inte fallet med asyl- och anhöriginvandringen.

Skrivet av Ozzed:

Problemet med "Det finns bara jag" tänket är att det allt som oftast landar i att "Jag" minsann inte vill bekosta ditten och datten men "Jag" vill gärna ha hjälp av alla andra när jag råkar i knipa. Ska man ha något sånär grundläggande trygghet i ett samhälle så måste det finnas ett VI-tänk. Annars kan det bli som i USA där i vissa delstater brandkåren vägrar rycka ut om ditt hus brinner om du inte betalat försäkringen.

Problemet, som du fortfarande inte verkar förstå, är att det krävs att en stor del av befolkningen betalar för att det ska fungera. Sysselsättningsgraden måste vara hög, avsevärt högre än vad den är hos stora invandrargrupper idag, för att det ska gå runt. I takt med att allt färre betalar in till det gemensamma kommer det dels bli mindre till varje person och dels så kommer solidariteten att ta skada.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Det moraliska försvaret? Om du tänker gå ner den vägen så kommer vi hålla på i evigheter.

Moralen är alltid närvarande oavsett vilken ideologi som behandlas, ideologi är moral.

Politik blir snabbt fullständigt ineffektiv om den ska brytas ner på individnivå.
Visst är det svårt att säga exakt vad invandringen kostar, men det går alldeles utmärkt att konstatera ATT den kostar.

Ovanstående resonemang är inte ett resonemang rörande effektivitet utan ett argument för fördomar. Specifikt applicerat på invandringen så är den relevanta fördomen i det läget inget annat än rasism detta gäller förstås även om fördomen korrelerade till 100% med verkligheten.

Vi pratar ständigt om andra utgiftsområden. Skolan får inte kosta vad som helst, inte heller sjukvården, infrastruktur, polisen eller försvaret. Vi pratar om besparingsåtgärder, vi pratar budget, vi pratar resultat. Vi investerar i utbildning och i vissa fall är det bra, i andra fall är det sämre. I det stora hela fungerar det och vi får mer pengar tillbaka än vi stoppar in. Så är inte fallet med asyl- och anhöriginvandringen.

I alla frågor så talar vi om projektets löptid, från start till effekt. Budgeten och resultatet är två siffror utan sammanhang om de inte sätts i ett tidsperspektiv. Att invandringens tidsperspektiv som nu är den stora frågan skiljer sig från investeringar i busstrafiken är ett "goddag yxskaft" inte ett argument mot invandring.

Problemet, som du fortfarande inte verkar förstå, är att det krävs att en stor del av befolkningen betalar för att det ska fungera. Sysselsättningsgraden måste vara hög, avsevärt högre än vad den är hos stora invandrargrupper idag, för att det ska gå runt. I takt med att allt färre betalar in till det gemensamma kommer det dels bli mindre till varje person och dels så kommer solidariteten att ta skada.

Det egentliga problemet är att en stor del av befolkningen inte betalar men tror sig betala och känner sig snuvade på konfekten, rent mekaniskt är motståndet mot invandringen baserat på den ekonomiska förvirringen (som så ofta gäller) inte SD utan skinhead Robin Hood.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Liberalismen har kanske den grundsynen. Men om "Jag" råkar vara en utlänning som vill bosätta mig i Sverige så borde ju detta "jag" få bestämma det själv, enligt det synsättet, eller hur?

Alla partier i sjuklövern har mycket emot att folk får bosätta sig i sverige med motiveringen att de vill. Jag själv tycker argumentet att de vill väger väldigt mycket. Men en föresättning för att få ta del av vår välfärd med allt vad det innebär bör minst vara att ha arbetat i landet i många år.

I Metro och andra knepiga tidningar går det nu snyftartiklar om att vissa personer i deras hemländer bara får så lite pengar från staten och staten hjälper dem så lite. De borde omvända frågan till hur mycket hjälper de staten?

Skrivet av Ozzed:

Det finns alltid gränsdragningar i hur mycket slöseri skaten ska bedriva, rättsväsende, sjukvård, infrakstruktur m.m är de flesta i sverige för att staten bekostar. Men de exempel som filmsnutten ovanför visade var bara några extremexempel på något mycket vanligt fenomen, alltså att staten/EU bekostar dritt. Typ varenda museum, "sevärdigheter" och liknande så är det iblandade andras pengar.
Visst pengarna är inte helt bortkastade då det skapar jobb, men låt folket själva genom deras plånböcker få bestämma vilka sevärdigheter och liknande som det är värt att satsa på.
Det samma gäller välgörenhet, det finns gott om folk som skramlar sina burkar på stan och liknande och folk kan skänka det de vill. Det enda staten ska göra är att leva upp till normen för vad resten av omvärlden gör. Vill någon göra mer, ja gör då mer för dina egna pengar.

Permalänk
Medlem

Ja det lär vi nog få göra. Jag anser inte att lönsamhet går före medmänsklighet.

Citat:

Liksom skola, vård, omsorg, försvar.. Och där är alla överens om att det är självklara utgiftsposter, men inte för invandringen, vilket, återigen, får mig att dra slutsatsen att motiven bakom inte är ekonomiska.

Citat:

Och vad är syftet med att varenda krona man spenderar måste vara en investering? Medmänsklighet får kosta vad det vill, tycker jag.

Citat:

Att solidariteten har tagit skada är uppenbart. Folk verkar bara se dollartecken vart de går.

Skrivet av anon159643:

Alla partier i sjuklövern har mycket emot att folk får bosätta sig i sverige med motiveringen att de vill. Jag själv tycker argumentet att de vill väger väldigt mycket. Men en föresättning för att få ta del av vår välfärd med allt vad det innebär bör minst vara att ha arbetat i landet i många år.

Sålänge du arbetar så går ju staten med vinst på dig. Även assylinvandrare bidrar till ekonomin då vi har 25% mons och de rimligtvis inte kan vara utan mar hur länge som helst.

Citat:

I Metro och andra knepiga tidningar går det nu snyftartiklar om att vissa personer i deras hemländer bara får så lite pengar från staten och staten hjälper dem så lite. De borde omvända frågan till hur mycket hjälper de staten?

Staten är till för människor, inte tvärt om.

Citat:

Det finns alltid gränsdragningar i hur mycket slöseri skaten ska bedriva, rättsväsende, sjukvård, infrakstruktur m.m är de flesta i sverige för att staten bekostar. Men de exempel som filmsnutten ovanför visade var bara några extremexempel på något mycket vanligt fenomen, alltså att staten/EU bekostar dritt. Typ varenda museum, "sevärdigheter" och liknande så är det iblandade andras pengar.
Visst pengarna är inte helt bortkastade då det skapar jobb, men låt folket själva genom deras plånböcker få bestämma vilka sevärdigheter och liknande som det är värt att satsa på.
Det samma gäller välgörenhet, det finns gott om folk som skramlar sina burkar på stan och liknande och folk kan skänka det de vill. Det enda staten ska göra är att leva upp till normen för vad resten av omvärlden gör. Vill någon göra mer, ja gör då mer för dina egna pengar.

Applicera det resonemanget på TV så har vi till slut bara en enda kanal som sänder Paradise Hotel dygnet runt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nog Centerpartiet då de är det enda seriösa socialliberala partiet. Folkpartiet har gett upp liberalismen sedan länge. Sedan är Annie Lööf en stark personlighet som jag gillar.