Extraval 2015 inställt, men hur hade du röstat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Men alla delar inte samma tro som du, att då avfärda alla som i motsats till dig inte tror att fri invandring är något vi skulle tjäna på som rasister eller smygrasister känns ganska...extremt.

Än har ingen kunnat visa på något annat. Varför skulle man vilja mota bort människor från andra länder om man inte har något emot dem, och inte kan visa på att det inte är ekonomiskt hållbart? (ekonomiska beräkningar baserade på det felaktiga antagandet att alla som invandrar kommer bli socialfall räknas av förklarliga själ inte.)

Skrivet av Huzzbutt:

Så du förespråkar libertarianska värderingar eller är det bara i invandringsfrågan som man ska få välja? Eller menar du att man betalar in samma totalsumma men fördelar den själv?

En av kärnorna i libertarianismen är rörelsefrihet inom och utom nationsgränser, även om många som vill kalla sig libertarianer av bekvämlighetsskäl verkar glömma just den biten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Får inte Löfven lite smaka sin egen medicin nu? Något som tydligen inte var ett problem för ca 6 månader sedan när situationen potentiellt kunde varit den omvända just nu
https://www.youtube.com/watch?v=bqP2wDI3-p4&feature=youtu.be

Det var i juni 2013, så 1.5 år sedan, dvs ett knappt år innan "valrörelsen" började för fulla muggar. Petimeteranmärkning, men tidpunkten är relevant. Det var också bara dagar (två till antalet närmare bestämt) efter att Reinfeldt kommit med den initiala trevaren till denna överenskommelse, i en period strax efter att alliansen tappat i opinionen, och de rödgröna för tillfället såg ut att kunna få egen majoritet (SD+allians mindre än S+MP+V) (eller rättare sagt: siffrorna var så för stunden, men de brukar jämna ut sig närmre valen, liksom också skedde). Det hann gå ett par vändor till (exempelvis Reinfeldt i SVD 2013–11–13, med snabb replik) i denna karusell innan några överenskommelser var klara, där Reinfeldt senare i ljuset av nya opinionsundersökningar uttryckte sig om att det var "nya positioner" när han fick frågan om överenskommelsen fortfarande gällde. Det var inte förrän i augusti 2014 som ett sorts slutligt besked från alliansen kom.

Löfven har under valrörelsen primärt varit intresserad av blocköverskridande samarbete för att få en så stark regering som möjligt till stånd, snarare än att låta blockpolitiken fortsätta med minoritetsstyren, nu när SD kommit med i leken (vilket också är det han säger i intervjun ovan). Alliansen som helhet har varit mer intresserade av att låta blockpolitiken fortgå, då den varit mest gynnsam för dem i det klimat som tidigare har rått. Om man ser det som "egen medicin" eller ej beror nog återigen på vad man vill se, och känns främst polemiskt. Det Löfven säger redan i klippet ovan är ju att han vill undvika liknande situationer, snarare än att fortsätta spela spelet med SD som vågmästare.

Löfvens strävan var inte att få en S+MP-regering som skulle regera i minoritet. Strävan var hela tiden att nå över blockgränser för att nå kompromisser mellan partier för att kunna driva en gemensam majoritetspolitik (inte minst pga situationen med SD som redan kunde anas). Man kan även notera i intervjun ovan att trots att opinionen för stunden vid uttalandet (väldigt) svagt pekade på att S+MP+V tillsammans möjligen skulle kunna få majoritet så är det ändå inget som Löfven verkar tycka är eftersträvansvärt, utan han vill hellre söka lösningar över blocken. Just fastlåst blockpolitik är något som inte har eftersträvats från S-håll, inte ens när det såg ut att kunna ge majoritet på "vänsterflanken".

Detta har också genererat kritik från V, som ju hamnat i en försvagad position jämfört med tidigare, men att lämna dem utanför har varit enda möjligheten till att ens kunna diskutera blocköverskridning. V släppte ju till slut fram ett S+MP-alternativ likväl, så det verkade som att det beslutet höll taktiskt; åtminstone ur ett isolerat perspektiv (det hade i alla fall inte varit större möjligheter att lösa problemen om det inkluderat ett starkt V-samarbete, så som siffrorna landade).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv

Ständigt när det pratas om Sverigedemokraterna så är det bara prat om att dom bara vill stoppa invandringen och det pratas aldrig om resten av deras politik. Sverige är idag ett otryggt land där kriminalitet tar över områden mer och mer se bara på Rosengård. Tycker att ni ska gå in på http://sverigedemokraterna.se/var-politik/ och skrolla ner och titta på allt annat som dom vill göra och inte bara kolla på "Invandringspolitik" och sen säga RASIST!!. För det är det som är felet i detta land, Att så fort man pratar invandring eller att man inte kan ta hand om alla i världen så avbryter man debatten och säger RASIST och sen pratar om hur synd det är om alla invandrare och att vi borde ge dom mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

För det är det som är felet i detta land, Att så fort man pratar invandring eller att man inte kan ta hand om alla i världen så avbryter man debatten och säger RASIST och sen pratar om hur synd det är om alla invandrare och att vi borde ge dom mer pengar.

Källa? Nog för att invandringspolitiken i Sverige är någorlunda tabulagd, men det kan också vara så att bland de partierna så finns en överväldigad majoritet som vill ha dagens invandringspolitik. Den dagen då en större del av partiernas kärnor börjar intressera sig för en minskad invandring, ja då kommer vi att få se en minskad invandring (givet att folket röstar på de). Sedan får man notera att partierna inte behöver följa folkets opinion, och tur är väl det. Politikernas jobb är att skapa paket utifrån vad de tror är bäst, och för folket att rösta på respektive paket.

Kan du också ge källor på att SD's kriminalpolitik har stöd i forskningen gällande dess effektivitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En av kärnorna i libertarianismen är rörelsefrihet inom och utom nationsgränser, även om många som vill kalla sig libertarianer av bekvämlighetsskäl verkar glömma just den biten.

En annan kärna i för de liberala idéerna är ju att individen ska klara sig på egen hand utan hjälp från staten. Ska vi införa denna då med eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Ständigt när det pratas om Sverigedemokraterna så är det bara prat om att dom bara vill stoppa invandringen och det pratas aldrig om resten av deras politik. Sverige är idag ett otryggt land där kriminalitet tar över områden mer och mer se bara på Rosengård. Tycker att ni ska gå in på http://sverigedemokraterna.se/var-politik/ och skrolla ner och titta på allt annat som dom vill göra och inte bara kolla på "Invandringspolitik" och sen säga RASIST!!. För det är det som är felet i detta land, Att så fort man pratar invandring eller att man inte kan ta hand om alla i världen så avbryter man debatten och säger RASIST och sen pratar om hur synd det är om alla invandrare och att vi borde ge dom mer pengar.

Du vill alltså dra paraleller mellan invandring och kriminalitet, och sedan inte bli kallad rasist?

I varje given population finns det kriminella. Men att säga att vissa populatooner är mer kriminella än andra, utan att blanda in "kultur", gener eller ras, är svårt, för att inte säga omöjligt. Och hur man då inte är rasist är svårt att få grepp om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Det fanns en gång en kinesisk kejsare som begravdes med en armé av lergubbar, här är det dock halmgubbarna som står i fokus.
Mig veterligen är andelen gånger SD politik utan vidare eftertanke benämnd som rasistisk färre än fingrarna hos den genomsnittlige aborren. Du själv Emil har vid flertalet gånger gått över gränsen och dina referenser har till större delen byggt på löst bedyrande av Efterlysts samhällsbild. Vad det gäller den Svenska brottsstatistiken så är BRÅ en bra källa, nu har vi dock gått igenom den tillräckligt många gånger för att den ska ses som död.

Vad som gäller just nu är följande: Vår ambition är att den här valrörelsen i praktiken blir en folkomröstning för eller emot ökad invandring. Vi kommer helt att fokusera på den frågan, säger Mattias Karlsson.

Sen så kan man tycka vad man vill om deras resterande partiprogram, själv anser jag det inte vara värt vatten men jag har också inte mycket till övers för politik som grundas i chauvinism.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

En annan kärna i för de liberala idéerna är ju att individen ska klara sig på egen hand utan hjälp från staten. Ska vi införa denna då med eller?

Det är skillnad på liberalism och libertarianism. Frågar du mig så nej, det ska vi inte. Jag tycker inte om sådanna ideologier då det i mina ögon är en billig ursäkt att slippa ansvar.

Som jag ser det så har staten ett ansvar för alla som bor i ett land, och alla skall få bo vart de vill. Så staten skall ta hand om de som inte klarar sig. Sedan om det är "invandrare" eller "Svenskar" spelar inte mig någon roll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är skillnad på liberalism och libertarianism. Frågar du mig så nej, det ska vi inte. Jag tycker inte om sådanna ideologier då det i mina ögon är en billig ursäkt att slippa ansvar.

Som jag ser det så har staten ett ansvar för alla som bor i ett land, och alla skall få bo vart de vill. Så staten skall ta hand om de som inte klarar sig. Sedan om det är "invandrare" eller "Svenskar" spelar inte mig någon roll.

Nog för att jag tycker i längden vi ska arbeta mot att röra oss dit, men realiteten i nuläget är inte såpass att vi bara kan öppna gränserna helt och ta hand om alla. Eller är det du förespråkar i dagsläget att vi ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jag personligen tror att man hade kunnat vända detta till sin fördel. Om Löfven sagt att han ska samtala med SD och se vad de kan komma överens om, och sedan efter samtal kommer ut och säger att "nej, de vägrar komma med rimliga kompromisser, det finns inget att hämta här", då hade bollen istället legat hos SD.

Vad finns det att samtala om? SD har ju redan bestämt sig för en fråga (som de sju andra partierna har helt annan syn på) som de inte backar på. Då finns det inte rum för kompromisser.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Du vill alltså dra paraleller mellan invandring och kriminalitet, och sedan inte bli kallad rasist?

I varje given population finns det kriminella. Men att säga att vissa populatooner är mer kriminella än andra, utan att blanda in "kultur", gener eller ras, är svårt, för att inte säga omöjligt. Och hur man då inte är rasist är svårt att få grepp om.

Jag tror de flesta är överens om att det finns ett oroande samband mellan invandrare och kriminalitet. Sedan tror jag även att de flesta som grävt djupare i detta har insett att det har ytterst lite med om man är invandrare eller svensk att göra, den gemensamma nämnaren är snarare individers socioekonomiska bakgrund och status. Invandrare hamnar dessvärre ofta rätt långt ner i den skalan, vilket leder till ett par naturliga följder.
Är jag rasist nu? Du får gärna anse det, tur att jag slipper hålla med

Skrivet av Ozzed:

Jag hoppas du inser att det nog inte skulle vara ekonomiskt hållbart att göra så. Men det låter väldigt fint, lite som en utopi, synd bara att vi lever i verkligheten. Därför får vi förhålla oss till den. Om Sverige skulle ha fullkomligt fri invandrig och fria socialbidrag till alla som vill ha det, så skulle den ekonomiska kollapsen inte vara långt borta.

Nu blir det här typ dubbelpost, men jag skrev mitt inlägg under tiden du postade dessa.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Själv så uppmanar jag SD anhängare att fortsätta prata, Rasismen tittar oftast fram undantaget är de som backar.
(Sen så ska vi väl inte glömma att främlingsfientligheten är markant större hos Sd väljare, något vi fått svart på vitt på de senaste dagarna.)

Vad det gäller din poäng eller försök till poäng så gäller där även som vanligt att vad man var är vad man var och vad man är vad man är.

Gängse politisk uppfattning för var tvångssterilisering, det är den inte idag och därför kallar vi inte ej heller partierna som var ansvariga för tvångssteriliserings förespråkare.

Det är ju självklart att det är en större andel främlingsfientliga SD röstare än något annat parti, det borde vara uppenbart för alla, har man främlingsfientliga åsikter så röstar man på det partiet som ligger närmast ett främlingsfientlig partiprogram.

Det är precis som sak som att t.ex en person som piratkopierar mycket, röstar på ett eventuellt parti som t.ex förespråkar total anonymitet på internet, det betyder INTE att det partiet förespråkar piratkopiering, men det kommer självklart dra till sig de personernas röster.

Min poäng var att bemöta de trångsynta människor som använder SD's historia emot dom, man kan använda alla partiers historia emot dom. Min poäng var att man ska fokusera på vad partiet står för idag, mitt inlägg var inte riktat mot dig med andra ord.

Jag är moderat, men jag tar starkt avstånd från de värderingar moderaterna stod för för bara 30 år sedan, på den tiden hade jag varit socialdemokrat. Partierna förändras, därför bör historia som sagt vara historia.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Självklart finns det kriminella i alla populationer. Men kan lugnt säga att invandrare i detta land gör mer brott än vad svenskarna gör. Självklart så finns det inget statistik på det här för då skulle ju folk öppna ögonen och SD hade varit det största partiet direkt. Brukar fråga en polares farsa som är polis för då får man veta sanningen och han säger själv att dom inte ska säga vilken grupp dom tar/har att göra med mest. Men med ett enkelt svar så är det självklart invandrare som gör dom hemskaste brotten. Hör suttit i timmar och lyssnat på sjuka saker han har berättat som han igentiligen inte får berätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Det är ju självklart att det är en större andel främlingsfientliga SD röstare än något annat parti, det borde vara uppenbart för alla, har man främlingsfientliga åsikter så röstar man på det partiet som ligger närmast ett främlingsfientlig partiprogram.

Det är precis som sak som att t.ex en person som piratkopierar mycket, röstar på ett eventuellt parti som t.ex förespråkar total anonymitet på internet, det betyder INTE att det partiet förespråkar piratkopiering, men det kommer självklart dra till sig de personernas röster.

Min poäng var att bemöta de trångsynta människor som använder SD's historia emot dom, man kan använda alla partiers historia emot dom. Min poäng var att man ska fokusera på vad partiet står för idag, mitt inlägg var inte riktat mot dig med andra ord.

Jag är moderat, men jag tar starkt avstånd från de värderingar moderaterna stod för för bara 30 år sedan, på den tiden hade jag varit socialdemokrat. Partierna förändras, därför bör historia som sagt vara historia.

Men visst finns det en skillnad på något som hände för 50 år sen och något för 5-10 år sedan, det tidigare är mer relevant än det senare? Och visst, finns det en skillnad på om ledarna för organisationen fortfarande är kvar när de tidigare förhållananden gällde?

Vidare, studien som gjordes var för att undersöka ifall väljarna som flockades till SD gjorde så av främlingsfientliga skäl, eller om det var missnöjes röster mot de andra partierna, och datan som kom var att den största anledningen var främlingsfientlighet som urskiljde väljarna som gick till SD, och inte missnöje mot de andra partierna.

Jag tror inte att många är emot att SD inte är samma parti som de var på 90-talet, men de ledande personerna som gick in på 90-talet är kvar, och nog var de inspirerade av SD var för parti då, vilket gör det relevant för vad sorters personer de är och hur de vill forma det svenska politiska landskapet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Självklart finns det kriminella i alla populationer. Men kan lugnt säga att invandrare i detta land gör mer brott än vad svenskarna gör. Självklart så finns det inget statistik på det här för då skulle ju folk öppna ögonen och SD hade varit det största partiet direkt. Alltid lika roligt att fråga en polares farsa som är polis för då får man veta sanningen och han säger själv att dom inte ska säga vilken grupp dom griper mest. Men med ett enkelt svar så är det självklart invandrare som gör dom hemskaste brotten. Hör suttit i timmar och lyssnat på sjuka saker han har berättat som han igentiligen inte får berätta.

Så din kompis pappa begår ett brott han själv? Du borde anmäla honom, ty du verkar vara emot kriminellt beteende.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swiifty:

Så din kompis pappa begår ett brott han själv? Du borde anmäla honom, ty du verkar vara emot kriminellt beteende.

Ja det gör han, Men det är ingen som kommer få reda på det. Är självklart emot kriminella och tycker inte att vi ska importera mer till detta land. Så trött på att folk inte fattar att det kostar sjukt mycket pengar som kan läggas på mycket bättre saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Ja det gör han, Men det är ingen som kommer få reda på det. Är självklart emot kriminella och tycker inte att vi ska importera mer till detta land. Så trött på att folk inte fattar att det kostar sjukt mycket pengar som kan läggas på mycket bättre saker.

Så länge ingen får reda på brottet, så är det lugnt alltså? Vart ska vi exportera din farsas kompis tycker du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Bra, Ska sluta arbeta och leva på staten. Tack för tippset!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swiifty:

Så länge ingen får reda på brottet, så är det lugnt alltså? Vart ska vi exportera din farsas kompis tycker du?

Svårt att exportera en svensk. Men nån som kommer från ett annat land och inte följer lagarna ska ha en enkel biljett tillbaka till de land dom kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Men visst finns det en skillnad på något som hände för 50 år sen och något för 5-10 år sedan, det tidigare är mer relevant än det senare? Och visst, finns det en skillnad på om ledarna för organisationen fortfarande är kvar när de tidigare förhållananden gällde?

Vidare, studien som gjordes var för att undersöka ifall väljarna som flockades till SD gjorde så av främlingsfientliga skäl, eller om det var missnöjes röster mot de andra partierna, och datan som kom var att den största anledningen var främlingsfientlighet som urskiljde väljarna som gick till SD, och inte missnöje mot de andra partierna.

Jag tror inte att många är emot att SD inte är samma parti som de var på 90-talet, men de ledande personerna som gick in på 90-talet är kvar, och nog var de inspirerade av SD var för parti då, vilket gör det relevant för vad sorters personer de är och hur de vill forma det svenska politiska landskapet.

Det folk syftar på när de kallar SD för rasister pga. deras rötter är snarare det de var för 15-20 år sedan, och många har hoppat av sedan dess.
Dessutom utvecklas man som människa mycket på 15 år, så det behöver inte spela ngn roll att det är samma folk. Jag hade sjukt konstiga och radikala åsikter när jag gick i gymnasiet, bland annat tyckte jag otrohet inom äktenskap skulle vara straffbart, det är ingenting jag står för eller ens förstår att jag tyckte idag. Man kan inte begära att en vuxen människa ska stå till svars för densammes åsikter 15 år sedan, tar man avstånd från det tycker jag man bör kunna förstå det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Återigen: Att Huzzbutt inte håller med Tullbergs/Ekbergs utredningar betyder inte per automatik att de är fel utan jag skulle till och med säga att de har oändligt mycket mer tyngd och cred i ämnet än dej som amatör-nättyckare.

Så dina åsikter är just bara det,åsikter,och hur gärna du än vill så är de helt odugliga som bevis eller fakta.

Att jag tycker att det verkar vara ett förbud att diskutera invandringens baksidor i etablerad media är också bara en åsikt,eftersom jag inte kan hänvisa till bevis.Detsamma gäller din åsikt om att inget förbud finns.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Svårt att exportera en svensk. Men nån som kommer från ett annat land och inte följer lagarna ska ha en enkel biljett tillbaka till de land dom kommer ifrån.

Även om hen har svenskt medborgarskap?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Återigen: Att Huzzbutt inte håller med Tullbergs/Ekbergs utredningar betyder inte per automatik att de är fel utan jag skulle till och med säga att de har oändligt mycket mer tyngd och cred i ämnet än dej som amatör-nättyckare.

Så dina åsikter är just bara det,åsikter,och hur gärna du än vill så är de helt odugliga som bevis eller fakta.

Att jag tycker att det verkar vara ett förbud att diskutera invandringens baksidor i etablerad media är också bara en åsikt,eftersom jag inte kan hänvisa till bevis.Detsamma gäller din åsikt om att inget förbud finns.

Om du ska benämna huzzbutt som något, måste den minsta ranken vara professionel-nättyckare. Killen har koll på sina grejer ska du veta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swiifty:

Även om hen har svenskt medborgarskap?

Nej då anser jag att "hen" är svensk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tEan:

Dom tycker verkligen om invandring, För varje tråd som handlar om det så finns han och Swiifty med och försvarar invandrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Detsamma gäller din åsikt om att inget förbud finns.

Det räcker att posta en artikel som benämner invandringens baksidor för att motbevisa ditt "förbud", då ansatsen är falsifierbar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swiifty:

Det är alltså olagligt för en polis att notera och berätta för sin son vilken etnicitet merparten av brottslingarna man arresterar tillhör? Intressant om så är fallet.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det är alltså olagligt för en polis att notera och berätta för sin son vilken etnicitet merparten av brottslingarna man arresterar tillhör? Intressant om så är fallet.

Det vet jag inte, det var personen som påpekade att så var fallet, dvs att det var brottsligt och att hen inte egentligen fick berätta för sonens kompis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Det folk syftar på när de kallar SD för rasister pga. deras rötter är snarare det de var för 15-20 år sedan, och många har hoppat av sedan dess.
Dessutom utvecklas man som människa mycket på 15 år, så det behöver inte spela ngn roll att det är samma folk. Jag hade sjukt konstiga och radikala åsikter när jag gick i gymnasiet, bland annat tyckte jag otrohet inom äktenskap skulle vara straffbart, det är ingenting jag står för eller ens förstår att jag tyckte idag. Man kan inte begära att en vuxen människa ska stå till svars för densammes åsikter 15 år sedan, tar man avstånd från det tycker jag man bör kunna förstå det.

Jag tror inte att många benämner SD som rasister/ny-nazister idag, konsensus är väl att det är okej att kalla de för ett främlingsfientligt parti. Själv har jag inte så mycket till övers att man klistrar på en massa epitet på parti. Men det är dagens politiska vardag, alla partier sysslar med det (synd nog) för att ta billiga poäng. Visst hade man önskat att debatterna som pågår hade varit mindre spel för gallerian och mer konkret.
Klart man ändras, och speciellt i vissa frågor, men generellt brukar man inte se 180 graders vändningar i ens ideologiska tro.