Permalänk
Medlem

Problem med CS:GO server.

Tjenare, jag försöker gör en cs go server, men har stött på första problemet. Det är så att jag kan inte köpa vapen, det går att klicka på dem man jag får inget. Någon som är duktig på sånt och kan hjälpa mig? Jag kommer säkerligen stöta på fler problem så om någon har lust att hjälpa mig att få servern att funka klokt så hade det varit najs.

Permalänk
Medlem

Vad har du för operativsystem på din server?
Hur ser din server.cfg ut?
Har du hunnit lägga in några plugins eller ändrat serverns standardutförande i övrigt?
Hur startar du din server?, vilka commands?

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Vad har du för operativsystem på din server?
Hur ser din server.cfg ut?
Har du hunnit lägga in några plugins eller ändrat serverns standardutförande i övrigt?
Hur startar du din server?, vilka commands?

Kör win 7 på den atm.

hostname "NinaArmy Deathmatch server" rcon_password "123456" mp_freezetime 5 //The amount of time players are frozen to buy items sv_cheats 0 //This should always be set, so you know it's not on sv_lan 0 //This should always be set, so you know it's not on bot_difficulty 1 bot_chatter "off" bot_join_after_player 1 bot_quota 10 bot_quota_mode "fill"

Serverconfigen, har inte riktigt koll på vad jag ska ha i den så klabbade bara ihop något.

Jag la nog in mani admin tror jag(va trött igår)

C:\steamcmd\nina\srcds.exe -game csgo -console -usercon +game_type 0 +game_mode 0 +map de_dust2 -maxplayers 20 -port 27016 -tickrate 128 +exec server.cfg

Så ser startsaken ut. Inte helt 100 på vad jag ska ha här heller

Permalänk
Medlem

såg inget uppenbart fel i dina startcommands mer än möjligtvis att du skulle kunna lägga till:
-ip dittinternaip
Om man inte anger ip kan man ibland få problem med att rcon inte funkar på servern.
Ser inget direkt fel i din server.cfg heller men du bör lägga till lite olika rates i den.
Jag har mest erfarenhet av srcds för css men är det inte så att du har en del inställningar för vapen och lite sånt i din gamemodes_server.txt

Här finns info om huvuddelen av dom startupcommands du kan ha till din server.
https://developer.valvesoftware.com/wiki/Command_Line_Options...

Jag har för mig att man kan se alla olika cvars för sin server genom att skriva:
cvarlist
Och att man även kan skapa en smidig textfil där all den infon står genom att skriva:
cvarlist log cvarlist.txt

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

såg inget uppenbart fel i dina startcommands mer än möjligtvis att du skulle kunna lägga till:
-ip dittinternaip
Om man inte anger ip kan man ibland få problem med att rcon inte funkar på servern.
Ser inget direkt fel i din server.cfg heller men du bör lägga till lite olika rates i den.
Jag har mest erfarenhet av srcds för css men är det inte så att du har en del inställningar för vapen och lite sånt i din gamemodes_server.txt

Här finns info om huvuddelen av dom startupcommands du kan ha till din server.
https://developer.valvesoftware.com/wiki/Command_Line_Options...

Jag har för mig att man kan se alla olika cvars för sin server genom att skriva:
cvarlist
Och att man även kan skapa en smidig textfil där all den infon står genom att skriva:
cvarlist log cvarlist.txt

Jag har upptäckt att man kan köpa med F3(autobuy?)
Någon idé om vad jag kan göra? Det är tänkt att vara en vanlig causual server.

EDIT: Ett till problem jag har hittat är att när jag tar upp mani admin menyn så får jag bara "Client Admin" som val. Ska det inte vara flera val där? Försökt googla på det men hitter inget vidare..

EDIT2: Nu har jag testat att gör en ny server utan Mani Admin och så går det att köpa vapen som vanligt. Som jag skrev i förra editen så fick jag bara fram ett menyval så jag antar att mani inte är uppdaterat klokt till csgo. Finns det något annat admin plugin man kan använda?

EDIT3: Och ännu en edit... När jag lägger in en server.cfg är det som jag inte kan köpa vapen längre, eller så är det något med mani admin. När jag installerade MAP utan server.cfg så funkade det. Sen lade jag till en server.cfg och då funkar det inte igen, och nu tog jag bort server.cfg men funkar ändå inte..

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till mani admin plugin är sourcemod. Sourcemod är det vanligaste admin-pluginet numera och är i mitt tycke bättre än mani.
Jag antar att du får testa dig fram lite och göra en server utan några plugins och sedan skapa en server.cfg med enbart det viktigaste och se om det funkar. Lägg till mer grejer och kolla om det fortfarande funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Ett alternativ till mani admin plugin är sourcemod. Sourcemod är det vanligaste admin-pluginet numera och är i mitt tycke bättre än mani.
Jag antar att du får testa dig fram lite och göra en server utan några plugins och sedan skapa en server.cfg med enbart det viktigaste och se om det funkar. Lägg till mer grejer och kolla om det fortfarande funkar.

Tjenare, kör med sourcemod nu, hittade det och det verkade vara ett bättre alternativ som du säger. Det är så att om jag bara installerar mani så funkar det, men jag får bara 1 alternativ i menyn. Och kör jag med bara configen så funkar det, men lägger jag in configen när jag har mani installerat så blir det konstigt med vapnen, sen om jag tar bort configen igen så funkar det ändå inte. Men nu har jag som sagt sourcemods och det funkar bra.

Doch har jag ett nytt problem nu... När folk röstar på bana efter matchen så blir det en random map och inte den som vunnit. Ett exempel är nyss så röstade flest på nuke, men det blev train. Har du någon fix på det?

Permalänk
Medlem

Har du kollat så du har mapchooser.smx i addons/sourcemod/plugins och inte i addons/sourcemod/plugins/disabled?

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Har du kollat så du har mapchooser.smx i addons/sourcemod/plugins och inte i addons/sourcemod/plugins/disabled?

Ursäkta sent svar. I den inbyggda map choosern i cs så var inte alternativen samma som mapsen som fanns. Men sen hittade jag in där och såg den andra som såklart låg i disabled
Men nu har jag funderar på en annan sak... Det är så att om jag läggar upp flera servrar så startas ju dom på samma core, och med en quadcore så känns det lite trist.. Jag funderade då på om man körde ESXi eller hyperV på burken sen körde en linuxdist till varje server, är det möjligt för någon som knappt använt linux, tror det var ubuntu(läs installerat, surfat lite för att se att internet fungerade och kollade runt i lite program)? Och om jag nu bör de mig in på detta, vilken dist ska jag få ha, bör jag ha gui eller inte? Börjar få koll på kommandotolken i windows så tror att jag skulle kunna lära mig utan gui, men det kanske är dumt att ta något för svårt. Kan man stänga av gui eller måste man installera om os då?

Permalänk
Medlem

Va bra att det var så enkelt fel.
Jag har inte varit med om att flera srcds skulle använda samma core.
En grundregel man körde på förr var att inte ha fler srcds än antal processorkärnor om man ville hålla hög kvalitet på sina servrar. Numera är srcds delvis 2-trådig så det bör man ha i åtanke när man planerar antal srcds.

Det låter ju som ett ypperligt tillfälle för dig att lära dig nån linux-dist. Det var så jag själv började hålla på med linux/bsd, jag hade så klen serverdator först och ville kräma ut så mycket som möjligt från burken.
Själv använder jag Gentoo, det anses vara en något svårare dist men den är samtidigt väldigt lärorik och det är lätt att bygga sin egna kärna om man vill optimera systemet.

Ett annat bra alternativ skulle ju kunna vara Debian. Det är lättare att komma igång med och smidigare att uppdatera. Det går såklart att bygga om sin kärna även i debian men det är enligt mig krångligare. Jag känner att jag har mer kontroll i gentoo än i debian men det är väl mest vana antar jag.

Oavsätt vilken dist du väljer tycker jag att du ska välja något minimalt utan gui, jag tycker inte man har så stort behov av några gui-program. Det är egentligen inte så svårt att komma igång och starta en srcds på linux så länge man har lite intresse för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Va bra att det var så enkelt fel.
Jag har inte varit med om att flera srcds skulle använda samma core.
En grundregel man körde på förr var att inte ha fler srcds än antal processorkärnor om man ville hålla hög kvalitet på sina servrar. Numera är srcds delvis 2-trådig så det bör man ha i åtanke när man planerar antal srcds.

Det låter ju som ett ypperligt tillfälle för dig att lära dig nån linux-dist. Det var så jag själv började hålla på med linux/bsd, jag hade så klen serverdator först och ville kräma ut så mycket som möjligt från burken.
Själv använder jag Gentoo, det anses vara en något svårare dist men den är samtidigt väldigt lärorik och det är lätt att bygga sin egna kärna om man vill optimera systemet.

Ett annat bra alternativ skulle ju kunna vara Debian. Det är lättare att komma igång med och smidigare att uppdatera. Det går såklart att bygga om sin kärna även i debian men det är enligt mig krångligare. Jag känner att jag har mer kontroll i gentoo än i debian men det är väl mest vana antar jag.

Oavsätt vilken dist du väljer tycker jag att du ska välja något minimalt utan gui, jag tycker inte man har så stort behov av några gui-program. Det är egentligen inte så svårt att komma igång och starta en srcds på linux så länge man har lite intresse för det.

Jag kan i alla fall inte få mina 2 servrar som jag har atm att gå på olika cores, jag har en AMD 965a som server så hade ju varit fint att sprida ut det lite. Men får som sagt bara användning på en kärna. En kompis sa att om man kör någon form av linux så kan man typ tilldela olika fönster olika cores och på så vis dela upp det. Men vet du hur man kan dela upp det i Windows så hade ju det varit enklaste alternativet, dock det minst lärorika. Men jag ska testa att starta en server på någon Linux-dist.

Permalänk
Medlem

Enligt vad jag läst på diverse ställen på nätet så ska det vara till nackdel att låsa srcds till en specifik kärna. Det går att göra i linux vet jag med kommandot taskset och det verkar finnas något liknande till win också.
Det rekommenderade är att låta operativsystemet sköta det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Enligt vad jag läst på diverse ställen på nätet så ska det vara till nackdel att låsa srcds till en specifik kärna. Det går att göra i linux vet jag med kommandot taskset och det verkar finnas något liknande till win också.
Det rekommenderade är att låta operativsystemet sköta det där.

På Windows går båda servrar på samma core utan att jag pillat något på det. Ska se om jag kan testa ubuntu i morgon

Skickades från m.sweclockers.com