Va bra att det var så enkelt fel.
Jag har inte varit med om att flera srcds skulle använda samma core.
En grundregel man körde på förr var att inte ha fler srcds än antal processorkärnor om man ville hålla hög kvalitet på sina servrar. Numera är srcds delvis 2-trådig så det bör man ha i åtanke när man planerar antal srcds.
Det låter ju som ett ypperligt tillfälle för dig att lära dig nån linux-dist. Det var så jag själv började hålla på med linux/bsd, jag hade så klen serverdator först och ville kräma ut så mycket som möjligt från burken.
Själv använder jag Gentoo, det anses vara en något svårare dist men den är samtidigt väldigt lärorik och det är lätt att bygga sin egna kärna om man vill optimera systemet.
Ett annat bra alternativ skulle ju kunna vara Debian. Det är lättare att komma igång med och smidigare att uppdatera. Det går såklart att bygga om sin kärna även i debian men det är enligt mig krångligare. Jag känner att jag har mer kontroll i gentoo än i debian men det är väl mest vana antar jag.
Oavsätt vilken dist du väljer tycker jag att du ska välja något minimalt utan gui, jag tycker inte man har så stort behov av några gui-program. Det är egentligen inte så svårt att komma igång och starta en srcds på linux så länge man har lite intresse för det.