problem med nintendo nes

Permalänk
Avstängd

problem med nintendo nes

hej jag har beställt en begagnad Nintendo nes från kaptenkrok.se för 699 kr men när jag väl har kopplat konsolen till TVn så stöter jag på ett par problem

1.det första jag stötte på var att putta in spelkasetten i konsolen då det gick riktigt trögt men till slut fick jag in den, men när jag skulle dra ut den så fastnade den och jag ringde Kaptenkrok.se angående detta och där berättade dem att Nintendo nes konsoler brukar ofta vara tröga på början och att dem mjuknar upp mer när man använder dem, han sa dessutom att det enklaste och få ut kasetten är att ta dem vid sidorna och vicka ut dem vilket funkade men enligt artikeln så står det att konsolen ska ha nytt connecter men jag vet inte om det är oftast så att nya connectors är tröga på början

2. sen en andra problem, när jag startade ett spel så blev bilden helt knäpp, pixlarna är helt vilse och man ser inte riktigt vad man gör och när jag väl har startat om så blev det samma problem men när jag startade om andra gången så blev verkade inte spelet läsas av eftersom det blev gråt på skärmen, flera gånger har jag försökt starta spelet men till slut kom spelet upp men bilden var fortfarande åt skogen

3. nes kontakten verkar överhettad och till slut stängdes den av, kontakten såg ut att ha någon volt justerare och den var inställd på max

vad ska jag göra? jag misstänker att det är tvn som vägrar rätta till bilden men jag vet inte hur jag ska fixa det och hur gör jag med kontakten till nes?

Permalänk
Skrivet av yusuke40:

hej jag har beställt en begagnad Nintendo nes från kaptenkrok.se för 699 kr men när jag väl har kopplat konsolen till TVn så stöter jag på ett par problem

1.det första jag stötte på var att putta in spelkasetten i konsolen då det gick riktigt trögt men till slut fick jag in den, men när jag skulle dra ut den så fastnade den och jag ringde Kaptenkrok.se angående detta och där berättade dem att Nintendo nes konsoler brukar ofta vara tröga på början och att dem mjuknar upp mer när man använder dem, han sa dessutom att det enklaste och få ut kasetten är att ta dem vid sidorna och vicka ut dem vilket funkade men enligt artikeln så står det att konsolen ska ha nytt connecter men jag vet inte om det är oftast så att nya connectors är tröga på början

2. sen en andra problem, när jag startade ett spel så blev bilden helt knäpp, pixlarna är helt vilse och man ser inte riktigt vad man gör och när jag väl har startat om så blev det samma problem men när jag startade om andra gången så blev verkade inte spelet läsas av eftersom det blev gråt på skärmen, flera gånger har jag försökt starta spelet men till slut kom spelet upp men bilden var fortfarande åt skogen

3. nes kontakten verkar överhettad och till slut stängdes den av, kontakten såg ut att ha någon volt justerare och den var inställd på max

vad ska jag göra? jag misstänker att det är tvn som vägrar rätta till bilden men jag vet inte hur jag ska fixa det och hur gör jag med kontakten till nes?

Vad har du för tv? Problem nummer 2, är ett vanligt problem med nes att det inte startar i början. Jag har också nes och jag kan få sitta i nästan 15 minuter innan det startar med grå blinkande bild eller pixel fel, Det är bara och blåsa trycka in försiktigt

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk

En ny connector kan vara trög i början.
Om den är väldigt trög så är något du skulle kunna testa är att bara sätta in spelet och starta den utan att trycka ner det. Det fungerar på en av mina konsoler.
Sen testa med lite olika spel också

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mnystedt86:

Vad har du för tv? Problem nummer 2, är ett vanligt problem med nes att det inte startar i början. Jag har också nes och jag kan få sitta i nästan 15 minuter innan det startar med grå blinkande bild eller pixel fel, Det är bara och blåsa trycka in försiktigt

jag har en LED TV från andersson med FULL HD 1080 och med 32 tums skärm

det andra problemet är att AC adaptern blev överhettad och slocknade men jag vet inte om det påverkar konsolen

det konstiga med AC adaptern är att den har en Volt justerare och det stod på max

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

jag har en LED TV från andersson med FULL HD 1080 och med 32 tums skärm

det andra problemet är att AC adaptern blev överhettad och slocknade men jag vet inte om det påverkar konsolen

det konstiga med AC adaptern är att den har en Volt justerare och det stod på max

Vad innebär max ? Står det något på adaptern ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ynkrygg:

Vad innebär max ? Står det något på adaptern ?

den stod på 12 volt som är den högsta

här är bilden på AC Adaptern:

http://oi58.tinypic.com/2iqzk2s.jpg

http://oi59.tinypic.com/xc9l61.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

den stod på 12 volt som är den högsta

här är bilden på AC Adaptern:

http://oi58.tinypic.com/2iqzk2s.jpg

http://oi59.tinypic.com/xc9l61.jpg

En snabb googling säger att NES ska ha 9 volt, det bör stå på enheten också.

Permalänk
Hedersmedlem

*Bumpinlägg raderad*

Vänligen respektera forumreglerna, detta är ju inte första gången du bumpar dina trådar.

Citat:

§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av yusuke40:

behöver hjälp

Skrivet av yusuke40:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

*Bumpinlägg raderad*

Vänligen respektera forumreglerna, detta är ju inte första gången du bumpar dina trådar.

/moderator

förlåt detta ska inte upprepas

Skrivet av Ynkrygg:

En snabb googling säger att NES ska ha 9 volt, det bör stå på enheten också.

var köper man AC adapter?

kommer Kaptenkrok.se skicka en annan AC adapter till mig om jag har 3 månaders garanti?

Permalänk
Medlem

Ny connector kan som sagt vara trög. Fast connectorn är ny så kan kontaktytan på spelkasseten vara smutsig, mycket smutsig i vissa fall.
Jag rengör mina med tops med kontaktspray på. Använder det för jag tänker där kan vara oxid etc på kontaktytorna vilket kontaktspray skall ta bort. Vissa använder isopropanol istället.

Man skall inte blåsa i kassetterna vilket många gör. För kommer fukt och lite sälta o annat skit med utandningsluften vilket med tiden förvärrar kontaktproblemen.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Blåsa ska man definitivt inte göra.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

förlåt detta ska inte upprepas

var köper man AC adapter?

kommer Kaptenkrok.se skicka en annan AC adapter till mig om jag har 3 månaders garanti?

Det är nog bättre att du frågar kaptenkrok om.

slå över den du har till 9 volt och testa till att börja med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ynkrygg:

Det är nog bättre att du frågar kaptenkrok om.

slå över den du har till 9 volt och testa till att börja med.

det går inte att starta adaptern eftersom den överhettades då den var inställd på 12 volt innan jag hade aning om detta

hur fixar man bild problemet på tvn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yusuke40:

det går inte att starta adaptern eftersom den överhettades då den var inställd på 12 volt innan jag hade aning om detta

hur fixar man bild problemet på tvn?

jag har hittat en AC adapter på kjell och company med 9 volt men jag vet inte om det kan fungera på nintendo nes

http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggrega...

måste nes ha original adaptern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

jag har hittat en AC adapter på kjell och company med 9 volt men jag vet inte om det kan fungera på nintendo nes

http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggrega...

måste nes ha original adaptern?

Är inte originaladaptern du fick med så gissat den inte behöver original. Lite dåligt där ej var med info om adaptervolten då en variabel adapter skickades med.
Jag är ej expert men man behöver väl en adapter som matar rätt spänning och klarar leverera mängden ström som behövs. Och har rätt anslutning så klart.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd

när jag startar spelet så ser det ungefär ut så här https://www.youtube.com/watch?v=rYphPEPVAyE

§1.6 i citat
Permalänk
Medlem

NES har en likriktare och en 7805-voltregulator, så de flesta adaptrar, både AC och DC mellan 7 och 25 volt ska funka fint så länge de orkar mata tillräckligt med ström. Man bör dock försöka hålla sig under kanske 15 volt för annars blir 7805:an ganska varm.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

NES har en likriktare och en 7805-voltregulator, så de flesta adaptrar, både AC och DC mellan 7 och 25 volt ska funka fint så länge de orkar mata tillräckligt med ström. Man bör dock försöka hålla sig under kanske 15 volt för annars blir 7805:an ganska varm.

kan konsolen förstöras om adaptern överhettas? adaptern jag fick var redan inställd på 12 volt från första början och det överhettades på 5 eller 10 minuter

funkar det dessutom om att använda en DC adapter?

Permalänk
Medlem

AC eller DC spelar ingen roll som sagt, 12V funkar fint. Jag tror det ska mycket till innan du skadar ditt NES. Men dåligt av dem att skicka med ett för klent agg. Klena agg kan ge andra störningar som brusig bild eller sprakigt ljud. Hade det på mitt NES när jag körde med ett dåligt agg.

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja, det är just detta som är problemet. För att göra en väldigt ovetenskaplig förenkling; allt som skjuter över de 5 volt LM7805 trycker ut blir värme, ju högre spänning desto mer sådan, och det måste kylas bort. Tyvärr sitter det bara en liten bit aluminiumplåt som kylfläns på 7805:an i NES som inte orkar med så värst mycket.

Jag skulle hållit mig under 9.8 v som en originaladapter till NES ger, ju lägre desto bättre, så länge man klarar den undre gränsen för att övervinna framspänningsfallet över likriktare/spänningsregulator. En 9-voltsadapter är en bra kompromiss mellan tillgänglighet och utspänning.

Skrivet av yusuke40:

kan konsolen förstöras om adaptern överhettas? adaptern jag fick var redan inställd på 12 volt från första början och det överhettades på 5 eller 10 minuter

funkar det dessutom om att använda en DC adapter?

Ja, spänningsregulatorn kan exempelvis överhettas och dö.

Japp, du kan använda en DC-adapter, men då får du se till att koppla in polerna rätt. Det är bara att testa dig fram, det skadar inte att koppla in dem åt fel håll.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Japp, du kan använda en DC-adapter, men då får du se till att koppla in polerna rätt. Det är bara att testa dig fram, det skadar inte att koppla in dem åt fel håll.

Likriktaren i NES gör att polariteten inte heller spelar roll. Så ingen risk att göra fel.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

AC eller DC spelar ingen roll som sagt, 12V funkar fint. Jag tror det ska mycket till innan du skadar ditt NES. Men dåligt av dem att skicka med ett för klent agg. Klena agg kan ge andra störningar som brusig bild eller sprakigt ljud. Hade det på mitt NES när jag körde med ett dåligt agg.

vart köper man bättre agg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Likriktaren i NES gör att polariteten inte heller spelar roll. Så ingen risk att göra fel.

Man tycker ju det borde vara så, men är helt säker på att det inte är det. Kanske sitter något polaritetsberoende innan likriktaren?
Kan iofs lika gärna vara så att jag minns fel eller blandar ihop det med någon annan konsol.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

vart köper man bättre agg?

Kolla elektronikavdelningen på nån second-hand-butik. De brukar alltid ha en korg full för några tior per styck. Själv rotade jag i garderoben och hittade en 12volt som funkade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp en orginal-adapter på t.ex. tradera.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Ja, det är just detta som är problemet. För att göra en väldigt ovetenskaplig förenkling; allt som skjuter över de 5 volt LM7805 trycker ut blir värme, ju högre spänning desto mer sådan, och det måste kylas bort. Tyvärr sitter det bara en liten bit aluminiumplåt som kylfläns på 7805:an i NES som inte orkar med så värst mycket.

Jag skulle hållit mig under 9.8 v som en originaladapter till NES ger, ju lägre desto bättre, så länge man klarar den undre gränsen för att övervinna framspänningsfallet över likriktare/spänningsregulator. En 9-voltsadapter är en bra kompromiss mellan tillgänglighet och utspänning.

Ja, spänningsregulatorn kan exempelvis överhettas och dö.

hur stor är risken att det kan dö?

för när min adapter överhettades kändes den mycket varmt och luktade tydligt att den är brännd

men när jag kände på konsolen så var den varken varm eller luktade brännd som adaptern

Permalänk
Medlem

En NES levererades ursprungligen med en adapter som ger växelström. Sedan sitter som sagt en likriktare inuti, vilket är varför man i stort sett lika gärna kan skicka in likström från början. Dock har jag en känsla av att likriktaren kommer att överhettas efter långa spelpass, då den förväntar sig en spänning som växlar fas men den aldrig gör det. Det fungerar alltså med likström, sannolikt även 12V DC men jag tror att man bör vara lite aktsam för överhettning.

Lite märkligt att en såpass etablerad och kunnig återförsäljare som denna skulle skicka med en tredjepartsadapter som eventuellt skulle kunna överhetta och skada varan de säljer. Jag antar att de antingen har stor erfarenhet om vad som i praktiken fungerar, eller att det var ett misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

hur stor är risken att det kan dö?

för när min adapter överhettades kändes den mycket varmt och luktade tydligt att den är brännd

men när jag kände på konsolen så var den varken varm eller luktade brännd som adaptern

Vi kan väl börja med de goda nyheterna som du säkert räknat ut själv; blev adaptern varm och luktade teknisk rök, så är det förhoppningsvis den som dött. Med lite tur berodde det på adaptern i sig var dålig, och var inte följdverkan av att något gått sönder i NES:en. Du kan ju testa med en annan adapter, förslagsvis en som ger 9V, och som du kan vara utan om det nu är något fel på konsolen så den adaptern dör också. Stäng av NES:en och ryck ut adaptern på en gång om det inte funkar direkt.

Det går förstås inte att specifiera det i någon procentsats eller så, men rent instinktivt tycker i alla fall jag att den där lilla sketna kylflänsen är för liten för att det ska vara bra att köra med 12V någon längre tid, även om det förstås ligger något i det zapac säger om att de inte borde skickat med en adapter de inte vet funkar i längden. Lägger du dig under de 9.8V som Nintendos adaptrar ger så är du i vilket fall på säkra sidan. Det blir åtminstone inte sämre av det.

Du kommer nog inte känna om 7805:an har brunnit, den sitter någon centimeter eller två innanför skalet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När man likriktar en växelspänning så blir den resulterade likspänningen högre.

Därför är det kanske inte långsökt att mata med 12VDC istället för 9VAC ?

Detta har att göra med att man inte mäter toppspänningen på sinuskurvan när man mäter växelspänningsnivån.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jo, det är sant att 9V AC RMS ger en topp på 9 * SQRT(2) = 12,7V, sedan kanske lite grann försvinner genom likriktaren så spänningen till 7805 är nog inte mycket högre.

Här är en sida där författaren gjort detaljerade värmemätningar inuti beroende på vilken slags nätadapter man använder. Om man utgår från de resultaten, skulle 9V AC eller 12V DC faktiskt inte ha någon betydelse, vilket andra redan påpekat i tråden.
http://www.game-tech.us/pmwiki/pmwiki.php/Nes/NES-101Heat

Däremot slår det mig att det står DC 1.5/3/4.5/6/7.5/9/12V = 0.5A på den medföljande adaptern. Om jag förstått rätt har originaladaptern en kapacitet på 850 mA vid 9V AC. I så fall känns det som den nätadapter som skickades med denna NES helt enkelt var för klent dimensionerad, och därför har den pensionerat sig när konsolen försökte konsumera mer ström än den orkade. Det var något jag inte observerade tidigare. Hade adaptern varit specad upp till 1A vid 12V DC kanske det rullat på som förväntat.