Permalänk

Nyinstallerad dator vill ej starta.

Hej folk med fungerande datorer.

Jag meckade ihop min dator idag med en kunnig konsult. Allt fungerade.

När jag tar och flyttar min dator för att installera windows7 hemma så startar den som den skall.
Vidare under installationen och när allt är klart så sätter jag in moderkortsdrivrutinerna (CD skiva) för att installera dem.
Skiten hänger sig i ca 5 minuter, försöker använda reset knapp (fungerade inte), försökte även hålla inne på/av knappen (funkade inte).

Jag drar ur strömbrytarn för att starta om datorn. Då startar inte längre datorn.

Vid uppstartning nu efter problemet så fungerar:
Skivläsaren
CPU fläkten
Grafikkortsfläktarna

Inget annat verkar fungera. Jag bytte CPU kylaren till den som är standard, jag har kontrollerat alla sladdar så dem sitter i och på plats.

Vad fan kan felet vara?

Dessa är mina delar:

ASUS Z97-A ATX
1TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB
Crucial 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
Cooler Master Hyper 212 EVO
MSI GeForce GTX 970 4GB SC ACX 2.0 Cooling + spel

Fractal Design Newton R3, 600W 80+ Platinum,
Fractal Design Define R4 Svart
ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Black

Snälla, hjälp!!

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut nu när du startar datorn? Kommer du in i BIOS?

Visa signatur

| Asus Z97-A | Intel i7 4790k | CM Hyper 212 Evo | Asus GTX 970 Strix 4GB | Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600MHz |

| ADATA SP900 256GB | WD Green 1TB | EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R4 |

| QPAD QH-85 | QPAD MK-80 | Corsair Raptor M40 |

Permalänk
Inaktiv

Jag är ganska säker att detta är inte felet men oftast så ska du inte ladda ner drivrutinerna du får på skiva utan istället gå till tillverkarens hemsida och ladda ner drivrutinerna där.

Permalänk

Inget händer, inget BIOS.

Vid påslagning så startar CPU fläkten och grafikkortets fläktar. Sedan avtar dem tills de stannar. Det lyser en röd lampa på moderkortet, den heter "VGA LED"

Permalänk
Medlem

Kollat alla sladdar så dem är inkopplade helt och hållet? Man tror att dem är det men så sitter en på sne?

Permalänk

För att tillägga så startar inte ens Chassifläktarna vid påslagning av datorn, även fast de gjorde det innan

Tollen, eftersom datorn var helt igång och sen hängde sig så tvekar jag på att det är problemet. Jag har dessutom kontrollerat alla

Permalänk

Jag hade ett liknande beteendende på en dator nyligen där jag hade intallerat en ny processor. Lösningen var att ta ur RAM minnena och sätta dit dom igen. Prova!

Visa signatur

"Nybygget" : Intel Core i5 4690k [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] Corsair Vengeance Low Profile 16GB DDR3 [<->] Corsair RM650 650W Modulär [<->] SSD 240GB OCZ Arc [<->] 1TB WD Black HDD [<->] Fractal Design Define R4

Permalänk
Skrivet av Ziggurat69:

Jag hade ett liknande beteendende på en dator nyligen där jag hade intallerat en ny processor. Lösningen var att ta ur RAM minnena och sätta dit dom igen. Prova!

Redan provat, fungerade inte. Tog ut dem och bytte plats på dem med varandra sen startade jag datorn igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morphmantv:

Tollen, eftersom datorn var helt igång och sen hängde sig så tvekar jag på att det är problemet. Jag har dessutom kontrollerat alla

Plocka ut grafikkortet och kolla om dem startar då.
Transportskador på gpu är ganska vanliga när man flyttar monterade datorer.. (beror på hur den fraktades.)

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av Dragone:

Plocka ut grafikkortet och kolla om dem startar då.
Transportskador på gpu är ganska vanliga när man flyttar monterade datorer.. (beror på hur den fraktades.)

Testade starta datorn utan grafikkortet, funka inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morphmantv:

Testade starta datorn utan grafikkortet, funka inte

Det var inte bios du uppdaterade när datorn frös va?
Utan bara vanliga drivrutiner?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Testa att starta med bara ett av ram minnena

Visa signatur

4690k@4,3ghz-Msi gaming 5 z97-Msi gtx 760 2gb

Permalänk
Skrivet av Dragone:

Det var inte bios du uppdaterade när datorn frös va?
Utan bara vanliga drivrutiner?

Jag kom förbi BIOS och installerade Windows 7. Efter jag installerade windows 7 så påbörjade jag installation av moderkortsdrivrutiner. Då hängde det sig och jag startade om datorn. Efter det har inget fungerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morphmantv:

Jag kom förbi BIOS och installerade Windows 7. Efter jag installerade windows 7 så påbörjade jag installation av moderkortsdrivrutiner. Då hängde det sig och jag startade om datorn. Efter det har inget fungerat.

Jo jo.

Men du är säker på att den inte uppdaterade bios med hjälp av skivan när du installerade. (man kan uppdatera bios inne i Windows)

Som på mitt msi tror jag att det var.. Då ingick en bios uppdatering på skivan.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av callerex:

Testa att starta med bara ett av ram minnena

Testade detta precis, fungerade inte. Bytte även plats på grafikkortet.

Skrivet av Dragone:

Jo jo.

Men du är säker på att den inte uppdaterade bios med hjälp av skivan när du installerade. (man kan uppdatera bios inne i Windows)

Som på mitt msi tror jag att det var.. Då ingick en bios uppdatering på skivan.

Jag valde INTE "uppdatering", jag valde alternativ nummer två som innebar att installera nytt.
Iofs valde jag av misstag "uppdatering" i början, då bad datorn mig starta om, vilket jag gjorde. Kan det vara en orsak?

http://imgur.com/ZEaXQhq,SR4mvh4 Denna röda prick lyser när jag sätter på datorn
Så här http://imgur.com/ZEaXQhq,SR4mvh4#1

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt. (Citera flera - Citera flera - citera)

Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Du har inte något annat nätagg att prova med???

Permalänk
Skrivet av Alfa347:

Du har inte något annat nätagg att prova med???

Tyvärr inte

Permalänk
Medlem

Skulle jag vara du skulle jag ta ur moderkortet ur datorn och lägga på en bänk, och sen prova datorn endast med cpu och ram. sen bygga vidare. Starta med så lite komponenter som möjligt. Försök få ta i ett annat nätagg att prova med. Kan mycket väl vara nätagget som inte ger tillräckligt med ström till moderkortet därav Gpu-dioden tänds.

När du testar. Tryck även på mem-ok-knappen på moderkortet så ram-minnena ställs in på en hastighet som fungerar med moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Alfa347:

Skulle jag vara du skulle jag ta ur moderkortet ur datorn och lägga på en bänk, och sen prova datorn endast med cpu och ram. sen bygga vidare. Starta med så lite komponenter som möjligt. Försök få ta i ett annat nätagg att prova med. Kan mycket väl vara nätagget som inte ger tillräckligt med ström till moderkortet därav Gpu-dioden tänds.

När du testar. Tryck även på mem-ok-knappen på moderkortet så ram-minnena ställs in på en hastighet som fungerar med moderkortet.

Jag tog ut alla delar, alla sladdar och satte om allt på nytt. Satte in allt direkt och startade. Samma problem. Har försökt mig på att ställa om BIOS.

VARFÖR BOOTAR DEN INTE BARA!?

Edit 1: Att VGA-LED lyser rött är inget problem eller?

Permalänk
Medlem

Ta bort alla kringutrustning, tangentbord, mus, USB kablar, SATA kablar, DVD, diskar, chassi fläktar mm.

Också chassit och kablarna/portarna som går från chassit till moderkortet är kända för att orska fel. Du behöver bara power sw kabel som startar datorn men den kan ersättas av en skruvmejsel som du rör metall piggarna på moderkortet för att starta.

Testa utan grafikkort och se om processor fläkten snurrar normalt.
Testa att skärmen OCH kabel/adapter funkar med en annan dator.
Testa om du får bild när skämen kopplas till moderkortet men grafikkortet måste bort först. Annars får du ingen bild.

Nollställ sen bios ordentligt.
Finns flera sätt. Tex ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Ta bort alla kringutrustning, tangentbord, mus, USB kablar, SATA kablar, DVD, diskar, chassi fläktar mm.

Också chassit och kablarna/portarna som går från chassit till moderkortet är kända för att orska fel. Du behöver bara power sw kabel som startar datorn men den kan ersättas av en skruvmejsel som du rör metall piggarna på moderkortet för att starta.

Testa utan grafikkort och se om processor fläkten snurrar normalt.
Testa att skärmen OCH kabel/adapter funkar med en annan dator.
Testa om du får bild när skämen kopplas till moderkortet men grafikkortet måste bort först. Annars får du ingen bild.

Nollställ sen bios ordentligt.
Finns flera sätt. Tex ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel.

Testade alla dem stegen, funkade inte.
Skiter i det nu, måste vara ett defekt moderkort

Permalänk
Medlem

Känns lite förvirrande om huruvida en uppdatering av BIOS genomförts eller inte. Förstod inte den delen av tråden då han förklarade huruvida detta utförts eller inte.

Har det utförts har den bevisligen gått åt pipan, hoppet då är om det finns en dual-bios lösning inbyggd på moderkortet, i alla händelser ska detta alternativ isåfall prövas.

I annat fall är och förblir moderkortet oanvändbart, kanske kan prova att göra retur på det och säga att du följt instruktionerna etc.

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Känns lite förvirrande om huruvida en uppdatering av BIOS genomförts eller inte. Förstod inte den delen av tråden då han förklarade huruvida detta utförts eller inte.

Har det utförts har den bevisligen gått åt pipan, hoppet då är om det finns en dual-bios lösning inbyggd på moderkortet, i alla händelser ska detta alternativ isåfall prövas.

I annat fall är och förblir moderkortet oanvändbart, kanske kan prova att göra retur på det och säga att du följt instruktionerna etc.

Så du tror att återställa BIOS är den ända lösningen nu? (Om det är den), jag tror den genomfördes.
Vet någon hur BIOS återställs på Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Här är en länk på hur du återställer en crashad bios vilket ska fungera eftersom ditt moderkort är utrustat med ASUS CrashFree BIOS 3 https://www.youtube.com/watch?v=LirQ-oM9XBI

Men en fråga. Om du bara har moderkort med processor, ram och nätagg och inget annat. använder moderkortets bildutgång. Postar datorn då eller inte??? startar cpu-fläkten? eller vad är det exakt som händer?`

Vga-lampan borde inte lysa om du inte har något kort i pci-e-porten. gör den det ändå???