Permalänk

Coil whine farligt?

Har en relativt ny dator, men det jag har märkt när skulle koppla in mitt nya headset och satt mig underbordet för att koppla in det så piper och tjuter det lite från nätagget och det jag gissar på är att det är coil whine men det låter inte alls högt eller så stör mig verkligen inte på det. Men undrar om det är farligt för datorn eller om det påverkar andra komponenter, har aldrig varit med om det förut så det är därför jag kollar läget. PSU: Corsair CX 750w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trixendude:

Har en relativt ny dator, men det jag har märkt när skulle koppla in mitt nya headset och satt mig underbordet för att koppla in det så piper och tjuter det lite från nätagget och det jag gissar på är att det är coil whine men det låter inte alls högt eller så stör mig verkligen inte på det. Men undrar om det är farligt för datorn eller om det påverkar andra komponenter, har aldrig varit med om det förut så det är därför jag kollar läget. PSU: Corsair CX 750w

Nej, inte ens det minsta. Det är elektricitet som rör sig genom spolar. Ljudnivån går hand i hand med framerate också; ju högre rate, desto högre/intensivare ljud.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Demonoidz:

Nej, inte ens det minsta. Det är elektricitet som rör sig genom spolar. Ljudnivån går hand i hand med framerate också; ju högre rate, desto högre/intensivare ljud.

Inte helt korrekt.
Spoltjut uppstår när spolens lindning och/eller kärna vibrerar i magnetfältet.
Detta ger i sin tur en risk för kortare livslängd, då det handlar om en mekanisk nötning.

Hur mycket kortare livslängden blir varierar kraftigt. Frekvens, intensitet och spolens dimensioner spelar en stor roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Demonoidz:

Nja att det är direkt propotionellit mot FPS är lite att ta i.

Det är ganska vanligt att man får en resonans vid höga utmaningsfrekvenser av bilder men inget vetenskapligt samband

Dock skall man inte glömma att dåliga kretsar som har kondensatorer kopplade nära induktorer så finns det risk att den högfrekventa vibrationen får induktorerna att "bränna" hål på kondensatorerna. Detta är gamla grejer dock och inget man behöver oroa sig för idagsläget.

TS:
Nej, det finns inget du behöver oroa dig för i dagsläget. Spolarna vibrerar och tjuter bäst de vill. Visst kan det mekaniskt slita lite på komponenterna men väldigt sällan märkbart, oftast är det något annat som pajar.
Om du inte stör dig på det så finns det ingen kopplad risk till att något pajar.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Har haft coilwhine rätt länge nu. Kör med ett bra headset så hör inte det ändå