Permalänk
Medlem

Xcode Scroll View fungerar ej!

Hej jag försöker som sagt lägga till en Scroll View i mitt projekt (är nybörjare uppenbarligen), och har skapat en Navigation Controller som i sin tur leder till en View Controller. Jag vill då alltså ha min Scroll View fungerandes på min View Controller. Vad gör jag fel?

Den här koden använder jag nu:

under ViewController.h:
@inferface ViewController: UIViewController {
IBOutlet UIScrollView *scroller;
}
Sedan under ViewController.m->super viewDidLoad:
[scroller setScrollEnabled:YES];
[scroller setContentSize:CGSizeMake(320,568)];

Dold text

Ja jag har testat förlänga min Viewcontroller och ändrat längden i koden, men tror mitt problem är att det inte riktigt är kopplat rätt.
All hjälp uppskattas, tack!

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat att din binding från din UIScrollView är bunden till din IBOutlet? Högerklicka din UIScrollView i din storyboard, från Referencing Outlets välj New Referencing Outlet och drag och släpp på scroller-variablen i din .h-fil.

Om detta redan finns och du undrar varför du inte får scrolla så är det mest troligt att din ContentSize är mindre än skärmen. Öka den något, kan alltid överdriva och välja 2000*2000 eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taailyn.:

Har du kontrollerat att din binding från din UIScrollView är bunden till din IBOutlet? Högerklicka din UIScrollView i din storyboard, från Referencing Outlets välj New Referencing Outlet och drag och släpp på scroller-variablen i din .h-fil.

Om detta redan finns och du undrar varför du inte får scrolla så är det mest troligt att din ContentSize är mindre än skärmen. Öka den något, kan alltid överdriva och välja 2000*2000 eller liknande.

Den är inte bunden till min IBOutlet, och försöker drag och släppa den som du sa, men det går inte, känns nästan som att min storyboard och viewcontroller inte hänger ihop :S Skulle vara otroligt grymt om du hade någon lösning på detta!
EDIT: Fick den att fungera nu, var tydligen min Viewcontroller som var fel class, tack för din hjälp, fick mig på rätt spår!

Visa signatur

Professionell amatör