Bästa Bredbandsleverantören Fiber? Hjälpa mina föräldrar!

Permalänk
Medlem

Bästa Bredbandsleverantören Fiber? Hjälpa mina föräldrar!

Mina föräldrar får snart Fiber från Mälarenergi inkopplat i sitt hus.
Skulle vilja ha hjälp att välja den bästa bredbandsleverantören för fiber via Mälarenergi i Västerås.

Har dessa leverantörer att välja på:

Com Hem
Tyfon
Telia
Bahnhof
QuickNet
Bredbandsbolaget
Tele2
Bredband2
Universal Telecom
T3
Ownit
AllTele

Dom ska ha Internet, Telefon & TV men det behöver inte vara allt från samma leverantör om nu inte någon bra leverantör har allt till ett bra pris.

Är tacksam om ni där ute som använder någon av dessa leverantörer kan skriva om ni är nöjda eller inte.

Tacksam för hjälp!
Mvh Segafreaks

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Fibern som du själv skriver är Mälarenegeri som står för. Så det är samma lina.

Det enda som spelar roll är supportens bemötande och ev avtal som sekretess och storebror fasoner.

Bahnhof
Telia
T3

fungerar bra

Bredband 2 och BBB är dokumenterat sämst.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Låter som att Telia är smidigast i det fallet, då får de allt på samma räkning. Fungerar utan problem för vår del.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt Telia. Funkar bra och har hyfsat bra kundtjänst ändå.

Skulle inte valt Bahnhof / Comhem. Haft problem och tycker inte deras kundbemötande är speciellt bra.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

telia är dyrast (iaf för mig) och bahnhof har jag använt i 4 år och är nöjd med dessa, inte varit några problem för mig. Dock haft vänner som haft problem men då verkar det ha varit wexnet som är växjö stads fibernät.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Skulle ranka operatörerna såhär:
1: T3 (Väldigt bra kundservice)
2: Telia (Stabil tjänst dock lite dyrare)
3: Bahnhof (Dålig kundservice men har bra policy)
4: Tele2 (Numera bara ADSL och mobilt bredband då Fiber och tv via bredband är sålt till Bredbandsbolaget annars tidigare bra leverantör)
5: Bredband2 (Var svårt att komma fram till kundservice, annars får man ut mer än vad man betalar för)
6: Ownit (Ägs av Telenor dock inte nersvärtade än som Bredbandsbolaget är)
7: AllTele (Fungerar ok, kundservicen inte allt för kunnig)
8: Tyfon (Fungerar men band upp sina kunder med långa avtal tidigare)
9: Universal Telecom (Billig leverantör märks dock på kundservicen)
10: QuickNet (Vet faktiskt inte nått om denna operatör så plats 10 är egentligen orättvis fördelad såkallad bubblare för mig)
11: Comhem (Fungerar ofta bra kan ha drops i bla ping och problem med deras modem till och från)
12: Bredbandsbolaget ( Ägs av Telenor, går ej nå deras kundservice på över 2 veckor stora driftproblem ingen information) https://sv-se.facebook.com/Bredbandsbolaget

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Får tacka för alla svar!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk

Bahnhof för internet, fungerar klanderfritt... har inte haft ett enda problem sen jag skaffade det från dem. (>1 år)

Comhem för internet, fungerade nästan aldrig som det skulle. Krånglade mer eller mindre dagligen. Var det inte hastighetsproblem så var det avbrott i hela nätet, etc...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grabben_83a:

3: Bahnhof (Dålig kundservice men har bra policy)

Jag har goda erfarenheter av deras kundtjänst.
Hade för ett tag sen ett problem med uppkopplingen (som inte berodde på Bahnhof, utan på fiber-ägaren, ska tilläggas). Den som svarade i telefon när jag ringde var tekniskt kunnig och skulle kolla upp vad det berodde på.
Detta var på en fredag.

På lördag förmiddag var problemet löst, och under dagen hade de sökt mig per telefon, varpå jag ringde upp och fick prata med en trevlig tjej som letade rätt på mitt ärende och sa att den som sökt mig bara ville ringa för att tala om att det nu skulle fungera som det skulle igen.

Permalänk
Medlem

Skulle nog tagit Telia i detta fall då de även ska ha TV.

Men Bahnhof har jag aldrig haft problem med i Västerås(att internet varit nere) Men engång så försvann det helt som jag inte hade något alls och var tvungen att "beställa om det" på mälarenergis hemsida x) Men bahnhof kundtjänsten fixa det utan problem, och flytta det även gratis när jag bytte bostad.

Quicknet har vi på jobbet och det är inte speciellt stabilt.
Bredbandbolaget är nere hela tiden, bara kollas deras facebook...(norrland verkar ha flest problem)

Permalänk
Medlem

har bra erfarenhet av telia i mälarenergis stadsnät men jag tror alla leverantörer är hyffsat likvärdiga i hastighet och så i stadsnätet.
bra pris och bra kundtjänst är nog det att gå på.

skulle aldrig välja BBB/telenor om jag hade ett val. har BBBs egna fiber inkluderat i hyran och den "100/10" anslutningen jag får funkar sämre än den 10/10 jag hade på mälarenergis stadsnät med telia.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem

Kört 10/10 bahnhof i 9 år. Aldrig varit problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Har BBB 100/10. Personligen har jag inte haft några större bekymmer men har ju hört att många problem med dom.

Men skulle jag valt något idag så skulle Bahnhof vart på tapeten.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk

Haft T3 100/100 via stadsnätet Lunet sedan 2007 och det har fungerat ypperligt, förutom då vid planerade underhåll och en avgrävd kabel
Alltid maxat linan och bra svarstider

Permalänk
Avstängd

Ta absolut inte BBB.Dom var bra förr men nu är det rena tramset.
Ringer man dit när det bör va låg belastning.Typ en tisdag fm.Så räkna ändå med minst 1 timmes kötid.plus att dom gör en massa grejor.Vill ha betalt för router man returnerat i tid.Skickar helt plötsligt en ny router man ej beställt.Ändrar ej till lägre bredbandsabonnemang fast man ringt dit och kommit överens om det.Nä fy f-n vilket skit bolag.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen valt bahnhof. Mycket bra omdömmen med nöjda kunder.

Telia verkar också vara populärt, dock vill jag bara höja ett litet varningens finger eftersom min mor som har telias öppenfiber har något slags pingproblem med dom... Hastigheten verkar det inte vara något fel på, kör man hastighetstest får vi den utlovade hastigheten, men ändå kan webbsidor bara stå och ladda i flera minuter ibland. Videor på youtube kan också stå och buffra hur länge som helst. Kan hjälpa direkt om man bara uppdaterar sidan. Vet någon vad det kan bero på?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vikham:

Jag skulle personligen valt bahnhof. Mycket bra omdömmen med nöjda kunder.

Telia verkar också vara populärt, dock vill jag bara höja ett litet varningens finger eftersom min mor som har telias öppenfiber har något slags pingproblem med dom... Hastigheten verkar det inte vara något fel på, kör man hastighetstest får vi den utlovade hastigheten, men ändå kan webbsidor bara stå och ladda i flera minuter ibland. Videor på youtube kan också stå och buffra hur länge som helst. Kan hjälpa direkt om man bara uppdaterar sidan. Vet någon vad det kan bero på?

Youtube har routat sin trafik fel för en del så den har gått via Köpenhamn och det har gjort den seg, men det problemet beror inte på Telia utan Google.
Se denna tråden
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Internet via fiber

Jag fortsätter den här gamla tråden, finns det några nya omdömen kring leverantörer? Jag kommer få fiber från IP only Uppsala stadsnät indragen under hösten. Ett påhak, hur fungerar TV från de olika leverantörerna?

Permalänk
Medlem

Skulle ha valt Bahnhof, utan tvekan. Avråder från Telia, deras support är galet outbildade. Men om du har tid att utbilda dem inför varje ärende så är de ett alternativ, antar jag.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Jag kommer få fiber i Oktober med lite tur. Jag kommer börja med nuvarande leverantör som i nuläget är telia, känns och verkar vara enklast så i övergång från adsl till fiber.

Permalänk

Telia är inget alternativ från IP only, men lutar mot Banhof, någon som kör deras TV med?

Permalänk

Jag har nu släppt mitt 8mbit ADSL ifrån Telia efter många stabila och bra ping-år.
Ska numera köra fiber och väger mellan 10/10 eller 100/10.
Kommer INTE köra tv.

Bahnhof 10/10 ........ 199kr start .. 249 kr månaden (124,50kr dom tre första månaderna)
Bahnhof 100/100 .... 199kr start .. 319 kr månaden (159,50kr dom tre första månaderna)
Telia 100/100 .......... 250kr start .. 379 kr månaden (inklusive play+ ?)
T3 100/100 ............. 199kr start ... 319kr månaden ( 159,50kr dom sex första månaderna)

Då Play+ tvångsmässigt medföljer Telia så är det uteslutet. Vill inte åka på tv-licenskostnader.

Alltså antar jag att Bahnhof är den lämpligaste? I reklamen sägs dom ju ha bäst SKI betyg.
I kommentarer via google och annat så har dåliga omdömen haglat dom senaste månaderna, dålig support, långa tider för få fart på nätet igen osv.

Vad säger ni datorexperter? Bör man överväga någon annan? Tycker mig sett T3 nämnas lite. Bredbandsbolaget2 fast många kontrar det med dåliga erfarenheter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lassefrasse:

Jag har nu släppt mitt 8mbit ADSL ifrån Telia efter många stabila och bra ping-år.
Ska numera köra fiber och väger mellan 10/10 eller 100/10.
Kommer INTE köra tv.

Bahnhof 10/10 ........ 199kr start .. 249 kr månaden (124,50kr dom tre första månaderna)
Bahnhof 100/100 .... 199kr start .. 319 kr månaden (159,50kr dom tre första månaderna)
Telia 100/100 .......... 250kr start .. 379 kr månaden (inklusive play+ ?)

Då Play+ tvångsmässigt medföljer Telia så är det uteslutet. Vill inte åka på tv-licenskostnader.

Alltså antar jag att Bahnhof är den lämpligaste? I reklamen sägs dom ju ha bäst SKI betyg.
I kommentarer via google och annat så har dåliga omdömen haglat dom senaste månaderna, dålig support, långa tider för få fart på nätet igen osv.

Vad säger ni datorexperter? Bör man överväga någon annan? Tycker mig sett T3 nämnas lite. Bredbandsbolaget2 fast många kontrar det med dåliga erfarenheter.

Play+ innebär inte att du tvingas betala tvlicens utan är en mjukvarubaserad tvtjänst som du kan använda i datorn eller i en kompatibel tv/enhet via en app, tjänsten innebär alltså inte att du "påtvingas" en tv box.
Bahnhof verkar ha problem med kapaciteten på vissa ställen, de har väl raggat många kunder med sin trotsiga attityd om att inte ge ut användardata men de har inte byggt ut i samma takt som de fått in nya kunder så funktionen har blivit lidande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Skulle ha valt Bahnhof, utan tvekan. Avråder från Telia, deras support är galet outbildade. Men om du har tid att utbilda dem inför varje ärende så är de ett alternativ, antar jag.

Av vad man läst här så är ju inte Bahnhofs support mycket bättre...

Permalänk
Avstängd

Spelar integritet något så kommer telia tvärsist.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Jag har nu släppt mitt 8mbit ADSL ifrån Telia efter många stabila och bra ping-år.
Ska numera köra fiber och väger mellan 10/10 eller 100/10.
Kommer INTE köra tv.

Bahnhof 10/10 ........ 199kr start .. 249 kr månaden (124,50kr dom tre första månaderna)
Bahnhof 100/100 .... 199kr start .. 319 kr månaden (159,50kr dom tre första månaderna)
Telia 100/100 .......... 250kr start .. 379 kr månaden (inklusive play+ ?)
T3 100/100 ............. 199kr start ... 319kr månaden ( 159,50kr dom sex första månaderna)

Då Play+ tvångsmässigt medföljer Telia så är det uteslutet. Vill inte åka på tv-licenskostnader.

Alltså antar jag att Bahnhof är den lämpligaste? I reklamen sägs dom ju ha bäst SKI betyg.
I kommentarer via google och annat så har dåliga omdömen haglat dom senaste månaderna, dålig support, långa tider för få fart på nätet igen osv.

Vad säger ni datorexperter? Bör man överväga någon annan? Tycker mig sett T3 nämnas lite. Bredbandsbolaget2 fast många kontrar det med dåliga erfarenheter.

Jag gjorde precis samma val och det föll på Bredband2. Halva priset i 6 månader och 1 månad uppsägningstid utan bindningstid.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

Kan nämna att jag valde Ownit trots att sidan inte imponerade. Men folk har gett dom goda betyg i SKI grejset.
Priset är mellan lägsta och högsta, tänkte att detta skulle garantera goda tider.
Har ringt dom 2 gånger. Första gången fick jag vänta länge och deras automatiska röst lät lågbudget. Andra gången var kötiden kort, men efter att han skulle gå och göra något
så kom han aldrig tillbaka så blev sittandes lång stund i total tystnad.

100/100 men får ut
98,69/75,72 samt 4ms i ping via bredbandskollen.
Hade väl kanske hoppats på bättre ping.

När jag kör "ping -n 10 ping.sunet.se"
så får jag 0% loss, minimum 11ms, maximum 13ms, average 11ms.

Nu när jag körde bredbandskollen igen
Uppkopplingstyp: Okänd · Svarstid: 18 ms · Leverantör: Bredbandsbolaget AB · Mätserver: Göteborg · Mätningen utfördes: 2017-01-18 19:26:37

Alla tester jag kör säger att det är

Är inte detta hög ping?
Borde jag häva köpet och testa Bahnhof?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lassefrasse:

Kan nämna att jag valde Ownit trots att sidan inte imponerade. Men folk har gett dom goda betyg i SKI grejset.
Priset är mellan lägsta och högsta, tänkte att detta skulle garantera goda tider.
Har ringt dom 2 gånger. Första gången fick jag vänta länge och deras automatiska röst lät lågbudget. Andra gången var kötiden kort, men efter att han skulle gå och göra något
så kom han aldrig tillbaka så blev sittandes lång stund i total tystnad.

100/100 men får ut
98,69/75,72 samt 4ms i ping via bredbandskollen.
Hade väl kanske hoppats på bättre ping.

När jag kör "ping -n 10 ping.sunet.se"
så får jag 0% loss, minimum 11ms, maximum 13ms, average 11ms.

Nu när jag körde bredbandskollen igen
Uppkopplingstyp: Okänd · Svarstid: 18 ms · Leverantör: Bredbandsbolaget AB · Mätserver: Göteborg · Mätningen utfördes: 2017-01-18 19:26:37

Alla tester jag kör säger att det är

Är inte detta hög ping?
Borde jag häva köpet och testa Bahnhof?

Latensen beror till största delen på sträckan så utan att veta sträckan går det inte att säga nått om latensen är bra eller dålig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@lassefrasse: Som nämns ovan är det svårt att säga men det du kan titta på är hur du routas till t.ex. SUNET och även då se om du har någon speciell punkt där din ping stiger markant.

Använd t.ex.

Tracert SUNET.SE

i kommandotolken.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Använd t.ex.

Tracert SUNET.SE

i kommandotolken.

Tracing route to SUNET.SE [192.36.171.231]

1 1 ms <1 ms <1 ms router.asus.com [192.***.*.*]
2 3 ms 3 ms 3 ms 213-238-218-193.customers.ownit.se [213.238.218.193]
3 3 ms 3 ms 3 ms 195.54.116.141
4 11 ms 11 ms 11 ms ti3153d400-xe9-0-2.ti.telenor.net [146.172.80.37]
5 11 ms 11 ms 11 ms ti3153c400-ae3-0.ti.telenor.net [146.172.100.81]
6 11 ms 11 ms 11 ms ti3163c360-ae12-0.ti.telenor.net [146.172.101.222]
7 14 ms 11 ms 11 ms ti3001b400-ae3-0.ti.telenor.net [146.172.105.62]
8 11 ms 11 ms 12 ms netnod-ix-ge-b-sth-4470.sunet.se [195.69.119.19]
9 12 ms 11 ms 11 ms webc.sunet.se [192.36.171.231]

Trace complete.