Permalänk
Medlem
Skrivet av E Meduza:

Hallå!
Gjorde detta inlägg på Geforce forumet, men mer problem har uppstått så jag gör en ny här.

Har eavg geforce 750 TI 2GB, men för några dagar sedan började drivrutinen krascha tiotals gånger per dag, har absolut aldrig haft problem med detta tidigare.
Har haft kortet sedan september förra året, har pratat med Inet och dom rekommenderade att installera om Windows..vilket jag har gjorde igår.

Installerade ALLA drivrutiner till moderkortet och sist grafikkortet, alla de senaste drivrutinerna såklart, testade även en äldre version till grafikkortet utan några förändringar några dagar tidigare.

Så...efter en clean ominstallation av windows samt grafikkort så blir det exakt samma problem iaf! får meddelandet "grafikdrivrutinen har slutat att fungera och har startats om" eller nått står det, skärmen antingen blinkar till svart, tappar kontakten någon sekund eller helt, eller fryser datorn helt så att jag måste starta om, eller så startar den om av sig själv, eller så startas drivrutinen om riktigt och jag måste avsluta det jag har på skärmen när alla rutor och program blir helvita.

Hårddiskar försvinner om jag skriver till eller använder något program på dessa, i går försvann ena SSD disken t.o.m i bios, blev less och gick och la mig, efter uppstart för 5 min sedan så var disken åter tillbaka, men som sagt så kan vilken disk som helst försvinna och är tillbaka efter omstart oftast.

Har även nyligen för ca 3 veckor sedan inköpt en AMD FX-8350. Tycker att datorn har blivit segare sedan jag bytte från Phenom II X4 och inte tvärt om,
Tar längre tid från att windows har startat tills att alla program som ska startas upp har startats, ibland när jag är inne på nån mapp så kan den sega till och visa load cirkeln flera sekunder, ibland så får jag tvinga att avsluta rutan, fick t.ex tvinga att avsluta firefox nyss när jag skulle klicka mig in på Sweclockers.

Grafikkort: är det dåliga drivrutiner från Invidia eller ett defekt grafikkort? ej överklockad eller hög temp, ca 40c när det sker.

CPU: kan det vara den som är defekt? ej överklockad och normal temp med vattenkylning och 2 fläktar på varsin sida av kylaren

Minnen: kan det vara dessa som krånglar till det?

Moderkort: Felande?

Tack på förhand

EDIT: jag kan inte dra ur olika hårddiskar och testa om dessa är felande och ställer till med övriga problem, för drar jag ur 1 så bootar inte windows, får ett meddelande om något "boot bla bla is missing, press CTLR ALT DELETE to restart"

Verkar som att du hade fler HD:s/SSD:s inkopplade enligt texten, när du installerade windows på nytt (?)

Bästa är att ha en HD/SSD inkopplad vid installation av windows, då vissa filer kan hamla på den andra HD:n/SSD:n.

Tror att C gnäller om att "Master Boot Record" inte hittas, när du tar bort någon annan HD/SSD.

Kan ha fel om detta, någon får isåfall rätta mig.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Provat ClrCmos?
(Kan ibland lösa de konstigaste problem)

Ta gärna reda på vad du har för nätagg, just in case...
(Diskar är speciellt känsliga för "oren" ström)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slap:

Hur ser de ut i BIOS? Jag tänker specifikt på om diskarna är inställda i rätt läge? AHCI / IDE ?

Har faktiskt ingen aning om det, men tror nog det eftersom dessa har fungerat i detta system perfekt innan detta, men skall kolla!

Skrivet av seville57:

Verkar som att du hade fler HD:s/SSD:s inkopplade enligt texten, när du installerade windows på nytt (?)

Bästa är att ha en HD/SSD inkopplad vid installation av windows, då vissa filer kan hamla på den andra HD:n/SSD:n.

Tror att C gnäller om att "Master Boot Record" inte hittas, när du tar bort någon annan HD/SSD.

Kan ha fel om detta, någon får isåfall rätta mig.

Jo jag hade alla SSDs och HDs vid installation, och har alltid gjort så tidigare. Ska lägga det på minnet tills nästa gång, tack för tipset!

Skrivet av FatherOfThree:

Provat ClrCmos?
(Kan ibland lösa de konstigaste problem)
Ta gärna reda på vad du har för nätagg, just in case...
(Diskar är speciellt känsliga för "oren" ström)

Nä det har jag faktiskt inte gjort.

Men jag har nog löst mitt problem!

1: Jag testade ett par andra corsair minnen, ingen förändring.

2: Jag satt i en Athlon II x3 och testade, allt fungerade perfekt igen..än så länge, kan iaf starta steam utan att hårddiskar försvinner, segar inte på som tidigare heller.

Får nog skicka tillbaka FX:en till Inet så får dom testa den.

Visa signatur

Bra grejer blir gamla grejer!

Permalänk
Medlem

Hmm, satt och funderade på om du har testat och uppdatera BIOS till senaste versionen, om du inte redan har gjort det?

http://www.asus.com/Motherboards/M5A97_EVO_R20/HelpDesk_Downl...

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slap:

Hmm, satt och funderade på om du har testat och uppdatera BIOS till senaste versionen, om du inte redan har gjort det?

http://www.asus.com/Motherboards/M5A97_EVO_R20/HelpDesk_Downl...

Jodå det har jag, det var det första jag checkade innan jag installerade den nya FX:en, hade den senaste redan från boxen

Men som i tidigare inlägget så har jag nu kommit fram till att det är processorn som är felande när allt fungerar igen med en äldre Arhlon

Visa signatur

Bra grejer blir gamla grejer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av E Meduza:

Har faktiskt ingen aning om det, men tror nog det eftersom dessa har fungerat i detta system perfekt innan detta, men skall kolla!

Jo jag hade alla SSDs och HDs vid installation, och har alltid gjort så tidigare. Ska lägga det på minnet tills nästa gång, tack för tipset!

Nä det har jag faktiskt inte gjort.

Men jag har nog löst mitt problem!

1: Jag testade ett par andra corsair minnen, ingen förändring.

2: Jag satt i en Athlon II x3 och testade, allt fungerade perfekt igen..än så länge, kan iaf starta steam utan att hårddiskar försvinner, segar inte på som tidigare heller.

Får nog skicka tillbaka FX:en till Inet så får dom testa den.

ClrCmos innebär bland annat att man "tvingar" BIOS att detektera hårdvaran på nytt.
Vilket kan hjälpa om BIOS av någon anledning har hakat upp sig,
och tex tror att det fortfarande sitter en Phenom på brädan.

Att processorer är trasiga, är ytterst ovanligt.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

ClrCmos innebär bland annat att man "tvingar" BIOS att detektera hårdvaran på nytt.
Vilket kan hjälpa om BIOS av någon anledning har hakat upp sig,
och tex tror att det fortfarande sitter en Phenom på brädan.

Att processorer är trasiga, är ytterst ovanligt.

När jag går in i biosen så står det att jag har den processorn jag har installerat. Och jag hade en Phenom II X4 innan FX:en, har aldrig haft Athlonen jag testade med, så den har aldrig varit i detta system fören idag. Och eftersom det funkar med Athlonen och inte med FX:en så är det ju logiskt att det måste vara FX:en som är defekt?

Jag kan ju ha fel också

Visa signatur

Bra grejer blir gamla grejer!

Permalänk
Medlem

Tror du ska satsa på att dra ner crystal diskinfo från crystalmark

Permalänk
Medlem
Skrivet av subonez:

Tror du ska satsa på att dra ner crystal diskinfo från crystalmark

Alla problem är borta nu med Athlonen, inget segar, inga hårddiskar tappas, så jag ska be Inet ta och kolla på processorn och se vad dom har att säga

Visa signatur

Bra grejer blir gamla grejer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av E Meduza:

Jag har ett 620W av mig bortglömt märke och har tyvärr ej något likvärdigt att testa med.

Det är möjligen inte ett Ace Raw Deal? Om så är fallet är det inte alls omöjligt att det håller på att gå sönder och inte kan ge tillräckligt med kräm till FX-CPUn men till den strömsnålare Athlonen. Ace Raw Deal är ju rätt kända för att vara skitdåliga, så om du har ett sådant bör du byta ut det, oavsett om det är det som orsakar felen eller inte.

För att fixa så du kan boota med bara OS-disken i: http://www.sevenforums.com/tutorials/20864-mbr-restore-window...

Om nätagget är friskt tror jag likt några av de andra att det är något fel med någon BIOS-inställning.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Det är möjligen inte ett Ace Raw Deal? Om så är fallet är det inte alls omöjligt att det håller på att gå sönder och inte kan ge tillräckligt med kräm till FX-CPUn men till den strömsnålare Athlonen. Ace Raw Deal är ju rätt kända för att vara skitdåliga, så om du har ett sådant bör du byta ut det, oavsett om det är det som orsakar felen eller inte.

För att fixa så du kan boota med bara OS-disken i: http://www.sevenforums.com/tutorials/20864-mbr-restore-window...

Om nätagget är friskt tror jag likt några av de andra att det är något fel med någon BIOS-inställning.

Precis, det var ett ACE fast en 500T.

Kan biosen ställa om sig själv när som den själv känner för det? för jag har inte ändrat något alls och har inte haft några som helst problem med processorn tidigare, det bara hände helt plötslig.

Visa signatur

Bra grejer blir gamla grejer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av E Meduza:

Precis, det var ett ACE fast en 500T.

Kan biosen ställa om sig själv när som den själv känner för det? för jag har inte ändrat något alls och har inte haft några som helst problem med processorn tidigare, det bara hände helt plötslig.

Kan inte hitta någon som helst information om Ace 500T. Får dock upp resultat på Raw deal 620 W när jag googlar på det, så det kanske är ett sådant. Ett tips är som sagt att byta ut det, de fick till och med säljförbud här i Sverige för att de presterade så otroligt uruselt och till och med kunde vara farliga.

Mja, kanske om CMOS-batteriet är lågt, men annars inte AFAIK. Kan ju dock ha varit "felaktiga" inställningar som var stabila ett tag men som nu inte längre fungerar av någon anledning (kanske för att nätagget håller på att dö, att damm har samlats vilket ökar temperaturer eller något annat).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Kan inte hitta någon som helst information om Ace 500T. Får dock upp resultat på Raw deal 620 W när jag googlar på det, så det kanske är ett sådant. Ett tips är som sagt att byta ut det, de fick till och med säljförbud här i Sverige för att de presterade så otroligt uruselt och till och med kunde vara farliga.

Mja, kanske om CMOS-batteriet är lågt, men annars inte AFAIK. Kan ju dock ha varit "felaktiga" inställningar som var stabila ett tag men som nu inte längre fungerar av någon anledning (kanske för att nätagget håller på att dö, att damm har samlats vilket ökar temperaturer eller något annat).

Det är iaf vad jag kan se på aggregatet utan att montera bort det. Kan hända att agget är på väg faktiskt.

Men en sak som jag inte fattar, ena hårddisken som verkat vilja ticka till och från, den är till 80% oanvändbar i min dator, men sätter jag in den i den andra datorn så fungerar den helt perfekt att starta program, filmer, bilder osv. Vad kan orsaka detta?

Visa signatur

Bra grejer blir gamla grejer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av E Meduza:

Det är iaf vad jag kan se på aggregatet utan att montera bort det. Kan hända att agget är på väg faktiskt.

Men en sak som jag inte fattar, ena hårddisken som verkat vilja ticka till och från, den är till 80% oanvändbar i min dator, men sätter jag in den i den andra datorn så fungerar den helt perfekt att starta program, filmer, bilder osv. Vad kan orsaka detta?

Ingen aning faktiskt, provat att byta sataport på moderkortet? Kan ju säkert vara att nätagget kan påverka det också som någon innan nämnde (tror jag?).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Som jag sa tidigare, ditt psu levererar inte en rak 12 volt, detta gör att hddn spinner upp och sen dör, beroende på access plats för infon måste den inte söka mellan skivor, därför du kunde öppna en liten fil. Hddn funkar då bra tillsammans ned annat nätagg. Som nämnts tidigare, sluta använda den psun!

Permalänk
Medlem
Skrivet av subonez:

Som jag sa tidigare, ditt psu levererar inte en rak 12 volt, detta gör att hddn spinner upp och sen dör, beroende på access plats för infon måste den inte söka mellan skivor, därför du kunde öppna en liten fil. Hddn funkar då bra tillsammans ned annat nätagg. Som nämnts tidigare, sluta använda den psun!

MIN ligger på 11.643 och MAX ligger på 12.107, är det onormalt?
Vad för psu rekommenderas till ett bra pris? tvivlar på att jag behöver mer än 700-800W?

EDIT: det är bara på ena HDD som detta sker, kanske är strömkabeln till disken som inte får tillräckligt med ström?

Visa signatur

Bra grejer blir gamla grejer!

Permalänk

Nåväl, det var iaf samma symptom för mig som för dig, när det var min SSD som krångla. Vilket då avhjälptes med firmware upgrade. Kan vara bra att köra det ändå för att se om det gör någon skillnad. Fast om jag förstod ett av dina senare inlägg korrekt så har du installerat Windows med flera diskar inkopplade. Det är oftast en källa till problem också, framförallt om disken som bootdelen ligger på skadats. Jag har aldrig installerat med alla diskar i så jag ska egentligen inte uttala mig om det.

Lycka till iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ta gärna reda på vad du har för nätagg, just in case...
(Diskar är speciellt känsliga för "oren" ström)

Kan tilläggas att 8350 drar betydligt mer ström än din athlon,
vilket utsätter nätagget för större påfrestningar.

Om du alls värderar din dator, byt nätagg.

http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...

"Många har varit nyfikna på hur Ace of Sweden kan sälja högt specificerade nätdelar till oförskämt låga priser. Nu får vi reda på svaret. Fyra nätdelar ur Raw Deal Plus Rev.2-serien testades i SweClockers labb och samtliga havererade. Två av dessa tog dessutom med sig huvudsäkringen i lokalen, vilket inte är ett gott tecken för de komponenter som är anslutna till enheten."

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Kan tilläggas att 8350 drar betydligt mer ström än din athlon,
vilket utsätter nätagget för större påfrestningar.

Om du alls värderar din dator, byt nätagg.

http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...

"Många har varit nyfikna på hur Ace of Sweden kan sälja högt specificerade nätdelar till oförskämt låga priser. Nu får vi reda på svaret. Fyra nätdelar ur Raw Deal Plus Rev.2-serien testades i SweClockers labb och samtliga havererade. Två av dessa tog dessutom med sig huvudsäkringen i lokalen, vilket inte är ett gott tecken för de komponenter som är anslutna till enheten."

rekommendationer på bra nätagg mellan 600-700W?

EDIT: blev denna iaf https://www.inet.se/produkt/6911394/corsair-cx-750m-80-bronze-modular

Visa signatur

Bra grejer blir gamla grejer!

Permalänk
Medlem

Bra val Har haft 3 och kör deras HX850 nu utan problem. Hoppas det löser sig

Trevlig kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E Meduza:

rekommendationer på bra nätagg mellan 600-700W?

EDIT: blev denna iaf https://www.inet.se/produkt/6911394/corsair-cx-750m-80-bronze-modular

Löste ett nätaggsbyte dina problem?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Löste ett nätaggsbyte dina problem?

Jomen! det löste allt, datorn blev 60% tystare dessutom

Visa signatur

Bra grejer blir gamla grejer!