Permalänk
Medlem

Datorn har blivit totalt knäpp!

Hallå!
Gjorde detta inlägg på Geforce forumet, men mer problem har uppstått så jag gör en ny här.

Har eavg geforce 750 TI 2GB, men för några dagar sedan började drivrutinen krascha tiotals gånger per dag, har absolut aldrig haft problem med detta tidigare.
Har haft kortet sedan september förra året, har pratat med Inet och dom rekommenderade att installera om Windows..vilket jag har gjorde igår.

Installerade ALLA drivrutiner till moderkortet och sist grafikkortet, alla de senaste drivrutinerna såklart, testade även en äldre version till grafikkortet utan några förändringar några dagar tidigare.

Så...efter en clean ominstallation av windows samt grafikkort så blir det exakt samma problem iaf! får meddelandet "grafikdrivrutinen har slutat att fungera och har startats om" eller nått står det, skärmen antingen blinkar till svart, tappar kontakten någon sekund eller helt, eller fryser datorn helt så att jag måste starta om, eller så startar den om av sig själv, eller så startas drivrutinen om riktigt och jag måste avsluta det jag har på skärmen när alla rutor och program blir helvita.

Hårddiskar försvinner om jag skriver till eller använder något program på dessa, i går försvann ena SSD disken t.o.m i bios, blev less och gick och la mig, efter uppstart för 5 min sedan så var disken åter tillbaka, men som sagt så kan vilken disk som helst försvinna och är tillbaka efter omstart oftast.

Har även nyligen för ca 3 veckor sedan inköpt en AMD FX-8350. Tycker att datorn har blivit segare sedan jag bytte från Phenom II X4 och inte tvärt om,
Tar längre tid från att windows har startat tills att alla program som ska startas upp har startats, ibland när jag är inne på nån mapp så kan den sega till och visa load cirkeln flera sekunder, ibland så får jag tvinga att avsluta rutan, fick t.ex tvinga att avsluta firefox nyss när jag skulle klicka mig in på Sweclockers.

Grafikkort: är det dåliga drivrutiner från Invidia eller ett defekt grafikkort? ej överklockad eller hög temp, ca 40c när det sker.

CPU: kan det vara den som är defekt? ej överklockad och normal temp med vattenkylning och 2 fläktar på varsin sida av kylaren

Minnen: kan det vara dessa som krånglar till det?

Moderkort: Felande?

Tack på förhand

EDIT: jag kan inte dra ur olika hårddiskar och testa om dessa är felande och ställer till med övriga problem, för drar jag ur 1 så bootar inte windows, får ett meddelande om något "boot bla bla is missing, press CTLR ALT DELETE to restart"

Visa signatur

Bra grejer blir gamla grejer!

Permalänk
Medlem

Okej, erkänner att jag inte orkat läsa hela ditt inlägg.

Men: Byt grafikkort, det är sannolikt trasigt.

Permalänk

Vad har du för nätaggregat? Om du har möjlighet så testa att köra med ett annat nätaggregat och se om det blir någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Tjäna. Vilken moderkort har ni till AMD FX-8350? Inte det som står i sign* va?
Är inte minnenas fel iaf.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Okej, erkänner att jag inte orkat läsa hela ditt inlägg.

Men: Byt grafikkort, det är sannolikt trasigt.

Varför tror du att den är trasig? är det ett typiskt beteende för ett trasigt grafikkort?

Skrivet av AnteEB:

Vad har du för nätaggregat? Om du har möjlighet så testa att köra med ett annat nätaggregat och se om det blir någon skillnad.

Jag har ett 620W av mig bortglömt märke och har tyvärr ej något likvärdigt att testa med.

Skrivet av Tawen:

Tjäna. Vilken moderkort har ni till AMD FX-8350? Inte det som står i sign* va?
Är inte minnenas fel iaf.

Nej det är mitt gamla, har ett Asus M5A97 EVO R2.0

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av E Meduza:

Varför tror du att den är trasig? är det ett typiskt beteende för ett trasigt grafikkort?

Jag har ett 620W av mig bortglömt märke och har tyvärr ej något likvärdigt att testa med.

Det kan vara i princip vad som hellst som strular, Du kan ju börja med att testa en minnes sticka i taget (Om du har flera)

Kolla även så att du har senaste bios versionen på ditt moderkort, Om inte så borde du flasha till nyaste

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Det kan vara i princip vad som hellst som strular, Du kan ju börja med att testa en minnes sticka i taget (Om du har flera)

Kolla även så att du har senaste bios versionen på ditt moderkort, Om inte så borde du flasha till nyaste

Minnen går ju enkelt att testa som du säger, och jag har senaste bios från köp, testade nämligen att uppdatera när jag fick min FX processor och programvaran sa då att jag hade samma version som jag hade laddat ner som skulle vara den senaste.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kortslutning/glapp i intern kabel/kontakt kanske

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Kortslutning/glapp i intern kabel/kontakt kanske

Du tänkte på SATA kablarna till hårddiskarna? själva SATA kablarna har lås-kontakt och sitter fint så långt jag kan se, och jag tycker även strömkablarna till dom sitter i riktigt på alla diskarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av E Meduza:

Du tänkte på SATA kablarna till hårddiskarna? själva SATA kablarna har lås-kontakt och sitter fint så långt jag kan se, och jag tycker även strömkablarna till dom sitter i riktigt på alla diskarna.

Det räcker att en sladd är lite kajko så kan det bli stora problem. Eller kanske smuts i nån kontakt som du inte ser.. Värt att testa att köra med minimalt antal sladdar och ev byta ut dessa mot färska.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Det räcker att en sladd är lite kajko så kan det bli stora problem. Eller kanske smuts i nån kontakt som du inte ser.. Värt att testa att köra med minimalt antal sladdar och ev byta ut dessa mot färska.

Minimalt? måste väl ha 1 sladd för varje disk? har några extra jag kan testa faktiskt.

EDIT: de kablar jag hade över är nog i kortaste laget :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

låter som det är dags för en rengöring. Varvar fläkarna mycket? Annars kan det vara damm som kortsluter någonstans. Du hade inga problem under ominstallationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av E Meduza:

Min egna erfarenhet när detta felet har uppträtt har varit pga trasigt grafikkort. Kan väl vara pga någon drivrutin som inte fungerar riktigt, men har man provat ominstallera dessa så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av subonez:

låter som det är dags för en rengöring. Varvar fläkarna mycket? Annars kan det vara damm som kortsluter någonstans. Du hade inga problem under ominstallationen?

Rengöring är nog inte problemet när jag har limmat fast finmaskigt nät på vartenda ställe med ventilationshål på insidan + medföljande filter är ej nerdammade.
Finns knappt något damm på varken fläktar eller i skrymslen, ja förutom de superfina dammet som man inte kan göra något åt att det kommer in.
Så jag har en relativt dammfri datorburk.

fläktarna går på låga varv och har gjort sedan jag satt ihop datorn

Skrivet av dannesthlm:

Min egna erfarenhet när detta felet har uppträtt har varit pga trasigt grafikkort. Kan väl vara pga någon drivrutin som inte fungerar riktigt, men har man provat ominstallera dessa så...

Jo jag tycker det jag med, om det nu inte är från Invidias sida med kassa drivrutiner, hade aldrig dessa problem med AMD ATI

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem tidigare med "...graphics driver has stopped responding and has been reset". Efter mycket felsökning och byte av HW så visade det sig vara ett dåligt minne. En av mina 2GB Hyper-x Blu 1600 CL9 visade massa fel i memtest och efter byte var allting toppen!

Du kan även ändra timings i registret på omstart av drivutinen när den inte svarar. Let me know om det är intressant så kan jag gräva from var nycklarna ligger igen.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Kan du prova med ett annat grafiikkort av en kompis eller har du någon liggandes?
Om inte kanske inet kan hjälpa dig med ett test.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Jag hade samma problem tidigare med "...graphics driver has stopped responding and has been reset". Efter mycket felsökning och byte av HW så visade det sig vara ett dåligt minne. En av mina 2GB Hyper-x Blu 1600 CL9 visade massa fel i memtest och efter byte var allting toppen!

Du kan även ändra timings i registret på omstart av drivutinen när den inte svarar. Let me know om det är intressant så kan jag gräva from var nycklarna ligger igen.

Ursäkta min noobighet, men vad är HW? körde du det där memtest som följer med i windows som körs innan du startar windows? eller från http://www.memtest.org/?

Skrivet av Nepo:

Kan du prova med ett annat grafiikkort av en kompis eller har du någon liggandes?
Om inte kanske inet kan hjälpa dig med ett test.

Har ett ATI på den andra datorn, men jag orkar inte installera om det hela igen och känner ej någon nära som kör på Nvidia

EDIT: för övrigt tycker jag det är konstigt att C:\ disken aldrig tappas bort, men har inte stöt på detta problem idag än så långe som tur är

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om allt annat inte funkar, dock är det ju svårt att koppla detta till HDD felet, men hade liknande fel för ett par år sedan med ettGTX 560 som var klockat från Asus, det var för låg volt till klocken, istället för att öka klocken så sänkte jag core på gpun. Kan vara värt ett försök ifall du inte har garanti eller möjlighet att prova ett annat kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av subonez:

Om allt annat inte funkar, dock är det ju svårt att koppla detta till HDD felet, men hade liknande fel för ett par år sedan med ettGTX 560 som var klockat från Asus, det var för låg volt till klocken, istället för att öka klocken så sänkte jag core på gpun. Kan vara värt ett försök ifall du inte har garanti eller möjlighet att prova ett annat kort.

Jag förstår vad du menar, men har haft grafikkortet sedan 4e september 2014 och aldrig någonsin haft detta problem fören nu, vore ju lustigt om den inte gillar volten bara helt plötsligt? bara en tanke alltså

Visa signatur

Permalänk

Låter för mig som exakt det problemet jag hade med min Corsair Force 3 SSD. Den hade kass firmware från boxen, uppgradera via tillverkarens hemsida och alla problem försvann. Dock fick jag göra en ren installation av Windows efter det då drivrutinerna hade ominstallerats ett antal gånger för grafikkortet och hade kladdat ner Windowsinstallationen något fruktansvärt.

Edit: kör inte med den som OS-disk idag själv, men efter firmwareuppgraderingen har den fungerat bra!

/ Aura

Permalänk
Medlem
Skrivet av E Meduza:

Jag förstår vad du menar, men har haft grafikkortet sedan 4e september 2014 och aldrig någonsin haft detta problem fören nu, vore ju lustigt om den inte gillar volten bara helt plötsligt? bara en tanke alltså

Inte en OCZ Agulity 3 möjligen som SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aurastream:

Låter för mig som exakt det problemet jag hade med min Corsair Force 3 SSD. Den hade kass firmware från boxen, uppgradera via tillverkarens hemsida och alla problem försvann. Dock fick jag göra en ren installation av Windows efter det då drivrutinerna hade ominstallerats ett antal gånger för grafikkortet och hade kladdat ner Windowsinstallationen något fruktansvärt.

Edit: kör inte med den som OS-disk idag själv, men efter firmwareuppgraderingen har den fungerat bra!

/ Aura

Om det har med firmware att göra så måste det vara lika på både SSD och snurrdiskarna, och det låter ju inte sannolikt när dessa diskar aldrig har gjort så tidigare under flera år?

Skrivet av subonez:

Inte en OCZ Agulity 3 möjligen som SSD?

Nej jag har 2 st Corsair SSD diskar och 2 samsung snurrdiskar.

Körde Memtest nyss, men fick avsluta när flänsarna på moderkortet blev så varma att jag kunde bränna mig på dom, normalt under test? CPU blev rätt varm också! men....på Asus AI visade tempen 32c när windows startade, och jag kunde fortfarande smått bränna mig på flänsarna. kanske inte det bästa temp programmet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av E Meduza:

Ursäkta min noobighet, men vad är HW? körde du det där memtest som följer med i windows som körs innan du startar windows? eller från http://www.memtest.org/?

HW=Hårdvara (HardWare)
kör alltid det från memtest.org.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

HW=Hårdvara (HardWare)
kör alltid det från memtest.org.

Testade det, men som förgående inlägg blev datorn extremt varm, normalt?

Testade att starta upp ett brogram från en av snurrdiskarna nu, jag kunde tydligt höra någon form av klick, typ det klick man hör när man stänger av datorn och diskarna går i läge eller nått, sedan typ 1-3 sekunder senare hör man samma klick igen och sedan kommer det inga fler. Det är långt ifrån klickandet man hör när en hårddisk håller på att säga upp sig.

EDIT: även fast det klickade så går det att läsa från disken, testade med en ljudfil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av E Meduza:

Testade det, men som förgående inlägg blev datorn extremt varm, normalt?

Testade att starta upp ett brogram från en av snurrdiskarna nu, jag kunde tydligt höra någon form av klick, typ det klick man hör när man stänger av datorn och diskarna går i läge eller nått, sedan typ 1-3 sekunder senare hör man samma klick igen och sedan kommer det inga fler. Det är långt ifrån klickandet man hör när en hårddisk håller på att säga upp sig.

EDIT: även fast det klickade så går det att läsa från disken, testade med en ljudfil.

Det är antingen diskras eller för dåligt med kräm från PSU. Edit: det är inte vanlig sektorläsnig? Får du samma fel ifall du läser en stor fil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av E Meduza:

Om det har med firmware att göra så måste det vara lika på både SSD och snurrdiskarna, och det låter ju inte sannolikt när dessa diskar aldrig har gjort så tidigare under flera år?

Nej jag har 2 st Corsair SSD diskar och 2 samsung snurrdiskar.

Körde Memtest nyss, men fick avsluta när flänsarna på moderkortet blev så varma att jag kunde bränna mig på dom, normalt under test? CPU blev rätt varm också! men....på Asus AI visade tempen 32c när windows startade, och jag kunde fortfarande smått bränna mig på flänsarna. kanske inte det bästa temp programmet?

Ladda hem HWMonitor och ta en screenshot på temperaturer vid load som du sen laddar upp här så kan vi se hur det ser ut.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av subonez:

Det är antingen diskras eller för dåligt med kräm från PSU. Edit: det är inte vanlig sektorläsnig? Får du samma fel ifall du läser en stor fil?

Diskras tror jag ej, för att den låter bara så när den ska läsa av vilken fil som helst "första gången" sedan hörs det inget alls från disken. Fast jag är ju inget pro, så det kan ju hända att du har rätt...kanske håller på att rasa. Och jag har samma psu som tidigare och den har fungerat prickfritt, kanske den som håller på att ge upp? hör då inget missljud eller så från den.

Skrivet av Slap:

Ladda hem HWMonitor och ta en screenshot på temperaturer vid load som du sen laddar upp här så kan vi se hur det ser ut.

ska ta och göra det om det går, datorn är ju så extremt seg, så vet ej om jag kan spela och stressa cpu:n

EDIT: kan tyvärr ej köra datorn i load, när jag ska starta steam så vill den uppdatera, och säger att det krävs 250Mb för det, och jag flera GB ledigt på just den disken. Märkte även att den disken som steam är installerat på tappades bort när den höll på att uppdatera, jag börjar misstänka att kanske moderkortet har fått tuppjuck?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du nämner att datorn är seg när du t.ex. ska öppna en mapp, pröva att öppna aktivitetshanteraren och se om det är något som avviker från det normala, beroende på vilken version av windows du har så kan du få fram information om det är något som t.ex. slår i taket. Med andra ord så kan du avläsa om det är något som flaskar vid load.

EDIT: Har du prövat och byta kabel mellan HDD->Moderkort?

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slap:

Du nämner att datorn är seg när du t.ex. ska öppna en mapp, pröva att öppna aktivitetshanteraren och se om det är något som avviker från det normala, beroende på vilken version av windows du har så kan du få fram information om det är något som t.ex. slår i taket. Med andra ord så kan du avläsa om det är något som flaskar vid load.

Kunde inte se något n¨är jag testade öppna nån random mapp, t.om firefox kan sluta svara när jag öppnar en ny flik, eller ska klicka på filhämtningar, men det händer lita random det också. cpu visar typ 0 på allt i aktivitetshanteraren, max 03 ibland

Här är iaf HWmonitor status vid idle

EDIT: testade starta upp Steam igen, samma sak igen....hårddisken försvann som vanligt, jag blir galen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur ser de ut i BIOS? Jag tänker specifikt på om diskarna är inställda i rätt läge? AHCI / IDE ?

Visa signatur