Samsungs välvda och ultrabreda 34-tummare S34E790C till svenska butiker

Permalänk
Medlem

Nej! Varför envisas alla med att göra 21:9? Jag vägrar använda något annat än 21:10!

Ja, jag skämtar

Dold text
Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Inte 4k inte IPS, vad är detta för junk

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller skulle denna typ av skärm få vara någon tum större eller iaf större på höjden. Annars tycker jag det verkar intressant.

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Avstängd

Fyfan va dålig skärm. Ingen 120/144 hz, ingen ips, inbyggda högtalare också wtf. Hade nog haft denna som arbetsskärm men fan inte till spel.

Permalänk
Inaktiv

Här ser man 21:9 återkomma igen bland nyheter kring skärmar; nu saknar man bara att utvecklare implementerar upplösningen ordentligt i te.x spel. Jag använder själv en skärm med 21:9 upplösning och det är underbart - bortsett från att spelen jag spelar oftast kommer från bakåtsträvarna Blizzard - som helt sonika ser 21:9 som en "fördel" i spel.

Samma tanke kan användas mellan användare som har 4:3, 16:9 och 16:10...alla tre upplösningarna existerar i Blizzard's spel.

Men men, tekniken går framåt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

De fick mig att hellre vänta på LGs 34um67 med freesync:

http://ir.amd.com/phoenix.zhtml?c=74093&p=irol-newsArticle&ID...

>>> sqrt(2560**2 + 1080**2) / 34.0 81.720258761469438

81.7 PPI är på tok för stora pixlar för mitt skrivbord - kanske om jag bara spelar eller tittar på film på den men för desktop duger den inte till idag.

Skrivet av IceDread:

Det är inte att det är för brett, problemet är den låga höjden.

En 21:9-skärm på 34" är jämförbard i höjd med en 27" 16:9 eller 25" 16:10-skärm.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är det verkligen så intressant med en 21:9-skärm för konsolspelande?
Alltså, är det lönt med högtalare i en 21:9-skärm om man ändå inte kan använda den på ett bra sätt med en konsol?

Sitter man på ett kontor och inte har högre krav än att man vill höra ett pliiinggg när man trycker fel eller annat, så räcker det gott med skärmhögtalare.

Permalänk
Medlem

VA-panel har andra fördelar gentemot IPS, så som kontrast och svärta, ser inget fel i det. Priset är inte heller så farligt, dock tycker jag inte om formatet 21:9.

Skrivet av Alibaba123:

Fyfan va dålig skärm. Ingen 120/144 hz, ingen ips, inbyggda högtalare också wtf. Hade nog haft denna som arbetsskärm men fan inte till spel.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Hoppas Eizo släpper en 21:9 skärm med 1440p, 120/144hz så att de visar var skåpet ska stå!

De kan ju börja med att släppa en Foris skärm i 16x9 2560x1440 QHD

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creedo:

Bakåtsträvare som man är så tycker jag att 21:9 är alldeles för brett. Tycker 16:9 är för brett också. Är nöjd med min 19:10.

21:9 för brett ?? Nä själv vill jag en skärm på 32:9
EDIT: och ca 42tum

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Var det nödvändigt att trycka in skithögtalare i skärmen? Sänker betygen rejält.

Håller lite med men ibland är det så praktiskt när man kopplar något annat till skärmen. Miracast är ett riktigt bra exempel.
Å andra sidan går det att lösa genom att ha ljuduttag på den dock rätt krångligt. Priset på displayen påverkas inte mycket av högtalarna och när den ändå är så dyr så spelar det mindre roll.

För mig är det iaf ett halv måste pga miracast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det är inte att det är för brett, problemet är den låga höjden.

Köp Philips 4K 40-tummare?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2839433

Anledningen till jag själv antagligen väljer bort denna är för att det blir FÖR högt... de översta 15-20 cm är helt obrukbara för all form av arbete och spel på 1 meters avstånd. Ja om man inte vill titta uppåt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Funnits inne i kompletts lager sen förra veckan. Funderade på den men folk som sett den i verkligheten säger att den tyvärr ger ett väldigt plastigt intryck samt att den är benägen att vingla på den foten. De fick mig att hellre vänta på LGs 34um67 med freesync:

http://ir.amd.com/phoenix.zhtml?c=74093&p=irol-newsArticle&ID...

Låter najs! Så fort det finns ett 21:9 skärm med 1440p samt bra färger (ips eller något annat, gillar inte ips glow) med G-sync eller freesync så kommer jag att köpa direkt!!
Dock enbart om nästa monster från AMD är här snart och är bättre än gtx 980. Annars får jag vänta lite till, vill först se vad AMD kontrar med dock riktigt svårt att vänta i flera år... vilket är hur det känns om man verkligen ska vänta tills efter sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Köp Philips 4K 40-tummare?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2839433

Anledningen till jag själv antagligen väljer bort denna är för att det blir FÖR högt... de översta 15-20 cm är helt obrukbara för all form av arbete och spel på 1 meters avstånd. Ja om man inte vill titta uppåt.

Jag håller inte med, när jag programmerar vill jag också ha höjden i upplösning eftersom jag har areor till vänster, höger, längst ned och sen menyer där uppe och sen koden i centrum. 1920x1200 är minimikravet jag har på en skärm för programmering men jag har helst betydligt mer och då inte bara bredd eftersom höjden också är viktig för att se mer kod.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det är inte att det är för brett, problemet är den låga höjden.

Du skämtar eller hur? 21:9 på 34 tum har samma höjd som en 16:9 27 tummare.
Dessutom är höjdupplösningen 1440p vilket ger dig bra mycket mer arbetsyta på höjd än 1080 eller till och med 1200 som är det som folk som snackar mycket om 16:10 gillar.

Men du kanske vill ha 16:9/10 större än 27 tum. Dock fortfarande absurt att kalla det för en "låg höjd".

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag håller inte med, när jag programmerar vill jag också ha höjden i upplösning eftersom jag har areor till vänster, höger, längst ned och sen menyer där uppe och sen koden i centrum. 1920x1200 är minimikravet jag har på en skärm för programmering men jag har helst betydligt mer och då inte bara bredd eftersom höjden också är viktig för att se mer kod.

Läs också mitt ovanstående svar.

Ville bara tillägga att då skärmen är på 1440p så får du mer plats för kod i höjd och den extra bredden gör att du kan ha fler filer öppna samtidigt brevid varandra vilket är jäkligt praktiskt

Därför har jag en sån här 34" 3440x1440p både hemma och på jobbet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av biorrith:

Sitter man på ett kontor och inte har högre krav än att man vill höra ett pliiinggg när man trycker fel eller annat, så räcker det gott med skärmhögtalare.

Goddag yxskaft ;).
Ja så är det säkert, men det var inte riktigt relaterat till frågan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag håller inte med, när jag programmerar vill jag också ha höjden i upplösning eftersom jag har areor till vänster, höger, längst ned och sen menyer där uppe och sen koden i centrum. 1920x1200 är minimikravet jag har på en skärm för programmering men jag har helst betydligt mer och då inte bara bredd eftersom höjden också är viktig för att se mer kod.

Då misstolka jag dig, när jag läste för låg ser jag ett fysiskt mått framför mig i centimeter inte att den har för låg upplösning på höjden.
Den 40-tummaren jag länkade är nämligen 60cm på höjden och ja när jag mäter det med upp tejpade papper så är det väldigt högt, alltså jag vill personligen att när jag tittar rakt fram i normal sitt position att min blick hamnar i mitten av skärmen av sig själv. Med den 40 tummaren hamnar den så där en 10 cm över där min nacke och blick är som mest naturlig om jag skulle titta i mitten av skärmen. Så det blir lite onaturligt man tittar liksom lite uppåt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Du skämtar eller hur? 21:9 på 34 tum har samma höjd som en 16:9 27 tummare.
Dessutom är höjdupplösningen 1440p vilket ger dig bra mycket mer arbetsyta på höjd än 1080 eller till och med 1200 som är det som folk som snackar mycket om 16:10 gillar.

Men du kanske vill ha 16:9/10 större än 27 tum. Dock fortfarande absurt att kalla det för en "låg höjd".

Jag har bl.a. en 1440p och skulle lätt kunna tänka mig mer höjd på den, fler pixlar.
När man går till 16:9 tycker jag generellt det blir låg höjd, bara att jämföra med 16:10 eller, möjligen 16:12 men då mest för jobb. Däremot fysiskt så är 34" stort för en skärm.

Skrivet av Arazand:

Då misstolka jag dig, när jag läste för låg ser jag ett fysiskt mått framför mig i centimeter inte att den har för låg upplösning på höjden.
Den 40-tummaren jag länkade är nämligen 60cm på höjden och ja när jag mäter det med upp tejpade papper så är det väldigt högt, alltså jag vill personligen att när jag tittar rakt fram i normal sitt position att min blick hamnar i mitten av skärmen av sig själv. Med den 40 tummaren hamnar den så där en 10 cm över där min nacke och blick är som mest naturlig om jag skulle titta i mitten av skärmen. Så det blir lite onaturligt man tittar liksom lite uppåt.

Du tycks inte vara den ende.
Ja en tv hade blivit fysikt för stort, men 4k upplösning i sig är nice.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Ingen annan som reagerar på enbart 2 års garanti för en skärm som kostar 9 tusen? Vilket är uruselt.

Permalänk
Medlem

Mer 21:9(eller bredare) åt folket!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

jorå TN panel på böjd skärm = Win...

Det är väl just på böjd skärm som det funkar som bäst, en sån kan du ju inte se bra från sidan ändå (nu var det en skärm som var böjd inåt, inte utåt) så du lär inte lida av de dåliga betraktningsvinklarna eftersom alla pixlar är vända rakt emot dig...

Men ja, håller med tidigare inlägg
Ska man betala 9000 spänn för en skärm vill man åtminstone ha

IPS
eller
120hz+
eller
4K (eller va de nu blir i 21:9)

men denna verkar ju inte ha något av dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Mer 21:9(eller bredare) åt folket!!

Ja, ge oss 128:1. Det kan bli en alldeles förträfflig 8k-upplösning på 8192 x 64.

Eller inte

Dold text
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Aningen (grovt) överprissatt men annars så såg det ut att vara en ok skärm.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag har bl.a. en 1440p och skulle lätt kunna tänka mig mer höjd på den, fler pixlar.
När man går till 16:9 tycker jag generellt det blir låg höjd, bara att jämföra med 16:10 eller, möjligen 16:12 men då mest för jobb. Däremot fysiskt så är 34" stort för en skärm.

Då är det ju en annan sak, 34" kan visst vara för stort för vissa, vet att det inte är alla som är förtjusta i 27" och tycker att det är för mycket. Vissa gillar 24" helt enkelt. Undrar hur det kommer att vara att läsa i 2160p när skärmen är mindre än 27", eller samma för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Då är det ju en annan sak, 34" kan visst vara för stort för vissa, vet att det inte är alla som är förtjusta i 27" och tycker att det är för mycket. Vissa gillar 24" helt enkelt. Undrar hur det kommer att vara att läsa i 2160p när skärmen är mindre än 27", eller samma för den delen.

Till 2160p skulle jag nog vilja ha 30-34", men jag skulle behöva se det först och testa lite.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

VA och 60Hz, nej tack.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Om man spelar t ex Battlefield på en sådan här skärm, ser man mer än man skulle göra på sidorna med en vanlig skärm, men samtidigt mindre än man skulle göra på höjden med en vanlig skärm?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Jag hade en LG 21:9 på 27 tum..den såldes kan snabbt..vilket förbannat skitformat! kan verkligen inte rekommendera 21:9, hade valt phillips 40 tummare 16:9 skärm alla dagar iväg...
Ska också säga att jag aldrig mer kommer köpa en IPS skärm.. svärtan och svartnivån är inte acceptabel på IPS... VA är bättre där..så väljer hellre VA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Om man spelar t ex Battlefield på en sådan här skärm, ser man mer än man skulle göra på sidorna med en vanlig skärm, men samtidigt mindre än man skulle göra på höjden med en vanlig skärm?
.

Varför då? Du har ju bara 1080 på höjden på en "vanlig" skärm. Sen kan du ju justera FOV hur du vill...