Missnöjd med nuvarande grafikkortet...

Permalänk
Medlem

Missnöjd med nuvarande grafikkortet...

Köpte min dator genom Komplett för mer än två år sedan nu.
Grafikkortet har krånglat hela tiden, kan inte titta på klipp på nätet innan datorn ger mig en bluescreen.
Att avinstallera flash player fungerade ett tag, men nu har jag tröttnat!

Grafikkortet jag har nu är ett Sapphire Radeon HD 6870 1GB GDDR5

Jag vill ha ett som är liiite bättre, men som inte krånglar! XD
Å eftersom jag inte är en stor gamer mer så är dem häftigaste grafikkorten inte av intresse.
Jag vill helt enkelt bara kunna använda min dator utan att det ska jävlas.

Så, vad har ni för tips att ge mig?

Permalänk

r9 280x (1000kr) eller gtx 770 (1000kr) Dyker upp här på Sweclockers titt som tätt Dem är mest prisvärda tycker jag. Ska du ha nått bättre är det r290 eller gtx 780 (1500-1800kr)

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

r9 280x (1000kr) eller gtx 770 (1000kr) Dyker upp här på Sweclockers titt som tätt Dem är mest prisvärda tycker jag. Ska du ha nått bättre är det r290 eller gtx 780 (1500-1800kr)

Ingen av dem finns å köpa hos tex Komplett dock. XD

Permalänk
Medlem

Spelar du ej så mycket är ett gtx 750 ti klockrent. Har ändå kraft att köra de nyare spelen på schysst grafik men inget monster.

Här e några videos när jag spelar på mitt 750 ti:
https://www.youtube.com/watch?v=B8ihhUMe4p0 titanfall (är cappat till 60fps i själva motorn så därför jag aldrig ligger över det fast v-sync är av)
https://www.youtube.com/watch?v=jOqzOlAEE9k bf4

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

750ti kanske borde bli ett bra val?
Det ställer dessutom inga höga krav på nätaggregatet och fungerar således stabilt med även sämre sådana.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tezzy:

Ingen av dem finns å köpa hos tex Komplett dock. XD

Vad RedbullF1 menade var att köpa något av de grafikkorten som listades begagnat från Sweclockers "Marknad", man får mycket för pengarna då
Men om du egentligen inte är misnöjd med kortets prestanda som så så skulle jag rekommendera att felsöka problemet först för jag tror nämligen att grafikkortet mycket väl kan vara fullt fungerande och att det antingen är ett mjukvaruproblem eller en annan komponent som strular.

Det första du borde göra är att ladda ner: http://download.cnet.com/BlueScreenView/3000-2094_4-10965136.... och kolla vilka felkoder dina blåskärmar har visat.
Kolla vad du får fram och skriv ner här så kan vi nog ta reda på vad det är som egentligen spökar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Vad RedbullF1 menade var att köpa något av de grafikkorten som listades begagnat från Sweclockers "Marknad", man får mycket för pengarna då
Men om du egentligen inte är misnöjd med kortets prestanda som så så skulle jag rekommendera att felsöka problemet först för jag tror nämligen att grafikkortet mycket väl kan vara fullt fungerande och att det antingen är ett mjukvaruproblem eller en annan komponent som strular.

Det första du borde göra är att ladda ner: http://download.cnet.com/BlueScreenView/3000-2094_4-10965136.... och kolla vilka felkoder dina blåskärmar har visat.
Kolla vad du får fram och skriv ner här så kan vi nog ta reda på vad det är som egentligen spökar.

Okej, laddat ner nu, fattar inte så mkt, vad e det för felkod man ska kolla efter?

Permalänk

Jag menar begagnade kort på Sweclockers förstås sorry
Här kom ett r280x upp för 1000kr! http://www.sweclockers.com/annons/108293-r9-280x-gigabyte-rev...

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Avstängd

borde kolla koder som sagt men 6870 brukar bli bra varm är min första tanke annars om du lämnar spec på dina prylar är det enklare att kolla ett kort som passar till sakerna du har

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

borde kolla koder som sagt men 6870 brukar bli bra varm är min första tanke annars om du lämnar spec på dina prylar är det enklare att kolla ett kort som passar till sakerna du har

Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black
Cooler Master GX Lite 600W PSU
AMD FX-4100 4-Core Processor
ASUS M5A78L-M LX V2, Socket-AM3+
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB KIT
Sapphire Radeon HD 6870 1GB GDDR5
Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S
Seagate Barracuda® 1TB

Säger det nåt? XD

Permalänk
Medlem

Har du testat dina minnen med memtest86? Tror den vanligaste orsaken till blue screen är defekta minnen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tezzy:

Okej, laddat ner nu, fattar inte så mkt, vad e det för felkod man ska kolla efter?

Koden som säger någonting med 0x00000000 med andra ord "Bug check koderna"

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Koden som säger någonting med 0x00000000 med andra ord "Bug check koderna"

0x00000124 är den enda koden på alla krascherna...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tezzy:

0x00000124 är den enda koden på alla krascherna...

Verkar ha att göra med processor-stabilitet.
Jag tycker du ska sätta igång ett stresstest för processorn och se om du får en blåskärm inom några minuter så som till exempel Prime95: http://www.softpedia.com/get/Others/Home-Education/Prime95.sh...

Sätt igång testet på "Blend" och sitt och vänta 10 minuter (Helst 1 timma), får du en BSOD då är det helt klart processorns fel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Verkar ha att göra med processor-stabilitet.
Jag tycker du ska sätta igång ett stresstest för processorn och se om du får en blåskärm inom några minuter så som till exempel Prime95: http://www.softpedia.com/get/Others/Home-Education/Prime95.sh...

Sätt igång testet på "Blend" och sitt och vänta 10 minuter (Helst 1 timma), får du en BSOD då är det helt klart processorns fel.

Hmm skall han köra blend då? Använder en del minne då med om det är minnet det är fel på. E det inte bättre att köra testet som testar så lite ram som möjligt om man vill utesluta prollen?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stimpen:

Hmm skall han köra blend då? Använder en del minne då med om det är minnet det är fel på. E det inte bättre att köra testet som testar så lite ram som möjligt om man vill utesluta prollen?

Well, jag är inte helt säker på om det är bullshit eller inte men efter lite Googling så verkar det som en ganska avancerad felkod där det kan vara ett processorrelaterat problem men det behöver dock inte bero på ett hårdvarufel i processorn utan det kan lika gärna ha och göra med RAM eller grafikkortet under dynamiska arbetssituationer.
Om det är sant eller inte vet jag ej men att belasta både RAM och processorn samtidigt låter bäst tycker jag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Historien om min dator... XD

Första veckan efter att jag fick datorn så vart skärmen svart, datorn surrade som vanligt, men sen sa skärmen att den tappade kontakt med datorn, fick starta om datorn. Detta händer oftast då jag går från ett program till ett annat, eller om det kommer upp ett klipp på facebook som startar av sig själv.
Sen har det hänt, kanske en gång i månaden... Ibland mer ibland mindre...
Ibland har det varit så att datorn självmant har startat om sig då skärmen blir svart.
Men den senaste veckan händer det minst en gång om dagen!
Installerade om drivrutinerna till grafikkortet, det blev värre. Så fort jag tittade på fb så tappade skärmen kontakt med datorn, men datorn gick å det va ljud på... Måste starta om datorn för att det skulle funka. Gjorde rent grafikkortet och fläkten på, det verkade fungera som vanligt igen, men nån dag senare gör den samma sak...

Jag installerade om Windows och alla drivrutiner. Drivrutinerna till grafikkortet vart inte installerade, jag kunde köra både prestandaklassificering å klipp på fejjan via flash player utan att få bluescreen. MEN då jag installerade drivrutinerna till grafikkortet så vart de bluescreen på en gång!
Avinstallerade flash player och sedan i somras har allt fungerat skapligt, så länge jag INTE installerar flash player eller kollar på klipp på youtube.

Support på Komplett trodde det va fel på grafikkortet, men eftersom garantin hade gått ut, plus att skiten funkar som de ska så länge jag inte glor på video's, så ville jag inte skicka in hela datorn å vara utan den i flera veckor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Verkar ha att göra med processor-stabilitet.
Jag tycker du ska sätta igång ett stresstest för processorn och se om du får en blåskärm inom några minuter så som till exempel Prime95: http://www.softpedia.com/get/Others/Home-Education/Prime95.sh...

Sätt igång testet på "Blend" och sitt och vänta 10 minuter (Helst 1 timma), får du en BSOD då är det helt klart processorns fel.

Kört i över en halvtimme å ingen bluescreen eller nåt alls.

Permalänk
Medlem

Prova under klocka kortet

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080