Permalänk
Hedersmedlem

BIX from hell! [250kb+ bilder]

[UPPDATERING]
Det visade sig inte alls vara någon läcka! Jag skickade upp radiatorn till overclockers.se och de testade den i flera dagar utan att hitta något fel på den. Jag fick tillbaka den och hårdtestade den både utanför och i systemet.
Det visade sig till slut vara anslutningen som läckte, på grund av att jag använt en något för kort slang mellan radiatorerna. Vattnet måste ha runnit, nästan snett uppåt ;), för att bilda fläcken mitt på handduken. Helt otroligt.
Nu har jag iaf fått ihop hela systemet, bilder och lite text finns här för den som är intresserad.

Sen så vill jag tacka overclockers.se för att de inte tog ut någon felsökningsavgift trots att de testade radiatorn i flera dagar, bl.a. under vatten med flera kilos tryck med tryckluft. Det enda jag behövde betala var frakten fram och tillbaka.
[/UPPDATERING]

Fick hem lite efterlänktade grejor från overclockers.se bl.a. ett DD Z-block till min nordbrygga och en Black Ice Xtreme 2 som jag tänkte köra tillsammans med den BIX jag redan hade.

Dremlar burken i några timmar, skruvar ihop allt, fyller systemet och testkör. Men vad nu? Det läcker! Verkar vara en av anslutningarna till BIX2:an som är orsaken, behöver bättre slangklämmor. Tömmer systemet och plockar ner allt, låter det torka över natten. Dagen efter sticker jag till Classe och fixar slangklämmor.
Sätter ihop allt igen, läcker igen.. Jag börjar misstänka att det är en läcka i min nya fina BIX2. Tömmer systemet, plockar ner allt och snabbtorkar allt som blivit lite blött med en gammal 120mm-fläkt under tiden som jag sätter ihop ett system med enbart BIX2:an för att kolla om den verkligen läcker. Det gör den inte.
Ihop med allt igen för tredje gången, fyller systemet och samma j-vla sak igen.. Det måste vara BIX2:an, så jag lindar en handduk runt den och efter någon timme har jag beviset. Fock, blir till att skicka upp den till Luleå och vänta på en ny.

Jag som undvikit radiatorer från skroten mycket för risken att de läcker och så visar det sig att man kan råka ut för samma sak ändå fast man köper "bra" grejor.. Danger Den trycktestar alla sina produkter, det verkar inte hwlabs göra, för det är ingen transportskada på radiatorn, den ser helt ok ut.
Jaja, det är sånt man får ta.

Lite bilder:

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Permalänk

stoppa korta slangar i bixen. fyll badkaret med vatten inte radiatorn !
stoppa fingret i den ena slangen blås i den andra. stoppoa ner radiatorn under vattnet. bubblar det så läcker det

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk

jag skulle aldrig test köra systemet i datorn... tänk om du skulle paja hela skiten, sätt igång det på matbordet eller så

Permalänk
Medlem

Hmm, surt när det krånglar.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var därför jag slutade köra med WW tidigt... så mycket billigare att fylla på ny glykol!

Jobbigt att din BIX2 var kass.. gillar din setup annars

dock skulle jag aldrig kunna ha radiatorn (bix2) där uppe... jag fyller alla mina 5.25-or i mitt Addtronics

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Death On Wings
jag skulle aldrig test köra systemet i datorn... tänk om du skulle paja hela skiten, sätt igång det på matbordet eller så

Jag har ju naturligtvis inte själva datorn igång när jag testkör, bara pumpen. Det är lite jobbigt att testa allt utanför, eftersom NB-blocket är fastskruvat med muttrar på baksidan av moderkortet och GPU-blocket är fastlimmat på GPU:n.
Får man några droppar vatten på hårdvaran så är det ju bara att låta det torka ordentligt innan man kör igång allt igen.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

skulle ändå inte gjort det... skulle inte sätt dit grejerna innan jag testat och hadde du vattenkylning innan så tycker jag att det är dumt att lima fast grejerna när man kan skruva. sist gång jag limmade slet jag loss halva minnet på mitt GF2Ti och jag har gjort det ett antal gånger....

du kunde köpt ett block som sitter i socketen i stället jaja gjort är gjort men det e så jag skulle gjort

Permalänk
Medlem

Vicotnik tråkigt när sådant händer, lider verkligen med dig.

Det du kan göra är att fråga dom om dom kan ge någon slags kompensation 1 fläkt lr 2

Tråkigt att det har hänt iaf, tur iof att du såg det innan istället för på morgonen efter när allt var nedstängt med vatten. Att man har sådant otur att få saker som är sönder när affären ligger så långt bort, nästan åthelvete(umeå)

R

Visa signatur

XP1700+@2657mhz
XP1700+@2518mhz

Permalänk
Medlem

Hm, finns ju kylartätning till vanliga bilkylare. Nåt smet man slänger i kylaren när det läcker som tätar. Kanske kan köra samma sak, i liten mängd då

Permalänk
Medlem

Problemet med kylar tätning e att det måste va varm (runt 60c har jag för mig) vattnet och att det inte bruka funka nå bra =/

tessta kanel det funkar bättre på bilar än kylartätning hehe

Visa signatur

H2O roxx

Permalänk
Hedersmedlem

Uppdatering, allt var mitt fel. Läs det editerade första inlägget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det där WW som färgar vattnet????
Vattnet ska knappt se färgat ut med rätt mängd WW

Det ska var ca 50ml på 1,5-2L så....... typ 2 filmburkar räckte till mina 4L.

Det har en förmåga att vara aggresivt mot vissa härdplaster typ nåt i stil med det du har i din tank så jag skulle vara försicktig med hur mö WW jagh ar i det systemet och hels skippa tanken.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ganska precis 3% WW. Det är nog kameran som luras lite, ser inte riktigt sådär rött ut i RL.

Edit: Om det är slangarna du menar så är de nästan sådär röda. Silikonslang färgas av WW och det mesta av slangen jag använder har hängt med i nästan ett år nu, med byte av destvatten + WW lite då och då när jag byggt om systemet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag måste säga det att du har nog den hetaste vattenkylningsanläggningen nånsin som jag sett

CREDZ MANNEN

// kajjan

Visa signatur

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Permalänk
Medlem

Dags för pelt strax eller?

fina bilder med flashiga ljus osv :]

Visa signatur

XP1700+@2657mhz
XP1700+@2518mhz

Permalänk
Avstängd

fin vattenkylning!

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Hedersmedlem

Ah, tackar tackar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, riktigt snyggt jobb med det där, skulle vilja se lite fler bilder bara

Visa signatur

Om du svarar på nåt jag skrivit, citera mig.
Tack!

Permalänk
Medlem

hett system

Permalänk

Snyggt jobbat !!
Funderar på att sätta ihop vattenkylning till GPU och nordbryggan efter mitt kompressor projekt är klart