Polistillslag släcker ned svenska fildelnings- och strömningssajter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Om folk betalade för sig, istället för att ta andras arbete, så skulle mer skattepengar komma in och mycket mindre pengar skulle behöva läggas på sånt här

Nu är det för det första inte frågan om att "ta" utan om att kopiera, vilket inte är samma sak alls, men det vet du förståss redan.

Men om vi bortser från din medvetna begreppsförvrängning.. Även om det vore ren stöld, så är det slöseri med resurser eftersom fenomenen är så djupt rotat att det är pengar i sjön att försöka göra något åt. Det hade varit bättre om branchen tagit de pengarna och utbildat sig i nutida konsumtionsmönster och beteendevetenskap. Kan människan göra något så gör hen det, så är det bara, och det fungerar inte att skrävla om branchens undergång, för branchen går inte under.

Vi minns "Home Taping is Killing the Music Industry"-propagandan... Det var 35 år sedan. Dog musikindustrin ut? Talade de sanning?

Nej Naturligtvis inte.. De vill bara skrämmas för att plussa på marginalerna lite, men ironiskt nog så äter ju alla pengar de lägger på piratjakt snarare upp marginaler, så det är inte särskillt effektivt. Det är bara grinigt och korkat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Jag fildelar inte, men tycker detta är väldigt tråkigt.

Hela tiden så släcker myndigheter ner sidor. Ryssland förbjuder Tor och VPN. Kina har the Great Firewall of China (Golden Shield Project). F! vill införa censur och ta bort porr från internet. USA utövar hela tiden påtryckningar om att andra ska ställa sig i ledet för deras kommersiella intressen. Nord Korea är inte uppkopplade mot internet. Det är kameraövervakning överallt. Sverige vill beslagta domännamn.

Permalänk
Medlem

I grund och botten handlar det om respekt för andras rättigheter. Detta kommer aldrig att bli förlegat.

Staten gör sitt jobb som skyddar upphovsmännen. Massan vill såklart inte betala - precis som massan i regel inte vill betala full skatt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skurtbert:

Alla är arga på "stormedia" ändå fortsätter ni ladda ner deras produkter.

Är det en mänsklig rättighet att få titta på all skit som släpps i filmväg?

MÅSTE man se filmen dagen efter den kommer ut? Varför är det så viktigt? En seriös fråga...

Har den som producerar en film inte rätt att välja var, hur, när och till vilket pris den ska säljas? Och sen är det upp till marknaden att bestämma om de vill konsumera eller inte.

Den som producerar filmen har självklart rätt att välja när, var hur filmen ska presenteras. Men att segmentera i tjänster är bara urbotat korkat. Frågan man borde ställa sig är varför utgivare inte vill att alla ska se deras filmer. Vad är det som gör att man väljer bort vissa individer? Vart finns logiken i ett sådant beslut?

Permalänk
Skrivet av Sweede:

Klart dom har rätt och välja, men vill dom bli av med piratandet så jobbar dom på helt fel sätt, bevisligen. Deras affärsmodell är inte anpassat efter människors behovs.

Att filmer ska ha världspremiär inom samma vecka och att filmen finns tillgänglig på streaming tjänst inom 2-3 månader är fullt rimligt.

Enda sättet för piratandet att sluta är att anpassa sig till marknaden. Skulle bolagen fått bestämma som dom vill hade du fortfarande fått lyssna på all musik via CD. Det var ett jävla lipande när folk inte ville köpa skivor längre.

Adapt or die.

"It is not the strongest of the species (companies) that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change."

Charles Darwin

Var bara tvungen , för jag tror det gäller även i detta fallet.

Visa signatur

The Flippin Ninja

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

I grund och botten handlar det om respekt för andras rättigheter. Detta kommer aldrig att bli förlegat.

Staten gör sitt jobb som skyddar upphovsmännen. Massan vill såklart inte betala - precis som massan i regel inte vill betala full skatt.

Vad som är en rättighet är inte statiskt. Det har till exempel varit en rättighet för en gift man att äga sin hustru. Att ifrågasätta den rätten innebar ju också en "bristande respekt för andras rättigheter", men idag har vi kommit tillräckligt långt så att vi kan se att det kanske inte var så smart att hålla fast vid folks rättigheter "bara för att".

Och jag tror inte heller att immaterialrätten kommer att överleva. Den respekten som de vill ha finns inte hos tillräckligt många, helt enkelt, och eftersom det du tillskansrar dig inte förverkar orginalet så ser inte folk poängen med det hela. Det blir orimligt, otidsenligt och konstlat helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Den som producerar filmen har självklart rätt att välja när, var hur filmen ska presenteras. Men att segmentera i tjänster är bara urbotat korkat. Frågan man borde ställa sig är varför utgivare inte vill att alla ska se deras filmer. Vad är det som gör att man väljer bort vissa individer? Vart finns logiken i ett sådant beslut?

Finns inte alltid någon logik, det handlar om girighet och oviljan/oförståelsen över människors olika förmåga att betala.

* Om filmbolagen släpper alla sina tvserier på centraliserad streamingsite. Då lär inte distributörer så som Sveriges television, Canal digital, netflix, Viasat m.m. Vilja köpa in dessa serier. Dom vill ha säkra pengar, dom vågar inte chansa på att deras serier säljer. Om SVT köper in en skitserie som ingen vill se så får dom sina pengar ändå och SVT lär visa den skitserien oavsett om någon vill se den eller ej.

* Dom väljer att inte sälja till länder/regioner där dom inte får den vinst dom har räknat med. Exmpelvis U-länder, dom har inte möjlighet att betala lika mycket för en produkt som vi i I-länderna. Så då väljer dom medvetet bort dom.

Jag anser väl att företagen får göra som dom vill med deras produkter, men då får dom också stå sitt kast. Cause and effect
Se bara i sverige, nu finns det knappt några videobutiker kvar. Konsumenterna vill inte/orkar inte gå iväg och hyra en film så därför har dom flesta videobutiker lagt ner/konkat. Snart bör dom väl inse att folk inte vill ha distributörer som SVT, Canal digital, etc. Sen att distributörerna riskerar att lägga ner/konka är andra sidan av samma mynt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag piratar inte om det går att få tag på på något annat håll. Men jösses, idioti av staten. Sluta slösa våra skattepengar på att göra USA glada, som i sin tur gör allt för att behålla Hollywood glada... Usch!

Det går INTE att stoppa pirater med våld och tvång. Använd marknadens kraft istället, stolpskott...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad som är en rättighet är inte statiskt. Det har till exempel varit en rättighet för en gift man att äga sin hustru. Att ifrågasätta den rätten innebar ju också en "bristande respekt för andras rättigheter", men idag har vi kommit tillräckligt långt så att vi kan se att det kanske inte var så smart att hålla fast vid folks rättigheter "bara för att".

Och jag tror inte heller att immaterialrätten kommer att överleva. Den respekten som de vill ha finns inte hos tillräckligt många, helt enkelt, och eftersom det du tillskansrar dig inte förverkar orginalet så ser inte folk poängen med det hela. Det blir orimligt, otidsenligt och konstlat helt enkelt.

Nä det är riktigt allvarligt att så många (dock mest ungdomar, vilket lyckligtvis de flesta brukar växa upp och få andra värderingar senare i livet) saknar den moralen att inte respektera andra människors arbeten. När man väljer att piratkopiera en film så väljer man att både pissa och sparka på filmbolagen, inklusive alla de människor som arbetar på ett filmbolag, till exempel producenter, regissörer, skådespelare, sekreterare, data-, ljus- och ljudtekniker, plåtslagare, stunt-män/kvinnor, sminköser, redigerare, städare, snickare, svetsare, målare och en jäkla massa andra hårt arbetande människor. Och det är jäkla tur att samhället är så pass moraliskt uppbyggt så att staten väljer att skydda dessa hårt arbetande människor istället för att försvara de som piratkopierar (vilket en del här verkar vilja). Nä, det är helt rätt av polisen att släcka ner fildelnings- och strömningssajter och därmed skyddar de medborgare som faktiskt bidrar till samhället (såväl producenter som konsumenter) vilket inte en piratkopierare gör. Sen visst, självklart kan man diskutera hur effektivt det är, men samhället ska aldrig acceptera att andra människor ska behöva bli lidande för att det finns vissa som saknar moral att göra rätt för sig.

Permalänk
Medlem

Nog kan man minska piratkopieringen genom att göra det enklare att ladda ner legalt, men jag tror inte på att den kommer försvinna pga det. Speciellt inte som att det inte finns en chans att få nya filmer snabbt för de väldigt små månatliga summor som folk tror man ska kunna komma undan med.

Skrivet av Operatören:

Det är ett gäng år nu som Polis/Myndigheter/Regeringar har försökt släcka ned Fildelningssajter, streamingsajter osv.
Dom ser ju själva, att samtliga sajter återkommer i ny regi på ett eller annat sätt.

Varför då inte inse att det inte funkar med denna häxjakt?
Varför inte legalisera det hela på ett eller annat sätt?
Nu säger jag inte att Staten i de olika länder som finns ska ha del av kakan vid en legalisering, men säg att det kostar 99:- månaden med obegränsat med film & serier utan reklam.
Denna summa ska då gå till företaget som driver siten samt att endel ska gå till produktionsbolaget av filmen som i sin tur får fördela ut kostnaderna för sina utgifter.

Nu är detta kortfattat förklarat, men antar att ni hänger med endel i resonemanget.

Det finns inga brott som polismyndigheten lyckas utrota så man kan ju resonera att det ska legaliseras på många fronter om det är anledningen.

En stat skulle också behöva skriva om sina lagar rejält för att kunna gå emot upphovsrätten på det sättet, och det skulle innebära en väldig massa problem att få företag att vilja etablera sig där.

Permalänk
Medlem

Tragiskt att vanliga människor.
Som troligen aldrig gjort ett riktigt brott eller skadat någon annan människa i hela sina liv.
Ska bli frihetsberövade och få deras liv förstörda. Till vilken nytta? Fildelningen kommer alltid att fortsätta.

Mår illa när jag ser detta vill bara spy på de ansvariga..

Permalänk
Medlem

Alltså var kommer alla korkade gubbar ifrån. Det handlar inte om att inte vilja betala.. Hur kan ni va så otroligt naiva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu är det för det första inte frågan om att "ta" utan om att kopiera, vilket inte är samma sak alls, men det vet du förståss redan.

Men om vi bortser från din medvetna begreppsförvrängning.. Även om det vore ren stöld, så är det slöseri med resurser eftersom fenomenen är så djupt rotat att det är pengar i sjön att försöka göra något åt. Det hade varit bättre om branchen tagit de pengarna och utbildat sig i nutida konsumtionsmönster och beteendevetenskap. Kan människan göra något så gör hen det, så är det bara, och det fungerar inte att skrävla om branchens undergång, för branchen går inte under.

Vi minns "Home Taping is Killing the Music Industry"-propagandan... Det var 35 år sedan. Dog musikindustrin ut? Talade de sanning?

Nej Naturligtvis inte.. De vill bara skrämmas för att plussa på marginalerna lite, men ironiskt nog så äter ju alla pengar de lägger på piratjakt snarare upp marginaler, så det är inte särskillt effektivt. Det är bara grinigt och korkat.

Du är så underbart naiv som tror att alla som piratkopierar skulle sluta inta media helt, istället för att betala för en del grejer, om piratkopiering inte gick. Det är ingen begreppsförvrängning. Du tar till dig ett verk som du inte har tillåtelse att ta.

Har inte sagt ett ord om att det kommer ta död på industrin. Uppenbarligen går industrin rätt bra(för en del) även om de med Hollywood bokföring försöker visa på motsatsen. Men det innebär fortfarande förluster och blir inte rätt bara för att det inte helt tar död på något.

Snacka på hur mycket du vill. Men du kan inte klaga på att det kostar skattepengar att jaga piratkopiering, när staten går miste av skattepengar av att du piratkopierar istället för att köpa produkter.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Tragiskt att vanliga människor.
Som troligen aldrig gjort ett riktigt brott eller skadat någon annan människa i hela sina liv.
Ska bli frihetsberövade och få deras liv förstörda. Till vilken nytta? Fildelningen kommer alltid att fortsätta.

Mår illa när jag ser detta vill bara spy på de ansvariga..

Du har inget jobb? Om du nu har det. Skulle det vara OK att du blev arbetslös för att någon annan kopierade upp och gav bort en exakt kopia på den produkt ni gör?
Folk som jobbar utför ett jobb. Vare sig de jobbar med film, musik, bilar, hus eller vägar. Den som utför ett jobb skall ha betalt. Det tycker i alla fall jag. Inte du ser jag. Du verkar tycka att det är helt OK att bråttslingar stjäl och delar ut dessa människors arbete. Dessutom verkar du tycka att om någon försöker skydda dessa arbetande människor och deras levebröd så gör de fel?

Eller kan du förklara hur du ser det? Varje kopia är en stulen produkt. Huruvida den som laddar ner hade köpt den i slutändan eller inte är inte relevant. Produkten av dessa människors arbete är fortfarande stulen.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

så länge tillgängligheten och utbudet är så mycket större på det olagliga sättet så kommer det lagliga sättet inte att ha en chans.
Att en lokal regering en en liten hörna av världen tvingar sidorna att flytta utomlands kommer knappast att påverka något alls.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Ptja, varför inte slösa resurser på detta medans inbrott och våldtäkter, personrån och liknande blir fler och fler

Jag älskar denna typen av kommentarer, det får mig att föreställa mig en pytteliten poliskår som endast kan göra en enda sak åt gången.
Måndag - Jaga fortkörare.
Tisdag - Kontrollera cyklar i Lund.
Onsdag - Plocka ner piratsajter på nätet.
Torsdag - Utreda inbrott.
Fredag - Utreda våldsbrott.
Lördag - Utreda våldtäkter.
Söndag - Utreda ekonomisk brottslighet.
GOTO Måndag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Du har inget jobb? Om du nu har det. Skulle det vara OK att du blev arbetslös för att någon annan kopierade upp och gav bort en exakt kopia på den produkt ni gör?
Folk som jobbar utför ett jobb. Vare sig de jobbar med film, musik, bilar, hus eller vägar. Den som utför ett jobb skall ha betalt. Det tycker i alla fall jag. Inte du ser jag. Du verkar tycka att det är helt OK att bråttslingar stjäl och delar ut dessa människors arbete. Dessutom verkar du tycka att om någon försöker skydda dessa arbetande människor och deras levebröd så gör de fel?

Eller kan du förklara hur du ser det? Varje kopia är en stulen produkt. Huruvida den som laddar ner hade köpt den i slutändan eller inte är inte relevant. Produkten av dessa människors arbete är fortfarande stulen.

Blir man åtalad för stöld eller för upphovsrättsbrott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Nä det är riktigt allvarligt att så många (dock mest ungdomar, vilket lyckligtvis de flesta brukar växa upp och få andra värderingar senare i livet) saknar den moralen att inte respektera andra människors arbeten. När man väljer att piratkopiera en film så väljer man att både pissa och sparka på filmbolagen, inklusive alla de människor som arbetar på ett filmbolag, till exempel producenter, regissörer, skådespelare, sekreterare, data-, ljus- och ljudtekniker, plåtslagare, stunt-män/kvinnor, sminköser, redigerare, städare, snickare, svetsare, målare och en jäkla massa andra hårt arbetande människor. Och det är jäkla tur att samhället är så pass moraliskt uppbyggt så att staten väljer att skydda dessa hårt arbetande människor istället för att försvara de som piratkopierar (vilket en del här verkar vilja). Nä, det är helt rätt av polisen att släcka ner fildelnings- och strömningssajter och därmed skyddar de medborgare som faktiskt bidrar till samhället (såväl producenter som konsumenter) vilket inte en piratkopierare gör. Sen visst, självklart kan man diskutera hur effektivt det är, men samhället ska aldrig acceptera att andra människor ska behöva bli lidande för att det finns vissa som saknar moral att göra rätt för sig.

Men staten är inte överordnad folket. I regeringsformen står att "All offentlig makt utgår från folket", vilket innebär att det är vi som bestämmer i slutändan. Och detta med rättigheter är som sagt inget statiskt.

Skall man respektera folks konstruerade rättigheter "bara för att" eller skall man utgå ifrån att det finns en motivering bakom?

Lägg därtill sedan att en sådan film som Sagan om Ringen hade en budget på 93 miljoner dollar och har håvat in ölver 870 miljoner dollar i intäkter. Det blir extremt svårt, för att inte säga omöjligt, att motivera för någon varför denne är en slemmig typ om hen laddar ner och tittar på filmen istället för att köpa den. Inget är självskrivet, allt måste motiveras.

Konsumtion idag i vårt digitala samhälle sker på konsumentens villkor. Gillar man inte det bör man helt enkelt avstå från att ge sig in på marknaden. Polisens tillskag visar inte att det finns en moral i samhället, det visar att lagar och moral är i osynk, och att finansministern förmodligen ljuger om att "ladorna är tomma".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lägg därtill sedan att en sådan film som Sagan om Ringen hade en budget på 93 miljoner dollar och har håvat in ölver 870 miljoner dollar i intäkter. Det blir extremt svårt, för att inte säga omöjligt, att motivera för någon varför denne är en slemmig typ om hen laddar ner och tittar på filmen istället för att köpa den. Inget är självskrivet, allt måste motiveras.

.

Det är inte det minsta svårt att motivera varför det är fel. Du tar till dig någon annans arbete utan att betala för det. Det är helt oviktigt om de tidigare gjort vinst på produkten eller inte. Du tar till dig en produkt(en kopia av en digital vara är en produkt) utan tillåtelse.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu är det för det första inte frågan om att "ta" utan om att kopiera, vilket inte är samma sak alls, men det vet du förståss redan.

Men om vi bortser från din medvetna begreppsförvrängning.. Även om det vore ren stöld, så är det slöseri med resurser eftersom fenomenen är så djupt rotat att det är pengar i sjön att försöka göra något åt. Det hade varit bättre om branchen tagit de pengarna och utbildat sig i nutida konsumtionsmönster och beteendevetenskap. Kan människan göra något så gör hen det, så är det bara, och det fungerar inte att skrävla om branchens undergång, för branchen går inte under.

Vi minns "Home Taping is Killing the Music Industry"-propagandan... Det var 35 år sedan. Dog musikindustrin ut? Talade de sanning?

Nej Naturligtvis inte.. De vill bara skrämmas för att plussa på marginalerna lite, men ironiskt nog så äter ju alla pengar de lägger på piratjakt snarare upp marginaler, så det är inte särskillt effektivt. Det är bara grinigt och korkat.

Vem är det som använder sig av medveten begreppsförvrängning egentligen?
Vad du säger är att filmbolagen inte har rätt till hur deras produkt konsumeras. Bara för att den råkar vara enkel att kopiera så är det OK att andra tjänar på det? Många av de populära sidorna, som t.ex. Piratebay, har ju haft reklamintäkter. Dessa har de tjänat pengar på genom att folk kommer dit för att ladda ner kopierat material.
Var drar man då gränsen?
Är det mer rätt att kopiera en film och tjäna pengar på dess distribution utan att man ger nåt till den som skapat den än att kopiera t.ex. en hel bil och sälja för mindre pengar?
Själv har jag ett jobb och tycker det är en förutsättning att jag får betalt. Annars hade jag inte velat fortsätta. Sen tycker jag det är trevligt att folk betalar för vår produkt. Skulle inte kännas så bra om den kopierades och såldes till ett mycket lägre pris av andra. Eller för att få en mer liknande jämförselse. Skulle inte vilja att den gavs ut gratis med nån reklamskylt på som det kopierande företaget tjänade sina pengar på. Då hade jag snart stårr där utan arbete... vilket hade varit tråkigt.

Håller med om att tjänsterna som finns behöver utvecklas. Men inte via illegal nedladdning eller spridning. Snarare genom att ett företag (t.ex. Netflix?) erbjuder en bra tjänst och sopar mattan med de andra som inte hakar på.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Du är så underbart naiv som tror att alla som piratkopierar skulle sluta inta media helt, istället för att betala för en del grejer, om piratkopiering inte gick. Det är ingen begreppsförvrängning. Du tar till dig ett verk som du inte har tillåtelse att ta.

Har inte sagt ett ord om att det kommer ta död på industrin. Uppenbarligen går industrin rätt bra(för en del) även om de med Hollywood bokföring försöker visa på motsatsen. Men det innebär fortfarande förluster och blir inte rätt bara för att det inte helt tar död på något.

Snacka på hur mycket du vill. Men du kan inte klaga på att det kostar skattepengar att jaga piratkopiering, när staten går miste av skattepengar av att du piratkopierar istället för att köpa produkter.

Fast nu är du ute på extremt hal is. Det finns ingen magisk formel för att räkna ut hur många som hade köpt hur mycket av vad om inte piratkopieringen existerat. Snarare pekar ju så gott som all forskning på att de som piratkopierar köper mer spel filmer och musik än de som aldrig gjort det, så i sämsta fall så är det i så fall ett nollsummespel.

Sedan kan det såklart sticka i ögonen att folks konstruerade rättigheter kränks, men det är knappast en ekonomisk fråga. Sedan vore det trevligt om diskussionen kunde hålla lite klass.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nautilus011:

Finns inte alltid någon logik, det handlar om girighet och oviljan/oförståelsen över människors olika förmåga att betala.

* Om filmbolagen släpper alla sina tvserier på centraliserad streamingsite. Då lär inte distributörer så som Sveriges television, Canal digital, netflix, Viasat m.m. Vilja köpa in dessa serier. Dom vill ha säkra pengar, dom vågar inte chansa på att deras serier säljer. Om SVT köper in en skitserie som ingen vill se så får dom sina pengar ändå och SVT lär visa den skitserien oavsett om någon vill se den eller ej.

* Dom väljer att inte sälja till länder/regioner där dom inte får den vinst dom har räknat med. Exmpelvis U-länder, dom har inte möjlighet att betala lika mycket för en produkt som vi i I-länderna. Så då väljer dom medvetet bort dom.

Jag anser väl att företagen får göra som dom vill med deras produkter, men då får dom också stå sitt kast. Cause and effect
Se bara i sverige, nu finns det knappt några videobutiker kvar. Konsumenterna vill inte/orkar inte gå iväg och hyra en film så därför har dom flesta videobutiker lagt ner/konkat. Snart bör dom väl inse att folk inte vill ha distributörer som SVT, Canal digital, etc. Sen att distributörerna riskerar att lägga ner/konka är andra sidan av samma mynt.

Det kostar väl inget att kryssa i att ett land får tillgång till innehållet, tex Netflix? Det är bara ren förtjänst om någon väljer att betala för en prenumeration för Netflix (eller liknande tjänst).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Alla är arga på "stormedia" ändå fortsätter ni ladda ner deras produkter.

Är det en mänsklig rättighet att få titta på all skit som släpps i filmväg?

MÅSTE man se filmen dagen efter den kommer ut? Varför är det så viktigt? En seriös fråga...

Har den som producerar en film inte rätt att välja var, hur, när och till vilket pris den ska säljas? Och sen är det upp till marknaden att bestämma om de vill konsumera eller inte.

Det handlar inte om det utan att företagen ska anpassa sig efter tiden. Tyvärr har dock företagen alldeles för mycket pengar så dom går emot sina egna kunder vilket skapar mängder med pirater och streamare. Varför ska jag betala för en tjänst som Netflix om det knappt finns några filmer att välja på? Ska jag behöva betala i månaden för att sedan ändå behöva köpa på DVD? Ingen mer DVD för mig, nej (hyr/köper hellre en digital kopia från t.ex Google eller genom iTunes). Det är inte bara nya filmer som inte finns vid DVD släpp utan det är mängder med filmer som är många år gamla som inte kommer till Netflix eller motsvarande.

Detta är ett "uppror" mot företagen som vägrar anpassa sig efter utvecklingen. Man kan argumentera om att man i så fall kanske ska strunta i att titta på filmerna, men det ger nog inte ut samma signaler och kanske istället att dom tror att folk inte gillar deras filmer istället

Permalänk
Medlem

Å må fildelningsgudarna förbarma sig över dem alla

The spice, files, must flow!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Vem är det som använder sig av medveten begreppsförvrängning egentligen?
Vad du säger är att filmbolagen inte har rätt till hur deras produkt konsumeras. Bara för att den råkar vara enkel att kopiera så är det OK att andra tjänar på det? Många av de populära sidorna, som t.ex. Piratebay, har ju haft reklamintäkter. Dessa har de tjänat pengar på genom att folk kommer dit för att ladda ner kopierat material.
Var drar man då gränsen?

Jag har inte sagt att de inte har rätt, jag har sagt att det är en konstruerad rättighet och att rättigheter inte är statiska eller självskrivna.

Att folk tjänar pengar på att man besöker deras sida är väl främst en fråga om moral gällande de som driver sidan. Men "Click baiting" är inte olagligt sist jag kollade. Det är inte samma sak som att tjäna pengar på andras verk.

Citat:

Är det mer rätt att kopiera en film och tjäna pengar på dess distribution utan att man ger nåt till den som skapat den än att kopiera t.ex. en hel bil och sälja för mindre pengar?

Om det gick att kopiera bilar utan att förverka orginalet så skulle nog folk göra det utan vidare, ja. Det ena är inte mer rätt än det andra, eller fel, beroende hur man ser på det.

Citat:

Själv har jag ett jobb och tycker det är en förutsättning att jag får betalt. Annars hade jag inte velat fortsätta. Sen tycker jag det är trevligt att folk betalar för vår produkt. Skulle inte kännas så bra om den kopierades och såldes till ett mycket lägre pris av andra. Eller för att få en mer liknande jämförselse. Skulle inte vilja att den gavs ut gratis med nån reklamskylt på som det kopierande företaget tjänade sina pengar på. Då hade jag snart stårr där utan arbete... vilket hade varit tråkigt.

Det förutsätter att ingen köper produkten lagligt om det finns en kopia, och så är det inte. Sagan om ringen, som jag pratade om, var det årets mest nedladdade film. Budget på 93 miljoner dollar, intäkter på 870 miljoner dollar.. Ingen risk att någon förlorar jobbet där direkt, eller hur? Man kan tycka att piratkopiering är fel med det finns inga kända exempel på att någon skulle gått i kånken på grund av piratkopiering så det är ett tomt argument-

Citat:

Håller med om att tjänsterna som finns behöver utvecklas. Men inte via illegal nedladdning eller spridning. Snarare genom att ett företag (t.ex. Netflix?) erbjuder en bra tjänst och sopar mattan med de andra som inte hakar på.

Grejen är att Spotify, Netrflix osv aldrig hade varit ens påtänkta om det inte vore för piratkopieringen. Vi hade fortfarande köpt musikalbum och DVD-skivor typ. Branchen vill inte ha förändring för omställning är dyrt, och när branchen har monopol på vart utvecklingen ska ta vägen så står den still. Om kunderna bara erbjuds ett alternativ och inte har något annat val så spelar det ingen roll vad de tycker.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte sagt att de inte har rätt, jag har sagt att det är en konstruerad rättighet och att rättigheter inte är statiska eller självskrivna.

Att folk tjänar pengar på att man besöker deras sida är väl främst en fråga om moral gällande de som driver sidan. Men "Click baiting" är inte olagligt sist jag kollade. Det är inte samma sak som att tjäna pengar på andras verk.

Om det gick att kopiera bilar utan att förverka orginalet så skulle nog folk göra det utan vidare, ja. Det ena är inte mer rätt än det andra, eller fel, beroende hur man ser på det.

Det förutsätter att ingen köper produkten lagligt om det finns en kopia, och så är det inte. Sagan om ringen, som jag pratade om, var det årets mest nedladdade film. Budget på 93 miljoner dollar, intäkter på 870 miljoner dollar.. Ingen risk att någon förlorar jobbet där direkt, eller hur? Man kan tycka att piratkopiering är fel med det finns inga kända exempel på att någon skulle gått i kånken på grund av piratkopiering så det är ett tomt argument-

Grejen är att Spotify, Netrflix osv aldrig hade varit ens påtänkta om det inte vore för piratkopieringen. Vi hade fortfarande köpt musikalbum och DVD-skivor typ. Branchen vill inte ha förändring för omställning är dyrt, och när branchen har monopol på vart utvecklingen ska ta vägen så står den still. Om kunderna bara erbjuds ett alternativ och inte har något annat val så spelar det ingen roll vad de tycker.

Agree 150 %

Dom som inte fattar spridning av information gynnar typ hela marknaden.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast nu är du ute på extremt hal is. Det finns ingen magisk formel för att räkna ut hur många som hade köpt hur mycket av vad om inte piratkopieringen existerat. Snarare pekar ju så gott som all forskning på att de som piratkopierar köper mer spel filmer och musik än de som aldrig gjort det, så i sämsta fall så är det i så fall ett nollsummespel.

Sedan kan det såklart sticka i ögonen att folks konstruerade rättigheter kränks, men det är knappast en ekonomisk fråga. Sedan vore det trevligt om diskussionen kunde hålla lite klass.

Du tror inte att det är så att folk som piratkopierat någon gång med stor sannolikhet är mer intresserade av media än de som aldrig piratkopierat? Vilket skulle innebära att de skulle köpa ännu mer om det inte gick att piratkopiera, för att de är just det, mediaintresserade. Du får nog jobba på lite hårdare om det där ska föreställa ett bra argument.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag älskar denna typen av kommentarer, det får mig att föreställa mig en pytteliten poliskår som endast kan göra en enda sak åt gången.
Måndag - Plocka ner piratsajter på nätet.
Tisdag - Kontrollera cyklar i Lund.
Onsdag - Plocka ner piratsajter på nätet.
Torsdag - Utreda inbrott.
Fredag - Plocka ner piratsajter på nätet.

GOTO Måndag

FDÅD. Givetvis så borde de resurser som läggs på att plocka ner piratsajter på nätet omallokeras till riktiga brott där någon faktiskt tagit reell skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Grejen är att Spotify, Netrflix osv aldrig hade varit ens påtänkta om det inte vore för piratkopieringen. Vi hade fortfarande köpt musikalbum och DVD-skivor typ. Branchen vill inte ha förändring för omställning är dyrt, och när branchen har monopol på vart utvecklingen ska ta vägen så står den still. Om kunderna bara erbjuds ett alternativ och inte har något annat val så spelar det ingen roll vad de tycker.

Exakt. Om film/tv/musik/bok bolagen fick exakt som de ville. Så skulle saker som TVn, radion, foto kopiatorn och bibliotek etc.. aldrig existera idag.
Men trots existensen av dessa saker så existerar de fortfarande, då de blev tvungna att anpassa till de nya teknikerna och konstant förändrande marknaden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men staten är inte överordnad folket. I regeringsformen står att "All offentlig makt utgår från folket", vilket innebär att det är vi som bestämmer i slutändan. Och detta med rättigheter är som sagt inget statiskt.

Skall man respektera folks konstruerade rättigheter "bara för att" eller skall man utgå ifrån att det finns en motivering bakom?

Lägg därtill sedan att en sådan film som Sagan om Ringen hade en budget på 93 miljoner dollar och har håvat in ölver 870 miljoner dollar i intäkter. Det blir extremt svårt, för att inte säga omöjligt, att motivera för någon varför denne är en slemmig typ om hen laddar ner och tittar på filmen istället för att köpa den. Inget är självskrivet, allt måste motiveras.

Konsumtion idag i vårt digitala samhälle sker på konsumentens villkor. Gillar man inte det bör man helt enkelt avstå från att ge sig in på marknaden. Polisens tillskag visar inte att det finns en moral i samhället, det visar att lagar och moral är i osynk, och att finansministern förmodligen ljuger om att "ladorna är tomma".

Staten är inte överordnad folket, det är helt rätt. Det är vi "vanliga" som bestämmer vilka som ska företräda staten. Och lyckligtvis så är det en stor majoritet av människor ute i samhället som anser att piratkopiering är inte en speciellt viktig fråga, därav så sitter inte Piratpartiet i riksdagen. Och du har helt rätt, rättigheter är inget statiskt. Men för den sakens skull så måste man se till och kämpa (genom olika tillvägagångssätt: utbildning, lagar, debatt m.m.) för att vissa rättigheter som gynnar samhället och dess medborgare (oavsett hudfärg, läggning, kön, parti, arbete etc.) fortfarande existerar.

Det finns en motivering bakom alla typer av rättigheter, oftast (i västvärlden i alla fall) till fördel både för samhället och individen i sig.

Det är ju jättebra att Sagan om ringen har håvat in över 870 miljoner dollar i intäkter. Det medför att filmbolaget kan dels satsa på att göra fler filmer (vilket bidrar till fler arbeten och mer skatteintäkter vilket i sin tur gynnar samhället och därmed också individen), dels att de förhoppningsvis får ett överskott av kapital i händelse av sämre tider ifall de gör ett antal filmer som inte går så bra. Bara för att vissa filmer håvar in flera miljoner dollar så innebär inte det att alla filmer gör det. Det var inte så länge sedan filmbolaget MGM (bland annat James Bond, Stargate) fick ansöka om skydd mot konkurs. Så bara för att man tjänar mycket pengar på vissa filmer så är det ingen som helst garanti att man gör det på alla filmer. Så för min del så är det jättebra ifall de tjänar väldigt mycket pengar så att de vågar/kan satsa på andra typer av både storfilmer och "smalare" filmer.

Eftersom en väldigt stor majoritet av svenska folket inte tycker att piratkopiering är en prioriterad fråga (med tanke på att Piratpartiet inte sitter i riksdagen) så är det ju lite komiskt att du påstår att lagar och moral är i osynk. Visst, när det gäller ungdomar så är det säkert så, men i det fallet så tycker nog de flesta ungdomar att det mesta är i osynk. Skulle gissa på att det är en mognadsfråga.

Att spekulera om finansministern ljuger om tomma lador är rätt ointressant. Ska man kunna fatta några kloka beslut så är det fakta man måste ha, och inte en massa spekulationer. Spekulationer kommer man inte så långt på, brukar bara ställa till med en massa oreda istället.