DirectX problem i BF4 - spelet krashar

Permalänk
Avstängd

Jag har precis samma felmedelande.Testat ominstallera grafikdrivers provat äldre version

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Ny dator, nytt problem. Har försökt med ett par olika lösningar som jag hittat online men ingen av dem verkar funka

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Sonen tycks få precis samma problem när han spelar Dragon Age: Inquisition på sin burk. (Han har GeForce GTX 660 på den.)
Han är väldigt frustrerad.

Det är en windows 8.1-burk, men direct X versionen är 11 och jag har inte lyckats klura ut hur jag ska gå till väga för att uppdatera direct x till 11.2 på den. Enligt olika websidor ska den bara gå att uppdatera via windows update, men där ges ingen möjlighet till att uppdatera direct x...

Om nån kommer på något blir jag mycket tacksam. Frustrerade söner är inte att leka med.

Permalänk
Avstängd

Har nu ominstallerat windows.Samma fel medelande BF4 crashar. Va fan.Får kanske kolla om det finns senare Bios.Men har ju funkat innan

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

På sonens burk verkar frekvensen ha gått ner betydligt (men sker fortfarande då och då) sedan jag installerade senaste drivrutinerna för grafikkortet, uppdaterade allt som jag såg gick att uppdatera etc samt tvingade honom att köra i windowed mode på Dragon Age Inquisition.

Vet inte varför, men det hjälpte lite i alla fall.

Permalänk
Medlem

5 månader utan BF4...suck*

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

samma fel för mig med ett gtx 970. oklockat...

Permalänk
Medlem

Jag fick det där device felet i Bf4 då jag överklockade mitt 970 för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roppski:

samma fel för mig med ett gtx 970. oklockat...

Välkommen till klubben

Skrivet av Semjonov:

Jag fick det där device felet i Bf4 då jag överklockade mitt 970 för mycket.

Jo, men det konstiga är att jag nedklockade mitt kort till minimum men det fungerade fortfarande inte. Och det ännu konstigare är att alla andra spel fungerar - inklusive Battlefield Bad Company 2! Så jag har en teori...att detta DirectX fel beror på någonting som har med Battlelog att göra eller sättet BF3 och BF4 startar upp. Några idéer?

Jag skulle kunna göra vad som helst nu för att spela BF4.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Håller delvis med att om jag överklockar så kraschar de dirr. Men de krascha fortfarande om det är o klockat. Jag sätter något på att det är dice felet ligger hos eller batttlelog /origin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Välkommen till klubben

Jo, men det konstiga är att jag nedklockade mitt kort till minimum men det fungerade fortfarande inte. Och det ännu konstigare är att alla andra spel fungerar - inklusive Battlefield Bad Company 2! Så jag har en teori...att detta DirectX fel beror på någonting som har med Battlelog att göra eller sättet BF3 och BF4 startar upp. Några idéer?

Jag skulle kunna göra vad som helst nu för att spela BF4.

Har du premium kan du signa upp på CTE: http://cte.battlelog.com/bf4/
Där är det större chans att någon dev hjälper dig. Finns en hel del som kommer skrika att spelet funkar bra men dessa inlägg är bara att ignorera.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Har du premium kan du signa upp på CTE: http://cte.battlelog.com/bf4/
Där är det större chans att någon dev hjälper dig. Finns en hel del som kommer skrika att spelet funkar bra men dessa inlägg är bara att ignorera.

Värt att pröva.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga men tror ni att om jag köper ett helt nytt BF4-spel så kanske det funkar? Det tycks vara något med DICE/Battlelog eftersom andra spel i Origin fungerar och Bad Company 2 fungerar. Jag lägger gärna ner pengar på ett nytt spel, bara det funkar.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Kanske en dum fråga men tror ni att om jag köper ett helt nytt BF4-spel så kanske det funkar? Det tycks vara något med DICE/Battlelog eftersom andra spel i Origin fungerar och Bad Company 2 fungerar. Jag lägger gärna ner pengar på ett nytt spel, bara det funkar.

Nej, det tror jag inte. Känner du ingen du kan låna konto utav och testa?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Nej, det tror jag inte. Känner du ingen du kan låna konto utav och testa?

Nope, tyvärr känner ingen.

Och jag lade ned över 25.000 kr på den här datorn från Inet (se spec), bara så att jag kunde spela krävande spel så vill jag ju inte köpa en ny dator. Är så frustrerad, kan inte spela varken BF3 eller BF4 och kan inte göra något åt saken...så har det varit i 6 månader nu.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

När ni installerar om windows, formaterar ni om disken då? Så att ni inte bara köra en repair/upgrade på windows? För då ligger ju många filer kvar.

Samman med BF4, har ni kört uninstall- gått in i Origin katalogen o tagit bort alla filer? Samt kört rensning på installationsfiler i origin?

Kör ni andra program samtidigt som ni skall spela? Jag kan t.ex. inte köra Samsung Magician SSD tool, när jag kör BF4. Finns säkert andra program som krockar.

Lycka till!

Med vänlig hälsning, Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Nope, tyvärr känner ingen.

Och jag lade ned över 25.000 kr på den här datorn från Inet (se spec), bara så att jag kunde spela krävande spel så vill jag ju inte köpa en ny dator. Är så frustrerad, kan inte spela varken BF3 eller BF4 och kan inte göra något åt saken...så har det varit i 6 månader nu.

Kör på gametime. Du kan starta ett nytt originkonto och spela battlefield 4 gratis.
https://www.origin.com/sv-se/store/free-games/game-time

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

När ni installerar om windows, formaterar ni om disken då? Så att ni inte bara köra en repair/upgrade på windows? För då ligger ju många filer kvar.

Samman med BF4, har ni kört uninstall- gått in i Origin katalogen o tagit bort alla filer? Samt kört rensning på installationsfiler i origin?

Kör ni andra program samtidigt som ni skall spela? Jag kan t.ex. inte köra Samsung Magician SSD tool, när jag kör BF4. Finns säkert andra program som krockar.

Lycka till!

Med vänlig hälsning, Lazze

Kan du vara snäll och guida mig genom detta? Jag har prövat att avinstallera både BF3 och BF4 och installerat om utan framsteg. Men vart ligger dessa filer som skall bort?

Skrivet av kevve1:

Kör på gametime. Du kan starta ett nytt originkonto och spela battlefield 4 gratis.
https://www.origin.com/sv-se/store/free-games/game-time

Tror du att spelet funkar om jag gör ett nytt Origin-konto?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Avstängd

Jag hade detta + soundloop föruit, inga problem längre tack o lov. Testa detta: http://www.sweclockers.com/forum/123-battlefield/1260672-mojl...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag hade detta + soundloop föruit, inga problem längre tack o lov. Testa detta: http://www.sweclockers.com/forum/123-battlefield/1260672-mojl...

Googlade och tydligen så måste man själv skapa .cfg filen. Men vart hittar jag gametime.maxvariablefps som du skrev i din tråd, så att jag kan ändra den till 62?

Och en annan fråga: Vad ska jag skriva in i .cfg filen?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Tror du att spelet funkar om jag gör ett nytt Origin-konto?

Nej, men eftersom du frågade om det kunde hjälpa att köpa ett nytt konto så kan du ju testa gratis.

Som svar på posten ovanför denna ska du väl skriva in:
gametime.maxvariablefps 62

skriv även in
perfoverlay.drawfps 1

ifall du ser en FPS mätare i högra hörnet när du startar spelet så har configen laddats korrekt. Har rätt svårt att se hur det skulle påverka att låsa sin fps till 62 dock.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde så här:

  • Stängde Origin.

  • Jag skapade ett nytt notepad dokument och skrev in:
    gametime.maxvariablefps 62
    RenderDevice.RenderAheadLimit 3
    perfoverlay.drawfps 1

  • Sparade sedan detta dokument i BF4 mappen (där BF4 finns installerat) med "Alla filtyper" markerat och inte bara "Textdokument".

  • Startade sedan Origin och startade upp BF4 och jag ser att FPS nu syns i högra övre hörnan av skärmen vilket tyder på att configen laddats korrekt... och det kraschar fortfarande på loadingscreen med samma DirectX-felmeddelande som tidigare get device removed reason.

Skjut mig i huvet!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

[QUOTE=King D;15243853]Jag gjorde så här:

  • Stängde Origin.

  • Jag skapade ett nytt notepad dokument och skrev in:
    gametime.maxvariablefps 62
    RenderDevice.RenderAheadLimit 3
    perfoverlay.drawfps 1

  • Sparade sedan detta dokument i BF4 mappen (där BF4 finns installerat) med "Alla filtyper" markerat och inte bara "Textdokument".

  • Startade sedan Origin och startade upp BF4 och jag ser att FPS nu syns i högra övre hörnan av skärmen vilket tyder på att configen laddats korrekt... och det kraschar fortfarande på loadingscreen med samma DirectX-felmeddelande som tidigare get device removed reason.

Skjut mig i huvet![/QUOTE]
Högerklicka på Battlefield 4 i origin > Game properties
Står det att du kör i (x64) eller (x86)? Testa det du inte använder och se om du får igång spelet.

Annars kan du testa att gå in på Documents\Battlefield 4 och radera rubbet. Sedan tar du och reparerar Battlefield 4 igen.

Funkar inte detta har jag nog slut på idéer. :/

edit: Gå in här Origin Games\Battlefield 4\__Installer\vc\vc2012Update3\redist och installera om för ditt os, x64 eller x86.

Hittade detta via google:
http://pcgamingwiki.com/wiki/Battlefield_4#DirectX_Error:_Get...

Citat:

Go to %USERPROFILE%\Documents\Battlefield 4\Settings
Edit PROFSAVE_profile
Search GstRender.OverallGraphicsQuality 5 and change 5 to 0.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

I origin klienten ser du ju vilken path som spelen installeras till, så när du kört uninstall från Origin, så gå till den pathen o se att alla kataloger som heter Battlefield 4 är borta (eller enklare, avinstallera origin klienten, delete:a hela mappen som origin skapat och installera på origin klienten, o välj installera BF4 igen).

Du har naturligtvis installerat om gfx drivrutinen?

Med vänlig hälsning, Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

I origin klienten ser du ju vilken path som spelen installeras till, så när du kört uninstall från Origin, så gå till den pathen o se att alla kataloger som heter Battlefield 4 är borta (eller enklare, avinstallera origin klienten, delete:a hela mappen som origin skapat och installera på origin klienten, o välj installera BF4 igen).

Du har naturligtvis installerat om gfx drivrutinen?

Med vänlig hälsning, Lazze

Vad är gfx?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Högerklicka på Battlefield 4 i origin > Game properties
Står det att du kör i (x64) eller (x86)? Testa det du inte använder och se om du får igång spelet.

Annars kan du testa att gå in på Documents\Battlefield 4 och radera rubbet. Sedan tar du och reparerar Battlefield 4 igen.

Funkar inte detta har jag nog slut på idéer. :/

edit: Gå in här Origin Games\Battlefield 4\__Installer\vc\vc2012Update3\redist och installera om för ditt os, x64 eller x86.

Hittade detta via google:
http://pcgamingwiki.com/wiki/Battlefield_4#DirectX_Error:_Get...

Testade att radera allt i Dokument/Battlefield 4 och reparerade spelet igen i Origin. Nu kommer jag förbi loading screen utan att krascha och det har jag inte kunnat göra på snart 6 månader. MEN inom 1 minut kraschar spelet och jag får samma felmeddelande (GetDeviceRemovedReason).

Men det är i alla fall på rätt väg. Vet dock inte vad jag ska göra åt kraschen nu.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Gfx = Grafikkortsdrivrutin

Du har ett Radeon kort ser jag, de har ju haft erkänt stökiga drivrutiner då o då. Testa att avinstallera den, boota om, ladda ner ny från http://support.amd.com/en-us/download installera den.

Om du tar upp Enhetshanteraren/device manager, har du några enheter där med ! på ? Dvs några enheter utan korrekt drivrutin?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Gfx = Grafikkortsdrivrutin

Du har ett Radeon kort ser jag, de har ju haft erkänt stökiga drivrutiner då o då. Testa att avinstallera den, boota om, ladda ner ny från http://support.amd.com/en-us/download installera den.

Om du tar upp Enhetshanteraren/device manager, har du några enheter där med ! på ? Dvs några enheter utan korrekt drivrutin?

// LZ

Ja, har uppdaterat ATI CCC.

Hittade ett par enheter med ! på i Enhetshanteraren:
De heter "Root Enumerator" och ligger under Programming Support. Vad är Root enumerator?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Ja, har uppdaterat ATI CCC.

Hittade ett par enheter med ! på i Enhetshanteraren:
De heter "Root Enumerator" och ligger under Programming Support. Vad är Root enumerator?

Googlade lite snabbt och det verkar som det har något med drivrutiner att göra och/eller något med registret. :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av King D:

Ja, har uppdaterat ATI CCC.

Hittade ett par enheter med ! på i Enhetshanteraren:
De heter "Root Enumerator" och ligger under Programming Support. Vad är Root enumerator?

Har du provat formatera C: Disken och ominstallera windows annars är det en bra början.
När jag fick detta felmedelande.Visa det sig att mitt ena grafikkort hade gått sönder.
Hämta ett nytt på netonnet,och sen dess har det funkat.
Så prova med ett annat grafikkort om du har möjlighet.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.