Microsoft delar ut 100 GB molnlagring i Onedrive utan kostnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Men det är ju ingen som är intresserad av att jag står och kokar kaffe i mitt kök.

Nej det tror jag inte någon är, och det var inte det som var poängen med min kommentar heller.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Från artikeln:

"godkänna att Onedrive tar del av användardata, det vill säga samma uppgifter som klienten får tillgång till."

Betyder det att man godkänner att Microsoft kan gå igenom ens material? Så om jag laddar upp företagets bokföring så vet Microsoft précis allt om företaget och detta har jag då godkännt?

.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

o NSA har full tillgång till era filer.

Lagrar mest porr i molnet i alla fall. Det är ju det som man behöver tillgängligt på alla enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Man får inte ens en möjlighet att avinstallera Onedrive från Windows för skräpet är integrerat i Windows...

Skickades från m.sweclockers.com

Man slipper det om man skapar ett lokalt konto (Win 8x).

Minns inte detaljerna men man kan göra det när Windows installeras / körs första gången och tror jag också gjorde det efteråt på bärbara osv som tidvis användes på ställen dåligt/begränsad internet.

Jag bruka bara läsa dialogrutorna, tänka efter en stund vad texten/alternativen innebär, klicka på ett och sen upprepa det så jag såg ingen vits att komma ihåg exakt.

Tex när den kommer till steget där den vill att man skapar/använder ett internet konto kollar jag vad de andra alternativen gör och går fram och tillbaka och ser plötsligt möjlighet att skapa ett lokalt konto. Minns inte om jag kopplade ur internet eller om det spelade roll.

Permalänk

Hur är det med prestandan UPP/NER på OneDrive nu för tiden?
Har varit väldigt tveksam prestanda tidigare iaf....

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Owncloud har bra potential, har försökt komma igång med det lite på jobbet, men det behövs många förbättringar fortfarande för att ja skulle våga rulla ut det för hela kontoret. För privat bruk är det dock helt ok, om man har någon egen server tickande hemma. känns ju dock inte lika säkert som OneDrive tex ifall det börjar brinna eller så hemma

Att det är jobbigt håller jag verkligen med om. Försöker förstå mig på den grekiska som setupen är just nu...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Från artikeln:

"godkänna att Onedrive tar del av användardata, det vill säga samma uppgifter som klienten får tillgång till."

Betyder det att man godkänner att Microsoft kan gå igenom ens material? Så om jag laddar upp företagets bokföring så vet Microsoft précis allt om företaget och detta har jag då godkännt?

JA

Verka vara så med alla företag som ger mollagring. När frågan kommit upp så har bilder tagits som exempel när folk frågat. Företagen har då självklart lovat allt möjligt för att lugna ner folk. Det har dock inte ändrat att dom fortfarande tar sig rätten att kunna gå igen dina saker när helt de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

JA

Verka vara så med alla företag som ger mollagring. När frågan kommit upp så har bilder tagits som exempel när folk frågat. Företagen har då självklart lovat allt möjligt för att lugna ner folk. Det har dock inte ändrat att dom fortfarande tar sig rätten att kunna gå igen dina saker när helt de vill.

Helt absurt!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är mycket intressant hur det fortfarande kan räknas som 'foliehatt' att vara skeptisk till bland annat molnlagring när det är visat gång på gång hur långt massövervakningen sträcker sig. Det finns ett läge där det är dags att sluta kalla saker konspirationsteorier och börja kalla dem fakta.

Det var inte i en pulp-novell vi läste om NSA och dylikt. Det var på svd, reuters och sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

JA

Verka vara så med alla företag som ger mollagring. När frågan kommit upp så har bilder tagits som exempel när folk frågat. Företagen har då självklart lovat allt möjligt för att lugna ner folk. Det har dock inte ändrat att dom fortfarande tar sig rätten att kunna gå igen dina saker när helt de vill.

Med tanke på att dem inte begränsar deras möjlighet, t.ex. genom att ange ett specifikt syfte så som felsökning eller för att förhindra piratkopiering, så får man anta att dem vill använda din information till vad dem vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Helt absurt!

Jag hoppas du är reda för nästa punkt.

Vissa företag skriver också att de tar sig rätten att använda det som lagrats. Tex bilder i reklam syften gav ett stort företag som exempel. Nu kanske du förstår ännu bättre varför det varit uppståndelse för ett tag sedan.

Permalänk

Värt! Om microsoft promt vill kika igenom mina gamla skolarbeten och seglarbilder så är de välkomna att göra det. Kunde inte bry mig mindre faktiskt.

Permalänk
Medlem

Det som inte ryms i datorn det hamnar i papperskorgen

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Jag hoppas du är reda för nästa punkt.

Vissa företag skriver också att de tar sig också rätten att använda det som lagrats. Tex bilder i reklam syften gav ett stort företag som exempel. Nu kanske du förstår ännu bättre varför det varit uppståndelse för ett tag sedan.

Nej, ingen OneDrive för mig. Ingen Office365 heller. Allt skall vara lokalt på datorn och rejält uppbackat. Då har man alltid tillgång (även utan Internet) och chanserna ökar att det bara är jag som ser materialet.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Tackar för tipset, följde länken och vips har man lite backup plats igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Lagringsplaner

(Månadspris)

15 GB Gratis
100 GB 16 kr
200 GB 32 kr

Office 365 + 1 TB 89,99 kr 1,12 TB totalt
I Office 365 Home ingår 1 TB OneDrive-lagringsutrymme för var och en i hemmet (upp till 5 användare) och de senaste Office-programmen för 5 PC- eller Mac-datorer plus 5 surfplattor.

Ja men 10TB då? Funderar på vad det kostar med 10TB om man har behov av det under kortare tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T.Rex:

Ja men 10TB då? Funderar på vad det kostar med 10TB om man har behov av det under kortare tid.

Tyvärr inget jag kan se bland lagringsplanerna.

http://windows.microsoft.com/en-us/onedrive/storage-subscript...
Ser inte ut som det finns mer än 1TB (office 365 ingår då)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Någon som har erfarenheter av https://www.boxcryptor.com/? Kryptering för OneDrive.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Nej, ingen OneDrive för mig. Ingen Office365 heller. Allt skall vara lokalt på datorn och rejält uppbackat. Då har man alltid tillgång (även utan Internet) och chanserna ökar att det bara är jag som ser materialet.

Det låter som att Onedrive skulle passa dig perfekt!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av T.Rex:

Ja men 10TB då? Funderar på vad det kostar med 10TB om man har behov av det under kortare tid.

10TB är något du får om du har Office 365 och skriver upp dig via länken som har postats tidigare. Jag prenumererar och betalar 90 i månaden så att jag och mina barn kan köra Office på alla datorer. 5 datorer och 5 surfplattor ingår. Man kan dela kontot med 4 personer som då också får OneDrive (man delar dock på antalet datorer/surfplattor). 1TB från början och använder man länken så får man 10TB. Behöver du mer så kan du maila ms. Office365 finns i personal också som kostar 65 i månaden så tja, för runt 65 spänn i månaden kan du få obegränsat med utrymme hos OneDrive. Då kan du ju se senaste Office-paketet som en bonus. Deras lagringspaket vs 365, enorm skillnad i pris per GB.

Avsluta prenumerationen när du vill så har du något tillfälligt.

Angående hastighet så är OneDrive fortfarande rätt slött men det duger fint för mig.

Juste, det ingår 60 Skype-minuter också varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Någon som har erfarenheter av https://www.boxcryptor.com/? Kryptering för OneDrive.

Jag krypterar vissa småsaker. Funkar fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Nej, ingen OneDrive för mig. Ingen Office365 heller. Allt skall vara lokalt på datorn och rejält uppbackat. Då har man alltid tillgång (även utan Internet) och chanserna ökar att det bara är jag som ser materialet.

Skrivet av strejf:

Det låter som att Onedrive skulle passa dig perfekt!

Jaha, så man kan komma åt sina grejer på OneDrive (ja, förutsatt att inte Microsoft just går igenom dem för eget bruk) även när man inte har tillgång till internet?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Jaha, så man kan komma åt sina grejer på OneDrive (ja, förutsatt att inte Microsoft just går igenom dem för eget bruk) även när man inte har tillgång till internet?

.

Japp. Du får välja om du vill synkronisera allt lokalt eller bara vissa mappar. Men det gäller att du har rejält med hårddiskplats om du fyllt din Onedrive med oändligt mycket data.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Från artikeln:

"godkänna att Onedrive tar del av användardata, det vill säga samma uppgifter som klienten får tillgång till."

Betyder det att man godkänner att Microsoft kan gå igenom ens material? Så om jag laddar upp företagets bokföring så vet Microsoft précis allt om företaget och detta har jag då godkännt?

Klart att de behöver kunna ta del av vissa saker för att kunna erbjuda tjänsten.

Typ som att man ger dem rättigheter till att lagra din information, Eh, ja det är väl en förutsättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Om man använder sig av Office 365...vilket jag tvivlar på att alla gör. Personligen avskyr jag Officeprogrammen och undviker dom så mycket det bara går.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen tvingar dig till att använda Officedelen av prenumerationen om det är lagringen du vill åt. 65kr i månaden för obegränsad data...
Köper man ett år på en gång så sjunker priset ytterligare.

Vet också att den där gränsen diskuteras flitigt. Den på 20k filer alltså. Konstigt då den bara rör företagskonton eftersom att business-delen fortfarande körs på SharePoint.. MS kommer dock att iom Windows 10 slå ihop alla OneDrive-tjänster till en så begränsningen är på väg bort. För företagsanvändare alltså.

Edit, jag har över 37 000 filer i 6500 mappar på OneDrive.
Jag bytte från Dropbox så fort ms höjde storleksgränsen från 100MB (!) per fil till 10GB och det var rätt nyligen så mycket har hänt på kort tid.

Permalänk
Medlem

Okay är inte helt hemma med onedrive och hoppas att någon kan hjälpa mg lite snabbt utan att jag ska behöva googla upp det.
Onedrive, är det lösenord skyddat med samma som mitt windows? Bara jag kan se innehållet genom att logga in va? Eller ligger det uppe på någon form av server? OCh vart hittar jag adressen för det ifall jag vill komma åt det från en annan dator (detta kan ajg väl googla fram).
Sedan så, med alla möjlighet online enheter som kamerorr, trots iPhone ller Android, kan jag registrera så att det autosunkas in till onedrive?
Tack för ev hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Okay är inte helt hemma med onedrive och hoppas att någon kan hjälpa mg lite snabbt utan att jag ska behöva googla upp det.
Onedrive, är det lösenord skyddat med samma som mitt windows? Bara jag kan se innehållet genom att logga in va? Eller ligger det uppe på någon form av server? OCh vart hittar jag adressen för det ifall jag vill komma åt det från en annan dator (detta kan ajg väl googla fram).
Sedan så, med alla möjlighet online enheter som kamerorr, trots iPhone ller Android, kan jag registrera så att det autosunkas in till onedrive?
Tack för ev hjälp

Din OneDrive kan synkas i sin helhet eller bara delar av innehållet till din OneDrive-mapp på datorn. Användarnamn och lösenord är samma som till ditt Microsoftkonto. OneDrive jobbar med placeholders (vilket försvinner när MS slår ihop onedrive-tjänsterna, massiv kritik har dock fått dem att ändra sig, https://blog.onedrive.com/taking-the-next-step-in-sync-for-on...) . Dvs, du kommer att se alla filer i din katalog trots att de inte finns fysiskt på din dator. Filerna som inte är synkade laddas ner när du försöker att använda dem.
På nätet når du dem via onedrive.com
Det funkar som vilken katalog som helst. Skillnaden är att du kan välja om allt ska laddas ner till din dator eller bara vissa kataloger/enstaka filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Din OneDrive kan synkas i sin helhet eller bara delar av innehållet till din OneDrive-mapp på datorn. Användarnamn och lösenord är samma som till ditt Microsoftkonto. OneDrive jobbar med placeholders (vilket försvinner när MS slår ihop onedrive-tjänsterna, massiv kritik har dock fått dem att ändra sig, https://blog.onedrive.com/taking-the-next-step-in-sync-for-on...) . Dvs, du kommer att se alla filer i din katalog trots att de inte finns fysiskt på din dator. Filerna som inte är synkade laddas ner när du försöker att använda dem.
På nätet når du dem via onedrive.com
Det funkar som vilken katalog som helst. Skillnaden är att du kan välja om allt ska laddas ner till din dator eller bara vissa kataloger/enstaka filer.

Tack så mycket för svaret. Antar att det går att ställa ni på ex. en Android att automatiskt kopiera över till en specifisk android telefon mapp på onedrive molnet? Eller måste allt gå genom onedrive-mappen som jag har på datorn?
hmm okay så förstog jag det där riktgigt så låter det ju inge trevligt att allt man har på datorn ska finnas där bara som "spök mappaR" men fortfarande vis vilka slags mappar mappar och saker man har på datorn?
Såg nu förresten ang uppladdning till onedriven. tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Tack så mycket för svaret. Antar att det går att ställa ni på ex. en Android att automatiskt kopiera över till en specifisk android telefon mapp på onedrive molnet? Eller måste allt gå genom onedrive-mappen som jag har på datorn?
hmm okay så förstog jag det där riktgigt så låter det ju inge trevligt att allt man har på datorn ska finnas där bara som "spök mappaR" men fortfarande vis vilka slags mappar mappar och saker man har på datorn?
Såg nu förresten ang uppladdning till onedriven. tack för infon!

Du har hajat korrekt. Spökmappar var smidig beskrivning.

OneDrive för Android automatsynkar bara bild och film. Om man vill ha andra filer autosynkade så kan man köra tex OneSync. Kostar inte så farligt i Play Store.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ttxapps.one...
Jag kör den appen i min telefon för att synka upp saker till molnet automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Japp. Du får välja om du vill synkronisera allt lokalt eller bara vissa mappar. Men det gäller att du har rejält med hårddiskplats om du fyllt din Onedrive med oändligt mycket data.

Eeeeh... men då har jag ju ändå grejerna på hårddisken och då behöver jag ju inte OneDrive.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3