Permalänk
Medlem

Chassi med inbyggd skärm.

Hej!

Efter att ha blivit klar med mitt projektarbete i skolan så tänkte jag dela med mig.
Ha gärna i tanke på att hela bygget tog knappt 3 veckor att slutföra. Blir inte helt hundra om man börjar sent....

Hårdvara som sitter i burken just nu:

CPU : AMD FX8320 @ 4,5GHz
GPU : AMD Radeon HD6950 @ 1536 Shaders och 900/1375MHz
Moderkort : ASUS M5A88-M Evo AM3+
PSU : XFX Core 550W 80+ Bronze
RAM : Corsair XMP1600MHz DDR3
SSD1 : Corsair Force 60GB Gen1
SSD2 : Corsair Nova 60GB Gen1 (Knappt fungerande, knåpar fortfarande med firmware)
HDD1 : WD Green 5700RPM 1TB
CPUC : Antec Kühler 620 med 1 Scythe GT 1150RPM.

Eftersom chassit är byggt med "typ där blir bra" attityden så är inte allt superrakt. Men det visar i alla fall att det är möjligt att på ett smidigt sätt bygga in en skärm i ett chassi.

Vikten på bygget?
Utan datordelar så runt 15 - 20kg. Varför? Jo, därför att skolan bara hade stål och plåt. Tanken var att jag skulle ha alu först, men eftersom jag var dum nog att börja så sent så blev det inte så.
Följande bilder är när chassit är 90% färdigt och utan delar.

Chassi med inbyggd skärm.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Perfekt landator, coolt bygge, enda bristen är väl de estetiska.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Något tänkt användningsområde för pjäsen?

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Alltid velat genomföra ett liknande projekt. Grymt fräckt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Perfekt landator, coolt bygge, enda bristen är väl de estetiska.

Det ser faktisk inte så otroligt dåligt ut i verkligheten, men som sagt, det är knappast något man gärna visar för folk...

Skrivet av atriix:

Något tänkt användningsområde för pjäsen?

Jadu, tanken var att jag skulle ha den som serverdator till en NAS som jag har rullandes. skönt att slippa ha en extra skärm och massa sladdar bara.
Men jag får se Enda kostnaderna jag lagt ut på den är såklart komponenterna (Som är från min vardagsburk), samt 300 :- i färg, ett slaktat Define mini samt startknappen för 100 :-.
I värsta fall får den stå på vinden (om jag vågar ställa den där...), tills jag hittar något användningsområde för den. Typ som lånedator vid lan eller liknande. Egentligen bara vikten som knasar till det lite, hade behövt ett handtag eller hjul

Skrivet av Elof94:

Alltid velat genomföra ett liknande projekt. Grymt fräckt!

Tack!
Det är inte så svårt faktiskt. Med det sagt så kan man göra ett så otroligt mycket mer genomtänkt och snyggare arbete jag gjort, bara du beställer färdigstansade plåtar samt ser till att stommen inte drar sig när man svetsar (min drog sig runt ½mm på varje sida, låter inte mycket, men nog för att den ska kännas sne när man sätter på plåtar).

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det ser faktisk inte så otroligt dåligt ut i verkligheten, men som sagt, det är knappast något man gärna visar för folk...

Beror väl på vad man gillar. Tycker fyrkantigt är otroligt tråkigt även om de är "stilrent".
R2/R3/R4 och t.ex Caselabs chassin är enligt mig otroligt estetiskt tråkiga. Men det skulle göra mycket om du graverade chassit eller målade detaljer på det alternativt satte på detaljer. Kanske polerade lister?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Beror väl på vad man gillar. Tycker fyrkantigt är otroligt tråkigt även om de är "stilrent".
R2/R3/R4 och t.ex Caselabs chassin är enligt mig otroligt estetiskt tråkiga. Men det skulle göra mycket om du graverade chassit eller målade detaljer på det alternativt satte på detaljer. Kanske polerade lister?

Tanken var att det skulle sitta L-lister i aluminium med magneter på långsidan, såklart lackade i någon roligare färg. Alla smådetaljer skulle ha någon annan färg än svart, men så blev inte fallet... Men såklart ser den tråkig ut, det är ju knappast ett stil-monster. Men det fungerar

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Schysst

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD